Stroomleveranciers boycotten taks op zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Goed zo en intussen kunnen we de lopende rechtzaak afwachten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Wat is dit nu weer voor nonsens...
Ze zijn bang dat ze de netvergoedingen niet zullen kunnen recupereren bij hun klanten als die niet zouden betalen.
Bezitters van zonnepanelen gebruiken het net (ook al is hun teller op het einde van de rit 0)... niet meer dan logisch dat ze betalen dus !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die teller gaat zelfs onder 0. Soms staat die bij mij op 999xxx. En binnenkort nog wat paneeltjes zelf bij plaatsen, zonder ze aan te geven uiteraard. Voor GSC krijg je toch zo goed als niks meer en verder ga ik geen bijkomend injectietarief betalen op die extra 1000 kW per jaar. Tegen volgend jaar ligt mijn productie dus een pak hoger dan mijn verbruik. Ik ga nogal kunnen smossen met den elentriek.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

Zo zie je maar wie hier steeds in Belgie gelach mag betalen
Een groep personen die kapitaalkrachtig genoeg zijn trekken naar rechtbank en onder tussen hoeven ze niks te betalen
Personen met zonnepanelen gebruiken ook distributienet en hoeven zoals iedereen hun bijdrage te leveren.
Politici moeten eerst eens goed nadenken vooraleer ze al die subsidies toestaan want uiteindelijk moet toch iemand dat betalen
Alles in belang van milieu is tegenwoordig wel wat kort in de bocht
Toekomst zal nog wel uitwijzen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volgens mij is de uitdrukking "het gelaG betalen".
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Gelukkig zijn er nog nuchtere leveranciers
http://www.ecopower.be/index.php/18-alg ... -vermijden
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Ik ga nogal kunnen smossen met den elentriek.
Geen idee of je echt zonnepanelen hebt of niet.
Geen idee dus of uw opmerking ironisch bedoelt is of niet.
Het toont wel hoe groen je moet zijn om zonnepanelen te leggen. Op een Nederlands forum van zonnepaneel bezitters las ik dat ook telkens weer: onder 0 gaan mocht daar niet, dus werd er "afgefakkeld". Lees: energie opgebruiken om op te gebruiken:
- gasketel afkoppelen en verwarmen met elektrische kacheltjes
- jacuzzi in de tuin plaatsen
- zwembad verwarmen op elektriciteit

Alsof de productie en logistiek van zonnepanelen zo groen is :).
jempie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Volgens mij is de uitdrukking "het gelaG betalen".
Jack, Beide zijn goed : gelach van de politiekers. dat ze er mee wegkomen bij die domme kiezers : die altijd voor dezelfde kiezen!

