Draadloos TV signaal doorsturen tussen 2 huizen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Hallo allemaal.

Om mijn situatie wat te schetsen: ik heb een Belgacom verbinding met BBox2, zowel internet als TV, die binnen komt in het ene huis. Ik zou graag het TV signaal draadloos willen sturen naar het andere huis waar een TV decoder staat. Schematisch:

BBox2___Access Point ---- WiFi bridge___Digicorder___TV

Is dit mogelijk met behulp van WiFi antennes? Ik gebruik reeds een set om het internet signaal door te sturen naar het andere huis en dit werkt zeer goed.
Ik heb al een keer geprobeerd met deze set antennes maar het werkte niet direct. Nu weet ik niet of dit ligt aan louter enkele instellingen aan te passen op de WiFi bridge (IP adressen enz.) of dat dit technisch moeilijker te realiseren en ik andere apparatuur nodig heb...

Op de Belgacom site heb ik al gezien dat er WiFi bridges van hun bestaan voor juist dit soort applicatie. De afstand tussen beide huizen is echter vrij groot (100m wel met een direct line of sight) en ik zou de bakjes buiten willen hangen voor een optimaal signaaloverdracht
Aangezien deze gemaakt zijn voor binnengebruik en ik gelezen heb dat het signaal doorsturen van de ene ruimte naar de andere in 1 huis al een probleem kan zijn voor deze Belgacom hardware, lijken ze me niet geschikt voor wat ik wil doen...

Heeft iemand een idee of een suggestie voor mij?

Alvast hartelijk bedankt!
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

dat lijkt mij net te ver voor een 5GHz bridge, zelfs met de beamforming die die 5GHz wifi bridge heeft. En die buiten plaatsen lijkt mij ook niet het beste idee. Bovendien zal je 5GHz (meer nog dan de 2.4GHz) verzwakken tgv regen. Ik vermoed dat het niet mogelijk is om een ethernet kabel tussen beide huizen te leggen? Want dit gaat wel over zo'n afstand.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Bedankt voor de reactie.

Ik kan u garanderen dat dit best mogelijk is met een 5Ghz WiFi bridge. Wij hebben er tss de 2 huizen 1 al enkele jaren met overdrachtsnelheden van 100Mbps over het netwerk.

Ik weet alleen niet hoe ik de bridge moet configureren om hem te doen werken voor het TV signaal over te zetten en of dit uberhaupt kan...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je BBox in Fully Routed Mode staat, dan zou dit probleemloos moeten werken. Het is alleen mogelijk dat je BBox het vele verkeer niet zal trekken.
Als je niet in Fully Routed gaat, zou je een extra Wifi Bridge op de TV-poort moeten kunnen aansluiten zodat je data en TV afzonderlijk bridget. Het configureren zou identiek moeten zijn als bij de databrug.
Computer(k)nul
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Hej Sinna.

Ik ben nog maar een beginneling. Hoe check ik op de BBox of ie Fully Routed Mode staat of niet?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

TOC, hiervoor kan je naar Belgacom bellen om die in routed mode te zetten. Als je je een set van de nieuwe 5GHz wifi bridges zou aanschaffen, dan kan je hier de installatiegids terugvinden:

http://support.nl.belgacom.be/euf/asset ... bridge.pdf
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Beste,

mijn vraag is eigelijk: kan ik het met niet-Belgacom 5Ghz WiFi antennes? En hoe zou ik deze moeten instellen?

Sinna: de optie voor fully routed heb ik gevonden...
Ik heb echter al geprobeerd om de WiFi bridge te gebruiken met de configuraties die ie heeft in het internetnetwerk maar dan krijg ik op de TV de Belgacom-melding dat er iets mis is met de verbinding.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Hej Sinna,

ik heb de router op fully routed gezet en zoals je zei staat nu alles op het netwerk en dat lijkt heel goed te werken, ook de HD kanalen.

