draadloos netwerk problemen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
meself

hallo

ik heb onlangs een router gekocht (van topcom)

daaraan heb ik het volgende gekoppeld via netwerk kabels 2 desktops
werkt zonder problemen

nu heb ik ook een draadloos ontvangertje gekocht (wireless network usb adapter) van sitecom. ik heb het programma geinstalleerd volgens de instructies maar nu lukt het niet om verbinding te maken met het netwerk en internet van de router. het lichtje van de usb wirless brand onafgebroken dus dit moet in iedergeval al correct werken maar van de instellingen zelf ken ik niet zo veel.

de instructies in het boek zeggen dat ik een configuratie moet doen van een draadloos netwerk volgens de infrastructuurmethode (naar het schijnt door de router:-))

mijn instelling zijn als volgt:

profielnaam: SITECOM (stond standaard zo intesteld)

netwerknaam: heb ik verranderd naar MSHOME
er staat dat ik moet zorgen dat de netwerknaam op alle draadloze adapters en acces points hetzelfde is. acces ponts bedoelen ze daarmee mijn desktops???

netwerktype: access point

overdrachtsnelheid: automatic

security: nog niet ingeschakeld

IP setting: Enable

over het DHCP lees ik het volgende in de instructies:
"wanneer u gebruik maakt van een sitecom wirless router of een andere DHCP server in het netwerk, zet u DHCP op enable. in alle andere situaties selecteer bij DHCP status de optie DISABLE. stel het IP adres in en zorg ervoor dat het IP adres hetzelfde bereik ligt als het access point. de instelling bij SUBNET MASK dient hetzelfde (255.255.255.0) te zijn voor alle PC's. de default gateway en de dns server hoeven niet te worden ingevuld

... misschien zit hier ergens mijn fout ik heb het volgende ingevuld:
DHCP status: disable

IP adress: 192.168.1.1

subnet mask: 255.255.255.0

default gateway: NIETS

DNS 1: NIETS

DNS 2: NIETS

(het DHCP ook al eens op unable geplaatst.)

als ik naar mijn internet explorer of netwerklokatie ga kan ik bij geen van de 2 verbinding krijgen

weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen ikhoop het zodat ik snel gebruik kan maken van mijn draadloos netwerk

bedankt

groeten ME

bye bye
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

zet dhcp eens aan, en doe dat IP weg, dan moet je je niet bezighouden met DNS en default gatewa enzo in te gewen, ik denk trouwens dat je met een IP conflict zit, kijk eens in de manual welk IP de router heeft

een access point is de router, het is eigelijk een switch voor draadloze netwerken
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Errm,

Ik heb 2 vraagjes die me niet duidelijk zijn:

1. Is die onlangs aangekochte Topcom router, ook een Wireless Accesspoint ?
2. Die Sitecom USB receiver zal nooit werken op SSID "sitecom" daar dit dezelfde SSID moet zijn dan als je hebt ingesteld op je router.

Indien je TopCom router dus wél een accesspoint zou zijn, stel dan eerst je router in volgens de handleiding, en dan zou (uitgezonderd indien je SSID broadcast afzet) Windows je draadloos netwerk zelf moeten vinden en configureren.

Maar volgens mij is jouw TopCom router geen Wireless Accesspoint ...

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meself

het is een wireless webracer 1104 pstn

op de doos staat te lezen: integrated wireless Lan acces point (IEEE 802.11b)

dus het is volgens mij dan toch wel draadloos er is ook een antennetje op voorzien

ik heb mijn comp opnieuw opgestart en nu blijft de sitecom ontvanger maar scannen. ik heb daar blijkbaar nog een prob. de laptop staat momenteel nogthans maar 2meter van de ontvanger vandaan.

heel veel ken ik nu niet van comps
wat word hier met bedoeld sasuke:

2. Die Sitecom USB receiver zal nooit werken op SSID "sitecom" daar dit dezelfde SSID moet zijn dan als je hebt ingesteld op je router.

...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Momenteel staat jouw draadloze ontvanger ingesteld op de SSID "Sitecom" (SSID= Service Set IDentifier). Eeen SSID is de publieke naam van een draadloos netwerk. Jouw ontvanger moet dus ingesteld worden op de naam van je "verzender" (topcom router dus.)

