VDSL2 Vectoring

Nieuws omtrent telecom
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

BGC had gewoon beter geinvesteerd in fiber ipv. nog geld te pompen in iets waarop ze geen snelheid kunnen blijven garanderen t.o.v. de concurrentie.

Ik zie geen garantie dat die Vectoring plots snelheidswinst gaat opleveren, en tegen dat dat overal is uitgerold verwachten de klanten ook opnieuw meer - dus laat ons maar hopen dat men dan iets hogere profielen kan/wil aanbieden, maar de vraag is dan of ze dan al niet zover achterlopen op de directe concurrentie dat de schade niet meer kan worden ingehaald.

Telenet gaat op termijn soortgelijk probleem hebben hoor : ook zij zullen naar fiber moeten uitwijken op langere termijn, opsplitsen van nodes kan je maar tot op een minimum aantal klanten blijven doen - vanaf een bepaald moment wordt het ook niet meer rendabel.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De reden waarom men niet naar Fiber gaat is omdat dit vele malen duurder is om te leggen dan vdsl2. Dit heeft hier al meerdere keren gestaan en is ons bevestigd op de Belgacom NOC meeting.

Stel dat jij Belgacom bent en je legt overal in BE glasvezel aan. Zou jij er mee akkoord gaan mocht daarna een partij (BIPT) jou gaan verplichten om jouw glasvezelnetwerk voor een peulschil open te stellen naar alternatieve providers?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Sorry sommigen begrijp ik echt nie meer
Waarom steeds hogere snelheden?
Mogelijks begrijpelijk voor wie online gamed maar de rest is beter af met stabiele verbinding bvb rond de 45Mbps
Doe eens de test met bvb speedtest.net maar kies dan wel ergens een punt buiten belgie en zelfs eens buiten Europa en je zal zien dat de download sommige moment erg laag wordt.
Dan zal je zien dat wij hier nog goeie snelheden halen in Belgie vergeleken met andere landen en zeker intercontinentaal gebruik
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

lion51 : afhankelijk van waar je woont (afstand tot de rop en de verzwakking etc) en of dlm al langs is geweest heb je 12mbit, 16.5mbit, 20mbit, 25mbit, 30mbit, 50mbit, 60mbit of 70mbit voor dezelfde prijs van het abonnement. Dus een stabiele download van 45Mbit ga je met sommige profielen totaal niet krijgen. Dat is wat stormlord aan haalt (denk ik). Ook al betaal je dezelfde prijs

Telefonie = EDPnet + OVH
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Tja, Ik kan niet voor Stormlord spreken, maar als 'ie nu 45/50 mbps zou hebben gehad, was hij denk ik niet overgeschakeld.
Maar feit is : dat heeft 'ie niet.

Als je dan na enkele jaren op de ADSL/VDSL2 trein gezeten te hebben even bij je Telenetbuur gaat kijken en zo iemand echt wel een betere upload en duidelijk snellere download weet halen, en je daar ook echt behoefte aan hebt, is zijn standpunt helemaal niet zo vreemd. Er wordt hier door verschillende mensen een "groot gelijk" gedeclareerd die vooral gebaseerd is op hun eigen situatie, en dat in beide kampen trouwens.

Ik herkende wel wat in zijn betoog : jaren lang Telenet klant geweest, dan Telenet vervangen door een hele rits (budget)providers die op DAT moment snel genoeg voor mij waren en mijn noden op DAT moment konden dekken. (Versatel 1.1mbps -> met enkel tussenstappen tot het huidge Scarlet op 25/2).

En dan stopt het. Vektoring is wat mij betreft nog "ver van mijn bed", en welke impact dat precies hebben zal bij mijn 560 of-zo-meter is maar de vraag. Feit is dat die 25/2 lijn niet sneller kan, ook niet bij omschakeling naar een andere VDSL2 aanbieder, en dat niemand zeker weet of, hoeveel en wanneer dit omhoog kan.

Dan krijg je natuurlijk een probleem : TV over VDSL2 wordt dus noppes : met meer als 2 TV's in ons huishouden (opgroeiende kinderen hé) is het bij zowel Scarlet als BGC technisch niet mogelijk op mijn adres om ons "kabelloos" te maken, en daar zit niet onmiddellijk verbetering aan te komen. Dus die kabel opzeggen als kostenbesparing is dus geen optie, maw, dan kan ik evengoed door de zure appel heenbijten en terug naar Telenet sloffen. Met tegenzin, trouwens.

