Internetbedrijf Google kent bijna elk wifi-wachtwoord ter wereld. Dat schrijft beveiligingsexpert Michael Horowitz in een blogbericht op de website Computerworld.
Horowitz baseert zijn stelling op het aantal Android-toestellen dat de voorbije jaren verkocht werd en het feit dat de meeste Android-gebruikers een back-up van hun instellingen (en dus ook hun paswoorden) opslaan op de servers van Google. Volgens Horowitz is het evident dat Google die paswoorden ook effectief kan lezen
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130913_00740562
Google kent bijna elk wifi-wachtwoord ter wereld
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Gezellig 

- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Ze zullen vrees ik niet de enige zijn 

Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Elite Poster
Goh, misschien niet, maar tot welke doelstelling het gebruikt wordt en waarom Google die nodig heeft dat ligt anders. PRISM bijvoorbeeld heeft een doel, en los van alle meningen over de middelen, het doel is er en is te verdedigen net als dat het aan te vechten is.
Google lijkt gewoon meer en meer gewoon info te willen hebben om het te hebben, bijna als een zieke geest gewoon alles willen hebben, bezitten, ... en niet altijd met een doel buiten gewoon het bezitten.
Het hele advertentie en gratis verhaal gaat toch niet op voor wachtwoorden? Precies of dat kan voor advertenties verkocht worden. Je zou nog kunnen denken dat het gewoon maniakaal bezitten is, gewoon weten dat je het allemaal hebt en weet en niet iets anders dat enig nut zou kunnen hebben of verdedigbaar is.
Google lijkt gewoon meer en meer gewoon info te willen hebben om het te hebben, bijna als een zieke geest gewoon alles willen hebben, bezitten, ... en niet altijd met een doel buiten gewoon het bezitten.
Het hele advertentie en gratis verhaal gaat toch niet op voor wachtwoorden? Precies of dat kan voor advertenties verkocht worden. Je zou nog kunnen denken dat het gewoon maniakaal bezitten is, gewoon weten dat je het allemaal hebt en weet en niet iets anders dat enig nut zou kunnen hebben of verdedigbaar is.
-
- Deel van't meubilair
Tja, en Apple en Windows Phone is waarschijnlijk identiek... ook zij maken backups van configuraties.
Feit is dat om Wifi te misbruiken je ter plekke moet komen... vanuit de US gaat het alvast niet.
Feit is dat om Wifi te misbruiken je ter plekke moet komen... vanuit de US gaat het alvast niet.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Ze zijn overal... Dat is 't net...r2504 schreef:Feit is dat om Wifi te misbruiken je ter plekke moet komen... vanuit de US gaat het alvast niet.
Anyway, van mij mag het, ik heb toch niks te verbergen, maar vind het niet fijn dat dit niet duidelijk uitgelegd word.
Waar is die transparantie heen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Ik snap de hetze eerlijk gezegd niet. Het is toch niet omdat die paswoorden in the cloud zitten, en ze er dus ook gewoon aankunnen, dat je daar direct heel paranoide moet van worden. Idem bvb met browsing historiek, website paswoorden, en dergelijke. Ik vind het net enorm aangenaam dat wanneer ik dan eens een Chrome open op mijn iPad, ik gewoon onmiddellijk aan de pagina's kan die ik een uur ervoor gelezen had op mijn desktop PC, en bovendien probleemloos kan inloggen op een site die ik op mijn iPad nog nooit bezocht had. Het risico dat daarmee Google ook deze info heeft, en ze dus potentieel zou kunnen misbruiken, neem ik daar graag bij, ook al omdat ik niet direct denk dat Google zover zou gaan deze informatie zodanig te misbruiken dat het heel zijn reputatie te grabbel te gooien (zelfs al vinden sommigen dat ze nu al een discutabele reputatie hebben).
-
- Deel van't meubilair
Ik denk niet dat Google hier binnen een straal van 50m zit.Ken schreef:Ze zijn overal... Dat is 't net...
Op zich zou ik me dan trouwens meer zorgen maken over VPN paswoorden... die zijn van overal te gebruiken.Tomby schreef:Ik snap de hetze eerlijk gezegd niet.
Tja, velen staan er niet bij stil dat ze het misschien in the cloud plaatsen... laat staan dat het bedrijf eraan kan (eigenlijk zou Google die data moeten encrypten).Tomby schreef:Het is toch niet omdat die paswoorden in the cloud zitten, en ze er dus ook gewoon aankunnen
-
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid, backups al goed en wel daarbij kan je het nog verklaren. Maar vergeet niet dat er ook destijds heel wat commotie was over het feit dat Google destijds al met hun Street View camerawagens alle verkeer en gegevens over alle wifi basisstations die ze passeerden gewoon mee opsloegen. Er is geen enkele verklaring voor dergelijke toestanden en dat valt gewoon niet goed te praten. Dus vooraleer met veel poespas te gaan roepen dat anderen paranoïa zijn, kijk naar alle feiten en niet alleen de gemakken die je zelf kan ondervinden door het backupsysteem en synchronisatie.
-
- Deel van't meubilair
Die commotie was trouwens helemaal absurd... een WIFI verbinding is normaal beveiligd (en zoniet gevoelige verbindingen erover wel) en op zich viel er dus helemaal niets op te rapen.iRockabizzydilly schreef:Maar vergeet niet dat er ook destijds heel wat commotie was over het feit dat Google destijds al met hun Street View camerawagens alle verkeer en gegevens over alle wifi basisstations die ze passeerden gewoon mee opsloegen.
Er is wel degelijk een verklaring... Google (en andere) gebruiken de locatie van WIFI AP's om locatie bepalingen te doen... dus ze verzamelen gewoon SSID's en hun locatie. Aangezien ze niet met je AP kunnen verbinden moeten ze raw data sniffen en deze hebben ze dus opgeslagen (en buiten SSID's zit hier inderdaad ook data op zich bij, maar zoals ik hierboven schreef is dat nutteloos).iRockabizzydilly schreef:Er is geen enkele verklaring voor dergelijke toestanden en dat valt gewoon niet goed te praten.
-
- Elite Poster
Yep, en google kan die data niet gebruiken en google zou de mogelijkheid niet hebben om toch op de beveiligde netwerken te geraken...
Wifi beveiliging is niet bepaald altijd zo sluitend, en niet alle netwerken zijn beveiligd of goed beveiligd.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
- Bedankt: 49 keer
Terminator ===> Skynet toestanden komen dichter en dichter tegenwoordig 
Google = Skynet ?

