Nieuwe Linux recorder ipv DSR8121

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

Ik erger mij steeds meer en meer aan die standaard gecertificeerde TV Vlaanderen ontvanger/recorders. Momenteel heb ik de Philips DSR8121. Altijd al problemen mee gehad. Programma's niet opnemen, vastlopen, traag en noem maar op. Om dit wat te verhelpen, haal ik de ontvanger elke dag even van de stroom en dan is dit weer voor even beter. Maar ik heb er nu toch wel genoeg van.
Na wat opzoeken op internet krijg ik meer interesse in een op Linux draaiende recorder, waarmee ik ook mijn opgenomen programma's kan streamen naar een media player/PC op een ander verdiep. Ik wou deze mogelijk al langer omdat ik bijna nooit als ik tijd heb, mijn opnames kan kijken aangezien mijn huisgenoten 's avonds zelf TV kijken, en het mij wat 'afschrikte' omdat er eerst plug in's en dergelijke geïnstalleerd moeten worden.
De recorders van VU+ leken mij wel uitstekend (volgens internet reviews en op dit forum). Vooral dan de Ultimo. Omdat ik hier nog niet veel verstand van heb, graag wat meningen van mensen die hier wat meer ervaring mee hebben. :)
Even mijn opstelling:
– Standaard schotel van TV Vlaanderen uit een pack
– DUO LNB (2 aansluitingen)

Mijn bedoeling is dus dat ik programma's kan opnemen en deze later vanuit mijn bureau op de 1ste verdieping kan streamen naar mijn media player. Eventueel ook live kijken.

Alvast bedankt voor uw tijd
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Gewoon een VU+ solo 2 kopen. Is op dit moment samen met de VU+ DUO 2 een volgende generatie decoder. Retesnel is dit ding met een duocore 1.3Ghz processor. Een Blackhole of VTI image erop en kijken en opnemen maar.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Goedkoop: maxdital xp10000: +140 eur, maar geen sata,display en single tuner (maar een pak sneller dan de vu duo).
Draait hier op openpli.

Ik heb de vu duo, vu solo 2, dm800 en maxdigital xp1000 (en heb deze ook nog liggen: dm500, 600).
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

OK, ik ga voor de VU+ Solo 2 dan, was nog aan het twijfelen voor de DUO 2 maar met die extra's ben ik waarschijnlijk niks. Over die eerste lees ik toch wel veel goede reviews. Maar misschien toch nog een domme vraag:
Kan ik met de SOLO 2 maximum 2 'ontvangers' hebben? Hiermee bedoel ik dat er beneden live gekeken word, en ik kijk live boven via thuisnetwerk, kan ik dan ook nog iets opnemen? Of 2 dingen opnemen? Ligt dit aan vanaf welk transponder de zender word uitgestuurd?

Alvast bedankt
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

of meteen deze kaart trekken:

http://www.ses.com/satip
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

De Vu+ solo2 heeft 2 tuners aan boord.
Met 1 tuner ben je beperkt tot kijken en opnemen van kanalen die op dezelfde transponder zitten. Met 2 tuners zijn je mogelijkheden quasi onbeperkt. Je kan naar 1 kanaal kijken en zelfs een 2de kanaal al streamend bekijken en ondertussen nog een derde en een vierde opnemen. Zorg wel dat je twin LNB's hebt, dus LNB met 2 uitgangen. Op je Vu+ stel je dan in dat configuratie van tuner A = tuner B. Als je draadloos wil gaan, stop dan een wifi dongle in de usb poort van de Vu+.
Een uitstekend overzicht van alle Vu+ ontvangers vind je hier (iets naar beneden scrollen):
http://www.shopping4satellite.com/satel ... solo2.html

Alleen blijf ik mij afvragen waarom Vu+ op al zijn modellen nog een RS232 aansluiting heeft?? Dat is zo passé. Verder hebben ze allemaal minstens 1 scart aansluiting. Is ondertussen ook zo passé.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

De SOLO 2 is ondertussen al besteld. Ik heb inderdaad een DUO LNB met 2 aansluitingen.
Via het netwerk ga ik zowieso bedraad, vind dit nog altijd beter als draadloos.
Verder ga ik denk ik geen spijt hebben van deze keuze :)
In het begin zal het wat zoeken en google'n zijn, maar dit heb ik er zeker voor over.

Bedankt voor de info iederen
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Jack Daniels schreef:Alleen blijf ik mij afvragen waarom Vu+ op al zijn modellen nog een RS232 aansluiting heeft?? Dat is zo passé.