Bangelijk! :-D

Merci voor de hulp

Greets
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Graag gedaan. Ik weet alleen niet hoelang het stabiel zal blijven. De BBox2 is nu niet echt het krachtigste toestel. Mocht je een BBox3 kunnen versieren, zou het beter moeten werken (ben geen ervaringsdeskundige).
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

als het over overbrugbare afstanden gaat, heb je geen voordeel met de bbox3, omdat het maximale zendvermogen nu eenmaal wettelijk is vastgelegd. En zowel bbox2 als bbox 3 zenden (uiteraard) aan het max. toegelaten vermogen. Als het over datarate gaat doe je uiteraard voordeel met de bbox3, aangezien die 11n heeft op 2.4GHz, en ook een ingebouwd AP op 5GHz zodat je gen extra (externe) AP moet plaatsen.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Ik zal idd moeten zien of het over een langere tijd stabiel blijft. Momenteel werkt het vrij goed.

Ivm bbox 2 vs 3: ik weet niet of het in ons scenario veel voordeel zou hebben. De WiFi-optie vd bbox zelf gebruiken we niet veel.
De installatie is in de tijd vrij slecht geplaatst in een uithoek van het huis en het signaal vd bbox rijkt niet zo ver buiten een deel van het gelijkvloers. We werken met andere WiFi routers voor de rest van het huis...

Bedankt aan Sinna en flupke19 voor de hulp!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat voor antennes gebruik je hiervoor?

Edit:
PS : je kan de gebruikers die je hebben geholpen bedanken door op de knop "+1 BEDANKT" te duwen bij de post die je hielp :)
Laatst gewijzigd door TiTanium 18 sep 2013, 20:22, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbeltjes samengevoegd, je kan zaken toevoegen via het knopje "wijzig".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Bedankt voor de tip krisken maar omdat ik nieuw op het forum ben kan ik die knop niet gebruiken :-)

Ik gebruik 2 Ubiquiti Nanostation M5 om de wifi bridge te maken.

Greets

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ah vandaar :)
Overigens : een erg goeie keuze van antennes! Ook een UBNT fanaat hier :) Zie ondermeer dit topic : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 16#p504841 :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Ja ik ben er heel tevreden over. De doorvoer is heel goed tov de prijs van die bakjes.

BTW: wel een toffe toepassing om internet te hebben op de camping :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Een kleine update.

Na 2 maanden testen lijkt de fully routed modus op de BBOX2 toch niet ideaal te werken.

Het internet werkt goed in beide huizen maar 1 vd 2 aangesloten Digicorders werkt niet goed. Hij blijft vaak hangen, bvb. na het beeld te pauzeren wilt ie niet spelen. Maar simpelweg opstarten wilt ie tegenwoordig ook vaak niet meer doen. En dan moet telkens de powerkabel worden uitgetrokken voor een restart. Ook een tv programma huren via iWatch werkt niet. Hij geeft dan aan 'even geduld aub...' maar ik kan me niet inbeelden dat dit meer dan 15min mag duren :?

Eigenaardig is dat de problemen voornamelijk bij 1 vd 2 digicorders ligt. Nog straffer is dat, ongeacht het apparaat (ik heb ze al van plaats gewisseld tussen huis A en B) het is telkens degene die zich in huis A bevind (waar BGC binnenkomt) die niet goed werkt. De digicorder in huis B (verbonden met 5GHz bridge, zie vroegere posts) werkt vrij stabiel. Hier is het enkel opnames huren dat niet werkt.
Het zijn nochtans identiek dezelfde digicorders en beide zijn op gelijkaardige manier aangesloten aan het netwerk.

Dus ja, mijn vraag: kan ik hier zelf iets aanpassen om het stabieler te maken? Sinna: u had al voorspeld dat de BBOX2 niet het beste toestel was om dit te doen. Enige ideeën?
Ik zal niet gewoon aan BGC een BBOX3 free of charge kunnen aanvragen vermoed ik...?

