Aanpassen van mijn netwerk(je)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

In de volgende weken wordt het thuisnetwerk hier overhoop gegooid en dus is het tijd om wat raad te vragen 8)

Situatie nu:

Op het punt waar de BGC lijn binnenkomt is de (nog steeds oude originele 5-pin) stekker aanwezig maar loopt de telefoonkabel door naar de eerste verdieping waar de TF2007 als aansluitpunt staan (BGC installatie door tech toen A- naar V-DSL werd omgezet).
Hier staat de Sagem modem (in bridge) en daar achter de FRITZ!Box 7170 Annex A die voor PPPoE voor zijn rekening neemt. De Fritz krijg zijn telefoonsignaal (inkomende gesprekken) van de TF2700 discoverylijn. Uitgaande telefoongesprekken zijn VOIP.
De Fritzbox zorgt ook voor WiFi voor 2 tablets.
Achter de Fritzbox staat een gigabit switch waar de computers aan "hangen". Dit systeem werkt perfect maar aangezien er nu op een tweede plaats (2e verdieping) netwerkaccess moet zijn en ik met het idee zit op het gelijkvloers ook netwerkaccess te voorzien (smartTV/IPTV... )

Het idee is het volgende:
TF2007 op het originele aansluitpunt plaatsen (gelijkvloers) en daar de Sagem + Fritz zetten en dus ook inkomende telefoon.
Netwerkkabel naar 1e verdieping tot aan de switch voor de PC''s
Netwerkkabel naar 2e verdieping waar een AP moet komen voor de PC's (wired) en ook WiFi toegang moet zijn. Ik dacht aan een D-Link DAP-1522 tenzij dit beter kan.

Enig probleem: De Fritzbox staat nu op 6% vermogen voor WiFi omdat de tablets in dezelfde kamer gebruikt worden en moet op vol vermogen om door de betonnen vloer een werkbaar signaal te geven op het gelijkvloers. Staat de Fritz beneden dan moet die ook 100% geven om op de 1e verdieping een goed signaal te hebben. Mogelijk is het signaal van de 2e verdieping een betere optie maar er zit even veel beton tussen :?

Iemand een idee of suggesties?

Indien nodig kan ik een schema tekenen om het wat duidelijker voor te stellen...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Op elk verdiep waar wireless nodig is een AP zetten.

Op elk verdiep waar wired nodig is een switch zetten (inschatten hoeveel connecties er nodig zijn)

Bij binnenkomst Bbox+fritz zetten en van daar 1 kabel naar elk verdiep (al zou ik er 2 trekken voor het geval je een afzonderlijk tv netwerk nodig hebt in de toekomst)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

on4bam schreef: Iemand een idee of suggesties?

Indien nodig kan ik een schema tekenen om het wat duidelijker voor te stellen...
Een schema zou inderdaad handig zijn :P
Maar zoals hierboven voorgesteld is zou een AP in die kamer geen slecht idee zijn.
Waarom eigenlijk inkomende gesprekken over analoge lijn en uitgaande over voip ? waarom niet alles over voip ?
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

solid-killer schreef: Een schema zou inderdaad handig zijn :P
U vraagt, wij draaien
Nu: alles op 1 verdieping (1 kamer)

Afbeelding

Plan...
Afbeelding

solid-killer schreef: Maar zoals hierboven voorgesteld is zou een AP in die kamer geen slecht idee zijn.
Waarom eigenlijk inkomende gesprekken over analoge lijn en uitgaande over voip ? waarom niet alles over voip ?
Op de eerste verdieping is WiFi minder belangrijk, wireless wordt maar sporadisch gebruikt dus zou een verbinding met het AP op de 2e verdieping voldoende kunnen zijn.

Wat inkomende analoge lijn betreft: gelukkig was die er het laatste jaar met de uitval van EDPnet tijdens de laatste maanden. :roll: Het plan om 100% VOIP te gaan is er en dan moet enkel het Fritzbox kabeltje uitgetrokken worden..

