philippe_d schreef:In dit geval zal je schema nog niet werken, want je wil 2 netwerken combineren
Klopt. Ik wil zowel het internet als TV signaal over
dezelfde Gigabit netwerk kabel doorheen het huis sturen.
- De Gigabit functionaliteit in het netwerk wil ik behouden (dus geen kabel splitsen).
- Mijn huidige Linksys switches wil ik ook graag behouden. Die zijn van het type
SE2500 en
SE2800.
Als ik je goed begrijp, bevat deze netwerkkabel het signaal van twee verschillende netwerken:
- Netwerk 1 (VLAN10) = Internet + VOIP + Ethernet clients (PC's, Nas, etc) geregeld door de Fritzbox 7390
- Netwerk 2 (VLAN30) = Enkel Belgacom TV signaal bestemd voor HD Decoder (geregeld door de BBOX2/3)
Correct ?
philippe_d schreef:Aan de ene kant zeg je dat je de BBox3 alleen als modem gebruikt, aan de andere kant zeg je dat je de BBox3 "fully routed" wil gebruiken. "Fully routed" betekent: zowel TV als internet signaal komen op alle poorten van de BBox3. Als je de BBox3 alléén als modem wil gebruiken + Belgacom TV, dan heb je geen fully routed nodig op de BBox3, maar kan je die beter instellen in "bridged" mode: dan heb je alléén TV signaal op de TV poorten (LAN3 +4).
Ik weet niet goed wat mijn mogelijkheden zijn. Uit
dit bericht maakte ik op dat mijn "intern netwerk" (= Fritzbox) achter een BBOX3 geplaatst kan worden. Deze BBox3 staat default op "fully routed", waardoor de HD decoder nog aan het TV signaal kan geraken. Waarschijnlijk las ik dit "verkeerd". Ik ben nog niet helemaal mee in deze materie
- Heb ik zo een BBOX3 (Fully routed) wel nodig, als ik mijn BBOX2 kan blijven gebruiken (in Bridge Mode) ?
- Mijn telefonie (VOIP / Sip Server) wordt geregeld door de Fritzbox (dit moet zo blijven).
- Mijn internet (VDSL2) kan opgebouwd worden in de BBOX2/3 of via PPPOE in de Fritzbox (maakt me niet uit)
- Mijn intern netwerk (en alle ethernet clients) zitten nu ook op de Fritzbox (via DHCP). Ik zou dit "interne netwerk" het liefst op de Fritzbox behouden (en niet naar een andere router verschuiven). Maar als ik de Fritzbox als router moet opofferen, om dit schema te kunnen laten werken. Hetzij zo.
philippe_d schreef:fixed IP voor je lokaal netwerk:
- al jouw (PC's, TV decoders) zitten op hetzelfde netwerk
- schakel DHCP uit op de FritzBox
- geef al jouw PC's, IP phones, etc een fixed IP + default gateway = FritzBox
In dit scenario zullen je TV decoders een IP krijgen van de BBox3 (fully routed) of van Belgacom (bridged via VLAN30), en je intern netwerk zal internet krijgen via de FritzBox (manueel ingesteld).
- Met bridged via VLAN30, bedoel je dat ik de BBOX2 kan blijven gebruiken (aankoop BBOX3 niet nodig is) ?
- DHCP is enkel ingeschakeld (op de BBOX2/3) voor het VLAN30 gedeelte. VLAN10 (en bijhorende clients) moet via statische IP gebeuren ?
r2504 schreef:Je kan ook nog altijd een deftige router ertussen plaatsen... en hierop DHCP requests blokkeren naar één van beide. Op die manier kan je beide netwerken terug samenvoegen.
- Wat voor "deftige" router zou je me aanraden ?
- Dan behoud ik de Fritzbox als VOIP / Sip Server, heb een extra router voor het "netwerk verkeer" te regelen en de BBOX2/3 dient als VDSL2 modem + BGC TV signaal (tenzij de Fritzbox het VDSL2 en BGC TV signaal ook voor zijn rekening neemt, hij enkel de routering afstaat).
- Ik zou de DHCP requests (afkomstig van de HD Decoder) kunnen blokkeren ? M.a.w. dit statisch instellen (op die HD Decoder) of dit regelen op die router ? Zodat DHCP (voor VLAN10) blijft werken. Ik al die clients niet hoeft aan te passen naar een statisch adres.
philippe_d schreef:Geen enkel van je schema's zal werken.
Welk schema werkt er wel ?
Wat heb ik nodig ?
Ik wens
ALLES (Voip, Internet, TV signaal, Ethernet verkeer, etc) over
dezelfde Gigabit netwerk kabel doorheen het huis te sturen. Via switches verdeel ik dit signaal naar de ethernet clients (= HD decoder, PC, Nas, Printer, Squeezebox, NUC, WD TV Live, Denon netwerk versterker, etc).
Dit alles werkt nu reeds zo. Uitgezonderd het TV gedeelde.
Dat signaal zou ik (via de ethernet kabel) er nog bij willen krijgen.
Andere opties zijn:
- TV via telenet en coax kabel (= telenet modem en decoder aankopen, enkel voor TV)
- Bhaalu box (lagere SD kwaliteit, HD kwaliteit extra duur), wel bruikbaar in mijn huidige netwerk opstelling.
Mijn voorkeur gaat uit naar Belgacom TV. Mits ik 100% zeker ben dat dit werken zal.
Ik een plan (schema) heb dat klopt.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).