Tv via internet (mijn opties)
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Hoi,
Ik betaal momenteel 32,45 euro / maand (voor internet "Start" bij Belgacom met de optie onbeperkt volume)
Wat zijn de mogelijkheden om "TV aansluiting via internet (kabel)" hierbij ook te ontvangen ?
1. Belgacom TV / Overal
- Website (Internet + TV Comfort pack en TV Overal)
- Belgacom TV Overal biedt sinds 1 juli 2013 verschillende zenders in HD kwaliteit aan (wel lage HD kwaliteit).
- Toegankelijk vanaf je pc via de tv-overal site. Video decodering gebeurt via Silverlight.
- Ik weet niet of Silverlight reeds DXVA ondersteunt (= decodering via je videokaart, lagere belasting CPU).
- Hoe Belgacom TV te gebruiken via setupbox ? Kan de HD decoder via een RJ45 kabel verbonden worden met een switch (in je netwerk). Of moet de internetkabel rechtstreeks vanaf de BBOX 2 komen (zoals in deze handleiding) ?
- Je hebt een pack maxi of comfort nodig, anders moet je nog eens 5 euro bij betalen voor Belgacom TV Overal.
- Huidige kostprijs: 53,95 euro (exclusief tijdelijke promo's, inclusief onbeperkt volume).
Eenmalige kost (scenario 1): 275 euro (= 50 euro activatie + 125 euro aankoop HD decoder + 100 euro BBOX3)
Eenmalige kost (scenario 2): 50 euro (= 50 euro activatie, weergave op PC via TV Overal)
Vaste kost: + 13,50 euro / maand (= 53,95 euro - 8 euro - 32,45 euro)
2. Weepee TV
- Website
- Niet alle zenders inbegrepen (vier, vijf)
- Ook geen enkele zender in HD kwaliteit.
Eenmalige kost: <onbekend> (aankoop WeePee Box)
Vaste kost: 10 euro / maand (jaarabonnement).
3. Bhaalu
- Website
- Is geen streaming tv dienst (= verdeler van TV content).
- Biedt nog geen HD kwaliteit aan (later wel aan 10 euro / maand meer)
- Voorlopig enkel via TV Vlaanderen af te nemen (later misschien ook via Belgacom, Telenet, ...)
Eenmalige kost: 300 euro (aankoop Bhaalu box)
Vaste kost: 12 euro / maand (abonnement TV Vlaanderen).
4. Stevie
- Website
- Heden nog niet veel over gekend...
5. Overige (maar geen optie voor mij)
- Yelo (ik wens geen klant bij Telenet te worden)
- Sateliet TV (ik kan geen antenne plaatsen)
Graag wat advies van de kenners/gebruikers hier.
Groetjes,
Gent32m
Ik betaal momenteel 32,45 euro / maand (voor internet "Start" bij Belgacom met de optie onbeperkt volume)
Wat zijn de mogelijkheden om "TV aansluiting via internet (kabel)" hierbij ook te ontvangen ?
1. Belgacom TV / Overal
- Website (Internet + TV Comfort pack en TV Overal)
- Belgacom TV Overal biedt sinds 1 juli 2013 verschillende zenders in HD kwaliteit aan (wel lage HD kwaliteit).
- Toegankelijk vanaf je pc via de tv-overal site. Video decodering gebeurt via Silverlight.
- Ik weet niet of Silverlight reeds DXVA ondersteunt (= decodering via je videokaart, lagere belasting CPU).
- Hoe Belgacom TV te gebruiken via setupbox ? Kan de HD decoder via een RJ45 kabel verbonden worden met een switch (in je netwerk). Of moet de internetkabel rechtstreeks vanaf de BBOX 2 komen (zoals in deze handleiding) ?
- Je hebt een pack maxi of comfort nodig, anders moet je nog eens 5 euro bij betalen voor Belgacom TV Overal.
- Huidige kostprijs: 53,95 euro (exclusief tijdelijke promo's, inclusief onbeperkt volume).
Eenmalige kost (scenario 1): 275 euro (= 50 euro activatie + 125 euro aankoop HD decoder + 100 euro BBOX3)
Eenmalige kost (scenario 2): 50 euro (= 50 euro activatie, weergave op PC via TV Overal)
Vaste kost: + 13,50 euro / maand (= 53,95 euro - 8 euro - 32,45 euro)
2. Weepee TV
- Website
- Niet alle zenders inbegrepen (vier, vijf)
- Ook geen enkele zender in HD kwaliteit.
Eenmalige kost: <onbekend> (aankoop WeePee Box)
Vaste kost: 10 euro / maand (jaarabonnement).
3. Bhaalu
- Website
- Is geen streaming tv dienst (= verdeler van TV content).
- Biedt nog geen HD kwaliteit aan (later wel aan 10 euro / maand meer)
- Voorlopig enkel via TV Vlaanderen af te nemen (later misschien ook via Belgacom, Telenet, ...)
Eenmalige kost: 300 euro (aankoop Bhaalu box)
Vaste kost: 12 euro / maand (abonnement TV Vlaanderen).
4. Stevie
- Website
- Heden nog niet veel over gekend...
5. Overige (maar geen optie voor mij)
- Yelo (ik wens geen klant bij Telenet te worden)
- Sateliet TV (ik kan geen antenne plaatsen)
Graag wat advies van de kenners/gebruikers hier.
Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 31 jul 2013, 14:03, in totaal 17 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik zou eerst graag eens weten wat je tv-behoeften juist zijn om een advies te kunnen geven.
Welke programma's/kanalen wil je zeker live kunnen bekijken?
Voor welke programma's/kanalen is een on demand-dienst voldoende?
Welke programma's/kanalen wil je zeker live kunnen bekijken?
Voor welke programma's/kanalen is een on demand-dienst voldoende?
- Gent32m
- Elite Poster
Dag raf1,
Mijn behoeften (wensen) zijn deze:
- HD kwaliteit in aanbod
- Zo ruim mogelijk zenderaanbod (liefst: één HD, canvas HD, vier HD, vtm K zoom, Disney Channel, etc.).
- Live, On-demand, opname mogelijkheden, etc is eerder bijzaak (leuke optie)
- Prijs/kwaliteit/aansluitmogelijkheden zijn voor mij een belangrijker criterium.
- Ik wens het internet, telefonie alsook televisie via mijn ethernet netwerk (RJ45 - Cat 6) te verdelen
- TV ontvangst (decodering van inkomend RJ45 signaal) gebeurt op PC (browser) en/of via setupbox.
- In de garage staat de BBOX2 modem (50 Mbps down, onbeperkt volume) en VOIP/Router (Fritzbox).
- In de woonkamer (HD tv), bureau (pc's) en tv kamer (HD tv) is een gigabit aansluiting aanwezig. Alsook switches.
- Ik heb ook coax liggen, maar een abonnement bij telenet wens ik niet (tenzij de prijs een groot verschil zou maken)
Is dit duidelijker voor je ?
Zoniet, vraag maar raak.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Gent32m
Mijn behoeften (wensen) zijn deze:
- HD kwaliteit in aanbod
- Zo ruim mogelijk zenderaanbod (liefst: één HD, canvas HD, vier HD, vtm K zoom, Disney Channel, etc.).
- Live, On-demand, opname mogelijkheden, etc is eerder bijzaak (leuke optie)
- Prijs/kwaliteit/aansluitmogelijkheden zijn voor mij een belangrijker criterium.
- Ik wens het internet, telefonie alsook televisie via mijn ethernet netwerk (RJ45 - Cat 6) te verdelen

- TV ontvangst (decodering van inkomend RJ45 signaal) gebeurt op PC (browser) en/of via setupbox.
- In de garage staat de BBOX2 modem (50 Mbps down, onbeperkt volume) en VOIP/Router (Fritzbox).
- In de woonkamer (HD tv), bureau (pc's) en tv kamer (HD tv) is een gigabit aansluiting aanwezig. Alsook switches.
- Ik heb ook coax liggen, maar een abonnement bij telenet wens ik niet (tenzij de prijs een groot verschil zou maken)
Is dit duidelijker voor je ?
Zoniet, vraag maar raak.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
eigenlijk valt weepeetv dan ook al af, want die hebben geen hd. En je mist 4 en 5
Volgens mij blijft dan enkel nog belgacom over.
Volgens mij blijft dan enkel nog belgacom over.
de koe zegt boe
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Belgacom TV met TV Overal is voor jou behoeften de simpelste en beste keuze.
Een tweede alternatieve optie kan zijn om het TV Vlaanderen-zenderpakket via een eigen tv-server of uitgebreide NAS (eventueel met http://www.satip.info/ -technologie) over je IP-netwerk te sturen.
Ofwel wacht je tot het najaar wanneer Bhaalu ook HD-kwaliteit zal aanbieden. (Met Bhaalu kan je ook live kijken trouwens.)
Een tweede alternatieve optie kan zijn om het TV Vlaanderen-zenderpakket via een eigen tv-server of uitgebreide NAS (eventueel met http://www.satip.info/ -technologie) over je IP-netwerk te sturen.
Ofwel wacht je tot het najaar wanneer Bhaalu ook HD-kwaliteit zal aanbieden. (Met Bhaalu kan je ook live kijken trouwens.)
- Gent32m
- Elite Poster
Ik voel ook het meest voor de Belgacom oplossing.
Mits het allemaal klopt wat ik hier schrijf. Want daar ben ik zelf nog niet zo zeker van...
Openstaande vragen:
- Aansluiting Belgacom HD Decoder via RJ45 kabel (afkomstig uit switch binnen het netwerk) mogelijk ?
- Afspelen bekabeld (dus zonder wifi) via pc mogelijk ?
- Heeft decodering Silverlight nog een hoge CPU belasting ?
- Dit alles werkt stabiel ?
Op die vragen zoek ik nog bevestiging van een kenner of gebruiker.
Maandelijke prijs voor distributie verloopt dan via Belgacom ?
Ik voel wel niet zoveel om hiervoor een 'speciale' setupbox aan te moeten schaffen. Op termijn koop ik me waarschijnlijk een NUC (mini computer).
Daar kun je alle software en video decodering op draaien (en installeren) die je zelf wilt. Maar dit is nog te vroeg (niet voldoende passief gekoeld, Intel Hashwell CPU, etc).
Groetjes,
Gent32m
Mits het allemaal klopt wat ik hier schrijf. Want daar ben ik zelf nog niet zo zeker van...

Openstaande vragen:
- Aansluiting Belgacom HD Decoder via RJ45 kabel (afkomstig uit switch binnen het netwerk) mogelijk ?