Het enige dat je dus moet doen, is zoals ik al zei, je router configureren. Lees de handleiding van je TopCom even, want waarschijnlijk staat SSID broadcast niet op, en kan je USB ontvanger dus niet automatisch die naam verkrijgen. Kijk anders ineens ook eens na wat de standaard SSID is van je TopCom, dan kan je je USB ontvanger instellen op die SSID.

Let wel op, in een standaard configuratie kan iedereen met een draadlozen ontvanger in de buurt zomaar mee profiteren van jouw internet verbinding (of zelfs inbreken op je PC). Dus (ook RTFM) zie zeker dat je enige vorm van encryptie/beveiliging instelt op je topcom router.

Mvg,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meself

ik ben al weer een stapje dichter je zat volledig bij het juiste eind ik heb heb mijn netwerknamen gelijk gesteld (topcom) en nu zie ik op de laptop dat ik verbinding heb met het netwerk.

toen ik dit inorde bracht op de laptop vroeg mijn desktop dat er een nieuw netwerk aangetroffen was en bij wat ik het wilde bijvoegen ik heb thuisnetwerk gekozen. maar als ik nu naar mijn netwerklocaties van mijn desktop ga tref ik geen laptop aan. en als ik bij mijn laptop bij netwerk configuratie ga krijg ik volgende melding: kan het netwerk niet doorzoeken kan geen toegan krijgen tot het netwerk. dit kan meerdere oorzaken hebben.

ik heb de laptop opnieuw opgestart en kreeg volgende melding: dat er een ip conflict was met 192.168.1.1 en dat windows deze uitgeschakeld had, maar als ik vervolgens weer het sitecom programma open op mijn laptop zie ik dat ik weldegelijk verbinding heb met de topcom router

hopelijk graak je er nog wijs uit :-)
weet jij wat het prob is en kan je me verder helpen aub dank u
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meself schreef:ik ben al weer een stapje dichter je zat volledig bij het juiste eind ik heb heb mijn netwerknamen gelijk gesteld (topcom) en nu zie ik op de laptop dat ik verbinding heb met het netwerk.

Je plaatst de SSID beter op iets niet standaard... desnoods de naam van je maitresse.

meself schreef:toen ik dit inorde bracht op de laptop vroeg mijn desktop dat er een nieuw netwerk aangetroffen was en bij wat ik het wilde bijvoegen ik heb thuisnetwerk gekozen. maar als ik nu naar mijn netwerklocaties van mijn desktop ga tref ik geen laptop aan. en als ik bij mijn laptop bij netwerk configuratie ga krijg ik volgende melding: kan het netwerk niet doorzoeken kan geen toegan krijgen tot het netwerk. dit kan meerdere oorzaken hebben.

Dit heeft alles te maken met Windows Networking en is een beetje afhankelijk van welke Windows versie je precies gebruikt. Zorg er alvast voor dat je workgroups op beide hetzelfde zijn, en dat je tevens op beide dezelfde user/paswoord combinatie gebruikt.

meself schreef:ik heb de laptop opnieuw opgestart en kreeg volgende melding: dat er een ip conflict was met 192.168.1.1 en dat windows deze uitgeschakeld had, maar als ik vervolgens weer het sitecom programma open op mijn laptop zie ik dat ik weldegelijk verbinding heb met de topcom router

Blijkbaar heeft een van beide nog een vast IP-adres ipv. DHCP. Zorg dus dat DHCP enabled is op beide (alle) PC's welke aan je router hangen, ketzij wireline/less.
meself

hallo

joepie nu is bijna alles in orde nog een groot probleem... :-/

het netwerk werk op alle comp prima (nu ook op laptop)
ik zie alle comps en kan ze doorzoeken

het enige probleem is nog de laptop daar werk het netwerk ook goed maar ik kan maar geen internetverbinding krijgen nogthans staat mijn user naam (mijn skynetlogin) ingesteld en er staat CONNECTED bij wat kan hier het probleem zijn????

als ik mijn internet explorer open krijg ik volgende melding:
the page cannot be displayed

hopelijk weten jullie het antwoord dan ben ik er eindelijk volledig

thx bye
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meself schreef:ik kan maar geen internetverbinding krijgen nogthans staat mijn user naam (mijn skynetlogin) ingesteld en er staat CONNECTED bij wat kan hier het probleem zijn????

