Mobiele airco op schoorsteen in appartement

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Situatie: appartementsblok van 9 verdiepingen, ik woon op het 1e verdiep. Open haard met schoorsteen, nooit gebruikt maar zou wel operationeel zijn.

Vraag: ik zou een mobiele airco willen aansluiten op die schoorsteen tijdens de hete dagen. Kan het werken? Niet: is het ideaal maar wel kan het redelijk werken? Wetende dat er misschien 10 dagen per jaar zijn waarop het nuttig kan zijn, wens ik geen duizenden euro's te investeren.

Ik vermoed dat ik dan wel een systeem zou moeten vinden waarin vochtigheid wordt opgevangen in een bakje, en niet via de slang wordt uitgestoten. Want anders ga ik condensatie krijgen in de schoorsteen. Warme lucht zou moeten stijgen... Wat denken jullie?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bij een mobiele airco is er meestal een opvangtank voor je condens. Tenminste, dat is hier althans zo?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gaat niet werken... je airco heeft de kracht niet om die lucht zo ver naar buiten te duwen !
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Warme lucht stijgt toch?

Je moet wel opletten met mobiele airco's... Die zijn belange niet krachtig genoeg, heel vaak.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik heb dat ook al eens aan gedacht met de ventilatie, ik heb prive ventilatiebuizen met een motor je voelt echt de afzuiging, de vraag is dat de lucht uit zo'n airco droog genoeg is.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

En doordat die ze vaak niet krachtig genoeg zijn voor de ruimtes waarin ze staan, draaien ze constant op volle toeren, waardoor het energieverbruik de hoogte in gaat.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

krisken schreef:Bij een mobiele airco is er meestal een opvangtank voor je condens. Tenminste, dat is hier althans zo?
Ja maar er loopt net zoals bij je koelkast altijd een deel naar het opvangbakje van je compressor waar het opwarmt en wordt meegevoerd met de warmte lucht van de uitlaat.

Eerlijk gezegd zou ik het niet aansluiten op een schouw, je moet namelijk rekenen dat die schouw altijd koud genoeg zal zijn om condensatie aan de wanden te veroorzaken, en zeker als je op de 1e verdieping woont. Ik heb bijvoorbeeld een 2e vliegenraam dat bestaat uit isolatie en dan één gat waar de slang van mijn airco op aangesloten wordt :)
svenska schreef:En doordat die ze vaak niet krachtig genoeg zijn voor de ruimtes waarin ze staan, draaien ze constant op volle toeren, waardoor het energieverbruik de hoogte in gaat.
En ja niet krachtig genoeg om degelijk te koelen, maar wel voldoende om de lucht te ontvochtigen zodat de gevoelstemperatuur daalt ;)
de mijne maakt nu ongeveer een liter water per uur.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik doe dat al jaren met een mobiele airco op mijn schouw, en dat werkt perfect : https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 3SiA7o&v=3 mijne openhaard haal ik dan weg, en omdat de opening dan te groot is voor de buis van de airco, tape ik het af met papier en tape.

Mijn huis koelt tot 24graden, terwijl het zonder airco 30graden zou zijn, op de laagste stand van mijn 10jaar oude Dilonghi pinguin. Als ik op mijn dak sta, voel ik door de schouw de warmte naar buiten blazen. Heb op deze manier nog nooit problemen gehad, ook geen vochtige schouw vanbinnen. De lucht moet toch ook een 2tal verdiepen omhoog.

Het vocht wordt grotendeels opgevangen in de opvangbak.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Warme lucht stijgt toch?
Warm tov. wat ? Buiten is het vaak nog warmer !
Dima_2005 schreef:Die zijn belange niet krachtig genoeg, heel vaak.
Ondanks bambipower haar ervaring ken ik een aantal mensen die gewoon al problemen hadden met een te lange buus... liep gewoon enorm heet en had een enorm laag rendement.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

waarom twijfel ik ook dat er vocht in je schouw kan komen?

