Userbase IP check ?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heeft Userbase één of andere controle mbt. je IP adres en je sessie ?

Tegenwoordig moet ik weer heel regelmatig opnieuw aanloggen... maar ik denk dat het iets te maken heeft met de load balancer hier (op andere locaties heb ik er namelijk geen last van).
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Bij de aanmaak van m'n profiel destijds bleek alleszins dat ik tegengehouden werd omdat ik een IP uit Londen had, dus ze kunnen alleszins controleren.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Ik log afwisselend aan op mijn iPhone, en dan op een toestel met fixed ip.

Telkens als ik via mijn iPhone op de site ben geweest, en ik kom daarna op de iMac, dan krijg ik de mobiele website te zien (m.userbase.be), en ik moet aanmelden.
Ga ik daarna naar de iMac terug, weer aanmelden.

Zal allemaal wel een beetje samenhangen. Meon weet daar wrsch meer over ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Je sessie is inderdaad gekoppeld aan je IP-adres. Toen ik als test een paar verbindingen had geloadbalanced, moest ik zo vaak opnieuw inloggen dat ik uiteindelijk maar een static route heb toegevoegd :)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik heb wel de indruk, als het een ip is waar je een dag eerder hebt gelogd dat die sessie wel actief kan blijven.
Ik had daarstraks men telenet ip adres en nu een nederlands ip adres. Heb mij niet opnieuw moeten inloggen, maar gisteren wel (eerste keer in gebruik).
Ik heb een vermoeden dat uw sessie wordt afgebroken bij een volledig nieuw IP.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iRockabizzydilly schreef:Bij de aanmaak van m'n profiel destijds bleek alleszins dat ik tegengehouden werd omdat ik een IP uit Londen had, dus ze kunnen alleszins controleren.
Aanmaak is vermoedelijk gebeurd via een Belgisch IP... maar verschillende dagen per week gebruik ik het vanaf buitenlandse IP-adressen (via een load balancer).
ygeffens schreef:Ik log afwisselend aan op mijn iPhone, en dan op een toestel met fixed ip.
Afwisselend aanloggen is geen enkel probleem... dit is nu vanaf een TN verbinding, morgenvroeg zal het met een buitenlands IP-adres zijn en dat is geen probleem. Het probleem is op willekeurige momenten tijdens de dag... soms heel persistent, soms ook dagen geen enkel probleem.
Petervanakelyen schreef:Je sessie is inderdaad gekoppeld aan je IP-adres.
Dat is de enige verklaring... kan men dit niet uitschakelen hier ?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Sessievalidatie staat inderdaad ingeschakeld; en dat op de eerste 3 octets van je IP.
Een loadbalancer (ik vermoed eerder proxy-farm) kan dus inderdaad voor problemen zorgen als die op verschillende publieke subnets naar buiten publiceren...

Wisselen tussen mobiel en desktop is normaal geen probleem: dat zijn 2 verschillende sessies.
r2504 heeft last van het feit dat ie binnen 1 sessie (en een sessieduur staat hier op 12u) via verschillende IP's naar buiten gaat...
Mogelijk heb je er nu extra last van omdat die proxyfarm geen affiniteit heeft, of dat er wegens werken wordt over gefaald naar een andere node?

Buitenland of niet maakt niet meer uit na registratie, het is enkel daar dat een Geo-IP-check zit (en handmatige goedkeuring).

Nu, ik heb er zelf nooit bij stilgestaan, maar ik heb zelf ook wel soms last van dit fenomeen, bijvoorbeeld als ik laptop van werk thuis naar UB ga, of m'n Belgacom-verbinding vernieuwd wordt, ...
Ik weet nu niet genoeg van forumsecurity om te zeggen of dit uitschakelen een risico inhoudt?

phpBB zelf zegt dit:
Bepaalt welk deel van de gebruiker zijn IP gebruikt wordt om een sessie te valideren; alle vergelijkt het volledige adres, A.B.C de eerste x.x.x, A.B de eerste x.x, geen schakelt de controle uit. Bij een IPv6 adres vergelijkt A.B.C de eerste 4 delen en A.B de eerste 3 delen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ik moet nooit inloggen, en gebruik vanop m'n rMBP userbase vanop 2 verschillende IPs (zo goed als vast), en vanop m'n iPhone/iPad vanop dezelfde IP adressen en via 3G... Nooit vanzeleven moet ik inloggen, ik blijf altijd ingelogd :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Dat zal toen de handmatige admin check geweest zijn.
iRockabizzydilly schreef:Bij de aanmaak van m'n profiel destijds bleek alleszins dat ik tegengehouden werd omdat ik een IP uit Londen had, dus ze kunnen alleszins controleren.
[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Mogelijk heb je er nu extra last van omdat die proxyfarm geen affiniteit heeft, of dat er wegens werken wordt over gefaald naar een andere node?
Ik heb ook geen idee waarom ik er sommige periodes echt last van heb en andere momenten niet... in theorie blijft hij ook steeds op dezelfde proxyfarm (lees land), al heb ik de optie om over te schakelen naar andere landen (die waarschijnlijk inderdaad geen affiniteit hebben).
meon schreef:Ik weet nu niet genoeg van forumsecurity om te zeggen of dit uitschakelen een risico inhoudt?
Goh, moest je nu een internet banking site zijn zou ik het begrijpen... in dit geval lijkt het me wat overkill. Op zich hoef je het voor mij persoonlijk ook niet uit te schakelen... het inloggen is niet meteen zo'n ramp, maar meestal is het net tijdens een deftige post (en ben ik m'n tekst kwijt :evil: )
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Het zou vooral een verbetering zijn voor de forumsecurity als SSL zou gebruikt worden voor het inloggen i.p.v. plain text authentication.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”