Vervanging computer

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo,

De 2,5 jaar oude computer (desktop) van mijn vader heeft het begeven. Het scherm viel uit en hij stopte met werken. Nu is mijn vraag of ik hem nog probeer te herstellen of een nieuwe computer koop.

Huidige computer (enkel relevante onderdelen) Symptonen
  • Bij power: voeding, koeling en harde schijf draait. Er is geen hoorbare activiteit en geen beep
  • Geen beeld met VGA- of DVI-aansluiting. Ook niet met heel oude externe videokaart (als deze nog ondersteund wordt)
  • Bij verwijderen van alle RAM: beep (ik kan mij het niet meer exact herinneren maar ik dacht lange beep)
  • Alle mogelijke combinaties van huidige RAM-latjes al geprobeerd (bv. 1 x 2Gb gebruiken)
Om de kosten te drukken, zou ik bij voorkeur deze computer repareren ipv een nieuwe te kopen. Ik vermoed dat het moederbord kapot is, klopt dit? Of kan er ook iets anders kapot zijn?

Indien het moederbord kapot is Indien iets anders kapot is
  • Indien mogelijk (goedkoop) vervangen
  • Uitkijken naar een nieuwe (budget) computer voor office-toepassingen
Kan er iemand raad geven? In de eerste plaats over welke onderdelen er allemaal kapot kunnen zijn. Dat is wel interessant om te weren voordat ik kosten begin te maken, want er is geen groot budget.

Dankuwel!!
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Waarschijnlijk is het mobo kapot, of de voeding.
Met een half defecte voeding kan je vree rare dingen meemaken, onlangs nog 1mnd op zoek geweest naar een dergelijk probleem.
Had toen al de VGA kaart en het mobo vervangen. Achteraf bleek het de voeding te zijn.

Ik zou nog eens proberen met een andere voeding en nadien evt uitzien naar een 2de hands mobo'ken.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Begin met alles los te trekken dat je niet nodig hebt om hem te doen posten ;)
enige dat je nog aangesloten laat :
voeding
1 RAM latje
CPU
(videokaart indien nodig)
scherm, toetsenbord
(en met alles bedoel ik echt alles voedingsstekkers van je HDD,... , sata poorten,PCI kaarten,...)

het belangrijkste is dat je de pc zo kaal mogelijk probeert op te starten, vanaf dan is het troubleshooten :P
Eenmaal je terug iets op het scherm krijgt kan je verder gaan zoeken, anders kan het lang duren eer de oorzaak gevonden wordt.
Heb ooit eens een PC gehad met kapotte voeding, zonder HDD starte hij op, met HDD ging het niet.

RAM latjes al getest met memtest in een andere PC ?
wat kan je allemaal testen in een andere PC ?
...
zo veel mogelijk proberen uitsluiten ;)

Krijg je de PC nog terug uit door de powerknop 4 seconden in te duwen ? dan bestaat de kans dat het iets anders is dan het moederbord.
Gaat dit niet dan is je BIOS gaar ;)

en aangezien het een ultra durable is zou ik het zelfs proberen te laten omruilen bij het service center van gigabyte ;)
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

driesve schreef:Hallo,
De 2,5 jaar oude computer (desktop) van mijn vader heeft het begeven. Het scherm viel uit en hij stopte met werken. Nu is mijn vraag of ik hem nog probeer te herstellen of een nieuwe computer koop.
Eerst en vooral complimenten voor de goede beschrijving van de fout en evenzeer voor de logische volgorde van foutzoeken die je reeds uitvoerde.
Wat ik verder zou doen is het volgende:

- De goede raad volgen van zowel StarWin als solid-killer dus:

Eerst een nieuwe voeding proberen en als dat niet lukt gewoon de PC helemaal demonteren tot je het losse moederbord in je handen hebt. Dit zonder enige extra kaart die er zou kunnen inzitten. (video,extra sata poorten of wat dan ook). Zal bij u niet het geval zijn denk ik.
Leg het moederbord op twee houten plankjes zodat het een paar centimeter boven het tafelvlak ligt.
Neem indien voorhanden 1 latje RAM waarvan je weet dat die goed is en stop dat er in.
Sluit een voeding aan waarvan je weet dat ze goed is. ( twee pluggen, de brede en de smalle)
Sluit het luidsprekertje aan
Sluit startknop en reset knop aan op het moederbord
Sluit toetsenbord en videokabel aan
Voor de rest niets, geen harde schijven , floppy noch CD noch sticks . Helemaal niets.
Boot.

