Eigen router achter BBOX

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
djan37
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2010, 21:29

Waarschijnlijk is de vraag al meermaals gesteld, maar ik vind op google en via de forumzoekfunctie niet een eenduidig antwoord hoe je je eigen router kan aansluiten op een BBOX waarbij de router alle functies overneemt, zowel wifi, dhcp, ...
Kan iemand kort uitlegen hoe je dit doet of een link geven naar de juiste informatie? Ook zou ik graag weten welke type kabels (straight/cross) in welke type poorten (wan/lan). Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ge#p510407

tip: stel een ander subnet in op het lan van je eigen router dan het default 192.168.1.0-netwerk op de bbox (better safe than sorry)

let op de laatste opmerking van phillippe_d, je kán de pppoe-sessie op de bbox uitschakelen maar dit hoeft absoluut niet.
(zie http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/ puntje 3)

Als alles naar behoren werkt kan je ook je bbox dichter bij de invoer van BGC gaan plaatsten en vanaf daar dan via een netwerkkabel van lan1 op de bbox naar de wan van je eigen router. (mogelijk nog wat betere signaalwaarden op VDSL2-niveau wegens minder binnenbekabeling,maar geheel afhankelijk van situatie bij jou thuis/werk)
djan37
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2010, 21:29

Ok bedankt! Alleen snap ik de laatste alinea niet. Ik zie het verschil niet of gaat dit enkel om het verkorten van de netwerkkabel tussen bbox - router?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Neen, het verkorten van de telefoonlijn die het VDSL2-signaal draagt. Vanuit de straatkast(ROP) naar jouw aftakpunt. Deze afstand en kwaliteit van bekabeling hebben, eenvoudig gesteld, invloed op de snelheid die je kan halen. Hierover werd en wordt uitgevoerd gesproken op het forum.

De lengte van de kabel tussen de bbox en jouw router mag maximaal 100m zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”