Alvast bedankt voor eender welke input...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou alvast bellen naar Belgacom, en dit probleem aankaarten. Het lijkt me aan hun om dit op te lossen, toch?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Er werd mij al dikwijls gemeld door verschillende gebruikers, dat de bbox2 in full routed mode problemen geeft bij nPVR en VOD.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik heb ook een tijd problemen gehad op een van mijn twee decoders maar heb dit kunnen oplossen door een hard reset van de problematische decoder (zie http://www.youtube.com/watch?v=oPjlZAgZMWg). Opnames bleven (bij mij, schiet me niet dood indien dit niet het geval is) behouden. Misschien dat je dit best eens op beide decoders doet dan?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Factory reset van verschillende BGC Decoders

en ook procedure bij decoder problemen

Maar als het te wijten is aan de full route mode dan zal dit niet veel baten natuurlijk !
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Alvast bedankt voor alle reacties!

Ik ga idd naar BGC bellen zodat zij eens een kijkje komen nemen...

Wel ik was vrij overtuigd dat het aan de fully routed mode lag aangezien de problemen pas de laatste weken begonnen zijn (denk ongeveer een maand nadat ik router fully routed had gezet) en de jaren ervoor (router bridged) hebben we nooit problemen gehad.

Ik heb vandaag de router dan maar trug in bridged mode gezet maar de problemen met de decoder blijven, zeker het pauzeren en hervatten werkt niet). Iets bekijken via iWatch ging vandaag bij het testen wel... Dus is het op deze moment verre van duidelijk wat juist de oorzaak is. Ik heb het gevoel dat ie mss beschadigd/ontregeld is geraakt sinds fully routed modus en dat de problemen nu blijven aanslepen (hoewel geen idee of dit steek maakt :wink: )

Bedankt voor de info voor de hard reset. Dit ga ik zeker al eens doen en zien wat het resultaat is....
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als het probleem blijft bij bridged mode zal de factoryreset wel kunnen helpen in dit geval,
want nu heb je uitgesloten dat het aan Full routed ligt.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Tja in mijn ogen toch niet helemaal uitgesloten gezien we al die jaren nooit problemen hebben gehad met de decoders en plots wel... ma goed... hard reset it is :-)

BTW, hoe meer ik lees over die fully routed, hoe minder betrouwbaar het lijkt. Hoewel er veel onduidelijkheid is lijken toch wat mensen hier problemen mee te hebben. http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ed#p453089

Bovendien wordt er ook niet meer aan gesleuteld om het te verbeteren/stabieler te maken. Lijkt IMO toch een verloren kans gezien het potentieel van deze optie.
Ik hou het dan toch maar op bridged mode voor de moment...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

In ieder geval wat er ook van aan is, een feit is zeker dat er veel mensen klagen van problemen wanneer ze in full routed mode staan en die verdwijnen wanneer ze terug in bridged werken, dus zal er zeker wel een addertje onder het gras zitten bij gebruik van full routed mode en het enigste dat ik aan iedereen aanraad is van probeer het uit en indien problemen keer terug naar bridged.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Volledig mee akkoord want als het werkt is het wel super. Het maakte in ieder geval de bedrading (gn gebruik van power lines etc.) veel gemakkelijker...
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Een update: ik ben mijn v3 decoders gaan wisselen voor de nieuwe v5.

Het pauzeren/play probleem is hiermee opgelost. Mss waren de decoders ook wat oud aan het worden. In snelheid (zappen, tv-gids opvragen) is het in ieder geval een enorm verschil.

Ik ben wel op een ander probleem uitgekomen maar hiervoor heb ik een nieuw topic gestart omdat dit niet gerelateerd lijkt te zijn, ziehier http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=39510


Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik hoop toch nog stiekem at BGC in de toekomst de fully routed optie stabieler gaat maken :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fully routed is standard op de b-box 3.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Goed om te weten.

En heb je er goeie ervaringen mee?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Bij de bbox3 schijnt full routed mode goed te werken.
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Good to know :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TOC
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 sep 2013, 16:20

Ik ben een BBOX3 gaan halen. Juist geinstalleerd, werkt momenteel goed.

Zoals philippe_d zei is het default fully routed op de BBOX3 (4 identieke LAN poorten). Bovendien denk ik dat je de router zelfs niet meer naar bridged mode kan zetten, omdat je geen admin rechten meer hebt op de nieuwe router.

Momenteel heel content in ieder geval, update volgt...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”