keuze PBX voor 5 gebruikers / 20 nummers

Plaats reactie
kimmeke
Starter
Starter

Beste,

Het kantoor wat we nu huren moeten we hoogstwaarschijnlijk binnen enkele maanden verlaten (faillisement van eigenaar) en gaan we waarschijnlijk tijdelijk verhuizen naar containers voor 1 à 2 jaar die zich in ons magazijn bevinden. Nadien verhuizen we dan definitief naar een nieuwbouw dat tegen het magazijn wordt geplaatst.

Hierdoor heb ik enkele offertes gevraagd voor nieuwe telefooncentrale + 8 tal telefoons. Deze komen telkens uit op 4 à 5 duizend euro. Voor de tijdelijke oplossing in de containers was ik aan het kijken of er geen huis-tuin-keuken oplossingen zijn.

In mijn zoektocht ben ik op dit forum terecht gekomen. Na enkele dagen wat info te hebben doorgenomen zijn er toch nog dingen waardoor ik door het bos niet alle bomen zie.

Huidige situatie:
- 2xISDN (= 4 gelijktijdige lijnen mogelijk)
- 1xVDSL met vast IPadres
- 2x10 telefoonnummers 00 - 09 & 10 - 19
- Telecom Partner is momenteel Toledo. Hardwarematig is er niets gewijzigd buiten de VDSL router dus lijnen zullen nog wel van Belgacom zijn.
- 1 server waarop VMWare ESX draait met a.o. daarop SBS2008

Toekomstige situatie:
- internet: nog niet vastgelegd
- ISDN/analoog/VOip: nog niet vastgelegd

Minimale Noden:
- 5 vaste telefoons (met normale mogelijkheden van een telefooncentrale: opnemen van andere zijn telefoon, doorschakelen)
- 1 Fax: hardware voor verzenden van Faxen; voor inkomende zou dit ook software mogen zijn.
- behoud van 20 bestaande telefoonnummers
- internet met Vast IP adres
- Van thuis uit kunnen bellen via bedrijfsnummer (softphone, smartphone)

Liefst waren we ook niet te afhankelijk van andere betreffende: instellingen telefooncentrale, overschakeling van provider

Iemand goed advies naar prijs/kwaliteit en waarbij ik niet eerst 2 maanden moet studeren/testen/programmeren om dit geïmplementeerd te krijgen? Veel betalen om extra garantie voor bereikbaarheid willen we niet doen. Dus als er een risico is dat we eens niet bereikbaar zijn is dat maar zo. Het risico om dit met regelmaat (= wekelijks) voor te hebben had ik toch liever vermeden.

Iemand ideën???
- 1 internetlijn voor data en telefonie mogelijk?
- voorkeur: koper of kabel?
- FreePBX/Asterisk: Tot voor een week nog nooit van gehoord.
- Linux: Eens een poging gedaan maar aangezien ik autocad / solidworks niet werkend kreeg niet aan verder gedaan.
- Fritsbox: ? is me niet duidelijk of dit hiermee kan
- Cloudtelephony: Heb je dan zelf nog veel mogelijkheid tot aanpassen instellingen (Bijvoorbeeld EDP-net.)
- andere: ???

Naargelang wat het zal worden wil ik eventueel wel een manual opstellen wat we hebben moeten doen. Daar zijn andere op dit forum ook iets mee.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Neem een vdsl2 lijn van een willekeurige provider en zet daar een raspberry pi op (raspbx). Als Toledo jullie de nummers als trunk levert hoef je maar dit op te zetten en al je ip telefoons te laten verbinden met de Raspberry. Klaar :-)

Kostprijs : iets van een 75 euro.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
kimmeke
Starter
Starter

...vdsl2 lijn van een willekeurige provider en zet daar een raspberry pi
Bedoel je dan: laat poort xxx in de router forwarden naar het ip adres van de raspberry?
Als Toledo jullie de nummers als trunk levert hoef je maar dit op te zetten
Moet ik dit begrijpen als: je betaalt periodiek (maandelijks) een bedrag aan Toledo voor het ter beschikking stellen van de nummers maar je bent vrij in de keuze via welke provider je uitgaande gesprekken verlopen.

Die Raspberry bevat wel een aantrekkelijk knutselgehalte dus stel dat we voor de raspberry pi in combinatie met IP telefoons gaan.
(Op een webshop leken me volgende wel iets: voor uitgebreid toestel Tiptel 286 of Yealink T28 P en voor de simpelere toestellen Tiptel 280 of Yealink T22P)
- Telefoonboek is dat in te stellen in raspberry of telefoontoestel?
- Is het mogelijk om met je telefoon je collega zijn lijn aan te nemen wanneer deze rinkelt en hij/zij er even niet is?
- Kan je eenvoudig je telefoon doorschakelen naar een bepaald nummer of iedereen wanneer je afwezig bent?
- Is het mogelijk bij de uitgebreide toestellen bij de sneltoetsen het ledje te laten oplichten van het bijhorende nummer wanneer dit in gesprek is?
- Is het nog mogelijk om onze oude analoge fax te behouden en deze lijn ook via de raspberry pi te laten lopen?