Zoals ik al schrijf : dat heeft niks met "VDSL2 is Crap" of weet ik wat te maken, maar alles met veranderende noden en eisen. En ik moet vaststellen dat Telenet beter lijkt in te spelen op MIJN veranderende noden en eisen als BGC, en dat ik dat ook bij andere mensen merk. Of dat te maken heeft met de beperkingen die inherent zijn aan de gebruikte technologie hoeft mij als end-user helemaal niets uit te maken, toch ?

Een laatste bedenking : "... 60% van de VDSL2 klanten op 30/6 en hoger. Dat is véél meer dan "a happy few" zoals iemand het laat uitschijnen. Dat noem ik een grote meerderheid..."

Ervan uitgaat dat een "NAUWELIJS 10% meer als de helft" plots gelijk staat aan een "grote meerderheid" ? Nou. :wink:
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Krisken,

inderdaad + het feit dat Belgacom nu al achterloopt op de directe concurrentie qua snelheid en dat probleem zich niet voldoende lijkt te zullen gaan oplossen met de investering in Vectoring. Mijn punt is dat ze een keer te veel blijven investeren in kopertech die eigenlijk al tot vervelens toe uitgemolken is, en dat begint zich nu te tonen... Tja, enige serieuze omwenteling zal inderdaad geld kosten - maar heeft Telenet ook niet serieus moeten investeren destijds ?

Kaween,

indeed ... Enne 60% van de klanten op 30/6 en hoger: ik zit daar alleszins binnen een dorpskom NIET bij, en ik ben niet de enige. Bovendien ben je niet zeker dat 30/6 dat ook blijft op langere termijn.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat Belgacom achter loopt op telenet zou ik zeker niet durven beweren. Telenet heeft immers enkel Vlaanderen, waar Belgacom de techniek moet toepassen in héél België. Wat dus meteen de factuur ook opdrijft. Immers moeten ze meer fibers aanleggen, meer PoP's onderhouden, etc. Kost uiteindelijk allemaal geld. De dag dat telenet hun kabel moet open gooien zal je ook wat meemaken hoor. Dan zullen de vernieuwingen ook niet elkaar zo snel opvolgen als nu. En om eerlijk te zijn : Telenet heeft niet zo superveel moeten investeren in hun netwerk hoor : ze kregen het als het ware gewoon... (in vergelijking met Belgacom hun VDSL2 en VDSL2 vectoring uiteraard).

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bgc heeft ook de koperkabel van de belastingbetaler gehad natuurlijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ten tijde van de RTT jazeker. Maar de fiber hebben ze zelf mogen dokken. Overigens kan nu iedereen genieten van die koperkabel, ook al ben je geen Belgacomklant. Lijkt me dus niet echt een argument. Op die manier is de koperkabel teruggegeven aan de betaler : het volk kan nu zelf zijn diensten afnemen via de koperkabel die hij heeft betaald, zonder persé bij Belgacom te moeten zitten. Zelfs onze gele vriend Telenet biedt diensten aan op de koperkabel! Echter als (en ik zeg duidelijk als) de kabel ooit opengesteld word mag iedereen er diensten op aanbieden met één uitzondering. Juist ja...Belgacom...

Telefonie = EDPnet + OVH
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Goztow schreef:Bgc heeft ook de koperkabel van de belastingbetaler gehad natuurlijk.

Jij had beter aanwezig geweest tijdens het bezoek aan het Belgacom Network Operations Center.
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

Stormlord schreef:Krisken,
BGC had gewoon beter geinvesteerd in fiber ipv. nog geld te pompen in iets waarop ze geen snelheid kunnen blijven garanderen t.o.v. de concurrentie.
Jij hebt duidelijk geen enkel benul van de kostprijs van een uitrol van FTTH in gans België !
Ik zie geen garantie dat die Vectoring plots snelheidswinst gaat opleveren, en tegen dat dat overal is uitgerold verwachten de klanten ook opnieuw meer - dus laat ons maar hopen dat men dan iets hogere profielen kan/wil aanbieden, maar de vraag is dan of ze dan al niet zover achterlopen op de directe concurrentie dat de schade niet meer kan worden ingehaald.
Nogmaals, je weet écht niet waarover het gaat ! Vectoring is namelijk wel degelijk dé juiste aanpak van BGC om de VDSL2 techniek nog verder te boosten met zeer duidelijke snelheidswinst !
Telenet gaat op termijn soortgelijk probleem hebben hoor : ook zij zullen naar fiber moeten uitwijken op langere termijn, opsplitsen van nodes kan je maar tot op een minimum aantal klanten blijven doen - vanaf een bepaald moment wordt het ook niet meer rendabel.
Dat heb je inderdaad goed begrepen. Maar wie is er financiëel beter aan toe om zulke mega investeringen te doen ? Juist ja, zeker niet TN !
Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

gbmed schreef: Nogmaals, je weet écht niet waarover het gaat ! Vectoring is namelijk wel degelijk dé juiste aanpak van BGC om de VDSL2 techniek nog verder te boosten met zeer duidelijke snelheidswinst !
En - niet te vergeten - tegen een fractie van de kosten van een volledige FTTH uitrol in heel BE. Is ook duidelijk medegedeeld op de NOC dag.

