Nieuwe wasmachine - droogkast combinatie

Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Om te starten: mijn ouders en schoonouders hebben altijd Miele gebruikt en willen niks anders. Vandaar was ik ook heel overtuigd van hun kwaliteit. Ik heb sinds 2005 een Miele WT 945 S. Dit is een wasmachine - droogkast combinatie en tot een eeindje terug was ik er uiterst tevreden over.

Was, want ondertussen ben ik 3 tussenkomsten van een dure Miele technieker verder en zijn de problemen met het drogen nog niet opgelost...

Het probleem: tijdens een droogcyclus stopt hij, lampje "aanvoer / afvoer" gaat branden en hij "blokkeert". Na +/- 1,5 dagen wachten deblokkeert hij opeens en werkt hij weer gewoon. Dit probleem gebeurt echter niet altijd, maar als het gebeurt is het altijd min of meer op hetzelfde moment van de droogcyclus.

1e technieker gekomen (ze waren met twee): test gedaan, maar uiteraard durt het wel een uur of zo alvorens dit gebeurt, dus daar konden ze moeilijk op wachten. Ze hebben het boeltje dan maar gewoon uitgekuisd en 130 euro of zo aangerekend en hop, weg waren ze. Week later opnieuw het probleem.

2e technieker gekomen: dit keer had ik hem de dag ervoor kunnen blokkeren. Zo kon hij tenminste al niet zeggen dat er niks mis was. Ja, er is een probleem. Een uurtje ook gebleven, zoeken en zo. Met zijn computer vanalles bekeken. Nog wat meer pluizen kunnen weghalen, mij allerlei raad gegeven: ik mocht geen vloeibaar wasmiddel meer gebruiken, mocht zeker niet te veel in de droogtrommel steken, allé ja het was precies of ik de oorzaak was van het probleem terwijl de machine toch al een jaar of 7 wel correct werkte. Anders wel een vriendelijke mens, hoor. Gaf me ook was korting, dit keer was ik er met 90 € vanaf. Hij had het ook onder andere over water onder de machine maar dat er geen lek was, dus dat dat er moest gekomen zijn door overladen of te veel wasmiddel of zo (ik gebruik de machine al 7 jaar op dezelfde manier en sinds tussenkomst technieker 1 lette ik nog meer op).

2-3 weken later: zelfde probleem terug. Dezelfde technieker komt terug, dit keer was ik er niet in geslaagd om hem terug te "blokkeren"... Blijkbaar zat er nu wat veiligheid in een filter. Dit keer slehcts 23 € moeten betalen (laagste tarief omdat ze moeten blijven terugkomen). En de belofte dat als hij nog eens terug moet komen, dat hij zijn supervisor meebrengt (en dat ik vooral niet et veel poeder wasmiddel mag gebruiken ook niet!).

Dan moet ik zeggen: gedurende 2 maanden geen problemen meer, tot gisteren... Juist hetzelfde probleem terug.

Ondertussen toch al 250 € uitgegeven aan reparaties die me een maand of 3-4 verder hebben gebracht. Machine heeft in totaal meer dan 1.500 € gekost en ging zogezegd niet kapot te krijgen zijn.

Mijn vraag voor jullie: wie kan mij zeggen hoe ik nu het beste verder ga? Of wie kent dit soort machines en kan mij begod helpen?

Optie 1: tja, ze is 8 jaar oud dus ik zou kunnen zeggen ik koop een nieuwe maar eerlijk gezegd had ik meer betaald voor een Miele omdat ik er minstens 15 jaar dacht mee te doen en dacht op service te kunnen rekenen. Als ik kijk op http://www.vandenborre.be/wasmachine-dr ... -was-droog dan zie ik dat vandaag nog Miele 1.900 € kost en de tweede duurste 1.200 €... Ik vraag me echt af: zou ik gene kopen van de helft van de prijs van die Miele, en gaat hij naar 8 jaar kapot, dan is dat ook maar weer zo???
Optie 2: nog maar eens een technieker doen komen, en hopen dat hij nu, met zijn supervisor, iets vindt dat hij ervoor niet had gevonden
Optie 3: iemand anders vinden die de boel uiteen haalt, waardoor er nooit geen Miele technieker zal willen komen kijken maar goed, die lijken toch precies niet veel te vinden? Alleen: waar vind ik zo iemand?
Optie 4: ????

