Draadloos internet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb eens een vraag, een buurman heeft een d-link dwl-510 netwerkkaart in zijn pc om draadloos gegevens te ontvangen en die heeft een netopia router (die van belgacom). Als die wilt surfen dan werkt dat soms goed, maar meestal valt de verbinding weg en dan gaat het weer terug, de computer staat zo een 8-10 meter van de router verwijderd en er zijn niet zo veel muren (max 2) ertussen.

Ik heb die zijn pc eens meegenomen en hier geprobeerd, als de pc in dezelfde kamer staat dan werkt het perfect en bij zijn thuis is de link kwaliteit 50-70% en de signaal sterkte ook 50-70%. Zou het dan toch te ver staan of zijn die muren te dik en is dit op te lossen (langere antenne?) ?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

50-70% is inderdaad te weinig.

Waarschijnlijk zijn dat betonnen muren, of misschien een of andere stoorzender. Maar mijn ervaring met D-Link is dat die vanaf minder dan 70% ze problemen geven en veel timeouts krijgen.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Zyne
Plus Member
Plus Member

Ik heb in het verleden ook een aantal problemen gehad met mijn wireless router, maar na een beetje foefelen met die antennekes was dat allemaal opgelost.

Het probleem is dat die dipool-antennes in sferische golven uitzenden. Probeer gewoon ff je antennetje 90° te draaien, en kijk wat dat oplevert.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hi,
Ik ken die zaken niet direct daar ik via usb modem werk, maar heb wel eens gezocht en dit gevonden.

Vraag: heb je de gewone antenne of die bidirectionele?
Je kan misschien eens proberen met de polarisatie te wijzigen, daarmee bedoel ik of je bvb die rechtopstaande antenne niet kan horizontaal uitrichten, de juiste polarisatie kan in veel gevallen een wonder verrichten. (lees > verbetering brengen)
Best is normaal als de antenne van de router en de antenne van het mobieltje de zelfde polarisatie hebben.

Grtz, :wink:
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het is ook mogelijk dat er in de buurt een ander draadloos netwerk op hetzelfde kanaal zit, die zijn ssid verbergt.
Standaard staat dat op 6, probeer eens 1 of 11.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Mijn nonkel heeft dezelfde toestellen, ook een netopia en zo een d-link netwerkkaart en daar werkt het perfect en het signaal is ook maar rond de 70% (met veel schommeling soms lager dan hoger).

Ik zal die antennes eens veranderen (van hoekveranderen)
Het kanaal heb ik al eens veranderd.

hoe weet ik of dat een dipool-antenne is van de router en van de netwerkkaart ?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zie eens in deze link van Belgacom en zie bij klassiek (PSTN)

Zo kan men toch die antenne zien van de router, zo te zien kan men deze vertikaal, alsook horizontaal plaatsen.
Ik zou zeggen beide polarisaties een testen, en de router niet te kort bij de grond zetten, misschien zitten er wel ijzeren staven (betonijzer) onder uw router, dit werkt dan een beetje als een kooi van faraday, schermt uw signaal teveel af.

Grtz, en succes
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Is een draadloos netwerk even goed als een met kabels, goeie snelheid en zo? Moet ik bij een draadloos netwerk dan een speciale modem of router of netwerkkaart kopen?

Eigenlijk ken ik er niet zoveel van en als we een nieuwe pc gaan kopen zou dat wel handig zijn. :P
wem
Premium Member
Premium Member

mijn ervaring is: gebruik enkel draadloos als het met kabels niet kan (bv. laptop die ge overal in't huis wilt kunne gebruike) of het te lastig is (bv. als ge nog 15 gate moet bore door dik beton om de drade er uiteindelijk te krijge)

ge moet natuurlijk router of switch ofzo hebbe die wireless ondersteunt, en draadloos kaartje

en snelhede zijn algemeen wel wa lager dan kabel, zeker als ge me meerdere draadloze toestelle verbind ...
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Maar als ik dan gewoon een netwerk met kabels gebruik, moet ik dan maar 1 modem gebruiken voor internet, geen router en zo? En welke kabel?
wem
Premium Member
Premium Member

1 modem moet ge zoieso maar gebruike he

en als ge me meerdere pc's op internet wilt, dan kunt ge router gebruike, of switch (of hub) als ge meerdere IP's van u provider krijgt ...

en gewoon netwerkkabeltjes é ;-)
Zyne
Plus Member
Plus Member

om alle misverstanden uit de weg te helpen...

MET kabels is nog altijd VEEL sneller dan zonder kabels, en dat zal altijd zo blijven. Reden hiervoor is dat die 54mbit eigenlijk een enorm geïdealiseerde snelheid is, moest het luchtledig zijn. Uiteraard is dit niet zo, dus krijg je een beetje storing...