Telefonie = EDPnet + OVH
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

In Engeland was er enkele jaren terug wat buzz omtrent het bekostigen van een FTTH netwerk door de recyclage van het kopernetwerk aan de hoge koperprijzen op dat moment. Ik denk niet dat men dat effectief toegepast heeft bij het uitrollen van het BT Infinity fibre project, maar heeft Belgacom (of Telenet) zo'n scenario ooit bekeken?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Contacteer:

Wel om u een idee te geven van de prijs...
Eind jaren 80 hebben mijn ouders een offerte laten maken om ongeveer 600meter coax te laten trekken. (Ingegraven langs baan)
Toen: 950.000Bfr, dat was toen dus ongeveer 40€/meter( we zijn trouwens tv blijven kijken via de antenne :-))
Ik dacht dat men nu iets van een 100€/meter rekent voor gewone graafwerken. Dus zonder openbreken van stoep, zonder ondergravingen, ...
Als iemand de lengte weet van alle straten van België kunnen we een totaalprijs maken.

Google weet dat : 138869km gemeente wegen + 12120 gewestwegen, laten we zeggen 150.000.000m * 100€/m ==> 15miljard euro

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Zijdelings relevant in het FttC/FttH debat;
http://tweakers.net/nieuws/91193/klant- ... iting.html

Denk dat het meer een stunt is voor de "advocaat in opleiding" om naam voor zichzelf te maken danwel om de zaak echt te winnen, maar kom ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

kaween schreef:Zoals ik al schrijf : dat heeft niks met "VDSL2 is Crap" of weet ik wat te maken, maar alles met veranderende noden en eisen. En ik moet vaststellen dat Telenet beter lijkt in te spelen op MIJN veranderende noden en eisen als BGC, en dat ik dat ook bij andere mensen merk. Of dat te maken heeft met de beperkingen die inherent zijn aan de gebruikte technologie hoeft mij als end-user helemaal niets uit te maken, toch ?
Ik vind dit de correcte conclusie van dit hele debat.
Het staat buiten twijfel dat, als je echt hogere snelheden wilt, je bij Telenet moet zijn, en met vectoring probeert Belgacom Telenet bij te benen, maar Telenet zal altijd de snelste blijven.
Als je tevreden met met een lagere (maar stabiele) snelheid (90% van de Internetklanten hebben geen behoefte aan die hogere snelheid), kan je beter bij Belgacom zijn.
kaween schreef:Dan krijg je natuurlijk een probleem : TV over VDSL2 wordt dus noppes : met meer als 2 TV's in ons huishouden (opgroeiende kinderen hé) is het bij zowel Scarlet als BGC technisch niet mogelijk op mijn adres om ons "kabelloos" te maken, en daar zit niet onmiddellijk verbetering aan te komen. Dus die kabel opzeggen als kostenbesparing is dus geen optie, maw, dan kan ik evengoed door de zure appel heenbijten en terug naar Telenet sloffen. Met tegenzin, trouwens.
Met het TV argument heb je ook een punt (vectoring zal op TV gebied ook een serieuze verbetring zijn voor een groot aantal adressen).

Dit is ook mijn persoonlijke keuze: TV bij Telenet (met CI+ kaartjes), Internet bij belgacom, telefonie over VoIP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Doktor Avalanche schreef:Wel om u een idee te geven van de prijs...
Eind jaren 80 hebben mijn ouders een offerte laten maken om ongeveer 600meter coax te laten trekken. (Ingegraven langs baan)
Toen: 950.000Bfr, dat was toen dus ongeveer 40€/meter( we zijn trouwens tv blijven kijken via de antenne :-))
Ik dacht dat men nu iets van een 100€/meter rekent voor gewone graafwerken. Dus zonder openbreken van stoep, zonder ondergravingen, ...
Als iemand de lengte weet van alle straten van België kunnen we een totaalprijs maken.

Google weet dat : 138869km gemeente wegen + 12120 gewestwegen, laten we zeggen 150.000.000m * 100€/m ==> 15miljard euro

Mvg Wim
Toen FTTH nog een hop topic was sprak fabricom 'tschijnt van een bedrag van 8 miljard euro om 'heel' belgië te voorzien van fiber.