Het is me eigenlijk niet zo goed duidelijk wat er in de raspberry dient ingesteld te worden en welke functies afhankelijk zijn van de gekozen telefoon.
Bijvoorbeeld: Telefoon 5-SIP accounts. Maar als ik het goed voorheb regelt de raspberry pi via welke SIP je belt.
Bijvoorbeeld: Telefoon bevat antwoordapparaat. Maar ik heb gelezen dat ook Asterisk die functie bevat.
Bijvoorbeeld: Wordt het telefoonnummer waarmee de telefoon gaat rinkelen bepaald door de raspberry (koppeling nummer aan MAC adres telefoon). Of kan de gebruiker het nummer in de telefoon instellen (Bijvoorbeeld als ieder 's morgen kan kiezen aan welke telefoon hij/zij gaat zitten)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

OK eventjes kort :)

1. inderdaad : de poorten laten doorverwijzen naar de raspberry
2. ik weet niet hoe Toledo juist verloopt, maar dat kan je inderdaad. Zo gebruik ik WeePee voor inkomende gesprekken en een betamaxkloon voor uitgaande gesprekken. Als Toledo een maandelijks bedrag vraagt kan je misschien ook eens uit kijken naar WeePee : ze vragen 18 euro éénmalig per nummer.
3. Telefoonboek stal je best in via het telefoontoestel
4. Het is bij mijn weten niet mogelijk om een telefoon van een collega aan te nemen als hij er niet is
5. doorschakelen gebeurd via de telefoon en kan erg eenvoudig
6. geen idee, hangt af van het toestel
7. is prima mogelijk met een ATA

Asterisk bevat inderdaad ook de functie om een antwoordapparaat te serveren. Ik raad dan ook aan om deze te gebruiken (kan je makkelijk oproepen etc). In de raspberry pi moet je een zogenaamde extensie aanmaken. Die extensie koppel je aan je telefoonnummer. Jouw IP telefoon laat je inloggen op de raspberry met de login en wachtwoord die bij de extensie hoort.

Maar je kan ook meer! Bvb een IVR (je kent het wel : duw 1 voor dit, duw 2 voor dat, ...) kan je instellen of een groep met telefoontoestellen (de eerste die de call aanneemt heeft hem, dus meerdere telefoontoestellen gaan af) of werken met tijdcondities etc

Ik heb alleen ervaring met Grandstream (http://www.voipandgo.be/voip-phones/cor ... hones.html), gigaset (http://www.voipandgo.be/voip-phones/dect-phones.html) en cisco ATA voor de faxfuncties (http://www.voipandgo.be/voip-adapters/cisco-spa122.html)

Telefonie = EDPnet + OVH
ThomasN
Starter Plus
Starter Plus

kimmeke schreef: Iemand goed advies naar prijs/kwaliteit en waarbij ik niet eerst 2 maanden moet studeren/testen/programmeren om dit geïmplementeerd te krijgen?
Je kan misschien ook eens kijken naar Windows alternatieven voor de telefooncentrale? 3CX bijvoorbeeld, dit heeft naar mijn inziens een minder stijle leercurve dan een Asterisk of afgeleide.
kimmeke schreef: (Op een webshop leken me volgende wel iets: voor uitgebreid toestel Tiptel 286 of Yealink T28 P en voor de simpelere toestellen Tiptel 280 of Yealink T22P)
Ik heb enkel maar ervaring met Grandstream en Cisco in combinatie met 3CX, en van deze verkies ik vooral de Grandstream telefoons (GXP2124 & GXP2100)
kimmeke schreef: - Telefoonboek is dat in te stellen in raspberry of telefoontoestel?
Het telefoonboek is zowel in 3CX (company phonebook) en lokaal op het toestel in te stellen (prive contacten)
kimmeke schreef: - Is het mogelijk om met je telefoon je collega zijn lijn aan te nemen wanneer deze rinkelt en hij/zij er even niet is?
Is perfect mogelijk, je configureert op de toestellen 1 van de lampjes als BLF (Busy Lamp Field), je hoort het rinkelen / ziet het lampje knipperen en je drukt gewoon op de knop dat de lijn van je collega voorstelt. Je kan dit ook zonder lampje op het telefoontoestel maar met een zelf instelbare dialcode (#20 bijvoorbeeld)
kimmeke schreef: - Kan je eenvoudig je telefoon doorschakelen naar een bepaald nummer of iedereen wanneer je afwezig bent?
Callforward is zowel met een druk op de knop op de telefoon zelf / softphone / telefoonapplicatie op de pc
kimmeke schreef: - Is het mogelijk bij de uitgebreide toestellen bij de sneltoetsen het ledje te laten oplichten van het bijhorende nummer wanneer dit in gesprek is?
Jep, gewoon toewijzen als BLF, dit monitort eigenlijk de lijn. Groen = vrij, Rood knipperen = inkomende of uitgaande oproep aan het maken, Rood = in gesprek.
kimmeke schreef: - Is het nog mogelijk om onze oude analoge fax te behouden en deze lijn ook via de raspberry pi te laten lopen?
Een ATA aan je fax hangen en dit configuren als extensie in de telefooncentrale. Hiermee kan je uitgaand faxen,3CX heeft een inkomende fax server die de faxen als pdf kan afleveren in een mailbox.
kimmeke schreef: Bijvoorbeeld: Wordt het telefoonnummer waarmee de telefoon gaat rinkelen bepaald door de raspberry (koppeling nummer aan MAC adres telefoon). Of kan de gebruiker het nummer in de telefoon instellen (Bijvoorbeeld als ieder 's morgen kan kiezen aan welke telefoon hij/zij gaat zitten)
In 3CX kan je een inkomende nummer toewijzen aan een extensie of een belgroep. Als je dit toewijst kan je met behulp van Grandstream / Yealink telefoons aan "hotdesking" gaan doen. Je kan kiezen aan welk toestel je zit, je meld je aan met je extensienummer en pincode op het toestel en de telefooncentrale zorgt voor het herconfigureren van het telefoontoestel met jou gegevens.