Wat staat jou user naam daar te doen ?

Het is je router welke de verbinding maakt... je PC's achter de router werken vanaf dan gewoon zonder enige user naam. Je hoeft (mag) er dus zelfs niets op invullen.

Trouwens waar heb je dat ingegeven ? Je hoeft geen PPPoE/A verbinding meer te maken zoals je dat vroeger waarschijnlijk deed.
meself

volgens de instructies van mijn router moet ik internet explorer openen en mijn ip adres ingeven. als kom ik op de router pagina en kan ik alles instellen zoals bv. wirless, lan, INTERNET LOGIN = [email protected]
dit heb ik bij de 2desktops ook gedaan en dan kwam de melding dat mijn internet verbinding tot stand was gekomen en kon ik zonder problemen surfen. wel nu dit pas ik ook toe bij de laptop en krijg bij login status de melding: connection status: connected.

dus moet ik normaal gezien toch verbinding hebben met internet????
als ik dan mijn internet explorer open meld deze the page cannot be displayed. ... dus zit ik nog steeds ergens met een probleem... nu zal ik echt niet meer weten wat ik nu nog hoef te veranderen aan mijn intellingen???jij???

bedankt alvast
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meself schreef:volgens de instructies van mijn router moet ik internet explorer openen en mijn ip adres ingeven. als kom ik op de router pagina en kan ik alles instellen zoals bv. wirless, lan, INTERNET LOGIN = [email protected]
dit heb ik bij de 2desktops ook gedaan

Dit is je EENmalige router configuratie... die moet je dus slechts 1 maal doen (toen je dit op je tweede PC deed stond normaal gezien al alles ingevuld).

Wat krijg je als je een IPCONFIG doet op beide PCs... enig verschil ?
meself

ah dacht al zoiets ik heb het bij de laptop inderdaad niet meer moeten invullen :-)

ipconfig is inderdaad verschillend hopelijk ligt hier het probleem dan :-)

bij ME laptop:

0 ethernet adapter:

IP adres: 192.168.1.4
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: NIETS !!!!

1 ethernet adapter:

IP adres: 0.0.0.0
subnetmasker: 0.0.0.0
standaardgateway: NIETS !!!!

bij XP desktop:

IP adres: 192.168.1.2
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.1.1

dus het standaardgateway is verschillend bij alle2
het ip adres is ook allebij verschillend, maar dit moet zo he?

thx
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meself schreef:standaardgateway: NIETS !!!!

Dit is de reden dat het niet werkt... maar als ik je goed begrijp heb je op je ME laptop DHCP opstaan ? Normaal krijg je de default gateway ook door van je DHCP.

Heb je op al je PCs duidelijk DHCP OPstaan ? (dus zelf geen IP-address, subnetmask of default gateway ingeven).
meself

domme vraag maar wat is DHCP eigenlijk?

is het dit die je bedoeld?
dit zijn de instellingen die ik kan vinden bij de topcom instellingen

DHCP Server Setting

Enable DHCP Server?
DHCP address pool selection: System Allocated
User Defined
DHCP address pool (For User Defined only)
Start Address:
End Address:
Lease Time: days hours minutes seconds

ja ik heb mijn ip adres zelf ingegeven bij XP dit heb ik bij netwerkomgeving gevonden ... local area connection status -> support. en onder de support map vond ik ip address.

bij de laptop heb ik dit ip adres ook zelf ingesteld...

wat zal ik kunnen doen als oplossing
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Kijk hier eens. :wink:
meself

bedankt voor de info...

maar wat moet ik nu doen ik heb nog iets ontdekt:
bij lan status vind ik bij de desktop volgende informatie terug:

LAN IP Netmask MAC Address
192.168.1.1 255.255.255.0 00:30:0A:12:7A:11

Number of client PCs connected to the DHCP server: 1

IP Address MAC Address
1 192.168.1.2 00:C0:A8:8D:1C:52

bij de laptop zie ik iets anders

LAN IP Netmask MAC Address
192.168.1.1 255.255.255.0 00:30:0A:12:7A:11

Number of client PCs connected to the DHCP server: 1

IP Address MAC Address
1 192.168.1.2 00:C0:A8:8D:1C:52
2 192.168.1.3 00:0c:f1:a4:07:96

nummer 2 (schuingedrukt) is het ip adres van de laptop zelf en dit ip adres vind ik niet terug bij de destop. hier ligt het probleem zeker?

wat moet ik nu aanvangen met die ip adressen enzo???

bedankt bye
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

DHCP : Dynamic Host Configuration Protocol
In het Nederlands : de router zal alle nodige instellingen doorgeven aan je PC/laptop als deze ze nodig heeft. Je moet zelf niks instellen. Alles gebeurt automatisch.

Als DHCP op staat, dan krijg je van je router een IP-adres, de subnetmasker, de default gateway, ... Dan moet jij je niet meer bezig houden met het manueel in te stellen.

Uit je vorige posts kan ik afleiden dat het IP-adres van de router 192.168.1.1 is. Dat is dan ook de default gateway. Als het niet werkt via dhcp, vul dan eens 192.168.1.1 in als default gateway. Die IP-adressen/subnetmaskers uit een van de voorgaande posts is goed.

Cheers
Afbeelding
Seal
Pro Member
Pro Member

Bon,
weet je wat.
Begin volledig opnieuw.
Om je router te resetten naar factory default moet je de resetknop aan de achterzijde van je toestel meer dan 6 sec indrukken.
Dan zal het herstarten en zijn we terug bij een router out-off-the-box.

Fabriek af staat je router op SSID 'topcom' zonder WEP.
Dus iedereen kan er aan.
Laat dit even zoals het is want dat kan je later nog veranderen. Prioriteit is eerst alles op het net krijgen en dan je beveiliging.

Bij elk van je PC's moet je even rechter klikken op 'netwerk locaties'.
Kies eigenschappen en je krijgt een ander scherm.
Rechterklik op 'Lanverbindingen' en je krijgt weer een ander scherm.
Dubbelklik op Internet protocol (TCP/IP).
Weer krijg je een ander scherm.
Hier zou je de radiobutton moeten aanklikken die staat voor volgende opties:
'Automatisch een IP-adres laten toekennen' en 'Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen'.

Klik een aantal keren op 'Ok' zodat je terug op je bureaublad uitkomt.

Afhankelijk van je OS is een herstart nodig.
Nu zou je al met je PC's die met draad verbonden zijn moeten kunnen surfen zonder andere instellingen te doen.

Niet naar je router surfen en instellingen aanpassen.
Dat is zoals ik eerder zei een zorg voor later.

Nu komt je draadloos toestel.

Steek je adapter er in.
Indien alles goed is zou je nu moeten kunnen surfen.
indien dit niet het geval is moet je vorige stappen ook even doen op je laptop.

Let wel dat je bij de tweede stap kiest voor je draadloze verbinding anders ga je de NIC van je laptop veranderen/aanpassen en dat is niet nodig.

Eens je dit hebt gedaan mag je even komen posten of het enigzins lukt.

Volg wel alle stappen en noteer waar/wanneer/bij welke stap het niet zou lukken.
meself

hallo

ik ben erdoor ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp ik heb veel bijgeleerd

het was dus zoals u gezegd had het ip adres die ik handmatig ingesteld had dit heb ik nu automatisch laten doen en nu werkt het zonder problemen

ik heb nog een paar vraagjes:

1/
ik kan geen verbinding meer maken met mijn kazaa ligt dat aan het nieuwe netwerk??

2/
als ik op de laptop bij netwerklokaties kijk zie ik alle 3 de aangesloten comp

1laptop en 2 desktops
vanop de laptop kan ik moeiteloos in desktop nr1 en in de laptop zelf kijken maar telkens ik desktop 2 aanklik krijg ik volgende melding:

\\pentium 4 niet toegankelijk
kan de computernaam of sharenaam niet vinden. controleer of deze geldig zijn en dat u verbonden bent met het netwerk en probeer opnieuw.

hoe kan ik dit probleem oplossen?

bedankt

bye
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

probeer die spatie eens weg te doen in de instellingen, dat kan mss helpen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”