Geen enkele provider gaat zo'n investering even uit zijn mouw schudden. En nergens gaan ze zoveel geld vinden, niet bij de overheid die al moet schrapen, en niet bij private investeerders.

De enige mogelijkheid is als we zoals in nederland gemeente per gemeente doen. En in de grote steden met lintbebouwing kan dat geen probleem zijn.
Het kan ook een signaal zijn naar de 2 grote providers als ze ineens een hele gemeente aan klanten verliezen.
Laatst gewijzigd door Trojan 10 sep 2013, 11:22, in totaal 1 gewijzigd.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Trojan schreef: Toen FTTH nog een hop topic was sprak fabricom 'tschijnt van een bedrag van 8 miljard euro om 'heel' belgië te voorzien van fiber.
Dat van mij was maar wat natte vingerwerk hé... :wink:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@philippe

zo is dat, en je zeker niet laten inpakken door de zogenaamde "packs"! Na jaren van dwaling is TN terug op het juiste pad en levert eindelijk TV diensten zoals het hoort...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Trojan e.a.,

zo'n investering spreid je over jaren, en je begint natuurlijk met de plaatsen die voor jou interessant zijn om met je uitrol te beginnen (m.a.w. de plaatsen die je het meeste ROI gaan opleveren en eventueel enkele testcases in meer afgelegen gebieden of kleinere gemeenten). Intussen stijgt de vraag naar de stukken en dalen de prijzen ook.

Dat is al altijd zo geweest, zal nu niet anders zijn.

We spreken hier op z'n minst over een 5-jaren plan voor een uitrol denk ik zo en afschrijven doe je zo'n netwerk toch over een veel langere termijn denk ik (10j?).

Ik betwist trouwens helemaal niet dat het om veel geld gaat, en als je van meet af aan weet dat je je local loop ook ter beschikking zal moeten stellen aan anderen kan je daar natuurlijk ook van meet af aan rekening mee houden. Een optie zou zijn dat de local loop in een apart bedrijf terecht komt.

Waarom kan men trouwens niet gezamelijk investeren daarin? Dergelijke projecten zijn meestal het resultaat van financiering van verschillende grote aandeelhouders.

Dat Belgacom meer cashreserve heeft is ergens logisch: Belgacom heeft nooit in haar recente geschiedenis zo'n grote investeringen op relatief korte termijn moeten doen als Telenet, dat was altijd veel meer gespreid. Belgacom heeft in het verleden ook kunnen profiteren uit massa's winst op kosten van de belastingbetaler (het moet gezegd: telefoon en internet in België zijn tot op heden altijd aan de prijzige kant geweest, als er dan geen echte concurrentie is - is het ergens logisch dat Belgacom een deftige cashreserve kan opbouwen).

Op een gegeven moment zal de overstap er echt wel moeten komen (OOK voor Telenet dus).

Stabiliteit als referentie gebruiken met VDSL zou ik nu ook weer niet meteen doen. Ik heb alleszins meer last gehad van technische storingen dan bij Telenet over al die jaren.

Ik zie hier massa's mensen op dit forum haast "smeken" dat DLM passeert en hun hopelijk "waardig" oordeelt. Op zich is dat een teken aan de wand.
Ik hoop dat de investering in Vectoring werkelijk beterschap brengt, de vraag is echter of men toch iets meer snelheid effectief zal kunnen garanderen zonder achteruitgang van de lijnkwaliteit: mijn vrees is dat het dus "too little too late" zal zijn...

Steek echter nu overal hoogwaardige OM4 fiber in de grond, en je zit goed voor jaaaarren - wil nog niet zeggen dat je al van meet af aan 1Gbit sync of meer moet gaan aanbieden natuurlijk ... Telenet heeft destijds ook een vrij forse waarborg gevraagd voor hun modem, en zie: ze hebben toch een vrij gezonden basis klanten kunnen opbouwen lijkt mij ... (ondanks ook een aantal marketing-stommiteiten zoals heel dat "rode knop" verhaal etc...)

GBMED,

waarom had Goztow beter op de NOC geweest? Zodat ze hem daar dan hadden kunnen ombrengen voor die "gewaagde" opmerking? ;)
Afbeelding
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Waarschijnlijk zal het er ooit wel komen, maar even nog wat natte vinger werk
Laten we aannemen
Investering 10.000.000.000
Aantal gezinnen = 2.500.000
Met 20% van de kosten kan je 80% van de mensen aansluiten
Met de overige 80% kan je de overige 20% aansluiten (maar die laten we buiten beschouwing, dat zijn dan de klanten die gaan zagen :? )

Investering is dus ==> 2.000.000.000
Aantal mogelijke aansluitingen ==> 2.000.000

Dat zou ongeveer 1000€/ aansluiting zijn. (als iedereen aansluit)
Dat duurt even voor dat terugverdient is.
Soit we zien wel wat ervan komt
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Dr. Avalanche,

dit lijkt me nogal een simplistische voorstelling.