Een hele boterham maar zeker het bekijken eens waard :) Is natuurlijk wel iets duurder dan een raspberry pi met raspbx. Je moet de software op een Windows besturingssysteem draaien met natuurlijk de bijhorende hardware vereisten :) Wij hebben het momenteel draaien op een atom cpu met 2gb ram en dit handelt zeer vlotjes Windows 7 + 64 gelijktijdige gesprekken af.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Interessant (voor iemand die geen kaas heeft gegeten van Linux) ...
Ik neem aan dat 3CX betalend is (in tegenstelling tot Asterisk)

Ik zag op het Internet dat er ook een gratis versie is: http://www.3cx.nl/ip-telefooncentral/te ... le-gratis/
Heeft die gratis versie dan minder functionaliteit?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja dan heb je natuurlijk de kost ook van een windows licentie en een pc die heel de dag niks doet, tenzij er eens een telefoontje is. Beetje nutteloze energieverspilling dus.

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

philippe_d schreef:Interessant (voor iemand die geen kaas heeft gegeten van Linux) ...

Ik zag op het Internet dat er ook een gratis versie is: http://www.3cx.nl/ip-telefooncentral/te ... le-gratis/
Asterisk is een deel van FreePBX. En FreePBX kan je gewoon helemaal beheren met een browser. Niks moeilijks aan dus :)
3CX gebruik ik enkel de android app van, voor de rest geen ervaring.

Telefonie = EDPnet + OVH
ThomasN
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:Interessant (voor iemand die geen kaas heeft gegeten van Linux) ...

Hey Philippe, dat klopt. Er zijn eigenlijk 3 varianten in 3CX:

- Een gratis versie met minder functionaliteit. http://www.3cx.com/phone-system/edition-comparison/
- Een "demo" versie met alle functionaliteit maar gelimiteerd tot 2 gelijktijdige gesprekken.
- Een betalende versie vanaf 4 gelijktijdige gesprekken http://www.3cx.com/ordering/pricing/
krisken schreef:Tja dan heb je natuurlijk de kost ook van een windows licentie en een pc die heel de dag niks doet, tenzij er eens een telefoontje is. Beetje nutteloze energieverspilling dus.
Je kan dat ding zo zuinig maken als je zelf wilt. Natuurlijk niet zoals het verbruik van een raspberry maar toch :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klopt, je kan die zo zuinig maken als je zelf wilt. Maar een pc de hele dag laten draaien met als enige functionaliteit een pbx draaien vind ik zonde. Zet dat dan toch intern op een vps of extern?

Telefonie = EDPnet + OVH
kimmeke
Starter
Starter

Al even getest om een PBX distro (cento 32bit) in VMWare Player te installeren. Recentste versie kreeg ik niet werkend, maar de oudere versie installeren ging vlekkeloos. 1 uurtje later kon ik al op de FreePBX webclient. Handleiding gevolgd op freepbx.org

Op website van 3cx was ik ook al eens terecht gekomen, maar is me niet duidelijk wat die gratis versie aan mogelijkheden heeft. Zal ik dus ook eens moeten proberen.
- Is het mogelijk om met je telefoon je collega zijn lijn aan te nemen wanneer deze rinkelt en hij/zij er even niet is?
Deze functie wordt bij ons op het bedrijf veelvuldig gebruikt. Op het net heb ik in volgende link gevonden dat het toch moet kunnen met FreePBX http://www.freepbx.org/forum/how-to-pic ... -extension
Volgende week eens kijken of ik die demo van 3CX kan downloaden want volgens de link http://www.3cx.com/phone-system/edition-comparison/ kan een "call pickup" ook niet met de gratis versie van 3CX.

