341 gezinnen gebruiken nog steeds inbelverbinding

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Het aantal internetaansluitingen bij gezinnen in België heeft voor het eerst de kaap van de 3 miljoen gerond.

Tijdens het tweede kwartaal van 2013 is dat aantal namelijk met 0,95 procent toegenomen, tot 3.023.252 connecties. Dat blijkt vrijdag uit een mededeling van ISPA, de Belgische vereniging van internetproviders.

Het gaat bijna uitsluitend om breedbandverbindingen. Uit de cijfers van ISPA blijkt dat de klassieke inbelverbinding op sterven na dood is. Op zich is het bijna verbazend dat nog steeds 341 huishoudens van de techniek gebruik maken. De meeste providers hebben de dienstverlening geschrapt.

Het totale aantal verbindingen nam tijdens het afgelopen kwartaal met 0,76 procent toe, tot 3.700.603. Dat gebeurde ondanks een lichte daling bij de bedrijven (-0,08 procent), tot 677.351 aansluitingen.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20130823_00704927
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

bijna verbazend dat nog steeds 341 huishoudens van de techniek gebruik maken.
Volgende week in Jambers...
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Verbazend dat een inbelverbinding nog wordt aangeboden. Ik dacht al dat ik zo'n 10 jaar geleden een van de laatste gebruikers was.

Vraag me trouwens af of je nog veel plezier aan zo'n inbelverbinding hebt. Het moet toch enorm lang duren om een hedendaagse site te laden ?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Mensen die enkel mail gebruiken en af en toe eens iets opzoeken misschien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Om te surfen en mails te openen zonder grote bijlages, werkt dit inderdaad redelijk vlot. Alleen websites met veel foto's laden heel wat langer. Heb vroeger jaren niets anders gebruikt. Als je natuurlijk de huidige snelheden gewoon bent, dan denk ik niet dat je nog terug wilt naar de prehistorie.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Inderdaad, een mailtje met 4 foto's als bijlage duurde bijna 4 minuten om deze binnen te halen :eek:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Zouden dat niet eerder bedrijven zijn dan thuisgebruikers eigenlijk?
Ik zou eerder denken aan electronic devices die alarmen melden, ... ik denk aan bepaalde industriële toepassingen, zelfstandigen met een dial-up bancontact (ja, die zijn er blijkbaar nog...) etc.

Het verbaast me mochten dat effectief allemaal gewone thuisgebruikers zijn die dit gebruiken om op het internet "te surfen", maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Er zijn nog gebruikers die bijna nooit abonnementen herzien en gedurende een hele tijd te veel blijven betalen voor wat ze krijgen...
Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

'Dial-up bancontact' is geen inbelinternet. Een fax is zo ook geen inbelinternet.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Hoeveel kost zo een inbelverbinging nu?? want ik denk dat het overgrote deel van die mensen uitsluitend en alleen naar de kostprijs kijkt.Die gaan nooit iets anders nemen die pakweg een 50% duurder is.En messchien gaan er ook enkele zijn die niet op de hoogte zijn,en daardoor niets anders willen (omdat ze dat nu ook gewoon zijn).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een inbelverbinding kost de prijs van een telefoongesprek.
Indien het inbelnummer een gewoon geografisch nummer is, dus de prijs van een gewone oproep.
Voor speciale nummers (090x) gelden andere tarieven.

Als je bijvoorbeeld 2 cent/minuut rekent, kan je voor 25 20 EUR (de prijs van het goedkoopste breedband abbo) dus 1250 1.000 minuten inbellen, dat is gemiddeld 40 33 minuten per dag.

Voor iemand waar de snelheid totaal onbelangrijk is, een oude PC + modem heeft, en één keer per dag zijn mails wil binnenhalen, kan ik het wel begrijpen: als je 15min per dag inbelt, ben je nog geen 9 EUR/maand kwijt.