De PC zal nu eerst de processor gaan testen en daarna RAM. Aangezien je een beep hoorde zonder RAM en niks met RAM is waarschijnlijk de RAM OK. Daarna gaat de PC op zoek naar een video kaart en als hij die vindt gaat hij op het scherm schrijven. Gebeurd dat niet dan is mogelijk uw bios kapot. Of de on-board chip.

Mocht je hiervoor allemaal geen tijd hebben mag je de PC gerust naar mij brengen. Ik ben op pensioen en heb zowel de tijd als de nodige gereedschappen en standaard reserve onderdelen zoals RAM, voeding etc. We wonen blijkbaar beiden in het Antwerpse.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Kan je een bepaalde status aflezen van het moederbord adhv leds ?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Nog iets vergeten....

Wij lezers hebben schijnbaar allemaal aangenomen dat uw videokabel en uw scherm wel degelijk werken maar dat wordt nergens expliciet gezegd.
Dus alleen maar om zeker te zijn.... kun je dat bevestigen???
Nog meegemaakt, zou dus niet de eerste keer zijn :-D
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

mailracer schreef:Kan je een bepaalde status aflezen van het moederbord adhv leds ?
Dat was vroeger bij die MSI moederborden het geval, de dag van vandaag zie je zoiets niet meer vaak. Tenzij het een high-end moederbord is waar error codes zijn af te lezen op een mini led display. Maar als je even kort kijkt op de website van gigabyte kan je makkelijk afleiden dat dit niet het geval is ;)

@TS: CMOS reset kan soms ook al wonderen doen ;) wanneer alles afgekoppeld is en hij start nog niet kan je dat ook nog eens proberen ;)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Een pak informatie, waarvoor dank. Ik probeer gestructureerd te reageren.
StarWing schreef:Ik zou nog eens proberen met een andere voeding en nadien evt uitzien naar een 2de hands mobo'ken.
Ik probeer een oude voeding te pakken te krijgen (uit de huidige pc). Dit is niet vanzelfsprekend want ik ben niet degene die reserve onderdelen heeft liggen.
solid-killer schreef:Begin met alles los te trekken dat je niet nodig hebt om hem te doen posten ;)
enige dat je nog aangesloten laat :
voeding
1 RAM latje
CPU
(videokaart indien nodig)
scherm, toetsenbord
(en met alles bedoel ik echt alles voedingsstekkers van je HDD,... , sata poorten,PCI kaarten,...)
Ik heb het al getest met 1 RAM latje en zonder toestenbord/muis. Het uitrekken van de HDD en DVD-drive zal ik binnenkort eens testen.
solid-killer schreef:RAM latjes al getest met memtest in een andere PC ?
wat kan je allemaal testen in een andere PC ?
Bijzonder weinig. De enige pc die ik nog heb liggen dateert van 2002, dus de RAM-latjes passen daar niet. Ik heb dus geen mogelijkheid om de RAM te testen met een andere pc. Ik heb wel de RAM latjes afzonderlijk in de PC gestoken en dat gaf geen oplossing.
solid-killer schreef:Krijg je de PC nog terug uit door de powerknop 4 seconden in te duwen ? dan bestaat de kans dat het iets anders is dan het moederbord.
De powerknop 4 seconden indrukken doet de computer uitschakelen.
solid-killer schreef:en aangezien het een ultra durable is zou ik het zelfs proberen te laten omruilen bij het service center van gigabyte ;)
Volgens mij heb ik maar 2 jaar garantie?
bobsys1 schreef:Eerst en vooral complimenten voor de goede beschrijving van de fout en evenzeer voor de logische volgorde van foutzoeken die je reeds uitvoerde.
Ik vermoed dat dit sarcasme is, dus: sorry, maar ik ben niet heel technisch aangelegd. Los van de verschillende onderdelen en hun functie, ken ik niet veel van de inhoud van een computer.
bobsys1 schreef:Mocht je hiervoor allemaal geen tijd hebben mag je de PC gerust naar mij brengen. Ik ben op pensioen en heb zowel de tijd als de nodige gereedschappen en standaard reserve onderdelen zoals RAM, voeding etc. We wonen blijkbaar beiden in het Antwerpse.
Bedankt voor je tips en het aanbod. Ik heb inderdaad niet zoveel tijd, ik ga eerst zelf het basis onderzoek doen en als ik er echt niet uitgeraakt, dan klop ik misschien wel aan je deur.
mailracer schreef:Kan je een bepaalde status aflezen van het moederbord adhv leds ?
Nee, geen leds, enkel luidspreker.
bobsys1 schreef:Wij lezers hebben schijnbaar allemaal aangenomen dat uw videokabel en uw scherm wel degelijk werken maar dat wordt nergens expliciet gezegd.Dus alleen maar om zeker te zijn.... kun je dat bevestigen???
Scherm getest (VGA en DVI) met andere computers en werkt zonder problemen. Het wordt trouwens nu gebruikt met een computer uit 2002.
solid-killer schreef:CMOS reset kan soms ook al wonderen doen ;) wanneer alles afgekoppeld is en hij start nog niet kan je dat ook nog eens proberen ;)
CMOS reset heb ik al uitgevoerd en geeft geen verandering.