- Afspelen bekabeld (dus zonder wifi) via pc mogelijk ?
- Heeft decodering Silverlight nog een hoge CPU belasting ?
- Dit alles werkt stabiel ?
Op die vragen zoek ik nog bevestiging van een kenner of gebruiker.
Wat is de kostprijs daarvan ? Een eenmalige aanschaf van 300 euro voor de setupbox ?raf1 schreef:Met Bhaalu kan je ook live kijken trouwens.)
Maandelijke prijs voor distributie verloopt dan via Belgacom ?
Ik voel wel niet zoveel om hiervoor een 'speciale' setupbox aan te moeten schaffen. Op termijn koop ik me waarschijnlijk een NUC (mini computer).
Daar kun je alle software en video decodering op draaien (en installeren) die je zelf wilt. Maar dit is nog te vroeg (niet voldoende passief gekoeld, Intel Hashwell CPU, etc).
Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 31 jul 2013, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Als je echt HD tv wilt, schrap dan tv-overal ook maar en neem een gewoon tv-abonnement met decoder..
Op kleine schermen is het nog doenbaar maar vanaf 22" en meer is het gene vette
Op kleine schermen is het nog doenbaar maar vanaf 22" en meer is het gene vette

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
stievie zit nog nog maar in testfase. Voorlopig nog niet commercieel verkrijgbaar.
http://stievie.be/We werken hard aan de doorstart van Stievie zodat iedereen toegang krijgt tot deze nieuwe vorm van televisiekijken. Een datum voor die doorstart kunnen we je nog niet geven. Wie actief heeft meegewerkt aan het onderzoek kan Stievie ondertussen gewoon verder blijven gebruiken.
de koe zegt boe
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Gent32m schreef: Openstaande vragen:
- Gezien jij een FritzBox hebt staan achter de BBox2, neem ik aan dat je intern netwerk achter de FritzBox staat (FritzBox = router). In dit geval kan de Belgacom TV decoder niet op jouw netwerk komen, maar moet direct verbonden worden met één van de 2 TV aansluitingen op de BBox2.
- Indien je intern netwerk achter de BBox2 staat, dan kan je de TV decoder aansluiten op je intern netwerk, op voorwaarde dat de BBox2 op "fully routed" staat in plaats van "bridged". Dit heeft een hoge belasting van de BBox2 tot gevolg, met de nodige problemen.
- Indien je een BBox3 zou hebben, en je intern netwerk achter de BBox3 staat, dan is er géén probleem, want de BBox3 staat default op "routed" ingesteld.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
De BBox3 kan ook draadloos een decoder verbinden (reeds ingebouwd), je hebt enkel nog een wifi ontvanger nodig die de decoder zelf verbind. Kan misschien ook een oplossing zijn?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Maar verder schrijf je dat je eventueel wil kijken via een setopbox... dan voldoet Bhaalu toch ?Gent32m schreef:3. Bhaalu
- Is niet echt interessant (geen streaming tv dienst).
- Gent32m
- Elite Poster
- Dus ik kan me best een BBOX3 modem aanschaffen ? Ik kan de Fritzbox (die mijn netwerk routert) achter deze BBOX3 plaatsen. Waardoor ik in de toekomst nog hogere snelheden (via VDSL2 vectoring > 50 Mbps) op mijn netwerk zal halen.philippe_d schreef:Indien je een BBox3 zou hebben, en je intern netwerk achter de BBox3 staat, dan is er géén probleem, want de BBox3 staat default op "routed" ingesteld.
- Indien ik de Fritzbox als VDSL2 modem terug zou gebruiken (dus geen BBOX2 meer aansluiten). Kan de Belgacom HD decoder dan het TV signaal, via mijn switch (uit het netwerk) oppikken ?
Ja, dat klopt. Maar Bhaalu is geen streaming tv dienst, die zelf TV diensten aanbiedt. Je moet daarvoor elders een TV abonnement gaan afnemen. Wat de TV kosten weer doet stijgen. Net zoals de aankoop van een setopbox ook die kosten doet stijgen (kosten die je kunt vermijden, wanneer je dergelijke TV via je HTPC, NUC kan laten afspelen).r2504 schreef:Maar verder schrijf je dat je eventueel wil kijken via een setopbox... dan voldoet Bhaalu toch ?Gent32m schreef:Bhaalu is niet echt interessant (geen streaming tv dienst).
TV Overal is ok, maar dan moet de HD kwaliteit daarvan wel in orde zijn (wat blijkbaar nog niet zo is). Alsook de CPU liefst niet te zwaar belast worden (via Silverlight). Video content via DXVA kunnen afspelen, verlaagt de geproduceerde hitte in je kastjes (HTPC, NUC) aanzienlijk.
Ik heb twee locaties waar ik TV zou willen kijken. In de woonplaats kan ik een Belgacom HD Decoder zetten. In de tv kamer via Belgacom TV Overal (met de HTPC) verbinding maken.
Ik wil alles bekabeld aansluiten (geen draadloze oplossingen)iRockabizzydilly schreef:De BBox3 kan ook draadloos een decoder verbinden (reeds ingebouwd), je hebt enkel nog een wifi ontvanger nodig die de decoder zelf verbind. Kan misschien ook een oplossing zijn?