Je kosten blijven niet gelijk, want de prijs van de tech zal wel dalen eens er grote afnames mee gepaard gaan. Enne, een SFP+ voor 10GbE hoeft bijvoorbeeld geen 300 EUR te kosten als je dat bij de OEM zelf afneemt in grote hoeveelheden en niet met een sticker van Cisco of dergelijke op natuurlijk ... Bedrijfskortingen van 60% op listprijs of meer op grote hoeveelheden zijn écht niet zo uitzonderlijk ...

Bovendien, gespreid over meerdere jaren is de door u voorgestelde 1000 EUR toch helemaal niet zo dramatisch (ik zou het wel hoger inschatten, maar soit)?
In het begin is een nieuw product toch duurder, als je al een initiële aansluitingskost aanrekent (voor koperdraad en coax aansluiting moet je toch ook betalen) is daar alvast al een deel van betaald + reken eventuele waarborg of aanschafkost op naam van de klant voor de CPE: hups - nog een stuk eraf voor de klant.

Uw 1000 EUR is al ineens een paar honderd EUR minder... Spreid dat dan over een gemiddelde contractduur die je realistisch kan halen (duurtijd dat je verwacht dat een klant gemiddeld bij je blijft). Wel, als je de concurrentie voor kan zijn en je kan een goed product aanbieden gedurende JAREN lijkt me dit niet echt zo een groot probleem ...

Het probleem is dat het wel effe duurt vooraleer je zo veel klanten zal kunnen overtuigen om over te schakelen denk ik (is dit cijfer überhaupt realistisch?), natuurlijk is dat voor een stuk offset doordat je de dichtstbevolkte regios waarschijnlijk eerst wil gaan servicen ... Ik zou eerder uitgaan van een gemiddelde kost per klant die toch wat hoger ligt, maar veel hangt af van welke kosten je door wie laat betalen ... Als je de kost tot aan de rooilijn (of zelfs een verdeelpunt) op rekening van de klant brengt zal dit al een verschil maken, maar dat is een afweging die je grondig moet onderzoeken - want je moet ook nog voldoende klanten kunnen aantrekken. In een stad of bij lintbouw is de kost voor de leverancier natuurlijk een pak lager dan bij iemand die ergens meer afgelegen woont. Ik zou zeggen iets van x meter inbegrepen vanaf de openbare weg, en daarna door de klant per lopende meter bij te betalen.

Per slot van rekening win je waarschijnlijk EERST de enthousiasts die al bereid zijn iets meer te betalen voor bleeding edge, en moet je proberen zo snel mogelijk mainstream mee te krijgen aan een meer "mainstream" prijs.

Bedrijven meetrekken minder een probleem zijn als ze overtuigd zijn van je betrouwbaarheid en service temminste, want die zijn zo al bereid meer te betalen voor relatief weinig extra ... (enkel service, maar dat veranderd niet noodzakelijker wijs veel aan de technische installatie en eventuele duurdere routers betalen ze toch grotendeels bij bij de hogere installatiekost hiervoor ...)
Afbeelding
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Stormlord schreef:dit lijkt me nogal een simplistische voorstelling.
Dat is het ook he! :wink:

Ik had het eigenlijk vooral over de kostprijs van de graafwerken, zonder materiaal. Dat materiaal zal ook wel wat geld kosten, maar lijt mij in dit verhaal niet de doorslag te geven.

Mvg Wim
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Belgacom zal ook wel aanvoelen dat als zij een netwerk aanleggen, ze het net als nu gaan moeten delen met andere operators.
De kans dat ze dus die inspanning alleen gaan doen lijkt me niet bijzonder groot, die investering zal van alle maatschappijen moeten komen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik was er zo graag bij geweest bij de NOC :(

Stormlord
Premium Member
Premium Member

Dr Avalanche,

geen idee wat arbeiders die graafwerken uitvoeren kosten, maar een laagspannings electrieker worden in offertes die wij ontvangen meestal ergens categorie 40-50 EUR Excl. per uur aangerekend geloof ik - dus waarschijnlijk zal dat wel minder zijn dan dat voor het gedeelte graafwerken (het lassen en aansluiten is een ander paar mouwen, die mensen kosten allicht meer + het materiaal is ook niet bepaald gratis hoor: weerbestendige straatkasten, patchpanels, switches, long range SFP+en of XFPs, DWDM apparatuur, ...). De graafmachines kosten natuurlijk ook wel wat qua aanschaf/afschrijving of huur + onderhoud en brandstof, want het is natuurlijk niet zo dat ze dat nog met de spade uitsteken tegenwoordig ;)