Waarschijnlijk kernel monitoring and debugging via gdb.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Anders hier nog een Triax 80 cm schotel inclusief multifeedhouder (kan je 4 LNB in prikken) te koop voor 30 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

De RS232 poort is vooral handig als je box is gecrashed,kan je op deze manier nog altijd een nieuwe image flashen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Raar dat die mogelijkheid niet bestaat via de usb poort.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

Heb hem intussen ontvangen en geïnstalleerd. Na een avond gesukkel met de satellietinstellingen heb ik beeld van TV Vlaanderen.
Ik vraag mij echter af of dit wel de juiste optimale instellingen zijn. Van de zogenaamde DiSEqc's heb ik geen verstand. Hier even mijn instellingen:

Tuner A:
DiSEqC A/B
Satellieten: 19.2E Astra 1KR/1L/1M/2C Ku Band, 23,5 E Astra 3B

Tuner B:
Gelijk aan Tuner A

Wat als ik die DiSEqC op A/B/C/D zet?
Kan ik nu effectief 8 dingen tegelijk bekijken of opnemen?
(Heb een DUO LNB met 2 aansluitingen)


Alvast bedankt!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

DiSEqC is een protocol. Heb je een switch of een rotor (draaiende schotel)? Vermoedelijk heb je een switch. Dat is een blokje waar aan de ene kant 4 ingangen zitten (kunnen er ook 2 of 8 zijn) en aan de andere kant 1 uitgang. Wat je moet doen: je moet zorgen voor LNB's met 2 uitgangen, ook bekend als een "dual LNB". Je schaft 2 switchen aan. De ene uitgang van de LNB's sluit je aan op de ingang van switch 1, de andere uitgang van de LNB's sluit je aan op de ingang van switch 2. Van de uitgang van beide switches vertrekt er dan 1 coax kabel naar je ontvanger. Bij je ontvanger komen dus 2 coax kabels toe. De ene coax sluit je aan op LNB input 1, de andere sluit je aan op LNB input 2. Bij je configuratie stel je in dat tuner A = tuner B. Zo eenvoudig.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Wim88 schreef:Kan ik nu effectief 8 dingen tegelijk bekijken of opnemen?

Er is een tijd geweest dat dit ging, totdat canaldigitaal (M7 group) hun systeem heeft veranderd om het cardsharen tegen te gaan.
Het komt er op neer dat men met 1 smartcard 4 clients kan aansturen.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/7496/cana ... share.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nog even een aanvulling: als je maar 1 LNB hebt (met 2 uitgangen) dan heb je volgens mij geen switch nodig maar kan je de coaxkabel rechtstreeks van de LNB naar de ontvanger trekken. Persoonlijk zou ik er zelf een paar extra LNB bij plaatsen en switch tussen steken. Kwestie van een groter aanbod te hebben van zenders en dan voornamelijk de stations op 28°, de Engelse (BBC, ITV, Channel 4...)
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wim88 schreef:Wat als ik die DiSEqC op A/B/C/D zet?

Dan gaan C en D niet werken want jouw duo LNB ontvangt twee satellieten: Astra 19,2 °O en Astra 23,5 °O
De instelling DiSEqC A/B/C/D is voor een schotelantenne die vier satellieten ontvangt: bijvoorbeeld ook nog Astra 28,2 °O voor de BBC-kanalen en Hotbird 13,0 °O voor Italiaanse kanalen en vele andere.

Wim88 schreef:Kan ik nu effectief 8 dingen tegelijk bekijken of opnemen?

Neen, DiSEqC schakelt tussen de aangesloten satellietposities, dus per coaxkabel schakel je ofwel naar satellietpositie A of naar satellietpositie B. Als je ontvanger twee tuners heeft en je hebt alles correct aangesloten met twee coaxkabels dan kan de eerste tuner een aantal kanalen opnemen van satellietpositie A én kan de tweede tuner een aantal kanalen opnemen van satellietpositie B.
Je kan dus altijd 2 dingen tegelijkertijd bekijken of opnemen. Mogelijks kan je soms ook vier dingen tegelijkertijd bekijken en opnemen wanneer de kanalen op dezelfde transponderfrequentie worden uitgezonden.