------

Bedankt aan iedereen voor de tips. Als ik het goed begrijp, is de kans groot dat het het moederbord is, maar moet er eerst nog meer onderzoek gebeuren (ander voeding, opstarten zonder randapparatuur). Ik moet morgen werken en ben in het weekend op vakantie, dus kan ten vroegste begin volgende week testen. Ik hou jullie op de hoogte en post gerust nog verdere tips. Ik probeer het forum (via mobiel internet) te volgen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

solid-killer schreef:het belangrijkste is dat je de pc zo kaal mogelijk probeert op te starten, vanaf dan is het troubleshooten
Een gouden tip, met resultaat. Ik heb het probleem gedetecteerd.

Enkele resultaten
  • Opstarten met harde schijf aangesloten: geen bios en geen beeld
  • Opstarten zonder harde schijf: bios + beeld
  • Opstarten met andere harde schijf: bios + beeld, besturingssysteem start
  • Harde schijf in andere computer steken (niet als boot-schijf): bios blokkeert
Het lijkt mij duidelijk dat de fout bij de harde schijf ligt. Dit is voornamelijk slecht nieuws, want er is geen recente backup genomen. De harde schijf maakt geen abnormaal geluid, dus ik heb het vermoeden dat de data misschien nog wel te redden valt (al acht ik de kans klein). Weet er iemand wat er fout kan zijn? En hoe er nog aan de data kan geraakt worden?

Kenmerken
Merk: Samsung
Model: HD103SJ
Capaciteit: 1000 GB
Productiedatum: 04/2010


Bedankt!!

PS: Ik ga momenteel op zoek naar een SATA -> USB kabeltje, al weet ik niet of dat gaat helpen. De schijf aansluiten op het moederbord (zelfs niet als boot!!) zorgt ervoor dat de pc niet meer werkt. Dit werd getest bij 2 verschillende computers.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

In een icybox?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

hmmm dan zijn er 2 opties:

als de HDD is aangesloten begint ze te draaien ?
hoor je rare geluiden zoals geklik/ geknars / ratelen/ ...
zo ja dan is één van de platters beschadigd en is het byebye data :( .
Maar normaal zou ze dan nog steeds herkend moeten worden en krijg je foutmeldingen van S.M.A.R.T.
(andere SATA kabel al eens geprobeerd ? heb me zo ooit eens suf gezocht naar een kapotte IDE kabel :bang: )