Oh ja, de afwasmachine van Miele die er vlak naast staat, doet het prima!

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me raad kunnen geven! :(
Laatst gewijzigd door Goztow 21 mei 2020, 15:01, in totaal 1 gewijzigd.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Niet meteen in lijn van je suggesties, maar eventueel rechtsbijstand inschakelen (als je deze via je verzekering of kredietkaart hebt) zodat men toch tot een oplossing komt en je de kosten voor terugkerende interventies niet dient te betalen?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb toch geen poot om op te staan? ik heb geen uitgebreide garantie. Ze geven me wel korting bij opeenvolgende tussenkomsten en een paar weken werkt het dan weer. Dan weer kapot. Ik weet niet of de machine niet gewoon om zeep is, ik ken er niks van.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik zou een laatste risico nemen en hem laten komen met zijn supervisor zoals hij heeft beloofd, en in de toekomst misschien geen combinatietoestellen nemen. Hoor van meerdere mensen dat die toestellen rapper stuk gaan.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Tja, plaatsgebrek... :(
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Is het een klassieke droogkast of condensatie ?

Sleur hem eens naar buiten en doe daar eens een test misschien ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Gezien de leeftijd is zo'n combinatietoestel nog wel conventioneel drogend denk ik (met "uitlaat" dus). Ik zou het sowieso ook niet nemen, zo'n een all-in-one. Moesten die dingen dé oplossing zijn dan was de markt voor die dingen al groter geweest en waren aparte wasmachines/droogkasten een uitzondering. Nu is dit nog de norm, dus 2 aparte machines zijn blijkbaar toch superieur.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Onze Miele condensatie droogkast is nochtans al enkele jaren ouder.

In ieder geval is het duidelijk dat indien alles netjes is... er een probleem met de sensor is voor de afvoer (slechte debiet meting of tegendruk om één of andere reden).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ken er niks van :(. Naar buiten trekken zal niet lukken, is een appartement.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Kan het geen kalk zijn of een slecht functionerende kraan? Het kan immers ook de invoer zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En heb je een rechtstreeks uitgang naar buiten... is die afgedekt (kapje of zo)... probeer deze eens zo optimaal te gebruiken.

Ik heb trouwens eens ooit een droogkast open gedaan die een verdacht geurtje had (ondanks dat de "uitlaat" netjes en proper was)... bleek dat het ding intern propvol stof zat ! (achteraf gezien dus veel geluk gehad)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De techniekers hebben nooit kunnen antwoorden op mijn vraag waarom een wascyclus perfect werkt terwijl net daar aan en afvoer volgens mij het sterkst worden benut maar het middenin een droogcyclus mis gaat. Weet iemand daar een mogelijk antwoord op?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Niet direct een oplossing voor jou probleem, maar 2 collega's hier die een nieuwe keuken hebben met Miele toestellen.
Één van hen heeft al bijna zijn hele leven Miele, voor de andere de eerste keer.
Beide bijna dezelfde oven en kookplaat van nu ongeveer 3 jaar en 5 jaar oud.

Beide zelfde problemen. Via via te weten gekomen dat ook Miele moet besparen en ze dus vooral inzetten op de buitenkant (de looks) en besparen op de binnenkant (goedkopere minder slijtvaste delen).
Voor de kookplaat al 2 techniekers bij beide moeten langsgaan, voor de oven bij de ene al 1x, de andere heeft nu na 5x een definitieve oplossing gevraagd.

Mij heeft het de doorslag gegeven om Siemens te kopen. :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Kleine tip (waar je helaas nu misschien niets mee bent) maar als je ooit nog een Miele koopt, sluit dan een verlengde waarborg contract af. Dit kost tussen de 50 en de 100 EUR per toestel en verlengt de garantie tot 10 jaar. Ook de verplaatsingsonkosten en de werkuren zitten hier in. Wij hebben dit zowel op onze droogkast als wasmachine genomen (en al gebruik van gemaakt). Miele is duur, maar in mijn opinie toch beter dan de concurrentie. Je krijgt waar voor je geld. Dat wil dus niet zeggen dat er geen beter kopen zijn...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Goztow schreef:De techniekers hebben nooit kunnen antwoorden op mijn vraag waarom een wascyclus perfect werkt terwijl net daar aan en afvoer volgens mij het sterkst worden benut maar het middenin een droogcyclus mis gaat. Weet iemand daar een mogelijk antwoord op?
[Afbeelding Post made via mobile device ]
't Is natuurlijk maar een theorie, maar misschien is het de microcontroller die het begeeft? Zoals een oude PC soms gewoon 'bevriest' of een bluescreen geeft.
Dit kan bvb gebeuren op het moment dat de grootste trillingen plaatsvinden (zwieren) of dat het het warmst is (drogen), of dat de spanning het sterkst inzakt (meeste stroomverbruik).