Groetjes,
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
tv-overal heeft niet de bedoeling om het gewone tv-abonnement te vervangen. Het is zoals de naam zegt bedoeld als extra mobiele aanvulling voor smartphones en tablets. (waar de kwaliteit wel goed is)
Om een idee te geven:
TV overal in SD = 570 MB/h
TV overal in HD = 700 MB/h
Belgacom TV in HD = 3000 MB/h
Om een idee te geven:
TV overal in SD = 570 MB/h
TV overal in HD = 700 MB/h
Belgacom TV in HD = 3000 MB/h
Laatst gewijzigd door Gray 31 jul 2013, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hier satteliet ontvanger, Dreambox 800, opgenomen in mijn netwerk, dus met verbinding naar internet. Vandaag even de kanalenlijst bekeken en het aanbod wat via internet binnenkomt is gewoon overweldigend. Je hebt er wel een plugin voor nodig maar die is op twee minuten geïnstalleerd. Bij de vrij te ontvangen kanalen zitten er zelfs tientallen live webcam streams van over de hele wereld. De plugin heet TS Media. De combinatie van deze plugin met satelliet ontvanger is op dit moment onovertroffen. Geen enkel ander platform komt ook maar enigzins in de buurt van wat je op deze manier kan ontvangen. Geen Belgacom, geen telenet, geen bhaalu, geen weepee. En dan heb ik het nog geeneens over het gigantische aanbod van films, series,... wat je op die manier via het internet kan streamen naar je ontvanger. Prijs van dit alles? De aankoopprijs van om het even welke Linux sat ontvanger. De rest (plugin, filmaanbod) is gratis. Op die manier heb Ik vorige week World War Z op tv gezien, een film die nu bij ons in de bioscoop loopt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Gent32m
- Elite Poster
Klinkt leuk. Maar een schotelantenne kan ik niet plaatsen (dit is geen optie). Zonder schotelantenne, ontvang je op die Dreambox 800 de vlaamse zenders vermoedelijk niet (en zeker niet in hd kwaliteit).Jack Daniels schreef:Hier satteliet ontvanger, Dreambox 800. Prijs van dit alles? De aankoopprijs van om het even welke Linux sat ontvanger.
Welke problemen zijn dit ? (ik vermoed dat hiervoor kiezen geen optie is ofwel ?)philippe_d schreef:Indien je intern netwerk achter de BBox2 staat, dan kan je de TV decoder aansluiten op je intern netwerk, op voorwaarde dat de BBox2 op "fully routed" staat in plaats van "bridged". Dit heeft een hoge belasting van de BBox2 tot gevolg, met de nodige problemen.
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
Wacht maar tot vectoring er daadwerkelijk is. Je staat nu al op 50 mpbs, verwacht niet dat vectoring je straks op 100 mpbs zal zetten.Gent32m schreef:- Dus ik kan me best een BBOX3 modem aanschaffen ? Ik kan de Fritzbox (die mijn netwerk routert) achter deze BBOX3 plaatsen. Waardoor ik in de toekomst nog hogere snelheden (via VDSL2 vectoring > 50 Mbps) op mijn netwerk zal halen.
De voornaamste reden voor een BBox3 is dat deze het TV signaal op de interne LAN heeft (fully routed).
Neen. Op dit ogenblik ondersteunt de FritzBox geen "routing" optie voor Belgacom TV (maar wat niet is kan komenGent32m schreef:- Indien ik de Fritzbox als VDSL2 modem terug zou gebruiken (dus geen BBOX2 meer aansluiten). Kan de Belgacom HD decoder dan het TV signaal, via mijn switch (uit het netwerk) oppikken ?

Warm draaiende BBox2, problemen met nPVR (opnames op de server), ...Gent32m schreef:Welke problemen zijn dit ? (ik vermoed dat hiervoor kiezen geen optie is ofwel ?)philippe_d schreef:Indien je intern netwerk achter de BBox2 staat, dan kan je de TV decoder aansluiten op je intern netwerk, op voorwaarde dat de BBox2 op "fully routed" staat in plaats van "bridged". Dit heeft een hoge belasting van de BBox2 tot gevolg, met de nodige problemen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Gent32m
- Elite Poster
Kan ik daarop hopenphilippe_d schreef:Neen. Op dit ogenblik ondersteunt de FritzBox geen "routing" optie voor Belgacom TV (maar wat niet is kan komen)

Heb jij eventueel invloed bij AVM, dat die dergelijke feature (goed werkend) in hun Fritzbox kunnen krijgen ?
Zo ja, zou je daarmee een super duimpje van +50 verdienen

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 31 jul 2013, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
eenHD en canvasHD zijn de enige kanalen die in HD te ontvangen zijn met een linux e2 sattelietontvanger (via een usb dvb-c tuner: vanaf 5eur).
Een schotelantenne kun je altijd plaatsen, kan zelfs binnen op een stoel gemonteerd worden.
Maar je hebt ook rechthoekige schotels (die er totaal niet uitzien als een schotel).
Linux sat-ontvanger in HD: maxdigital xp1000: + 140eur (heeft alles wat je wil, alleen geen s-ata aansluiting)
Of de boxkey etc. laten uitlezen van je telenet digibox/corder en de smartcard gebruiken in een linux ontvanger.
Een schotelantenne kun je altijd plaatsen, kan zelfs binnen op een stoel gemonteerd worden.
