2 connecties met de speedtouch home. Hoe???

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey, ik zit hiet met een oude speedtouch home (van in de tijd van alcatel) en met een usr8054 router. Nu dat ik eindelijk die speciale kabel heb voor het aansluiten van de modem op de wan poort, blijf ik met een probleem zitten.
Ik zou van de router een verbinding met het internet willen (werkt petfect) en samen daarmee een verbinding over pppoe naar het werk van mijn vader. Toen de modem nog aan een lan-poort hing kon ik op internet door op een pc een individuele connectie te maken of naar het werk door een connectie te maken , maar niet tegelijk. Nu de modem op de wan-poort hangt kan de connectie naar het werk ook niet meer, toch niet vanuit een pc. Ik zou willen dat de router een verbinding met skynet maakt over pppoe (alle pc's kunnen dus op internet) en terwijl een andere individuele verbinding mogelijk is door één van de pc's. Maar dat zou moeten gaan als de modem op de wan-poort hangt.

Nu is ook de vraag al of de speedtouch home (NIET de pro versie) op zich al 2 isp verbindingen aankan. De lijn zou dit moeten kunnen (multi abonnement bij skynet)., maar hoe de modem en router configureren??

Greetz
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

moet je daarvoor niet 2 apparte lijnen hebben
want ik denk dat 2 lopende adsl verbindingen niet zal gaan :oops:
de pispaal <<
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

dat gaat wel, maar het zal iets ingewikkelder worden, allez, in theorie zou dat moeten gaan

ik denk dat je situatie zo is:

Code: Selecteer alles

STH--wan-port--ROUTER--pc1
                                    |-pc2

nu zou het dit moeten worden om dat te laten werken:

Code: Selecteer alles

STH--HUB---wan-port-router---pc2
                |-pc1


waarbij pc1 de pc is van je vader waar de vpn op moet werken, het _kan_ zijn dat het zelfs makkelijker werkt, dit is natuurlijk best eerst te proberen:

Code: Selecteer alles

STH--SWITCH--wan-port--ROUTER
                     |-pc1
                     |-pc2


waarbij de switch dus in de router zit (als het er zo een is)[/code]
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als het echt gaat over VPN,

Ik kan hier gerust 3 bpn tunnels opstarten en dan nog op een 4de PC surfen. Uiteraard moeten de correcte uitgaande poorten openstaan én moet VPN passthrough (IPSEC en PPPTP) openstaan in de router/firewall.

Indien het echt een PPPOE verbinding rechstreeks naar je vader z'n werk is (zie niet goed in hoe ...) dan kan dit niet, omdat ge geen 2 PPPOE sessies kan termineren met 1 WAN connectie.

Mvg,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Het zit dus zo: mijn vader moet op het werk kunnen inbellen. Hoe werkt dit? Hij heeft geen isp nodig normaal, het werkt speelt voor provider. Hetzelfde dus als bij skynet (voor mij toch) inbellen. En over internet laat de server van het bedrijf geen clients toe.

Greetz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mmm... je hebt dus twee ADSL signalen op dezelfde lijn zitten.

Ik vrees dat het dan niet zo eenvoudig is... en of dit met 1 ADSL-modem kan. En zelfs als je twee modems zou hebben dan krijg je complexe routings waarvan ik niet direct weet of je die met je USR8054 kan oplossen (al heeft die ergens wel routing mogelijkheden in zijn config).

Nu denk ik dat als je vader z'n bedrijf zijn subnets beperkt zijn dat je eventueel wel je tweede modem op je LAN poort kan hangen, en hiervoor de nodige routing kan aanmaken. It's worth a try als je perfect weet wat je doet.

Je vaders bedrijf heeft echt wel een 'aparte' manier om te VPN'en 8)
Gebruikersavatar
flamenca
Pro Member
Pro Member
Berichten: 318
Lid geworden op: 05 jul 2003, 15:49
Locatie: Inbetween De Haan - Gent
Contacteer:

Bedenking: als je vader via t werk inbelt, is dat dan geen RASverbinding?:???: (k heb geen idee hoor, vraag het me gewoon af!)

flamenca
Lukse
Premium Member
Premium Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 28 okt 2003, 20:51

Zou het niet gewoon een vpn connectie zijn?
Het inbellen daarop gebeurt op dezelfde manier als het inbellen bij een isp.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe "een bedrijf" voor ISP kan spelen, dus dat je vader kan inbellen zonder ISP connectie. Moest dit het geval zijn zou jouw local loop bundle dus geshared moeten zijn en zou de DSLAM kaart zo geconfigged moeten zijn dat deze 2 verschillen VP/VCI waarden ondersteund en kan termineren.

Enkel en alleen de kosten al hiervan zie ik niet in waarom een bedrijf dit OOIT zou doen, daar een VPN connectie net dezelfde functionaliteit verschaft dan.

Indien het een VPN connectie betreft kan het wel zijn dat de inbelaccount automatisch eerst een connectie legt naar Skynet en dan de VPN tunnel opstart. In deze config zal je dan inderdaad geen connectie meer kunnen maken door die router, daar deze de connectie openhoud, terwijl windows vroeger waarschijnlijk eerst de vorige connectie afsloot (of jij deed dit).