Geen idee of de techniekers achteraf een diagnose kunnen maken van het al dan niet crashen van de 'cpu'...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:De techniekers hebben nooit kunnen antwoorden op mijn vraag waarom een wascyclus perfect werkt terwijl net daar aan en afvoer volgens mij het sterkst worden benut maar het middenin een droogcyclus mis gaat.
Als het in de droogcyclus steeds fout gaat is het de afvoer van je warme lucht (en niet de aan/afvoer van je water).

Daarom mijn voorstel om die warmte afvoer te controleren... is die volledig vrij, is de buis niet te lang, zit er geen kapje op dat voor weerstand zorgt, ...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik zou het ook eerst gaan zoeken bij warmte, zeker bij een (gecombineerde) droogkast.
Allicht valt je toestel in veiligheid, gelukkig.
BRUSSEL - Gemiddeld een keer per week wordt in Vlaanderen een brand veroorzaakt door een droogkast. Zo mogelijk nog verontrustender dan de branden zelf is dat blijkbaar niemand weet heeft van het gevaar dat droogtrommels opleveren. Noch de verzekeringssector noch Binnenlandse Zaken is op de hoogte, schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.
Bron: Elke week 1 brand door droogkast.

Ik heb al een aantal droogkasten opengedaan.
En met opengedaan bedoel ik niet het deurtje open doen maar wel demonteren.
Om dan alles met de compressor goed uit te blazen.
Je wil niet weten wat er uit sommige toestellen komt.
Geen wonder dat daar brandhaarden kunnen van komen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Niemand soms zin om eens te komen kijken, Zuid-Oosten van Brussel? :angel:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik ga mijn mening ook eens geven :P

Ik zou opteren om de technieker samen met zijn supervisor nogmaals te laten langskomen.
(Ik wil geen slechte uitspraken doen over techniekers, maar) De supervisor is meestal een beter opgeleide persoon die "meer" zou moeten kennen van de interne logica en beveiliging van het toestel. Eventueel kan je aandringen op een vervangtoestel als ze dan toch beweren dat het niet kapot te krijgen is ;)

Die deblokkering na +/- 1,5 dagen ? duurt het effectief zo lang zelfs wanneer je de stekker even uittrekt ? Het klink volgens mij als een "belangrijke" sensor die een foute meting doorgeeft. Vochtsensor ? duurt een tijdje eer de vochtigheid wat daalt niet ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ja, zelfs na het uittrekken van de stekker!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Mja, zo'n typisch vreemd probleem waar het veel moeite, proberen en tijd (meestal het grootste struikelblok) kost om uit te zoeken wat het probleem. Dan beginnen ze te gokken en de mensen wat wijs te maken om buiten te geraken.
Ik zou eisen dat men terugkomt om het te maken en ook uw geld terugvragen voor de vorige interventies, gezien die niks hebben opgelost.

Anders: wachten tot ze opnieuw ecocheques uitgeven :)
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Waarschijnlijk heb je het internet al afgespeurd naar mensen met hetzelfde probleem?
Voor mijn wasmachine en diepvriezer heb ik hier het antwoord gevonden http://www.klusidee.nl
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voor de nieuwsgierige medemens, ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht, een Hoover voor 800 € in een webshop met 5 jaar garantie. Ook wasmachine-droogkast combinatie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Sorry voor het bumpen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaring met moderne was-droogcombitoestellen. Ik ben nl. van plan zelf eentje aan te schaffen, ook wegens plaatsgebrek (als het écht moet kan ik er wel 2 zetten, maar dan moet er wel degelijk een groot voordeel zijn aan 2 aparte toestellen).

Ik lees op fora dat de droogtijd van zo'n combitoestel een stuk langer is dan met een "gewone" droogkast. Klopt dit? Ik vind dat het drogen in een gewone droogkast al zo lang duurt :-)
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

NickG schreef:Ik vind dat het drogen in een gewone droogkast al zo lang duurt :-)
misschien hoger toerental gebruiken voor het zwieren, zodat uw was al droger uit de machine komt :lol:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik weet niet hoe lang het duurt voor een gewone droogkast... Het is ook in functie van het programma en hoe vol je de machine steekt.