EDPnet biedt nog altijd zo'n inbelverbinding aan: http://www.edpnet.be/thuis/internet/int ... ree-edpnet
Je kan analoog inbellen (56k), of zelfs met ISDN (128k).
Laatst gewijzigd door philippe_d 24 aug 2013, 19:21, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: cijfers aangepast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Als je bijvoorbeeld 2 cent/minuut rekent, kan je voor 25 EUR (de prijs van het goedkoopste breedband abbo)
euh en 'just in case' van edpnet dan?? http://www.edpnet.be/thuis/internet/int ... e-internet
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Daar moet je nog ofwel Raw Copper ofwel Edpnet Telephony bij doen, wat de totale kost dus hoger maakt dan €25
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Daar moet je nog ofwel Raw Copper ofwel Edpnet Telephony bij doen, wat de totale kost dus hoger maakt dan €25
Juist, dat was ik effe vergeten :oops: :-)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Destijds(min 7/8 jaar geleden) kon U bij Telenet gratis internet(ook het minimuum,zeer traag) krijgen als men de kabel had voor tv (geen digitale tv,dit was niet verplicht) en een abbo voor de vaste telefoon.Maar dat is ook al heel lang geleden (ik weet niet of dat nu nog kan).Iemand v/d familie had zo een abbo.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

We zijn hier aan het discussiëren over de prijzen van inbelinternet.

Volgens mij is dit toch gratis aan telefoonkosten? Op voorwaarde uiteraard dat je een telefoonlijn hebt waar je gratis mee mag bellen (eventueel na een bepaald uur). Tegenwoordig heeft iedereen toch zo'n lijn? De discovery line van BGC wordt nietmeer verkocht, en Telenet telefonie is altijd gratis na 16uur.

Gezien het inbelinternet een 'gewoon' nummer is (zie EDPnet inbel), is dit toch volgens mij volledig gratis?
Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

fluppie schreef:Destijds(min 7/8 jaar geleden) kon U bij Telenet gratis internet(ook het minimuum,zeer traag) krijgen als men de kabel had voor tv (geen digitale tv,dit was niet verplicht) en een abbo voor de vaste telefoon.Maar dat is ook al heel lang geleden (ik weet niet of dat nu nog kan).Iemand v/d familie had zo een abbo.
Klopt. Telenet FreeSurf, 64k volgens mij.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cyberbozzo schreef:Gezien het inbelinternet een 'gewoon' nummer is (zie EDPnet inbel), is dit toch volgens mij volledig gratis?
Of zie ik dit verkeerd?
Inderdaad, als je een pakket hebt gratis belminuten, valt dat binnen je bundel, gezien het een "gewoon" nummer is.
Mijn rekensommetje was gewoon een voorbeeld voor het slechtste geval (2cent/min) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Xayana,

ik weet dat een fax geen "inbelinternet" is, maar of een bancontact terminal zich aanmeldt op een centraal systeem over een internetconnectie (inbel of andere) of een dedicated modemrack is me onbekend.

Ik zie alleszins nog weinig redenen voor thuisgebruikers om nog effectief met een inbelconnectie te gaan "surfen", maar misschien zijn er wel (duurdere) toepassingen die dit wel doen en waarvoor men niet meteen naar ADSL/VDSL of dergelijke wenst om te schakelen.
Afbeelding
degrotejan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2013, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Tot en met een jaar of vijf geleden had ik nog altijd een inbelmodem staan voor het geval dat adsl er weer eens uit lag. Tegenwoordig hebben we daar 3g voor. :-)
Misschien dat die 341 gezinnen geen xDSL beschikbaar hebben?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Zijn er nog plekken in België waar je geen 'breedbandinternet' (al is het maar 512kbit/s) via kabel of telefoonlijn kan krijgen ??
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ja, er zijn nog plaatsen waar je geen echt internet hebt.
en als je voor 512kb 30-40 euro moet neertellen, dan lijkt inbelinternet me idd nog wel een deftig alternatief:
dan surf je het hele weekend zonder meerprijs (ok, het duurt ook wel het hele weekend om wat in te laden, maar soit)
degrotejan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2013, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Vraag is dan of het niet meer de moeite loont om een EDGE/GPRS verbinding te gebruiken? (ik ga er van uit dat als er geen broadband in de buurt is er ook wel geen 3g zal zijn)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

In ons vakantiehuisje in Gros-Fays (Bièvre) is onze internetverbinding een ADSl (Geen ADSL2!!) verbinding op 512/128.