Groetjes,

jempie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Ik ga nogal kunnen smossen met den elentriek.
Geen idee of je echt zonnepanelen hebt of niet.
Geen idee dus of uw opmerking ironisch bedoelt is of niet.
Zie mijn onderschrift. En daar komen er dus nog bij. Stuk of 6 denk ik, goed voor 6x250 Wp vermogen. En hier in België is het niet echt een kwestie van onder 0 te gaan maar gewoon of de teller dit jaar minder of meer aangeeft dan vorig jaar. Had je bv. vorig jaar een meterstand van 1000 kW en dit jaar staat die op 1500 kW, dan betaal je voor 500 kW aan je leverancier. Anderzijds: als je teller vorig jaar op 1000 kW stond en dit jaar op 500 (wegens veel productie en weinig verbruik wat kan gebeuren), dan ben je die 500 kW gewoon kwijt. Je leverancier zet jouw teller automatisch op de laatste tellerstand die hoger is dan je huidige tellerstand (1000 in dit geval). Dus je bent beter af (eigenlijk verplicht) om de overproductie gewoon op te gebruiken. Of je daar nu mee verwarmt of een sauna laat werken, maakt niet uit. Je kan er beter profijt van hebben dan het gratis weg te schenken.
En om zonnepanelen te leggen hoef je écht niet groen te zijn. Er zullen wel een paar van die uitzonderingen zijn, geitewollensokken figuren, maar 99,9% van de bezitters hebben het gewoon gedaan voor het financiële plaatje. Het was een prima investering. Nu nog, ondanks het injectietarief, zij het dat de afschrijving iets langer zal duren.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Je zou beter je gebuur ook van elektriciteit voorzien dan en hem aan jou laten betalen. Tenminste voor zijn energivoren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goztow schreef:Je zou beter je gebuur ook van elektriciteit voorzien dan en hem aan jou laten betalen. Tenminste voor zijn energivoren.
Gaat niet. Stroomkabel van omvormer is rechtstreeks op de zekeringenkast aangesloten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je zou het wel voor de "groene gedachte" moeten doen.
Waarom zou de maatschappij u anders moeten subsidiëren? Je maakt er nu profijt op, maar dat is enkel omdat je eerst geld van de staat hebt gekregen.
Als je daarmee dan méér gaat verbruiken dan voordien, wat is het nut dan eigenlijk?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Je zou het wel voor de "groene gedachte" moeten doen.
Waarom zou de maatschappij u anders moeten subsidiëren? Je maakt er nu profijt op, maar dat is enkel omdat je eerst geld van de staat hebt gekregen.
Als je daarmee dan méér gaat verbruiken dan voordien, wat is het nut dan eigenlijk?
Ik moet helemaal niks en al zeker niet voor de groene gedachte. Ik kijk naar mijn portemonnee en naar mijn voordeel wat ik er mee kan doen. De maatschappij moet mij niet subsidiëren, de overheid heeft zelf aangeboden om subsidies in het leven te roepen voor groene stroom. Vertel mij dan eens waarom ik op dat aanbod niet zou ingaan? En ik heb niet eerst geld van de staat gekregen. Ik ben eigenhandig een groene lening aangegaan van 15000 euro die ik over X aantal jaren terugbetaal aan mijn bank. En dat meer verbruiken dan voordien wil zeggen dat ik vroeger een gasradiator liet branden als het wat te fris werd in voor- en najaar. Nu laat ik een elektrische radiator branden. Gevolg: ik betaal minder gasrekening. Stroom heb ik voldoende, dus waarom er geen verbruik van maken? Sommigen, zonder zonnepanelen, hebben écht rare hersenkronkels als het erop aankomt. Eerst geld van de staat krijgen??? Je kan het zo gek niet bedenken. Voor ik mijn eerste GSC uitgekeerd kreeg draaide mijn installatie 3 of 4 maanden om mijn eerste 1000 kW te produceren. Verder heb ik (en met mij alle andere bezitters van ZP) geen eurocent van de staat gekregen.
Ik kan uiteindelijk maar 1 ding besluiten uit heel de discussie over zonnepanelen, zowel in dit topic als andere topics hier op dit forum: Jaloezie ten top van mensen die er geen hebben tegenover zij die er wel hebben.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Eigenlijk zouden zonnepanelen mij niks kunnen schelen, moest ik niet diegene zijn die ze subsidieert.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goztow schreef:Eigenlijk zouden zonnepanelen mij niks kunnen schelen, moest ik niet diegene zijn die ze subsidieert.
Hmmm.... als ik naar mijn bankrekening kijk zie ik bij die 330 euro van mijn GSC staan "INTERGEM" en zeker niet "Goztow" of je werkelijke naam. Nog zo een drogreden dus. En zelfs al moest het zo zijn beste Goztow, dan nog zou jij zeker niet mijn panelen subsidiëren aangezien jouw woonplaats Brussel is en mijn woonplaats (Oost) Vlaanderen. En energie is geen federale materie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oei, blijkbaar weten ze hier niet dat energie geen federale materie is. Dan is het makkelijk natuurlijk om een negatief duimpje te geven.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Pffft is 't weer van dattum. Ik zal het nog 1 keer uitleggen.
Eigenlijk zou kindergeld mij niet kunnen schelen, als ik het niet moest betalen.
Eigenlijk kan de autostrade mij niet schelen, als ik ze niet moest betalen.
Eigenlijk kan de ziekteverzekering mijn niet schelen, als ik ze niet moest betalen.
Eigenlijk kunnen dienstencheques mij niet schelen, als ze niet op mijn kap werden gesubsidieerd.
Eigenlijk kan de hele werkloosheid mij niet schelen, als ik ze niet moest betalen.
Eigenlijk kunnen de banken mij niet schelen, als ze niet op mijn kosten werden gered.
Eigenlijk kan de politiek mij niet schelen, als ik er niet voor moest betalen.