Het grootste nadeel is dat als je droogkast kapot gaat, je ook je wasmachine kwijt bent. Dat is dus wat ik heb gehad. Daarom dat ik nu een combi heb gekocht die mij even veel zou gekost hebben als een gewone wasmachine (+/-).

Droogtijd puur katoen kan tot meer dan 3 uur maar er kan bij mij 6 kg in om te drogen, synthetisch 4 kg dacht ik is 2-2,5 uur. Who cares? Er staat een timer op dus laat ik het 's nachts drogen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Drie uur???? Als ik mijn droogkast vol bandhanddoeken steek is-ie nog met een uur klaar.....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voila zo heb je je antwoord :).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

marijke1968 schreef:Drie uur???? Als ik mijn droogkast vol bandhanddoeken steek is-ie nog met een uur klaar.....
Jamaja, baNdhanddoeken, rubber absorbeert weinig tot geen water he ;)
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

kVond ze al wat stroefjes :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Huge bump maar. Onlangs vernomen dat die lange droogtijd niet zozeer aan dit type machine ligt maar dat dit tegenwoordig de manier is om energiezuinige toestellen te maken. Drogen gebeurt op lagere temperaturen maar over langere tijd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Energiezuinigheid wordt eerder bereikt door de gebruikte technologie.
Vroeger werd de verwarmde lucht meteen afgevoerd naar buiten (afvoer).
De daaropvolgende technologie hergebruikte de warme lucht en dumpte het water in die warme lucht in een reservoir (condens).
De huidige technologie werkt eerder als een omgekeerde koelkast om warme lucht aan te maken. Ze onttrekken warmte uit de omgeving om die in uw doorgkast te blazen. Net zoals de achterkant van een koelkast/diepvriezer warm is, om de binnenkant koel te maken/houden, is dat bij een warmtepomp idem. De binnenkant wordt opgewarmd, en de buitenkant afgekoeld. Zo verbruik je vermoedelijk iets meer aan verwarming, maar lijkt uw droogkast waanzinnig über zuinig :).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Droogkast is in bijna elk huis een tikkende tijdbom.

Gemiddeld twee keer per week veroorzaakt een droogkast in ons land een brand(je). De haakjes en het verkleinwoord maken een wereld van verschil, vaak blijft de schade inderdaad beperkt. Maar er zijn net zo goed hele huizen die in de fik vliegen door de schuld van de droogkast.

Pardon, de schuld van de droogkast? Van het baasje uiteraard. Voor de helft van de Belgische bevolking die zo’n kast in gebruik heeft: Lees de aanbevelingen hieronder. En knoop vooral deze in je oren: Zet een droogkast nooit op ‘s nachts terwijl iedereen in bed ligt. Dat kan een levensgevaarlijke nachtmerrie worden. Zet ze evenmin op wanneer je niet in huis bent: Het verschil tussen een beginnend brandje en een uitslaande brand is in termen van miserie zeer groot.

...
Bron: Vief.be: Droogkast is in bijna elk huis een tikkende tijdbom.

Diverse aanbevelingen staan in het bovenvermelde artikel.

Maar ik wou hier toch nog eentje aan toevoegen: laat de droogkast ook aan de binnenkant grondig reinigen.
En dan bedoel ik demontage van de zijpanelen en dergelijke.
Je wil niet weten hoeveel stof er zich aan de binnenzijde in de loop van de jaren kan verzamelen.
Indien dit stof loskomt, kan dit bij sommige droogkasten terecht komen op de verwarmingselementen.
Bij "goede" droogkasten zal dit normaliter eerst de ingebouwde filters passeren en daar gevangen worden.
Doch indien er, in de loop der jaren, rond de trommel erg veel stof wordt opgestapeld, kan de wrijving van de ronddraaiende trommel in dit stof (met bijhorende warmteontwikkeling) zeker een reëel risico vormen. Het risico op een brand(je) is niet ondenkbeeldig...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@gotzow
je hebt die toch nog niet weggegooid ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Goztow schreef:Voor de nieuwsgierige medemens, ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht, een Hoover voor 800 € in een webshop met 5 jaar garantie. Ook wasmachine-droogkast combinatie.
Zo, we zijn een jaar of 7 verder en deze heeft ook zijn beste tijd gehad. Af en toe springt er een zekeringetjes, waarop ik dat zekeringetje opnieuw induw en het weer werkt. Doordat me dat niet meteen 100 % veilig lijkt, gebruik ik hem enkel nog als ik er ook ben. Bovendien is deze hoover machine echt wel heel luid bij het centrifugeren, wat vervelend is want hij staat in onze (open) keuken.