Een eind verderop ligt een huis in de vallei, daar komt géén coax van Voo toe, maar wel een gewone telefoonlijn. De enige mogelijkheid voor internet daar is inbel.
Daar is zelfs geen adsl beschikbaar...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Met een straalverbinding zouden ze er toch nog hogere snelheden kunnen halen?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Satelliet bedoel je?? Ja en neen he, satellietverbinding maakt bij mij nweten enkel een download verbinding, de upload gebeurt via lokaal netwerk = datzelfde inbelkabelke. En satelliet-internet heeft een tweede groot nadeel : de eeeeeenorm lange ping-tijden...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Via draadloos op lange afstand dan? Daarmee kan je de afstand tot de dichtste hoge snelheidlijn mee overbruggen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

KRL100 schreef:Satelliet bedoel je?? Ja en neen he, satellietverbinding maakt bij mij nweten enkel een download verbinding, de upload gebeurt via lokaal netwerk = datzelfde inbelkabelke. En satelliet-internet heeft een tweede groot nadeel : de eeeeeenorm lange ping-tijden...
Bij satelliet internet gebeuren up- en download over dezelfde verbinding hoor. Maar het is inderdaad niet goedkoop en de latency is effectief enorm.
De snelheden zijn daarentegen wel acceptabel, ViaSat biedt bijvoorbeeld 12Mbps down en 3Mbps up aan.

Ik doelde echter meer op wat Goztow zei, met twee directionele antennes kan je een point-to-point link opzetten die je dan in de vallei d.m.v. een omni (of gewoon d.m.v. ethernet) verder verdeeld.
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 25 aug 2013, 19:34, in totaal 1 gewijzigd.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

KRL100 schreef:Satelliet bedoel je?? Ja en neen he, satellietverbinding maakt bij mij nweten enkel een download verbinding, de upload gebeurt via lokaal netwerk = datzelfde inbelkabelke. En satelliet-internet heeft een tweede groot nadeel : de eeeeeenorm lange ping-tijden...
Via TooWay heb je zowel up & download via satelliet, delay is wel vrij hoog (rond de 500ms), maar werkt naar het schijnt wel redelijk goed.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Stormlord schreef:maar of een bancontact terminal zich aanmeldt op een centraal systeem over een internetconnectie (inbel of andere) of een dedicated modemrack is me onbekend.
Een betaalterminal gaat niet eerst inbellen bij een provider om dan via 'het internet' de betaling uit te voeren.
Hoe dan ook wordt het nooit als 'inbelinternet' gerekend, dan zou je nog wel het honderdvoud aan actieve gebruikers hebben.
Als een betaalterminal wordt aangesloten via UTP wordt gebruik gemaakt van een breedbandverbinding (xDSL, kabel) en is het ook geen inbelinternet.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Wel grappig dat ze dat gratis aanbieden :-)

Zeker eens uittesten binnen een paar jaar..
philippe_d schreef:
Voor iemand waar de snelheid totaal onbelangrijk is, een oude PC + modem heeft, en één keer per dag zijn mails wil binnenhalen, kan ik het wel begrijpen: als je 15min per dag inbelt, ben je nog geen 9 EUR/maand kwijt.

EDPnet biedt nog altijd zo'n inbelverbinding aan: http://www.edpnet.be/thuis/internet/int ... ree-edpnet
Je kan analoog inbellen (56k), of zelfs met ISDN (128k).
Voor 13€ / maand kan je al een ADSL verbinding krijgen bij Dommel (zonder kosten van raw copper weliswaar)..

Ik denk dat vooral oude mensen, die niet beter weten dit nog gebruiken. Want eens je ADSL/VDSL hebt, ga je toch nooit terugkeren?
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Het meeste wat ik nog mis aan een inbelverbinding, zijn de geluidjes die je hoorde bij het tot stand komen van de verbinding. Het gekraak en gepiep door je speakers. :-D
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Nostalgie hé!
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Zo lang geleden hadden we daar toch nog haast allemaal last van, telenet smalband was trager dan dial-up, die van belgacom is niet veel beter
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Xaajana,

bij een aantal kleine zelfstandigen duurt het effectief nog vrij lang en belt het ding blijkbaar toch nog wel in hoor. Of dat via het internet gaat of niet laat ik in het midden ;)
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Funfile schreef:Verbazend dat een inbelverbinding nog wordt aangeboden. ...
Het moet toch enorm lang duren om een hedendaagse site te laden ?
Tsja en dan moeten ook nog de windowsupdates etc erdoor ...

Zelf heb ik ook nog met inbelverbinding gewerkt. En ik moet zeggen, uiteindelijk viel dat wel mee wat snelheid betrof. Omdat sites gewoon eenvoudige html was met wat plaatjes ertussen.

Nu hebben we duurder en snel internet en moeten soms toch minuten lang zitten wachten tot een pagina volledig geladen is. Met dank aan Google en consoorten (flashbanners, linking ads etc) die al die sites soms bijna onhandelbaar maken ... :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”