Google = Skynet ?
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
hmm, Google = Skynet = Belgacom = de torens in brussel het hoofdkwartier voor skynet?Opus schreef:Terminator ===> Skynet toestanden komen dichter en dichter tegenwoordig
Google = Skynet ?
(go go fantasy

en op serieuze noot: who cares?
als je niet wil dat iemand wat van je weet, deel dan ook niks met niemand, easy.
en idd: locatiebepaling = HANDIG (ik heb een tijd een foon gehad die het niet deed, ZO irritant!)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Ik dacht dat dit logisch was? Je gaat er mee akkoord massa's persoonlijke gegevens op te slaan op de servers van Google als je die optie bij Android gebruikt, waarom zou het wifi paswoord opeens zo schokkend zijn? Dat ze het hebben wil nog niet zeggen dat ze er iets mee zijn.
Da's nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een online dienst zoals Google die levert, en ik heb daar alvast geen problemen mee. Ik snap trouwens niet waarom Google altijd zo geviseerd wordt. E-mail bij Belgacom passeert ook langs de Belgacom servers en moesten ze het willen kunnen ze ook gewoon mee lezen, hetzelfde geldt voor alle online diensten.
Da's nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een online dienst zoals Google die levert, en ik heb daar alvast geen problemen mee. Ik snap trouwens niet waarom Google altijd zo geviseerd wordt. E-mail bij Belgacom passeert ook langs de Belgacom servers en moesten ze het willen kunnen ze ook gewoon mee lezen, hetzelfde geldt voor alle online diensten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
- Bedankt: 156 keer
Die Android backup is inderdaad al jaren zo, lijkt me vooral dan iemand die even zijn graantje wil meepikken van de prism-hysterie.
Die backup is trouwens handig. Deze zomer was mijn Android kapot. Een nieuwe gekocht, ingelogd met Google Account en verder zo goed als niets moeten instellen dankij die backup.
Op Android maak ik me meer zorgen door de malware in de apps. Ik heb er wel een antivirus erop staan, maar connecteer toch enkel via de guest-wifi om op internet te kunnen thuis. En dat wachtwoord mogen ze gerust kennen
Die backup is trouwens handig. Deze zomer was mijn Android kapot. Een nieuwe gekocht, ingelogd met Google Account en verder zo goed als niets moeten instellen dankij die backup.
Op Android maak ik me meer zorgen door de malware in de apps. Ik heb er wel een antivirus erop staan, maar connecteer toch enkel via de guest-wifi om op internet te kunnen thuis. En dat wachtwoord mogen ze gerust kennen