Ideeën over de D-Link DAP-1522 of alternatief?
Bye, Maurice
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Ideeën over de D-Link DAP-1522 of alternatief?
Ik denk dat je hier al wel meermaals de suggestie voor Unifi hebt zien voorbij komen ?

Voor de rest is je plan prima... als je dan nog managed switches hebt kan je alle kanten op (da's trouwens de setup die ik ook heb).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Opletten met "daisy-chaining", maw het verbinden van een switch met een andere switch en zo verder naar de router. Alles op de laatste switch is namelijk beperkt tot de bandbreedte van dat 1 kabeltje dat naar de volgende switch gaat, en zo verder.
Is dat een 100mbps switch, dan wil dat zeggen dat alle toestellen op die switch dezelfde 100mbps link naar de volgende switch delen en verdelen onder mekaar.

Het kan dat dit hier geen probleem vormt, maar het is een van de meest klassieke fouten bij dit soort opstellingen.

Beetje meer offtopic hier, maar door effe dieper op ingaan:
Voor de geavanceerdere gebruiker:
Professioneel wordt dit vaak opgelost door met managed switchen te trunken, dat is het samenvoegen van meerdere poorten tot 1 poort, waardoor de data gebalanceerd wordt over de verschillende kabels.
Waarschuwing:
!! Onder geen beding mag je gewone goedkope switchen met 2 of meer kabels tegelijk met mekaar verbinden. Die gaat dat nl niet zien als dezelfde poort en datapakketjes gaan eindeloos lussen tot je netwerk crasht !!

[Afbeelding Post made via mobile device ]

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Professioneel wordt dit vaak opgelost door met managed switchen te trunken, dat is het samenvoegen van meerdere poorten tot 1 poort, waardoor de data gebalanceerd wordt over de verschillende kabels.
Wat jij wil noemt men Link Aggregation... trunking is eigenlijk het groeperen van VLAN's.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef:Opletten met "daisy-chaining", maw het verbinden van een switch met een andere switch en zo verder naar de router. Alles op de laatste switch is namelijk beperkt tot de bandbreedte van dat 1 kabeltje dat naar de volgende switch gaat, en zo verder.
Is dat een 100mbps switch, dan wil dat zeggen dat alle toestellen op die switch dezelfde 100mbps link naar de volgende switch delen en verdelen onder mekaar.
Dat zou geen problemen mogen geven. Fritz is 100mbs maar heeft enkel internet door naar de huidige Gb switch waarop Gb netwerk hangt. Nu splitst het eigenlijk naar een tweede Gb switch voor het "halve" netwerk een verdieping hoger. Het alternatief is alles houden zoals het is en verschillende netwerkkabels naar boven trekken i.p.v. één....
Bye, Maurice
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Trek die kabel van de bovenste switch door naar de fritzbox en dat 'probleem' is opgelost.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Doe het ineens goed: trek per pc/toestel één rechtstreekse UTP-kabel naar het gelijkvloers. Bijkomend voordeel is dat je geen switchen moet aanschaffen.

En qua Wifi: Asus RT-AC66U presteert véél beter op de 5 GHz-band dan de Ubiquiti UniFi AP-AC.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

raf1 schreef:Doe het ineens goed: trek per pc/toestel één rechtstreekse UTP-kabel naar het gelijkvloers. Bijkomend voordeel is dat je geen switchen moet aanschaffen.