Maar je hebt ook rechthoekige schotels (die er totaal niet uitzien als een schotel).
Linux sat-ontvanger in HD: maxdigital xp1000: + 140eur (heeft alles wat je wil, alleen geen s-ata aansluiting)
Of de boxkey etc. laten uitlezen van je telenet digibox/corder en de smartcard gebruiken in een linux ontvanger.
Code: Selecteer alles
Gent32m schreef:Klinkt leuk. Maar een schotellantenne kan ik niet plaatsen (dit is geen optie). Zonder schotelantenne, ontvang je op die Dreambox 800 de vlaamse zenders vermoedelijk niet (en zeker niet in hd kwaliteit).Jack Daniels schreef:Hier satteliet ontvanger, Dreambox 800. Prijs van dit alles? De aankoopprijs van om het even welke Linux sat ontvanger.
Welke problemen zijn dit ? (ik vermoed dat hiervoor kiezen geen optie is ofwel ?)philippe_d schreef:Indien je intern netwerk achter de BBox2 staat, dan kan je de TV decoder aansluiten op je intern netwerk, op voorwaarde dat de BBox2 op "fully routed" staat in plaats van "bridged". Dit heeft een hoge belasting van de BBox2 tot gevolg, met de nodige problemen.
Groetjes,
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
@Gent32m
vooral letten misschien op een vlotte bediening: stievie lijkt quick & snappy, TV overal daarentegen sloom & crappy...
vooral letten misschien op een vlotte bediening: stievie lijkt quick & snappy, TV overal daarentegen sloom & crappy...

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- Gent32m
- Elite Poster
Volgens wat ik hier lees, is Belgacom TV Overal (= je televisie signaal via pc afspelen) nog niet zo interessant:
- De kwaliteit van het signaal is ondermaats (ook in HD).
- Dit is leuk op een tablet. Maar niet op een grote TV (> 22 inch).
- De bediening is niet zo vlot.
TV (en andere video content via het internet) afspelen lijkt me nochtans de toekomst.
Eens de markt (en toekomst) daar klaar voor is...
De kwaliteit van Belgacom TV Overal zal hopelijk nog beteren.
Stuurt men meer (mega) "bits" over de lijn. Zodat het signaal beter wordt.
Dan kun je pas echt TV kijken via je PC.
Langs de andere kant, staat Belgacom daar zelf misschien niet zo voor te trappelen. Immers, wat moeten ze dan met de verhuur/verkoop van hun (HD) decoders doen. Snijden ze daarmee wat in hun eigen vel. Als veel mensen via hun laptop/pc, etc het tv signaal decoderen...
Hoewel telenet via de CI+ module momenteel wel al zulke zaken aanbiedt. Decodering gebeurt via je TV (je hebt dus geen extra decoder van Telenet meer nodig). Als Telenet dit doet (en kan), zal Belgacom waarschijnlijk ook wel volgen.
Ik ben alvast benieuwd naar de verdere evoluties.
Als ik me op korte termijn televisie aansluiting neemt, heb ik alvast een BBOX3 nodig...
De voornaamste TV spelers (hier in Vlaanderen) blijven alvast Telenet, Belgacom of TV Vlaanderen (als je een antenne in je huis kan plaatsen). WeePee TV is ook een speler (maar heeft nog niet alle zenders in zijn portefeuille).
Bij Bhaalu moet je een TV abonnement apart nemen (en bijbetalen).
Wat Stevie wordt weet ik nog niet...
Groetjes,
Gent32m
- De kwaliteit van het signaal is ondermaats (ook in HD).
- Dit is leuk op een tablet. Maar niet op een grote TV (> 22 inch).
- De bediening is niet zo vlot.
TV (en andere video content via het internet) afspelen lijkt me nochtans de toekomst.
Eens de markt (en toekomst) daar klaar voor is...
De kwaliteit van Belgacom TV Overal zal hopelijk nog beteren.
Stuurt men meer (mega) "bits" over de lijn. Zodat het signaal beter wordt.
Dan kun je pas echt TV kijken via je PC.
Langs de andere kant, staat Belgacom daar zelf misschien niet zo voor te trappelen. Immers, wat moeten ze dan met de verhuur/verkoop van hun (HD) decoders doen. Snijden ze daarmee wat in hun eigen vel. Als veel mensen via hun laptop/pc, etc het tv signaal decoderen...
Hoewel telenet via de CI+ module momenteel wel al zulke zaken aanbiedt. Decodering gebeurt via je TV (je hebt dus geen extra decoder van Telenet meer nodig). Als Telenet dit doet (en kan), zal Belgacom waarschijnlijk ook wel volgen.
Ik ben alvast benieuwd naar de verdere evoluties.
Als ik me op korte termijn televisie aansluiting neemt, heb ik alvast een BBOX3 nodig...
De voornaamste TV spelers (hier in Vlaanderen) blijven alvast Telenet, Belgacom of TV Vlaanderen (als je een antenne in je huis kan plaatsen). WeePee TV is ook een speler (maar heeft nog niet alle zenders in zijn portefeuille).
Wat Stevie wordt weet ik nog niet...