Eigenlijk zijn er blijkbaar weinig die beseffen dat elke euro die de staat uitgeeft, uit uw en mijn zak komt. :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Verder heb ik (en met mij alle andere bezitters van ZP) geen eurocent van de staat gekregen.
Tot 450 euro voor 1000 KW... ofwel 45 cent per KW... terwijl electriciteit amper enkele centen kost... hoezoe jij krijgt niets van de staat :bang:

En als surplus betaal je ook nog eens geen transportkosten ! (het bedrag dat je nu zal moeten betalen is nog steeds lager dan normaal)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik krijg dat geld niet van de staat, ik krijg dat van de netbeheerder, Intergem in mijn specifieke geval. De beste stuurlui staan weer eens aan wal, zoals gewoonlijk.
En ik betaal transportkosten. Ik snap soms niet waar sommige leden hun info halen. Mijn factuur bedraagt 35 euro per 3 maanden voor electriciteit. Sinds januari komt daar injectietarief bij en moet ik per trimester 80 euro extra ophoesten. Dus ik heb dit jaar al mijn bijdrage geleverd en een factuur betaald van ongeveer 115 euro tegenover 35 euro per trimester vorig jaar. Vorig jaar betaalde ik over het hele jaar ongeveer 150 euro. Dit jaar ga ik die 150 euro + 350 euro injectie betalen, hetzij ca. 500 euro. Moesten ze zich hier om te beginnen eerst eens degelijk informeren, het zou al een pak schelen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 aug 2013, 15:20, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

De staat, Intergem, ... het maakt niet uit... uiteindelijk is het de brave burger z'n portomonee (trouwens ook die van jou).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

:) true.
Maar als gevolg van een beslissing van de staat, en gefinancierd door een heffing die alle belastingbetalers afdragen.

Linksom of rechtsom: je krijgt geld om elektriciteit weg te gooien :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

De staat heeft de regels opgesteld (en de hoogte van de subsidies bepaald)
De Netwerkbeheerdes moeten ze uitbetalen, en doorbelasten aan alle consumenten via de distributietarieven.
  • Dus Jack Daniels heeft gelijk: het is niet de staat die betaalt
    Maar Goz heeft ook gelijk: wij allen subsidiëren de zonnepanelen via onze verhoogde distributietarieven.
Het komt dus een beetje op hetzelfde neer, alleen gaat het niet via de belastingen :).

Maar het zijn niet alleen de zonnepanelen: Via de distributie tarieven betalen wij ook mee voor alle energiebesparende premies (vb dakisolatie, nieuwe ketel, ...), sociale tarieven, sociaal fonds (voor hen die niet willen/kunnen betalen), enz ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar de staat is compleet in de fout gegaan bij het opstellen van regels voor injectietarieven. Die tarieven worden bepaald aan de hand van het vermogen van je omvormer godbetert!!!. Komt er op neer dat ik met een omvormer van 4,3 kVA per jaar ruim 100 euro meer betaal dan iemand met een omvormer van 3,6kVA terwijl ik en de andere persoon identiek dezelfde zonnepanelen hebben, zowel in vermogen als in aantal. Beide hebben we 12 panelen Sunpower 318. Mijn omvormer is eigenlijk te zwaar volgens het piekvermogen van mijn panelen. Ik ga nooit zoveel stroom kunnen produceren als mijn omvormer aankan. Doordat de installateur hier een te zware omvormer heeft geplaatst ben ik de pineut en kost mij dat per jaar ruim 100 euro meer dan iemand anders die een lichtere omvormer heeft. Los nog van het feit dat je omvormer kapot gaat (dat is de realiteit). Je hebt geen productie de periode dat je omvormer defect is, maar je moet wel injectietarief betalen terwijl er geen stroom geïnjecteerd wordt!!!! Kan het nog gekker???
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Als je dan toch overproductie hebt, kan je je dan niet gewoon laten afsluiten van het net zodat er ook niets opgestuurd kan worden?
Zo moet je die injectie/distributiekosten/whatever ook niet betalen.