Indien dat niet zo is, bestaat de kans dat de PCB kapot is en dat is eigenlijk nog relatief goed nieuws want je data is te redden zonder massa's geld uit te geven ;) .
optie 1 : je kan de HDD zo gedetailleerd mogelijk hier op userbase zetten, en met wat geluk heeft iemand een HDD met identieke PCB waar je hem even kan lenen.
optie 2 : je koopt zo een PCB in een webwinkel: één voorbeeld : http://www.hddzone.com/

Het is belangrijk dat de PCB exact overeenkomt !

succes ermee ;)
En zo zie je maar, een kapotte PC bestaat niet :P het is gewoon een kwestie van het defecte onderdeel vinden 8)

edit: Het is blijkbaar een veel voorkomend probleem ... :eek: http://www.datacent.com/datarecovery/hd ... D103SJ+1TB ik denk dat ik mijn HDD's ook eens ga nakijken of die niet van dezelfde serie zijn .

grts

Solid
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

bijkomende tip: 8 sept is er weer computerbeurs in bouwcentrum/antwerpen! Hier koop je desnoods een pentium 4 van HP voor ca 45 €... En veel losse componenten zijn bovendien nieuw, alsook goedkoop :-D
Laatst gewijzigd door wied op 22 aug 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

SATA-schijven zijn hot-pluggable, wat je kan doen is enkel de stroom insteken, wachten tot je PC voorbij de BIOS is (bijvoorbeeld op F8 rammen om in het Windows-bootscherm terecht te komen zodat je wat tijd hebt) en dan pas de data-kabel insteken. Als je vervolgens verder boot is het mogelijk dat Windows je wel nog toegang geeft tot die schijf.

Ik doe hetzelfde meestal wel onder Linux omdat je daar vaak met meer fouten weg kan komen, maar als je geen Linux-ervaring hebt kan je het altijd eerst eens in Windows proberen.

De reden dat je de stroom-kabel best op voorhand insteekt is omdat als je geen hot-plug casing gebruikt je mogelijks een kortsluiting kan veroorzaken.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Mijn leraar Electronica had een goed motto: METEN IS WETEN.

Heb je toevallig een (eenvoudige) multimeter. Of kan je één lenen ? Of misschien is het interessant om er één te kopen vermits het zeer handig is om in huis te hebben. Je kan deze. Kost je 22, 95 Euro. Let wél, vanaf 25 Euro is de verzending gratis anders kost het 6,95 Euro. Dus misschien iets goedkoop bijbestellen.

Met je meter kan je de gelijkspanningen meten, bvb. 5V en 12 V DC. Zet de meter nadien op wisselspanning. Als er geen rippels op de gelijkspanning zitten dan zou je niets of enorm weinig mogen zien (1 millivolt is uiteraard acceptabel).

Just my 2 cents ;-)
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Mathy schreef:SATA-schijven zijn hot-pluggable, wat je kan doen is enkel de stroom insteken, wachten tot je PC voorbij de BIOS is (bijvoorbeeld op F8 rammen om in het Windows-bootscherm terecht te komen zodat je wat tijd hebt) en dan pas de data-kabel insteken. Als je vervolgens verder boot is het mogelijk dat Windows je wel nog toegang geeft tot die schijf.
Hot-pluggable werkt enkel indien de bewuste SATA-controller in AHCI-modus staat (en dus niet in IDE-emulatie). En waarom per se op F8 rammen? Je kan die SATA-kabel toch perfect insteken op het moment dat Windows volledig opgestart is. Als je het met een LiveCD doet heb je zelfs geen 2de harde schijf met OS nodig.
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dat werkt niet met alle Windows-versies (althans, indertijd bij mij met XP toch nog niet, met 7 heb ik dat wel al gedaan). Als je het doet voor Windows ingeladen is ben je zeker omdat de Windows driver de kaart toch initialiseert bij het inladen.