Op onze server draait een VMWare ESX met daarop SBS 2008 gevirtualiseerd. Als ik hierop ook een windows/Linux client met 3cx/freePBX installeer zal mijn inziens het vermogenverbruik toch ook niet veel stijgen.

De prijzen van de Grandstream telefoon lijken me mee te vallen als ik deze vergelijk met sommige andere merken.

Off Topic: Hoe krijg je die "Kimmeke schreef:" erbij als je een Quote plaatst?
Laatst gewijzigd door kimmeke 05 sep 2013, 20:10, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Code: Selecteer alles

[quote="kimmeke"] tekst [/quote]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kimmeke
Starter
Starter

Ondertussen een 2 tal providers gecontacteerd en beide raden ze een ipPBX aan die bij hun gehost is. Ze twijfelen er niet aan dat het me wel zal lukken om intern een asterisk server op te zetten. Maar op gebied van beveiliging, onderhoud en betrouwbaarheid lijkt het hen toch beter dit aan hen over te laten daar ze merken dat ik ervan geen kaas heb gegeten. Als ze beginnen over QoS, VLan, Firewalls, Layer2/3 netwerken, Poorten openzetten kan ik niet volledig volgen. Vervolgens vonden ze het eigenlijk not done dat er op kantoor geen firewall of virusscanner aanwezig was op de server. Het zal dus waarschijnlijk een PBX worden waarvoor ik zelf niet ga instaan voor onderhoud en volledige installatie.

Waar ik wel geen begrijpbaar antwoord op gekregen heb is volgende: Als de PBX virtueel gehost wordt waarom kan je dan niet zomaar bijvoorbeeld van thuis uit via een SIP-Telefoon aanloggen zodat het lijkt alsof je op kantoor bent? Ze spreken beide dat dit wel kan via softphone en eerst vpn verbinding maken met kantoor. Andere mogelijkheid zou zijn om hardwarematig een VPN-toestel te plaatsen (thuis + op kantoor) waaraan dan SIP-toestel verbonden is.

Via de asterisk + FreePBX die ik hier geïinstalleerd heb op't bedrijf kan ik vanaf thuis gerust hierop inloggen. Enige wat ik heb moeten doen is inrouter instellen dat poort 5060 naar ip-adres van asterisk dient doorgestuurd te worden.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Hoe kritisch is alles? Denk eraan als je er zelf voor instaat en er loopt tijdens de uren iets fout dat dit redelijk stressie kan zijn ;-) Aan de andere kant vind ik de werking van pbx'n het heel boeiende materie om je in te verdiepen, dus als je interesse er is om dit zelf te doen, je gewoon inlezen!

Je zou idd gewoon kunnen aanloggen op de pbx als die poorten geforward staan, maar je consultants gaan voor vpn omwille van security. Pbx'n liggen vaak onder vuur van scriptkiddies die gratis willen bellen. Je hebt natuurlijk wel dingen als fail2ban om dit wat tegen te houden, maar vpn's blijven gewoon veiliger.

Je kan dit inderdaad probleemloos in een aparte VM draaien, dit scheelt zo goed als niks in stroomverbruik van je ESX

Verder nog dit, als je voor freepbx distro gaat, draai dit dus op een VM op je server of op een pc (bvb iets atom based zoals aangehaald) . Wij draaien 't momenteel ook op een raspberry als experimentje. Allemaal leuk en tof op zo'n doosje, maar de performance is -voor ons althans- niet goed genoeg.

De gesprekken zelf gaan relatief goed, maar bvb die hold time meldingen (hoe lang een beller al wacht) en announcements die je kan instellen van welke queue een call komt zijn soms tergend traag wanneer je je tel opneemt. Toen we 't voorheen op een pc (P4, 512 ram) draaiden liep alles toch een pak vlotter. Als u spreekt van 5 g(dus mogelijke 5 simultane) gebruikers gaat u mijn inziens hetzelfde probleem ondervinden. Van zodra er enkele simultane calls zijn of wanneer calls doorgeschakeld worden naar gsm's moet onze raspberry echt alles uit de kast halen om te volgen. Ik ga voor onze pbx ook terug swappen naar wat krachtigere hardware van zodra ik de tijd ervoor vind.

Hope this helps
Yves
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”