En qua Wifi: Asus RT-AC66U presteert véél beter op de 5 GHz-band dan de Ubiquiti UniFi AP-AC.
Aangezien ik geen 5GHz WiFi toestellen heb....
Alle UTP naarde Fritz reduceert het interne netwerk terug naar 100Mbit en dan zijn er te weinig poorten (ik had eigenlijk nog mijn printer en NAS moeten bijtekenen. Er moet dan sowieso wireless naar de 2e verdieping.
Bye, Maurice
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Doe het ineens goed: trek per pc/toestel één rechtstreekse UTP-kabel naar het gelijkvloers.
Op zich is het ideaal... maar niet flexibel... wil je volgende maand nog een extra PC plaatsen op een verdieping moet je weer een extra kabel gaan trekken (als dat al mogelijk is).
raf1 schreef:En qua Wifi: Asus RT-AC66U presteert véél beter op de 5 GHz-band dan de Ubiquiti UniFi AP-AC.
Eerst en vooral is dat een router en geen AP (al valt het meestal wel te misbruiken voor een AP, maar dan verlies je ook features zoals een Guest netwerk)... tevens heb je 802.11ac clients nodig (en die zijn er vandaag zo goed als niet) om het optimaal te benutten. Ondersteuning voor meerdere SSID's en VLAN's blijkt het ook niet te hebben (maar de TS moet bepalen wat z'n vereisten zijn).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Professioneel wordt dit vaak opgelost door met managed switchen te trunken, dat is het samenvoegen van meerdere poorten tot 1 poort, waardoor de data gebalanceerd wordt over de verschillende kabels.
Wat jij wil noemt men Link Aggregation... trunking is eigenlijk het groeperen van VLAN's.
Raar; ofwel onthoud ik het dus fout, ofwel maken mijn HP switchen dezelfde denkfout in hun software, want ik zou durven zweren da'k in de trunking menu moet zijn om dit te doen :-)

Trunking is dus het taggen van de vlans pakketjes en ze vervolgens gemixed over dezelfde port te gooien. I stand corrected :-)

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

on4bam schreef:
ITnetadmin schreef:Opletten met "daisy-chaining", maw het verbinden van een switch met een andere switch en zo verder naar de router. Alles op de laatste switch is namelijk beperkt tot de bandbreedte van dat 1 kabeltje dat naar de volgende switch gaat, en zo verder.
Dat zou geen problemen mogen geven. Fritz is 100mbs maar heeft enkel internet door naar de huidige Gb switch waarop Gb netwerk hangt. Nu splitst het eigenlijk naar een tweede Gb switch voor het "halve" netwerk een verdieping hoger. Het alternatief is alles houden zoals het is en verschillende netwerkkabels naar boven trekken i.p.v. één....
Ja :-)
Nu, als de switchen gbit zijn ga je dat wss niet merken. En anders kan je ze nog altijd vervangen door managed modellen in de toekomst, om dan te gaan "link aggregaten" en zo de "bottleneck" (hoewel ik dat woord niet graag gebruik hier, want met gbit switchen is die neck breed genoeg ;-) ) verbreden. Dat is flexibeler dan centraal te gaan "patchen", als het ware. Toch in een thuisomgeving.

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:
Het is algemeen geweten dat Trunking in beide contexten gebruikt wordt. Zoek maar eens in uw eigen gelinkte artikel naar "trunk". Het staat er bol van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De benamingen zijn spijtig genoeg inderdaad niet altijd éénduidig... persoonlijk vind ik LA een correctere en minder verwarrende naam dan trunking.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik kan r2504 hier wel in vinden. We noemen het idd allemaal trunking, maar als netwerkbeheerders onderling kan het nuttig zijn om het "flaggen en samenvoegen van vlans over een kabel/port" te onderscheiden van het "samenvoegen van meerdere kabels/ports in loadbalancing". Want hoewel je ze vaak samen implementeert, zou het kunnen dat je dat laatste ook eens doet met een port die maar in 1 vlan staat.

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik ben het daar ook mee eens hoor dat Link Aggregation correcter is. Ik wijs er enkel op dat het "dialect" bestaat en dat je er rekening moet mee houden omdat je vroeg of laat toch met iemand samenwerkt of moet opleiden die daardoor in de war is.

Moesten de vendors nu eens overeenkomen om een eenduidige benaming te kiezen voor elke nieuwe feature in plaats van steeds met van die ronkende marketingnamen af te komen, dan hadden we al een stap verder gestaan. Dit is zeker niet het enige voorbeeld.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Oh, absoluut; ik dacht zelf al effe dat ik mijn termen door mekaar aan het slaan was, en da's ni plezant voor iets dat eigenlijk een beetje mijn vakgebied zou moeten zijn :-)

Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”