Of is dat niet mogelijk?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Helaas, was het maar zo eenvoudig. Maar in sé is het geen overproductie, tenminste toch niet in mijn geval. Het is wel zo dat er periodes zijn waar je meer produceert dan verbruikt en omgekeerd maar je moet het op jaarbasis bekijken. Vorig jaar 3600 kW geproduceerd en 4100 kW verbruikt, dus 500 kW moeten kopen. Je kan dan niet spreken van overproductie.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

@Trojan: Ja dat kan. Typisch iets voor IT'ers. :wink:
[youtube]m5rM7QDi_5E[/youtube]
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

En daar ben je zelf verkeerd geinformeerd Jack, je injectietarief wordt berekend op het piekvermogen van je panelen. Dat is een vermogen dat totaal geen rekening houdt met ligging, helling, zonnedagen of whatever. Je zou zelfs kunnen stellen dat het niets te maken heeft met wat je in het net injecteert, maar dat is iets te ver doorgeredeneerd. Al is het wel zo dat er eerlijkere mogelijkheden waren maar dan moesten ze het echt wel 'belasting-op-zonnepanelen' noemen terwijl het nu een 'bijdrage' is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Stel dat je hypotetisch wel een overproductie hebt zonder dat je in de winter een tekort hebt, kortom het hele jaar een surplus. Dan zou ik toch wel snel naar mijn leverancier stappen om de kabel te laten doorknippen.

@raf1: Waarom "typisch IT'ers"?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Joe de Mannen schreef:En daar ben je zelf verkeerd geinformeerd Jack, je injectietarief wordt berekend op het piekvermogen van je panelen. Dat is een vermogen dat totaal geen rekening houdt met ligging, helling, zonnedagen of whatever. Je zou zelfs kunnen stellen dat het niets te maken heeft met wat je in het net injecteert, maar dat is iets te ver doorgeredeneerd.
De basis om het te bepalen is inderdaad absurd... maar weet dat je het ook kan laten bepalen op basis van wat je effectief op het net zet (in dat geval plaatst men een slimme meter). Besef ook dat je dan meer zal bepalen dan het huidige systeem... hoe absurd die berekening ook is !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joe de Mannen schreef:En daar ben je zelf verkeerd geinformeerd Jack, je injectietarief wordt berekend op het piekvermogen van je panelen. Dat is een vermogen dat totaal geen rekening houdt met ligging, helling, zonnedagen of whatever. Je zou zelfs kunnen stellen dat het niets te maken heeft met wat je in het net injecteert, maar dat is iets te ver doorgeredeneerd. Al is het wel zo dat er eerlijkere mogelijkheden waren maar dan moesten ze het echt wel 'belasting-op-zonnepanelen' noemen terwijl het nu een 'bijdrage' is.

J.
Pfffff.... nee. Injectietarief wordt berekend op capaciteit van de omvormer. Als mijn omvormer ooit de geest geeft en ik laat een nieuwe installeren met kleiner vermogen, dan moet ik met officiële documenten van de installateur een aanpassing vragen aan de VREG voor wat dat injectietarief betreft.
Citaat uit vlaanderen.be: Het bedrag van de netvergoeding verschilt van netgebied tot netgebied. Het gemiddelde bedrag bedraagt 53 euro per kilowatt geïnstalleerd vermogen (= maximaal AC-vermogen van de omvormer).
Soms word ik hier zo moedeloos van, dat sommigen iets lezen wat er niet staat of ze zijn niet op de hoogte of whatever. Het staat in een vorige post al geschreven, maar hierbij nogmaals: ik heb 12 panelen Sunpower 318 met een omvormer van 4,3 kVA en ik ga per jaar ongeveer 350 euro moeten betalen. Iemand anders heeft 12 panelen Sunpower 318 met een omvormer van 3,6 kVA. Beide zijn we afhankelijk van dezelfde netbeheerder. De andere persoon gaat per jaar ruim 100 euro minder moeten betalen aan injectietarief dan ik, om de doodeenvoudige reden dat zijn omvormer veel minder zwaar is. Is dat nu écht zo moeilijk om te begrijpen???
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Trojan schreef:Stel dat je hypotetisch wel een overproductie hebt zonder dat je in de winter een tekort hebt, kortom het hele jaar een surplus. Dan zou ik toch wel snel naar mijn leverancier stappen om de kabel te laten doorknippen.
Je hebt het net nodig als back-up. Wat doe je als er geen zon schijnt, 's nachts bv. Diepvriezer laten ontdooien? Koelkast laten opwarmen? Geen warm water in de elektrische boiler? Of je nu zonnepanelen hebt, een windmolen, watermolen... je bent en blijft afhankelijk van het net, tenzij je daar een reeks accu's kan aan koppelen die als backup dienen als de zon niet schijnt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En dus: omdat je het net dubbel gebruikt: je zet er uw teveel op, om later terug te gebruiken, is een nettarief verdedigbaar.
Hoe dat dan berekend moet worden, is een andere zaak.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Interessant artikel gevonden hier:
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... 6-2214.art