- uw airco gaat vanaf een bepaalde temperatuur instelling over op 'blazen'. Het is dus niet altijd de hete lucht die je in je schouw pompt.
- uw schouw 'trekt' van zichzelf al warmte weg, dat is ook het doel van een schouw.
- inderdaad, warmte stijgt, en de warme lucht die je airco wegblaast is heet, toch zeker warmer dan de lucht buiten (zelf al is het warm).

Geen idee wat voor invloed je krijgt als je op een appartement woont met 9 verdiepen, tov van mijn eigen ervaring. Nochtans denk ik dat vorige puntjes blijven tellen.

Natuurlijk altijd opletten met goedkope - of - low budget mobiele airco's. Mijne heeft 10jaar geleden rond de 500euro gekost, maar wordt nu wel niet meer gemaakt. Nu zijn er veel krachtigere te vinden.
de koe zegt boe
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Dank u voor het delen van uw ervaring, Bambipower, en aan de anderen voor hun meningen. Ik twijfel toch ook nog wel een beetje: 500 € betalen voor iets waar je niet echt zeker van bent, dat is niet zo ideaal :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Heb dat jaren zo gedaan in men ouderlijk huis (was wel maar schoorsteen van 8 meter totaal)

Ik had/heb zo een model van Zibro Kamin (jaja Zibro Kamin cooling en geen petrolvuurtje :p) na op 4 jaar tijd altijd buiten garantie zo 2 brio rommel etc te hebben gehad

Zalig ding , stiller dan de voorgaande en meer performant

Werkt ook met condensbak , die je haast nooit moet ledigen daar hij steeds tracht de hete compressor met dit water intern te koelen en zo met de "uitlaat" mee te sturen

Anders moet je hem eens testen Goz , ie staat toch niets meer te doen sinds ik ouderlijk huis uit ben ;)

PS : Zal hem eerst is moeten testen dan of ie het nog doet na 2 jaar stilstand :P
The eternal and true pessimist :D
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb vorige keer bij iemand gewoon een gat in zijn muur gemaakt en daar de afvoeraansluiting voorzien. En langs de buitenzijde een rooster met klepjes. Was ook in een appartementsblok. Dit is natuurlijk wel overal verschillend of dit mag ja of nee.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ga even snel hier op inpikken zonder zelf een topic te starten. Bestaan er ook mobiele airco's die je ook als verwarming kan gebruiken? Een dubbele functie zeg maar.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Reken maar op lucht van 150°C om goed te stijgen in de schoorsteen.
Zoniet condens in de schouw.
Al weet ik niet of dit effectief kwaad kan, zo heb je bijvoorbeeld bij een verbrandingsproces meer kans op zuren te vormen die condenseren. Wat bij een airco natuurlijk niet het geval is.
Je zou natuurlijk een extra ventilator kunnen plaatsen om wat te helpen, of bijvoorbeeld een paart voorzien voor de warmte af te voeren via de ruit met een gat voor de airco er in.
(Niet vergeten dat je niet enkel het koelvermogen, maar ook het elektrisch vermogen ergens kwijt moet kunnen)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Desnoods kan je een geforceerde afvoer realiseren door het gebruik van een ventilatiekanaal (buis plus inwendige ventilator, te koop in de handel voor installatie van ventilatiekanalen). Dat kost natuurlijk meer en je heb er een extra verbruiker bij (alhoewel dat laatste wel meevalt). Moest je ooit je schouw gaan gebruiken voor verbranding, dan dien je deze buis wel terug te verwijderen ;)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb het nog niet, maar volgend jaar gaat het hier ook komen. En ga ik het net zo doen als TiTanium.
Dat is denk ik de makkelijkste en goedkoopste oplossing. En als je hem in de winter weghaalt, gewoon een beetje glaswol ofzo in de buis steken en afdekkapje erop zetten.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Bij hem hebben bij 1 isolatieplaat (10cm dik) 2 stukken uitgehaald. Die worden telkens opnieuw in dat gat geduwd. Glaswol is ook goed, maar kan zo jeuken :(, isimo is ook een optie
Aan de binnenkant van het gat heeft hij een deurtje gemaakt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”