Groetjes,
Gent32m
-
- Deel van't meubilair
Bhaalu is de hardware (net zoals je bij BGC/TN een decoder moet kopen/huren).. en het abonnement is apart (maar op zich betaal je dat ook bij BGC/TN).Gent32m schreef:Bij Bhaalu moet je een TV abonnement apart nemen (en bijbetalen).
Ik begrijp dus niet waarom je laat uitschijnen dat Bhaalu duur(der) zou zijn omdat het abonnement apart is (het staat gewoon niet samen op één factuur).
-
- Moderator
Bhaalu = TV Vlaanderen (maar dan zonder de antenne, maar via internet).Gent32m schreef:De voornaamste TV spelers (hier in Vlaanderen) blijven alvast Telenet, Belgacom of TV Vlaanderen (als je een antenne in je huis kan plaatsen).
De Bhaalu box vervangt dus je installatie (schotelantenne + digitale sat receiver).
- Gent32m
- Elite Poster
Het is duurder in aanschaf. Zo een Bhaalu setup box kost 300 euro.r2504 schreef:Ik begrijp dus niet waarom je laat uitschijnen dat Bhaalu duur(der) zou zijn omdat het abonnement apart is (het staat gewoon niet samen op één factuur).
Als ik twee zulke boxen aanschaf, zit ik al aan 600 euro.
Ik voel niet zoveel voor een 'gekochte' hardware oplossing. Ik verkies een vrije hardware (en software) keuze.
Bijvoorbeeld: Een NUC, met de nodige 'windows' software erop (TV decoderen via je browser) is voor mij al ok.
Bedankt voor de heldere en korte uitleg. Je bent hier heel goed in Philippe_d.philippe_d schreef:Bhaalu = TV Vlaanderen (maar dan zonder de antenne, maar via internet).
De Bhaalu box vervangt dus je installatie (schotelantenne + digitale sat receiver).
Zo een Bhaalu box blijft wel duur in aankoop (vind ik). En je kan hem nergens anders voor gebruiken.
Ik zou liever een soort van Bhaalu software hebben, die ik bv op een windows 8 pc (NUC) kan installeren.
Dan ben ik meer verkocht voor dit idee.
Groetjes,
Gent32m
-
- Deel van't meubilair
Prijzen van BGC en TN decoders zitten ook stevig boven de 200 euro... en over de prijs van een sat. installatie zullen we al helemaal maar zwijgen dan.Gent32m schreef:Het is duurder in aanschaf. Zo een Bhaalu setup box kost 300 euro.
In een genetwerkte wereld waarin we leven lijkt het evident... maar dat is het spijtig genoeg niet vanwege de grote copyright vrees.Gent32m schreef:Bijvoorbeeld: Een NUC, met de nodige 'windows' software erop (TV decoderen via je browser) is voor mij al ok.
Het is gewoon zielig om te zien hoe bv. Telenet omgaat met Yelo... op je TV kan je de content zien, op een scherm een meter ernaast mag je naar diezelfde content (zelfs een lagere kwaliteit) plots niet meer zien vanwege rechten. De markt maakt zich dan ook gewoon zelf kapot en binnen de kortste keren komt men weer wenen dat het niet leefbaar meer is

- Gent32m
- Elite Poster
Ik deel je mening r2504.
Die andere setup boxen kosten ook geld (al zijn ze wel goedkoper).
Daarnaast zou ik liefst (mijn visie) alle functionaliteiten zoveel mogelijk in één toestel (vrije hardware keuze) hebben. Een toestel waar ik ook software kan op installeren. Zo heb ik liever video af te spelen op een HTPC (met codecs die je software matig later kan bijwerken), dan via een Media Player (bv WD TV Live), die je na zoveel jaar buiten mag gooien (codecs zijn verouderd, firmware support gestopt). Ik hou wel van een beetje 'duurzaamheid', als je iets aanschaft.
Niet tegenstaande, die WD TV Live zeer goede bakjes zijn. Maar als het kan, heb ik later liever een NUC daarvoor. Ik kan zoiets beter "fine-tunen" (wake up calls voorzien, om mijn NAS mee aan te krijgen, eigen software erop draaien, etc).
Als ik op die NUC televisie (via internet) kan bekijken, ermee kan surfen (op de tv, via één of ander aangepast draadloos klavier met ingebouwde muis), ermee video's kan afspelen, muziek beluisteren, etc.
Dan heb ik alle functionaliteiten die ik wens, in één handig toestel. Daarnaast ook maar onderhoud aan één toestel. Een afstandbediening voor één toestel (binnen zijn functionaliteiten), etc. Ipv straks 5 setup boxen (voor van alles en nog wat) boven mijn TV te hebben staan. Eentje voor muziek, eentje voor foto's, eentje voor tv, eentje voor, etc...
Maar inderdaad de TV markt is zichzelf een beetje kapot aan het maken. Ze komt niet echt van de grond (vanwege al dat copyright gedoe). Ergens jammer. Want technisch zijn er zoveel 'open' mogelijkheden die maar in de koelkast blijven liggen...
Groetjes,
Gent32m
Die andere setup boxen kosten ook geld (al zijn ze wel goedkoper).
Daarnaast zou ik liefst (mijn visie) alle functionaliteiten zoveel mogelijk in één toestel (vrije hardware keuze) hebben. Een toestel waar ik ook software kan op installeren. Zo heb ik liever video af te spelen op een HTPC (met codecs die je software matig later kan bijwerken), dan via een Media Player (bv WD TV Live), die je na zoveel jaar buiten mag gooien (codecs zijn verouderd, firmware support gestopt). Ik hou wel van een beetje 'duurzaamheid', als je iets aanschaft.