Ikzelf heb hier een draadloos 802.11g (of 54mbits) netwerk, en de maximale transfersnelheid tussen een bekabelde pc (100mbit) en de laptop (54mbit) is 3 MB/sec. Hoger geraak je nooit, zelfs niet met die zogenaamde "turbo" wireless producten (zogezegd 108mbits).

Wat heb je nodig voor een draadloos netwerk?
1. een modem (duuh)
2. een draadloze router (bv linksys WRT54G)
3. een aantal clients.

eigenlijk verandert er niet veel in vergelijking met uw internet-verbinding zonder router.
Toch zijn er 2 voordelen aan verbonden:

1. een router heeft meestal een hardware firewall, dus geen software firewall meer nodig, tenzij je paranoide bent en geen outbound connectie's wil toelaten zonder toestemming.
2. Je kan OVERAL naartoe met je laptop. Bovendien zijn er verschillende sites die gehackte firmwares aanbieden die het bereik van je wireless router kunnen verdriedubbelen!

Nadelen:
1. Het gaat trager
2. Als je de router niet goed ingesteld hebt (of je hebt de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen) kan je wel eens problemen hebben met mensen die jouw internet connectie gebruiken.
3. de prijs. Een router kost ongeveer 80-120€, per kaartje (dus per pc) moet je nog eens een kleine 50€ ophoesten. Al bij al dus een grote investering voor iets dat eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat.

Kort samengevat:
Als het enigszins mogelijk is, gebruik een kabel. Naast je modem (kabel of DSL) komt nog een router erbij (bv linksys WRT54G (tjah sorry, dit is ECHT wel een goeie router met een linux OS)).
Enige dingetje waar je moet voor opletten is dat je geen USB router koopt als je een Ethernet modem hebt en omgekeerd...

Have fun!
E

Dit probleem had een vriend van mij ook, ik wist ook geen raad, maar toen had ik net de encryptie van mijn wireless toestel ingesteld en toen bleek dat mij internetverbinding ook om de 10 min weg viel! toen de vriend de encryptie bij hem uitschakelde werkte zijn internet verbinding constant!
E

Maar ik zou toch graag mijn encryptie inschakelen, iemand een id hoe ik dit kan oplossen?
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

SMC-router met 54 mbit wireless connectie werkt perfect hier. Mijn porteble staat beneden draait 24/24 7 op 7 dat kraam is nog nooit zijn connectie kwijtgespeeld. de router staat boven en heb een signaal van 65 procent.

Heb eigenlijk geen vertragingen bij conterstrike haal ik een ping van 25-35 en deze blijft dan ook heel stabiel.

ook irc draait heel vlot (enkel na 36H hehe)
vscomp(01)

Ik gebruik die US robotics 100 mbits wireless router (nu 125 mbit) en netwerkkaarten van US, nog nooit is het signaal uitgevallen en snelheid van het internet is even snel als via kabel hoor , enkel tussen 2 pc's kan het soms sneller zijn met kabel.

Signaal :

Link Quality : 100%
Signal strenght :95%

(router staat beneden en pc dus boven)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zyne schreef:Ikzelf heb hier een draadloos 802.11g (of 54mbits) netwerk, en de maximale transfersnelheid tussen een bekabelde pc (100mbit) en de laptop (54mbit) is 3 MB/sec. Hoger geraak je nooit, zelfs niet met die zogenaamde "turbo" wireless producten (zogezegd 108mbits).

Met mijn USR 8054/5410 combinatie haal ik 30 Mbit/s (ofwel zo'n 3,75 MB/s). Dit is in mixed mode (zou dus in theorie nog beter kunnen in G-mode only) met de 100 Mbit turbo setting enabled.

Na de recente firmware/driver update welke ondersteuning geeft voor 125 Mbit/s zijn mijn maximum snelheden echter hetzelfde gebleven (nu wel met WPA actief ipv. WEP encryptie).
Mr Pink
Member
Member

Je moet idd eens proberen de antennes wat te veranderen van stand.
Ik had hier ook vrij veel schommelingen met m'n inet connectie, maar sinds ik wat geprutst heb aan de antennes gaat alles beter.

Signal strength is 66%, heb nog nooit meer gehaald. Ik zit hier wel een verdieping hoger dan de router. (USR8054)

WAN snelheid is meestal 700kb/s max.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mr Pink schreef:WAN snelheid is meestal 700kb/s max.

Je bedoelt waarschijnlijk 700 KB/s
Mr Pink
Member
Member

idd :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”