Idem onder Linux trouwens, moet je bij sommige controllers ook een signaal geven via /proc of 3rd party tools vooraleer hij nieuwe schijven detecteert.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mathy schreef:SATA-schijven zijn hot-pluggable ...
Uhhh... Ik heb nu al een tijdje geen "PC" thuis meer, maar volgens mij is niet zomaar elke SATA aansluiting "hot-pluggable"...
De eventuele e-sata aansluiting (wat in essence ook maar gewoon SATA is met een andere aansluiting) zit ook op een andere stekker op het moederbord. Ik durf die hot pluggable dus te betwijfelen ... Iemand meer ervaring?

Wikipedia: "The Serial ATA Spec includes logic for SATA device hotplugging. Devices and motherboards that meet the interoperability specification are capable of hot plugging." Dus hangt het van je moederbord af. Van de fabrikant van het moederbord, of van de fabrikant van de Chipset (AMD/Intel)?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb er nog geen enkele harde schijf of moederbord van kapot weten gaan 8) Heel soms kom je eens een chip tegen die het re-scannen niet ondersteunt maar dat is zelden. Ik gebruik al jaren consumer-moederborden en -schijven in mijn home-servers, nog nooit problemen mee gehad.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Mathy schreef:Dat werkt niet met alle Windows-versies (althans, indertijd bij mij met XP toch nog niet, met 7 heb ik dat wel al gedaan). Als je het doet voor Windows ingeladen is ben je zeker omdat de Windows driver de kaart toch initialiseert bij het inladen.
Uiteraard, want Windows XP ondersteunt AHCI niet out-of-the-box, maar Windows Vista en hoger wel. Uw moederbord stond toen dus in IDE-modus voor de SATA-poorten.

@selder: De fysieke aansluiting van SATA of eSATA heeft niets te maken met het al dan niet hot-pluggable zijn.

Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_H ... _Interface
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmmm ik heb hier onlangs nog een HDD die faalt hoor :) Moederborden heb ik nog niet tegen gekomen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Goztow schreef:In een icybox?
Dat heb ik niet, en ik ken ook niemand met iets gelijkaardig. De vraag is natuurlijk ook of dat het probleem zal oplossen. Er wordt natuurlijk niet meer van die schijf geboot.
solid-killer schreef:als de HDD is aangesloten begint ze te draaien ?
Ja, de hare schijf begint te draaien en maakt geen speciale geluiden. Het draaien is redelijk stil (zoals normaal).
solid-killer schreef:Indien dat niet zo is, bestaat de kans dat de PCB kapot is en dat is eigenlijk nog relatief goed nieuws want je data is te redden zonder massa's geld uit te geven ;) .
optie 1 : je kan de HDD zo gedetailleerd mogelijk hier op userbase zetten, en met wat geluk heeft iemand een HDD met identieke PCB waar je hem even kan lenen.
optie 2 : je koopt zo een PCB in een webwinkel: één voorbeeld : http://www.hddzone.com/
Oké, dat is half Chinees voor mij. Daarvoor ga ik eerst veel YouTube filmpjes moeten zien voor ik daar "durf" aan te komen. Wat is de kans dat de PCB kapot is? En hoe kan ik zien welke PCB is nodig zou hebben?
wied schreef:bijkomende tip: 8 sept is er weer computerbeurs in bouwcentrum/antwerpen! Hier koop je desnoods een pentium 4 van HP voor ca 45 €... En veel losse componenten zijn bovendien nieuw, alsook goedkoop :-D
Dat is een handige tip. Ik was al lang opzoek naar zoiets. Misschien eens een nieuwe topicje daarvoor starten, ook voor winkel met zo'n aanbod. Voor deze computer is het niet nodig want ik heb een tweede hands (2 jaar oud) schijf liggen. Het enige probleem is het redden van de data.
Mathy schreef:SATA-schijven zijn hot-pluggable, wat je kan doen is enkel de stroom insteken, wachten tot je PC voorbij de BIOS is (bijvoorbeeld op F8 rammen om in het Windows-bootscherm terecht te komen zodat je wat tijd hebt) en dan pas de data-kabel insteken. Als je vervolgens verder boot is het mogelijk dat Windows je wel nog toegang geeft tot die schijf.
Het volgende heb ik wel al eens geprobeerd op een andere computer. Opstarten in Windows (andere HD) en dan aansluiten; maar de schijf werd niet gevonden door Windows.
Mathy schreef:Ik doe hetzelfde meestal wel onder Linux omdat je daar vaak met meer fouten weg kan komen, maar als je geen Linux-ervaring hebt kan je het altijd eerst eens in Windows proberen.
Ik heb genoeg Linux ervaring. Ik heb meer als 5 jaar uitsluitend op Linux gewerkt, dus dat mag geen probleem zijn (voor basis handelingen).
gbmed schreef:Heb je toevallig een (eenvoudige) multimeter. Of kan je één lenen ?
Ik heb een eenvoudige multimeter, maar ik weet niet hoe nauwkeurig die kan meten. Ik kan er wel eentje lenen van iemand. Maar wat meet ik precies? Of mijn voeding slecht is? (Ik heb de HD al in verschillende computers getest)