En voor diegenen op dit forum zonder panelen, lees eens de nuchtere reacties bij dit artikel. Reacties van voornamelijk eigenaars van zonnepanelen. Vooral de situatie in Brussel en Wallonië is (voor Vlaanderen dan) hemeltergend. Ik zou zeggen lees en probeer niet van jullie stoel te donderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Voor zij die denken dat ze teveel moeten betalen... lees het artikel maar eens... via een forfaitaire vergoeding betaal je 335 euro, kies je voor het betalen van je effectief net gebruik dan zou ja aan 585 euro komen ! Zelfs met een berekening op je maximaal vermogen van je omvormer ben je dus nog helemaal niet zo slecht.
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

En dat allemaal door dat rood onbekwaam gevalleke dat haar huiswerk niet gemaakt heeft. Jullie kunnen beter aan haar deur gaan kloppen ipv de zonnepaneelbezitters te overladen met alle schulden. Iedereen die er nog geen liggen heeft heeft gewoon de bus gemist.
Windenergie, dat is de toekomst...ah ja, ga maar eens kijken wie er daar ne poot in heeft...juist ja, ook weer ne rooie...
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

Het is een injectiebijdrage dus zou men gewoon beter een meterplaatsen voor zonnepanelen en een meter voor huiselijk verbruik.
Men maakt nadien de balans op en dan kan men gaan bepalen wat iemand moet betalen of niet.
Blijkt bij afrekening dat resultaat is dat je meer hebt geproduceerd dan verbruikt dan moet dit in vermindering worden gebracht met het te betalen injectebijdrage
De bijdrage zou moeten echt moeten afhangen van wat je op net steekt en niet van type omvormer maarja politici maken er hier in belgie een erwtesoep van
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

lion51 schreef:Het is een injectiebijdrage dus zou men gewoon beter een meterplaatsen voor zonnepanelen en een meter voor huiselijk verbruik.
Men maakt nadien de balans op en dan kan men gaan bepalen wat iemand moet betalen of niet.
Ge moet écht niet vragen hoeveel (of liever hoe weinig) sommigen hier van de materie weten maar zich toch geroepen voelen om commentaar te posten. ALLE, maar dan ook ALLE bezitters van zonnepanelen hebben een meter die hun opbrengst registreert. Hoe denk je dat wij onze meterstand indienen om een GSC aan te vragen?? Tjonge jonge.
Ik zal er meteen een foto van bijvoegen, kwestie van bewijsmateriaal te hebben. Zo hangt er bij mij thuis één.
Bijlagen
6049.jpg
(95.83 KiB) 6 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 aug 2013, 22:46, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

trikke2705 schreef:Jullie kunnen beter aan haar deur gaan kloppen ipv de zonnepaneelbezitters te overladen met alle schulden.
Ik heb helemaal geen probleem met zonnepaneelbezitters (wat een woord)... maar wel als ze beginnen klagen dat ze een bijdrage moeten betalen voor netgebruik.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wij klagen enkel en alleen aan dat tijdens het spel de spelregels compleet veranderd worden. Het zou wat worden mocht tijdens een voetbalwedstrijd plots de buitenspelregel volledig aangepast worden. Het gaat hem er om dat onze overheid zowat de minst betrouwbare ter wereld moet zijn. In andere landen zou men een paar van die beleidsfiguren tegen de muur zetten en afknallen, kwestie van een voorbeeld te stellen. En zou je de burger ongelijk kunnen geven? Ik in elk geval niet. Ik moet ongewild denken aan de Ceaucescu's in Roemenië. Allebei te lomp om te helpen donderen tot de bevolking het beu werd, zelfs de hulp van het leger kreeg en beide voor het vuurpeloton kwamen te staan.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 aug 2013, 22:52, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”