Ik stel voor dat je daarom best eens even navraagt wat voor soort connectie het nu echt is , en in het laatste geval (VPN) kan je dit gemakkellijk doen door die router zonder dat dat problemen geeft voor de rest. Wanneer de VPN tunnel goed geconfigged is, kan je zelfs je VPN constant openhouden, en ondertussen nog altijd je lokaal netwerk en internetverbinding gebruiken (split-tunnel methode)

Mvg,

Francis

PS: Ik wil niet de allesbeterwetende uithangen hoor, maar "het werk dat ISP" speelt zonder dat je eerst zelf een Internet sessie moet maken kan niet. (of Dat werk heeft geld teveel, in dat laatste graag de naam, dan kan ik komen solliciteren en hen laten zien hoe geld uit te sparen mits procentje verschil voor mij :p )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe "een bedrijf" voor ISP kan spelen, dus dat je vader kan inbellen zonder ISP connectie. Moest dit het geval zijn zou jouw local loop bundle dus geshared moeten zijn en zou de DSLAM kaart zo geconfigged moeten zijn dat deze 2 verschillen VP/VCI waarden ondersteund en kan termineren.


Zo begrijp ik het nochtans ook...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als je bvb een Plus abo hebt bij skynet kan het volgens mij perfect. Ik dacht dat vanaf dan 2 PPPoE sessies over één lijn mogelijk waren.
De oude speed touch home kan dit zonder problemen.
Gewoon hubje (geen switch dacht ik) nemen, aansluiten op de ethernet van je modem. Op het hubje 2 pc's hangen (of één router voor skynet en de pc van je vader voor zijn werk), en vervolgens inbellen met elk van de 2.
De bandbreedte wordt dan wel gedeeld.

Ik denk dat zijn vader en zijn bedrijf zo'n Belgacom work@home gedoe hebben, dus dat zou moeten werken.

Ik kan me natuurlijk vergissen...
NuKeM
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Zo zou het ook kunnen, maar dan valt het nut van de router weg. En die Belgacom work@home is ook een gewone VPN connectie ...

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Even orde op zaken stellen, want een aantal zaken blijken blijkbaar niet zo duidelijk uitglegd.
Mijn vader kan inbellen op het werk zonder dat daar een internet connectie bij skynet voor nodig is, dat is zeker. Hij kon via adsl al naar het werk voor wij hier thuis een abonnemet bij skynet hadden (adsl op de lijn was natuurlijk al wel geactiveerd). Nu is dus het probleem dat die verbinding, dus via is van het werk (weet niet welke dat juist is, maar iets speciaals van het werk) en skynet.
Die router is ergens wel nodig omdat wij thuis ook nog een andere laptop hebben die draadloos op internet zit. Er zijn dus 3 pc's in het spel. Een vaste desktop die met een ethernet kabel hangt aan de router,een laptop die wireless op het netwerk zit en dan de laptop van mijn vader die zich wireless of met een kabel op het netwerk zet.

Vandaag ook eens met een hub geprobeerd (zonder router). Die gewoon achter de modem gehangen en dan geprobeerd om 2 connecties te gelijk te maken: 1 naar skynet met de desktop en 1 naar het werk van mijn vader met de laptop van mijn vader. Beide lukken apart (zoals altijd), maar als beide te gelijk wordt geprobeerd beweerd de pc dat de lijn bezet is. Dus ligt het probleem volgens mij bij de modem want de adsl-lijn zou dit moeten aankunnen met het multiabonnement dat we hebben. En anders ligt het probleem bij belgacom.

Greetz
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Dan vrees ik ervoor dat wij u niet kunnen helpen daar dit zeker en vast geen standaard oplossing is. Het is inderdaad bizar, zo'n 2de connectie, maar dat die niet werkt ... zou inderdaad aan de modem kunnen liggen, maar aangezien dit zou moeten werken met de Speedtouch modem denk ik van niet.

Want natuurlijk zou kunnen, is dat (zoals ik reeds eerder zei) de connectie via je vader's werk op andere VP/VCI waarden werkt dan je Skynet abbo. En in dat geval kan je nooit 2 gelijktijdige sessies openen daar een DSLAM kaart en een modem dit niet kan. 2 gelijktijdige sessies over dezelfde VP/VCI kan wel (is gewoon zo hoor, vrij technisch, maar dit is een van de limitaties van huidige DSL hardware/techniek.)

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een ideetje, zoals ik al vermelde.

Gebruik je huidige modem gewoon om je Skynet te benaderen, en hang daar je USR8054 op. Op die manier hebben alle PC's, dus ook die van je vader internet access.

Nu, en dit zal je moeten testen... koop een tweede ADSL modem (met een Speedtouch 510 voor 19 euro, of leen hem eventueel van iemand, kan je dit gerust proberen) en configureer die voor je vader zijn verbinding en hang die op een LAN poort van je USR8054. Via static routing op je USR8054 zou je dan normaal een route moeten kunnen leggen naar die modem voor je vader zijn werk (ie. de subnets die men daar gebruikt).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”