Fryelectro,
VDSL vectoring is interessant om de service naar de klanten toe te verbeteren, maar IMHO (iedereen zijn eigen mening) eigenlijk is het dus een doekje voor het bloeden nu blijkt dat er te veel problemen zijn om een bepaalde minimumlijnsnelheid te kunnen garanderen (die competitief is en blijft met de concurrentie) als er meer gebruikers op de kabelbundels komen en dat ook te kunnen blijven over iets grotere afstanden dan enkele honderden meters. Dit is iets wat men dus al jaren geleden had kunnen voorspellen. Voor mij is dit een geval van "too little too late".
Uiteindelijk is diverse generaties investeringen doen in "lapmiddelen" ook niet gratis. Denk maar: tot op heden 3 generaties BBOX/Sagem 3464 CPEs en hun bijhorende infrastructuur in de ROPs en centrales. Wat volgt nog? Misschien nog een BBOX4 of 5 om nog eens nieuwe problemen op te lossen? Zou men niet beter geld steken in een gekende en bestaande oplossing die WEL werkt: met lage latencies, en zonder overspraak issues (+zelfs het bijkomend voordeel van galvanische scheiding van de apparatuur: er is geen electrische verbinding meer tussen de straatkasten en de eindgebruikers - dus al minder risico's op beschadiging van apparatuur door bijvoorbeeld overspanning - zoals blikseminslag)?
Als men het geheel een beetje betaalbaar en low cost wil houden met standaard LC MM connecties voor SR <300m zou je inderdaad een voordeel hebben met een lokaal verdeelpunt, maar ik betwijfel dat de aanwezigheid van een straatkast nu echt "het" punt of de step-up is om naar FTTH over te gaan. Immers, je breekt meestal niet zomaar je bestaande infrastructuur die in gebruik is af en schakelt iedereen niet zomaar ineens om naar FTTH. Je kan je gebruikers ook geen dagen zonder internet, telefoon of tv zetten.
Ge gaat zien dat als puntje bij paaltje komt dat wat er ligt aan fiber voor die ROPs peanuts is t.o.v. wat men zal nodig hebben als men echt serieus in FTTH investeert (met schappelijke snelheden, tegen de tijd dat het zover komt ws. minstens 1Gbps). Is die fiber die er voor de ROPs ligt geschikt (om3 of, nog beter OM4) voor 10Ge+ snelheden (twijfelachtig)? Waarschijnlijk liggen er in de meeste gevallen gewoon 1 of 2 FE of GE lijnen... Ik mag hopen dat ze er aan gedacht hebben om een kabel met voldoende fibers (en kwaliteit) te voorzien als ze een sleuf hebben moeten graven voor een nieuwe kast - maar of ze dat dan daadwerkelijk gedaan hebben is nog iets anders... Het opbreken, graven en dichtleggen kost allicht een pak meer dan de fiber zelf per lopende meter (werkuren, afschrijving en verplaatsing van graafmachines etc..). Buizen trekken waar je in geval van nood kabel kan doorschieten zou ook mooi zijn - zo moet je toch al niet gans de straat telkens opnieuw openbreken
Om u toch een idee te geven wat betreft kost (mocht je het niet weten): voor OM3 is dat gewoonlijk minder dan 10 EUR/lm en voor OM4 <15 EUR /lm voor een (standaard) kabel met 24 fibers MM, ttz 12 paar - voor enkel de (outdoor) kabel. Met slechts 4 fibers zit je aan enkele EUR per lm (voor de client connecties). Een leeg fiber patchpanel kost allicht <50 EUR met ong. 3 EUR per LC connector (wat echter soms gerekend wordt door installateurs om dit de patchen is pure waanzin... ik heb al prijzen zien passeren van >2000 EUR excl. BTW voor het inrichten van 1 paar 24 fiber patchpanels - zonder de kabel wel te verstaan).
Van een heel andere prijsorde zijn bijvoorbeeld ook switches, met hun bijhorende SFP/SFP+/XFP/... en CWDM/DWDM apparatuur en sommige long range SFP+, momenteel is dat nog verschrikkelijk duur (en bij de merken vaak zelf serieus overpriced, want vaak puur OEM product van fabrikanten zoals Finisar etc.. waarvoor je fors extra betaalt voor een sticker met een partnummer van Cisco, Huawei, ... of dergelijke erop).
Als men echter op grote schaal fiber zou deployen zou dat in het algemeen ook de prijzen drukken voor de componenten (= groot volumeproductie/afname - iets wat de Chinezen/Taiwanezen - die het gros van die spullen momenteel produceren - graag horen ...).
Zo'n uitrol doe je ook niet over een paar jaar (noch bij VDSL, noch bij FTTH) en je begint normaal waar het qua investering het meest interessante is (hoewel je ook proefprojecten moet opzetten in gebieden met iets minder bevolkingsdichtheid), vermits de apparatuur bij de aanvang allicht nog vrij duur is - maar omwille van de schaal en uitrol op volume zullen de prijzen dalen en ook de minder dicht bevolkte regios interessanter worden qua kosten. Ik vind trouwens ook dat iemand die een heel eind van de openbare weg woont best wel verantwoordelijk mag zijn voor de kosten tot aan de straatkant.
Belgacom heeft een bepaalde richting gekozen (investeren en blijven investeren in VDSL) - en dat keer je niet zomaar om, helaas.
Ik had persoonlijk een andere keuze gemaakt, maar ik ben dan ook Didier Bellens niet...