Dus ben ik opnieuw op zoek naar een nieuwe was - droogcombinatie (ja nog steeds hetzelfde plaatsgebrek).

Op coolblue kwam ik bij deze terecht: https://www.coolblue.be/nl/product/8296 ... -6-kg.html . Dat ligt binnen mijn budget. Ik vind op het net niks qua reviews over was-droogcombinaties... misschien zoek ik niet goed :).

Graag meningen over deze machine of alternatieven. Situatie: 2 jonge kinderen (meisjes) dus toch wel gemiddeld een 3-tal wasbeurten per week. Ongeveer helft ervan gaat in de droogkast. Wegens de nogal luidruchtige ervaring wens ik nu een model dat wat stiller is (voor zover dat kan :) ).

Merken die ik liever links laat liggen zijn Miele en Samsung wegens slechte eerdere ervaringen.

Dank voor de hulp!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

siemens of bosch doen het bij kennissen ook niet slecht. mss daar eens gaan review lezen....
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb nu al een tijdje bosch (iets meer als 3j), maar wel 2 toestellen - dus geen combi, omdat dat nog altijd minder goede resultaten geeft.
(en omdat je dan moet inleveren op max inhoud per wasbeurt)

ik moet zeggen, erg tevreden.
had laatst een issue met de droogkast, buiten garantie (geen verlengde garantie genomen).
ik liet dit herstellen door een lokale firma (waar ik nog vertrouwen in heb, een zeldzaamheid).
ze gaven dit ook door aan bosch, en bosch heeft een redelijk deel van de interventie terugbetaald (ik heb nog 50 euro ofzo moeten opleggen)
reden: ook al was het buiten garantie, het was een gekend issue met die machine, en bosch heeft dat dus gewoon vervangen.

moest ik een bosch technieker laten komen hebben, had het me niets gekost - maar ik wou dat niet riskeren omdat daar geen zekerheid van was,
en een interventie van bosch zelf niet bepaald goedkoop is anders (zoals de andere merken waarschijnlijk...)

in ieder geval: erg tevreden van de toestellen en ik moet enkel nog bosch machines hebben.

edit: toevoeging: de issue was dat de droogkast ineens tijdens een droogcyclus gewoon stilviel omdat het water niet afgevoerd werd.
kwam blijkbaar door een specifiek onderdeel dat niet helemaal ok was, en dat onderdeel is dus gratis vervangen (althans, door bosch aan de firma betaald)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Candy was/droogcombinatie van bij Vandenborre voor €499.
Ik kom van een 20 jaar oude Miele, maar heb nu geen ruimte om 2 toestellen te plaatsen en geen centen genoeg om daar maar efkes €2000 Mielecentjes neer voor te tellen. Ik vraag me zelfs af of het dan niet goedkoper zou zijn, om met mijn gebruik, een wassalon aan te doen.

Is die Candy na twee jaar of langer stuk, ga ik daar geen grote kosten aan maken maar eerder uitkijken voor een ander prijsbewust machientje. Technologie op gebied van zuiniger wassen met water en energie gaat met zo'n rasse schreden vooruit dat je geen machines meer mag kopen die je 20 jaar moet gebruiken. Mijn eerste machientje was in 1978 een Zanker, toen werd je was nog deftig gespoeld met 100 liter! water in totaal, jaja dit toestel gebruikte 10 emmers.... en had de duizeling wekkende zwiersnelheid van 600 toeren. :eek:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Mijn buurvrouw heeft nu de LG gekocht.

https://www.coolblue.be/nl/product/8742 ... -5-kg.html

ik zie daar echt geen nut van in, als je ze wilt gebruiken, waarvoor ze dient kan je iedere keer maar half vol stoppen.
Of zie ik dat verkeerd :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het is gewoon handig als je niet veel plaats hebt. En wie wqs er nu werkelijk 9 kg in een keer in zo'n machine ?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”