Nu, het bedrag van 100 EUR Excl./lm dat hier eerder ergens aangehaald werd lijkt me wel erg veel voor enkel de graafwerken alleen, en met de gepaste machines doen die heus wel meer als 1 meter per manuur ;)

Nu, je kan hier altijd een gooi proberen naar te doen - maar je beschikt over te weinig concrete gegevens. Je kan echt niet zomaar cijfers uit je mouw gaan schudden bij een project van dergelijke schaal, maar als je zegt dat de kost per klant gemiddeld bijvoorbeeld een 1000-2500 EUR is - dan lijkt me dat over een minimum bruikbare periode en aanlegduur van een aantal jaar (om de kosten over te kunnen spreiden) best wel een haalbare kaart. Inbegrepen in dit bedrag aansluiting tot max. x meter van de rooilijn (e.g. alles boven de 5 of 10 meter vanaf de rooilijn tot aan de intro te betalen door de klant)+ eventuele aanschaf of huur van de apparatuur (huur met waarborg+setupkost) door de klant te vergoeden. Hou er rekening mee dat je op een mainstream abonnement allicht niet zo veel zal kunnen verdienen dan bijvoorbeeld op high end of business abonnementen met een SLA en 24/7 helpdesk. Bedrijven betalen immers nu ook al meer, vaak voor iets dat echt veel minder voorstelt dan wat men zo zou kunnen aanbieden ... Ik wordt mottig als ik de bedragen hoor voor een 100Mbit sync leased lines bij ons op het merk, en nog een pak meer bij GigE sync connecties - en da's dan nog in hartje Brussel - waar je diverse aanbieders hebt (en dus de concurrentie al speelt) ;)

Devilzown,

exact: lijkt me meer iets voor een gezamelijk investeringsproject onder een apparte infrastructuurfirma - eventueel met een paar grote telco's en de overheid als aandeelhouder.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stormlord schreef:exact: lijkt me meer iets voor een gezamelijk investeringsproject onder een apparte infrastructuurfirma - eventueel met een paar grote telco's en de overheid als aandeelhouder.
Net zoals onze wegen openbaar zijn zou ook onze digitale snelweg openbare infrastructuur moeten worden... alléén is iets "openbaars" niet echt meer van deze tijd waarin alles vanuit privé initiatieven moet komen (al zou men minstens hier het transport en de diensten moeten splitsen).
gbmed
Erelid
Erelid

Net zoals BGC haar netwerk al jaren heeft moeten openen voor OLOs zou TN dat óók onverwijld moeten doen ..... Waar heb ik die term "onverwijld" nóg gehoord ?
Afbeelding Afbeelding
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

@stormload

“De hardware die de lichtpulsen omzet in elektrische signalen is nog vrij duur, maar de grootste kosten schuilen in het opbreken van straten om de glasvezelkabels door te trekken”, vertelt Alcott. Een meter straat opbreken kost Belgacom ongeveer 300 euro.

bron http://www.zdnet.be/diensten/121761/gee ... in-belgie/

Je moet niet alleen scheppen. (planning, signalisatie, omleidingen, contacten met gemeente, stoepen openbreken/dichtmaken, en waarschijnlijk nog veel meer)

Nu die cijfers van Alcott zullen misschien wel naar boven afgerond zijn, maar zal wel een indicatie zijn.

Mvg Wim
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

"DE" belangrijkste reden staat trouwens ook in het artikel...
En dan is er ook nog de regulering van de telecommarkt. “Stel dat Belgacom zwaar investeert in de uitbouw van het glasvezelnetwerk en [toezichthouder] BIPT verplicht ons dit open te stellen. Dan zou ons aandeel kelderen.”
... want in het dramatische kosten verhaal geloof ik niet echt (dat bewijst men in Nederland).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

r2504 schreef:.. want in het dramatische kosten verhaal geloof ik niet echt (dat bewijst men in Nederland).
Waarschijnlijk is het in dit verhaal (ZDNet) wel overdreven... Maar er is een groot verschil tssn België en Nederland en dat komt door:

Van 1945 tot 1962 kende België geen ruimtelijke ordening. Vanaf 1945 kreeg België daardoor zijn huidige, verwarde aanblik. In deze periode kon men overal en op gelijk welke wijze bouwen. Voornamelijk het landschap van de noordelijke deelstaat Vlaanderen is doorspekt met alle soorten bebouwing, die zowel op het platteland als langs de steenwegen is terug te vinden. Nagenoeg elke Belgische gemeente kent lintbebouwing.
Eerste wetgeving

Geen enkel ander Westers land heeft dergelijke chaos in haar ruimtelijke ontwikkelingen. Het probleem was immers dat de "stedebouwkundige voorschriften" - zoals deze toen werden genoemd - bedacht werden achter Brusselse kantoortafels, terwijl de plaatselijke overheid ze moest uitvoeren. Dikwijls moest een plaatselijke mandataris zijn potentiële kiezer dan een bouwvergunning c.q. -weigering bezorgen.