Niet tegenstaande, die WD TV Live zeer goede bakjes zijn. Maar als het kan, heb ik later liever een NUC daarvoor. Ik kan zoiets beter "fine-tunen" (wake up calls voorzien, om mijn NAS mee aan te krijgen, eigen software erop draaien, etc).
Als ik op die NUC televisie (via internet) kan bekijken, ermee kan surfen (op de tv, via één of ander aangepast draadloos klavier met ingebouwde muis), ermee video's kan afspelen, muziek beluisteren, etc.
Dan heb ik alle functionaliteiten die ik wens, in één handig toestel. Daarnaast ook maar onderhoud aan één toestel. Een afstandbediening voor één toestel (binnen zijn functionaliteiten), etc. Ipv straks 5 setup boxen (voor van alles en nog wat) boven mijn TV te hebben staan. Eentje voor muziek, eentje voor foto's, eentje voor tv, eentje voor, etc...
Maar inderdaad de TV markt is zichzelf een beetje kapot aan het maken. Ze komt niet echt van de grond (vanwege al dat copyright gedoe). Ergens jammer. Want technisch zijn er zoveel 'open' mogelijkheden die maar in de koelkast blijven liggen...
Groetjes,
Gent32m
-
- Deel van't meubilair
Tja, wat... 50 euro ? Op vijf jaar tijd is dat amper 1 euro per maand... daar kan je zelfs geen pint voor drinken.Gent32m schreef:Die andere setup boxen kosten ook geld (al zijn ze wel goedkoper).
Met sat kom je hier het verste... althans technisch gezien, qua aanbod (van specifieke Vlaams aanbod) loopt het soms wel eens fout.Gent32m schreef:Daarnaast zou ik liefst (mijn visie) alle functionaliteiten zoveel mogelijk in één toestel (vrije hardware keuze) hebben.
It's all about the money... en dat geven sommige partijen niet graag op. Als "klant" voel je je dan gewoon een melkkoe.Gent32m schreef:Want technisch zijn er zoveel 'open' mogelijkheden die maar in de koelkast blijven liggen...
- Gent32m
- Elite Poster
Bedoel je dat het Vlaamse aanbod via Bhaalu minder sterk is dan dit zelfde Vlaamse aanbod via bv Belgacom ?r2504 schreef:Met sat kom je hier het verste... althans technisch gezien, qua aanbod (van specifieke Vlaams aanbod) loopt het soms wel eens fout.
Je hebt alvast een punt. Als ik een nieuwe BBOX3 modem moet kopen (+- 100 euro), om vervolgens een HD decoder (aan 250 euro van Belgacom) op mijn bekabeld ethernet (via een switch) aan te kunnen sluiten en het TV signaal te kunnen ontvangen. Dan ben ik met aanschaf van zo een Bhaalu setopbox zelfs goedkoper af.
Langs de andere kant, als ik gratis via bv Belgacom TV Overal (op een HTPC, NUC, etc) deze TV content (via mijn bekabeld ethernet) kan afspelen. Kost met dit 0,0 euro in aanschaf. Zo een HTPC heb ik momenteel al draaien. En die NUC komt er om de WD TV Live (op termijn) te vervangen. Zou leuk zijn als die ook het TV signaal (via ethernet) dan kan weergeven.
Als de TV distributie meer de richting van het "Belgacom TV Overal" systeem opgaat. Ben ik eerder geneigd om in dit verhaal in te stappen. Eventueel een HD decoder tijdelijk te huren (tot Belgacom TV Overal op de pc meer op punt staat, inzake beeld kwaliteit). Er is hardware keuze genoeg op de markt. Ik wens me daarin niet teveel tot een bepaalde setop box van Bhaalu, Belgacom HD decoder, etc. te beperken. Al word ik wel ergens in dergelijk hoekje gedwongen natuurlijk. Het Bhaalu verhaal, is het verhaal met de Bhaalu box. Belgacom heeft TV Overal (vind ik fijn), en ook mogelijkheid tot HD Decoder (met betere kwaliteit).
Ik leer hier alvast veel bij en dat is fijn.
Groetjes,
Gent32m
-
- Elite Poster
Concreet voorbeeld: Vu+ solo sat receiver: 219 euro. Triax schotel 78cm: 30 euro. 1 LNB: 8 euro. 1 muurbeugel: 9 euro. Tel daar dan nog wat coax bij (maar die heb je ook nodig bij andere installaties). Dus totaal zit je aan 270 euro, alvast goedkoper dan Bhaalu en vergelijkbaar met BGC en TN decoders. Waarom dan zwijgen over de prijs van een sat. installatie?r2504 schreef:Prijzen van BGC en TN decoders zitten ook stevig boven de 200 euro... en over de prijs van een sat. installatie zullen we al helemaal maar zwijgen dan.Gent32m schreef:Het is duurder in aanschaf. Zo een Bhaalu setup box kost 300 euro.
- Gent32m
- Elite Poster
Een paar cijfers (ivm de Bhaalu kosten):
- 12 euro/ maand (aan TV abonnement bij TV Vlaanderen, de eerste 6 maanden).
