overschrijvingen

gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zit bij Keytrade. Heb nu wel niets om mee te vergelijken, maar de webinterface werkt daar zeer goed en meer heb ik niet nodig. Overschrijvingen gebeuren meestal ook binnen de dag. Enige nadeel is dat de kredietkaart daar geld kost, terwijl sommige andere banken ze gewoon gratis geven.

Ik vind wel dat er de dag van vandaag eens stilletjes aan mag worden overgegaan op een systeem waarbij geld zo goed als direct kan worden overgeschreven.
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Ik vraag mij af of een deel van het probleem er niet in zit dat men het 'oude' overschrijvingssysteem en SEPA hier door mekaar haalt/ gebruikt. Enkel bij het gebruik van de nieuwe nummering loopt de zaak sneller en bij toepassing van de oude nummering krijg je slechts (bewust?) de oude snelheden?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@gm123
Heel zeker waar. Kijk maar naar diensten als PayPal enzo. Die zeuren niet over COT, etc. Die boeken gewoon het geld over.
Geen idee of de banksector daar echt schrik van heeft, maar ze hebben er beter echt schrik van. Het comfort en gemak van PayPal haal je met een gewone overschrijving nog net, maar met een internationale absoluut niet.

Bij internationale overschrijvingen moet je (vaak) meerdere banken betalen omdat niet elke bank een rechtstreeks verbinding heeft met elkaar. Die "tussenbanken" rekenen telkens ook een vergoeding aan. Plus je hebt nog eens de wisselkoers enzo.
Bij Paypal heb je enkel een wisselkoers, maar verder niets. Uw geld is meteen ook aangekomen. Bij een internationale overschrijving moet je niet hopen dat uw geld 2-3 dagen later al aangekomen is...

Ik zeg nu PayPal, omdat ik dat zelf gebruik, vermoedelijk zijn er nog andere diensten ook.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Voor particulieren is Paypal wel leuk ja, maar voor bedrijven is het weer een aparte rekening die ook moet gevolgd worden...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb recent gelijktijdig via 2 banken (RecordBank en Argenta) een bedrag overgemaakt naar een Duitse rekening.
Enkele uren later (dus: dezelfde dag van de verrichting) stonden beide bedragen op de Duitse rekening.

Niet real-time, maar het kan dus vlug gaan.

Als het bij een binnenlandse bank dus echt méér tijd nodig heeft (zoals hierboven gemeld: in sommige gevallen tot 2 dagen tussen rekeningen bij dezelfde bank), dan is dat gewoon met opzet!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

De overschrijvingen van Axa naar een andere bank staan meestal dezelfde dag op de andere rekening.Bij Deutsche bank duurt dit 2 werkdagen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

KerberosX schreef:Hoe kan je dit nu onderbouwen als je geen klant (meer) bent. Bij mij is overschrijving Fortis > Fortis instant. Een aantal jaren geleden duurde het inderdaad wel wat langer.
Ik ben inderdaad al 2 jaar geen Fortisklant meer, maar toen ik wel nog klant was, was dit het wel het gedrag.
Ik heb wel gehoord (van iemand die er werkt) dat alle overschrijvingen 1 dag tegengehouden worden bij Fortis zelf omdat ze vaak verkeerde overschrijvingen binnen krijgen van klanten die ze dan nog willen annuleren. Tenzij ze ondertussen hun policy aangepast hebben natuurlijk.
Afbeelding
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Citaat: "Ik heb wel gehoord (van iemand die er werkt) dat alle overschrijvingen 1 dag tegengehouden worden bij Fortis zelf omdat ze vaak verkeerde overschrijvingen binnen krijgen van klanten die ze dan nog willen annuleren".

En als je dat niet gelooft zullen ze u wel iets anders proberen wijsmaken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb anders gehoord dat ze die vertraagden met opzet. Dus het geld van uw rekening afhalen, maar nog niet doorstorten, om zo de interesten te verkrijgen, dat zou goed moeten cumuleren, ook al is het maar effe dat jouw geld bij hun staat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Banken "spelen" ook met het geld dat tijdelijk wordt vastgehouden tussen de transacties. Daar doen ze korte beleggingen mee.