De eerste Belgische wetgeving op de ruimtelijke ordening dateert van 29 maart 1962; dit is de "Wet op de Stedebouw". Deze regels werden niet (zo nauw) toegepast. Toen de eerste wetgeving eindelijk van kracht ging, was het kalf al verdronken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Doktor Avalanche schreef:Maar er is een groot verschil tssn België en Nederland en dat komt door:
Ook dat is vandaag niet echt dramatisch meer volgens mij... misschien zit 80% vandaag in lintbebouwing door het uitbreiden van dorpskernen.

Trouwens waarom legt (en gebruikt !) men in nieuwe wijken niet standaard FTTH ?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

r2504 schreef:misschien zit 80% vandaag in lintbebouwing
Lintbebouwing is juist het probleem.

Je moet eens een luchtfoto bekijken tussen een dorp in België en Nederland. In Nederland moet men enkel de dorpskern opengraven en dan heb je nagenoeg iedereen bedient, in België moet je eerst de dorpkernen opengraven, dan de weg tussen de gemeente (niet alleen de gewestwegen, maar ook alle binnenwegen tussen de dorpen staan vol lintbebouwing)

Waar ik woon (gewestweg) hebben ze wegens plaatsgebrek dan ook nog eens alle nutsvoorzieningen onder het fietspad (geasfalteerd) gelegd, dus voor elke nieuwe aansluiting, slijpmachine, graafwerken, afsluiten stuk van baan, signalisatie, camion met asfalt. En als de ene weg is komt de volgende :bang:

Trouwens waarom legt (en gebruikt !) men in nieuwe wijken niet standaard FTTH ?
Inderdaad, dat zou al een begin zijn, nu ik dacht dat je nu bij BGC als je de nieuwe aansluitkabel vraagt daar een lege tube inzit voor later glasvezel in te steken. (tussen rooilijn en huis)

op hun website
Vraag aan uw elektricien om - terzelfdertijd als de elektriciteit - de «Smarttube» te installeren. Dat is een kabel die gecertificeerd is door Belgacom. Uw elektricien zorgt voor alles, dus u hoeft niet aanwezig te zijn tijdens de installatie.

Juist gezien dat een meter riolering 1000€ kost, dan valt een tube steken toch nog mee :wink:

Mvg Wim
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Doktor Avalanche schreef:Lintbebouwing is juist het probleem.
Lintbebouwing op zich is een hoge concentratie van huizen per straat... geen open ruimtes dus (wat op zich alléén maar positief is, je hebt zo dus geen "verloren" graafwerken).
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

r2504 schreef:Trouwens waarom legt (en gebruikt !) men in nieuwe wijken niet standaard FTTH ?
Hier ligt in een recente nieuwbouwwijk toch echt wel glasvezel in elke straat... nieuw aangelegd!
Volgens de ploegen die aan het werk waren is dit idd ter voorbereiding op een FTTH netwerk en niet enkel om de ROP van fiber te voorzien
(die trouwens in het begin van de wijk staat en verder niet)

Men is wel nog niet aansluitbaar op fiber
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Daarom dat ik ook schreef... en gebruikt !

Het probleem is dat noch BGC, noch TN willen vanwege de mogelijke openstelling.
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Het probleem is dat noch BGC, noch TN willen vanwege de mogelijke openstelling.
Neen, BGC wil wel degelijk FTTH in nieuwe wijken aanleggen maar worden tegen gehouden door het BIPT door vetragingsmanoeuvres van de kabel TV firma's ! En nu gij ! Bron: zoals steeds zéér betrouwbaar.
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:"DE" belangrijkste reden staat trouwens ook in het artikel...
En dan is er ook nog de regulering van de telecommarkt. “Stel dat Belgacom zwaar investeert in de uitbouw van het glasvezelnetwerk en [toezichthouder] BIPT verplicht ons dit open te stellen. Dan zou ons aandeel kelderen.”
... want in het dramatische kosten verhaal geloof ik niet echt (dat bewijst men in Nederland).
Vergelijk toch steeds geen appels met peren ! In Nederland hebben ze VDSL2 vanuit de LEX (wijkkast genoemd), daar bestaan geen ROPs. Daarom dat men daar een andere richting is uitgegaan. Namelijk per wijk, per gemeente en ook per stad glasvezel laten leggen en de kostprijs verdelen onder de inwoners. Zie je dit hier in België gebeuren ? En ik spreek dus van België en NIET van Vlaanderen, Brussel en Wallonië !!