----
Ik probeer binnenkort eens proberen de schijf aan te sluiten nadat er geboot wordt. Zou een Sata -> USB een oplossing bieden?


PS: Ik ben zeker tot maandagavond offline, dus het kan opnieuw terug een tijdje duren voordat ik een nieuwe update kan geven. Merci aan iedereen die gereageerd heeft :beerchug:
degrotejan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2013, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

solid-killer schreef:Indien dat niet zo is, bestaat de kans dat de PCB kapot is en dat is eigenlijk nog relatief goed nieuws want je data is te redden zonder massa's geld uit te geven ;) .
optie 1 : je kan de HDD zo gedetailleerd mogelijk hier op userbase zetten, en met wat geluk heeft iemand een HDD met identieke PCB waar je hem even kan lenen.
optie 2 : je koopt zo een PCB in een webwinkel: één voorbeeld : http://www.hddzone.com/

Het is belangrijk dat de PCB exact overeenkomt !
Het is niet mijn bedoeling om alle hoop kapot te breken, maar werkt een PCB swap eigenlijk nog wel op recente harde schijven? Met functionaliteit zoals SMART, bad sector correction en dergelijke kan het toch moeilijk zijn dat de controller zomaar vervangen kan worden door een andere?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Mathy schreef:Ik doe hetzelfde meestal wel onder Linux omdat je daar vaak met meer fouten weg kan komen, maar als je geen Linux-ervaring hebt kan je het altijd eerst eens in Windows proberen.
Ik heb genoeg Linux ervaring. Ik heb meer als 5 jaar uitsluitend op Linux gewerkt, dus dat mag geen probleem zijn (voor basis handelingen).
Doe hetzelfde dan eens onder Linux en post de output van dmesg eens.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb (meermaals) geprobeerd de schijf aan te sluiten, nadat de bios verlaten wordt, maw tijdens/voor het booten van Ubuntu of Windows. Helaas geen resultaat. Ondanks ik de indruk heb dat "hot plugable" ondersteund wordt, werkt het niet.

Dmesg gaf de volgende (relevante) uitvoer
[ 159.816071] ata1: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
[ 184.240059] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 184.240064] ata1: hard resetting link
[ 189.444057] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 189.444090] ata1: reset failed, giving up
[ 189.444121] ata1: hard resetting link
[ 199.484113] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 199.484125] ata1: hard resetting link
[ 209.532105] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 209.532117] ata1: hard resetting link
[ 220.096083] ata1: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
[ 244.552099] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 244.552112] ata1: hard resetting link
[ 249.740110] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 249.740120] ata1: reset failed, giving up
[ 249.740131] ata1: EH complete
Nog iemand andere suggesties (zonder de harde schijf te beschadigen)? Als er geen andere suggesties zijn, dan is het afwegen of het de investering waard is. Merci alvast!
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ik zou toch (als laatste) de SATA > USB optie overwegen, en kijken wat dmesg dan als output geeft, ...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Die harde schijf is dood. Enige wat je nog kan doen is als je een identieke schijf hebt de platters wisselen in de hoop dat het de koppen en/of de controller is maar dat is niet voor teergevoelige zieltjes ;-) Ik weet ook niet of dat tegenwoordig nog zo gemakkelijk gaat.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”