Bijvoorbeeld de SD-kanalen van één, canvas, ketnet, vier, vijf, vtm, 2be kan je per 4 tegelijkertijd opnemen omdat deze op dezelfde transponderfrequentie zitten.
zie ook http://nl.kingofsat.net/tp.php?tp=119
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

Ok, bedankt voor de uitleg, nu ben ik al wat slimmer. Ik heb inderdaad maar 1 DUO LNB en ik hou het ook zo. Voor mij is het al genoeg dat ik mijn opnames op de bovenverdieping kan kijken. En als ik eventueel dan toch live kijk boven en nog iets wil opnemen en ze kijken beneden, zoek ik het wel op dat dit mogelijk is bijvoorbeeld met de SD zenders dan.
Geeft de ontvanger eigenlijk een melding als er toch een conflict blijkt te zijn?
Nog iets: ik krijg geen geluid meer op de VRT radio 1 en 2. Een paar dagen geleden wel. Heb al opgezocht en het is blijkbaar een algemeen probleem bij nog veel mensen. Maar dat is de ramp nu ook niet.

Ondertussen had ook de verkoper van de site terug gemaild voor de optimale instellingen en die zei dat ik ze alle twee de tuners dezelfde satellieten moest toewijzen en niet identiek plaatsen:

Tuner A:
DiSEqC A/B
Satellieten: 19.2E Astra 1KR/1L/1M/2C Ku Band, 23,5 E Astra 3B

Tuner B:
DiSEqC A/B
Satellieten: 19.2E Astra 1KR/1L/1M/2C Ku Band, 23,5 E Astra 3B
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

1 groot nadeel van satelliet ontvangst (vind ik zelf): wijzigingen van transponder, satelliet, frequentie... zijn hier schering en inslag. Je zal dus steeds je kanalenlijst zelf moeten updaten als er een wijziging plaatsvindt. In tegenstelling tot Telenet of Belgacom tv, daar doen die bedrijven dat voor jou. En aangezien satelliet ontvangst duizenden kanalen in jouw huiskamer tovert, mag je er van uit gaan dat het aantal problemen (geen geluid, geen beeld,...) evenredig stijgt volgens het aantal zenders. Wie bij Telenet maar 60 kanalen heeft zal nagenoeg nooit problemen ondervinden. Als je 6000 kanalen ontvangt daarentegen... Maar wie een Linux ontvanger heeft, die haalt toch gewoon via het internet een nieuwe settinglijst binnen zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wim88 schreef:Geeft de ontvanger eigenlijk een melding als er toch een conflict blijkt te zijn?

Jazeker, probeer eens VTM HD en Eén HD op te nemen en daarna naar 2BE te zappen. Normaalgezien krijgen opnames voorrang op live kijken en zal je dus nooit mislukte opnames hebben.

Zenderlijsten van TV Vlaanderen kan je snel en gemakkelijk updaten als de firmware van de ontvanger Fastscan ondersteunt. Die functie zit ondertussen ook ingebakken in heel wat Linux-recorders (bijvoorbeeld in http://openpli.org)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

zo niet, dan doet een "blindscan" het werk in 5 minuten tijd! Big deal...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

Het volgende wat ik ga proberen is de picons van de zenders te installeren. Ben eens benieuwd of het ga lukken. Ik vind het wel leuk om met deze ontvanger te kunnen doen wat je wilt en te experimenteren. Heb al veel bijgeleerd. Leuke aanvulling voor mijn opleiding netwerkbeheerder :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

1 goeie tip als je picons wilt installeren: installeer ze op een usb stickje dat je aan de ontvanger hangt. Als je ze op de harde schijf gaat zetten, dan moet die harde schijf eigenlijk constant staan draaien wil je de picons kunnen inladen. Als de HD in sluimerstand gaat, dan kan het wel even duren alvorens de picons geladen zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_23115
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013, 21:04

Kan ik wel doen, Ik heb het time shiften al uit gezet omdat we dit eigenlijk toch niet gebruiken en de harde schijf onnodig heel den tijd werkt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

wied schreef:zo niet, dan doet een "blindscan" het werk in 5 minuten tijd! Big deal...


NIT scan zal in dit geval sneller zijn...
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Jack Daniels schreef:1 goeie tip als je picons wilt installeren: installeer ze op een usb stickje dat je aan de ontvanger hangt. ...


Dit werkt; ik heb dit ook een tijdje gedaan. Echter op een bepaald moment was die USB stick corrupt geraakt (weliswaar een Vu+ Duo) en wou de box alsmaar slechter starten. Het heeft echt een tijdje geduurd eer ik doorhad dat het aan de USB stick lag.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”