In België zou een volledige uitrol van FTTH het gigantische bedrag kosten van wat Belgacom in zijn totaliteit waard is MAAL TWEE !
Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gbmed schreef:Vergelijk toch steeds geen appels met peren ! In Nederland hebben ze VDSL2 vanuit de LEX (wijkkast genoemd), daar bestaan geen ROPs. Daarom dat men daar een andere richting is uitgegaan.
Net dat maakt de investeringskost voor Nederland veel groter... in Belgie kan men vanuit de ROP's FTTH aanleveren (wat uiteindelijk ook wel het doel zal zijn), maar om één of andere reden gebeurd dat niet (en ik zie niet in wat TN hier mee te maken heeft).
gbmed schreef:Namelijk per wijk, per gemeente en ook per stad glasvezel laten leggen en de kostprijs verdelen onder de inwoners. Zie je dit hier in België gebeuren ? En ik spreek dus van België en NIET van Vlaanderen, Brussel en Wallonië !!
Waarom kan men in Nederland wel mensen overtuigen om aan dergelijke projecten deel te nemen ? Indien men daar dergelijk project start moet er tevens een meerderheid op intekenen, dus dat zijn heus niet allemaal nerds die van 's morgens tot 's avonds zitten te downloaden, maar evenzeer oudere mensen die totaal geen behoefte hebben aan glasvezel.
gbmed schreef:In België zou een volledige uitrol van FTTH het gigantische bedrag kosten van wat Belgacom in zijn totaliteit waard is MAAL TWEE !
BGC is één van de weinige providers die zwemt in het geld omdat men er niets mee doet ! Trouwens er moet morgen geen FTTH zijn in gans Belgie (dat heeft men met ADSL en zelfs VDSL2 trouwens ook nog steeds niet waargemaakt).
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Dr. Avalanche,

SFPs zijn helemaal zo duur niet om te maken, het zijn alleen bepaalde MERKEN die veel geld vragen voor hun partnummer sticker.
Veel van die merken koopt deze bij een beperkt/select groepje OEMs (e.g. Finisar en dergelijke), een Short Range 10GbE (de 1Gbit zijn natuurlijk nog goedkoper) kom je op grote aantallen zoals hiermee gepaard zouden gaan VEEL goedkoper krijgen dat wat e.g. een Cisco, Juniper, etc... voor een zgn. "origineel partnummer" vragen (lees: zelfde product met hun partnummer en lichtjes aangepaste microcode). Hiervoor kan je genoeg bewijs vinden online hoor, zelfs zonder grote afnames te moeten doen (zoek maar eens wat "compatibele SFP of SFP+") en vergelijke dan met de prijzen van de officiële parts... Uiteindelijk zijn er leveranciers die de compatibilteit garanderen en zelfs MEER garantie bieden dan de "originele" stukken. Je gelooft toch niet dat je als grootafnemer ook geen fors betere prijzen kan verkijgen bij de grote merken? Want die weten natuurlijk ook van dat alternatief aanbod en hebben dan vaak liever dat dat ook van bij hen komt. Zelfs al maken ze dan minder winst op die dingen, ze zijn dan toch zeker dat het kwalitatief ok zit bij een groot klantenaccount en dat de klant niet eerder een concurrent verkiest of rechtstreeks bij een OEM gaat: voor de Chinezen maakt het niet uit wie het bij hen afneemt hoor - als ze maar kunnen verkopen en hun fabriek draaiende houden ...

Ik heb bij bijvoorbeeld Cisco al kortingen gezien van 60%, en dan gaat het niet eens om grote hoeveelheden - alleen om een belangrijke "imago" klant ...

300 EUR/lm voor Belgacom, 1000 EUR/lm rioolbuis. Dat is incl. de kabel en de rioolbuis? Welke kabel en welke buis? (niet elke buis heeft dezelfde diameter, noch heeft elke kabel dezelfde specs). Sjonge jonge - uw prijzen gaan alsmaar verder omhoog.. Dat geloof je nu toch zelf niet, als je gans België gaat doen of straten aan 1 stuk door doet. Wat o.a. ook veel kost is het terplaatse brengen van machines, dus de "setup" kost veel geld - als je vanaf daar gewoon straat per slot 100en of 1000meters in 1 trek kan aanleggen met allemaal lintbebouwing of woonwijken zal je volgens mij die prijs per lopende meter snel naar beneden zien gaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”