Soit, ik heb mijn woonlening bij BNP en één van de voorwaarde was dat we daar ons loon zouden laten op storten. Wel, ik heb mijn ING rekening na 30 jaar klant zijn opgezegd, omdat ze niet aan de tarieven en voorwaarden van BNP konden, een privé rekening geopend bij BNP (mijn vrouw was al klant) en daar komt ons loon op. We hebben een domiciliëring lopen naar onze gezamenlijke Keytrade rekening, die ons niets kost en waar we super tevreden van zijn. Transacties tussen beide gaat ook altijd zeer vlot, zoals hiervoor al gezegd: ongeveer een max van 24u.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

heb nu nen goeien gezien.
Iemand moest mij een groot bedrag overmaken maar moest het eerst tussen zijn eigen rekeningen overmaken. (weet wel niet om welke reden)
Maandag omstreeks 18uur gedaan en stond pas gisteren woensdag 13.30u op zijn rekening.
Heeft het onmiddellijk overgemaakt naar mijn rekening, eens benieuwd wanneer ik het zal krijgen ? :-D
Maar als ik ing naar een andere ing overschrijf neemt dit hoogstens een paar minuten in beslag.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik heb ook verschillende rekeningen, uiteraard bij verschillende banken, en dan duurt dat inderdaad 2 dagen....niks abnormaals mee.
een rekening privé, een gezamelijke rekening met mijn partner, een rekening voor de zaak, een rekening waarop alle kosten voor de kinderen geboekt worden etc..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

tussen Fortis en Kbc neemt dit soms tot 4 dagen in beslag.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik bedoelde wel tussen zijn 2 rekeningen bij fortis
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

dat zou in principe ook binnen de paar minuten moeten zijn, tenzij de ene rekening een ex-aslk is en de andere een ex-generale of zuivere fortis is, dan kan het idd langer duren...
Bpost werkt ook voor sommige zaken samen met fortis maar het duurt ook 2 dagen voor de betalingen tussen elkaar..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat eigenlijk allemaal immens grappig is! Overschrijvingen van het buitenland naar mij duren nog geen halve dag!

Ik laat de bitcoins die ik gedolven heb uitbetalen via bitonic (http://bitcoinspot.nl/bitcoins-kopen-en ... ideal.html). Tussen 12 en 13 doen ze de betalingen van die dag. Als ik om 10u 's ochtends mijn bitcoins aan hun verkoop, dan staat dit als ik thuis kom (20u) reeds op mijn rekening... En dat komt vanuit NL!

Ik zit overigens bij Dexia en VDK.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Binnen SEPA zijn er wettelijke verplichtingen: een overschrijving van "eender welke bank" naar "eender welke bank" mag maximaal 2 dagen duren, al zijn er enkele voorwaarden en enkele praktische bezwaren

Voorwaarden:
- SEPA zone
- EUR
- bedrag <€50'000

Praktische bezwaren:
- weekenddagen tellen niet mee (officieel: TARGET closed days, dagen dat de clearing toe zijn + de bankholidays van het land)
- Elke bank heeft eigen systemen en eigen verwerkingssnelheden. Dat maakt dat een overschrijving die ingevoerd is om 23u55 op donderdag al lang niet meer bij donderdag telt, maar al bij vrijdag telt. De laatste moment dat je nog een overschrijving kan uitvoeren die voor die dag nog geldt noemt Cut-off-time (COT). Elke bank heeft andere COT's, nog aangepast/gedifferentieerd voor de grote van het bedrag, het soort klant, ...

Weet dat er ooit zoiets bestaat als SDC, Same Day Clearing. Als particulier kost dat soort van overschrijvingen extra geld.
Bij BNPPF heb ik dat ooit eens moeten doen en dat kostte €6. Maar ook daar heb je een COT, ik denk dat die (3 jaar geleden) 17u of 18u was.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb iets merkwaardigs vastgesteld, ik heb 2 rekeningen bij PNB Paribas Fortis die ik gemakshalve rekening A en rekening B zal noemen.
Wanneer ik een overschrijving uitvoer van rekening A naar rekening B via PC banking of Phone Banking dan gaat het bedrag onmiddellijk van rekening A af en staat het bedrag onmiddellijk op rekening B, wanneer ik echter een overschrijving uitvoer via Easy Banking via tablet of smartphone dan gaat het bedrag van rekening A wel onmiddellijk af doch staat het bedrag nog niet op rekening B, dat gebeurt maar pas na een 3 tal uren.
Die 2 overschrijvingen zijn wel op het hetzelfde tijdstip gebeurd nl om 10 uur 's morgens op een gewone weekdag.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Misschien zijn er bij easybanking extra controles, die maken dat het langer duurt?

Stel de vraag eens aan BNPPFortis? Niet aan het kantoor, want die gaan dat eerder niet weten, maar stuur een email ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”