- Voorlopig geen HD content (dit komt er later aan 10 euro / maand bij), wat het duurder zal maken dan Belgacom.
Op de site staat daarover vermeld:
- Voorlopig geen HD content (dit komt er later aan 10 euro / maand bij), wat het duurder zal maken dan Belgacom.
Op de site staat daarover vermeld:
Streamen in HD kan technisch, maar wordt in deze opstartfase nog niet ondersteund: HD zenders worden play back gestreamed in SD. Binnen enkele weken of maanden, wanneer er al wat meer bhaalu-leden co-investeren, zal er HD cloud infrastructuur aanwezig zijn. Maar omdat HD streaming veel meer dataverkeer en dus kosten voor streaming met zich meebrengt, dient er een HD streaming abonnement aangeboden te worden. Voor €10 per maand kan je in HD terugstreamen naar je grote scherm. Naarmate er meer bhaalu-leden bijkomen, zullen de streaming-kosten ook dalen en zal dus de prijs voor HD streaming kunnen dalen. Bhaalu zal evolueren. Naarmate het aantal bhaalu-leden groeit, zal er steeds meer kunnen en mogelijk zijn.
-
- Deel van't meubilair
Het aanbod is gebaseerd op een TVV aanbod en bevat dus nog steeds niet alle Vlaamse HD zenders (nu ja, Bhaalu heeft op zich toch geen HD). Verder hangt het af van welke zenders je precies wil... sommige hebben graag lokale zenders, anderen dan weer niet.Gent32m schreef:Bedoel je dat het Vlaamse aanbod via Bhaalu minder sterk is dan dit zelfde Vlaamse aanbod via bv Belgacom ?
Goh, ik zou er niet op hopen... de TV Overal en Yello toestanden zullen uiteindelijk een extra melkkoe worden... maar zeker niet de intentie hebben je klassieke manier van TV kijken te vervangen (de focus ligt nog altijd op een normaal TV toestel met decoder in je living). Het zal dus nog jaren vragen voor we hier verandering in zien... de vraag is of je daar gaat op wachten (da's een beetje zoals geen internet nemen omdat je weet dat er uiteindelijk fiber komt).Gent32m schreef:Als de TV distributie meer de richting van het "Belgacom TV Overal" systeem opgaat. Ben ik eerder geneigd om in dit verhaal in te stappen.
De installatie die je geeft is ook maar een basis installatie (1 LNB)... ik denk dat de gemiddelde sat. gebruiker al heer wat meer centjes op tafel heeft mogen leggen. Langs de andere kant kan je het ook niet vergelijken met BGC/TN of een Bhaalu... en dit zowel positief als negatief.Jack Daniels schreef:Waarom dan zwijgen over de prijs van een sat. installatie?
Op zich spreek ik enkel conceptueel over Bhaalu... ik geloof namelijk niet in hun (bestaande) business model en als klant plaats je jezelf dan ook in een kwetsbare situatie. Feit blijft dat je "hoge eisen" stelt in de huidige context... en daar moet je dan ook voor willen betalen... anders moet je tevreden zijn met standaard oplossing X, Y of Z.Gent32m schreef:Een paar cijfers (ivm de Bhaalu kosten):
- Gent32m
- Elite Poster
Je hebt een Belgacom TV abonnement nodig, wil je TV overal kunnen gebruiken. Als je een maxi of comfort pack hebt, krijg je TV overal gratis (hoef je enkel nog te activeren). In het andere geval kost dit je nog eens 5 euro / maand extra.Goztow schreef:ben je nu al zeker dat je TV overal kan nemen zonder een BGC TV abo te hebben?
Akkoord.r2504 schreef:Op zich spreek ik enkel conceptueel over Bhaalu... ik geloof namelijk niet in hun (bestaande) business model en als klant plaats je jezelf dan ook in een kwetsbare situatie. Feit blijft dat je "hoge eisen" stelt in de huidige context... en daar moet je dan ook voor willen betalen... anders moet je tevreden zijn met standaard oplossing X, Y of Z.
Andere gedachte. Waarom voorzien de TV zenders zelf niet in een platform om hun content te verspreiden. Bijvoorbeeld: Via deredactie.be, kun je uitgesteld TV kijken. De kwaliteit is geen HD (zelfs geen volwaardige SD). Maar het zijn wel zulke initiatieven die ik in de toekomst nog meer hoop te mogen verwelkomen.
Ander voorbeeld: Eurosport. Je kan een "internet" abonnement bij hen afnemen. Zodat je, via de browser op je pc (of andere tool) hun sport programma's online kunt bekijken (waarvan sommige uitgesteld).
In zekere zin bestaat er al van alles. Maar een VOLWAARDIG HD TV aanbod VIA INTERNET (met optionele, maar geen verplichte aankoop van setop boxes) niet echt.
- WeePee TV biedt geen HD en niet alle zenders
- Bhaalu is duur in aanschaf (met geen HD content aan die prijs)
- Stevie ? (nog onbekend)
- Belgacom TV (is mogelijk in goede kwaliteit via "betalende" HD decoder of aan lagere kwaliteit via "gratis" TV Overal)
Ik heb een snelle internet lijn en genoeg PC's die via browser of bijhorende software van alles kunnen decoderen.
Daarvoor heb ik geen smartcard, CI+ module (en een nieuwe tv nodig).
Enfin...
De markt is wat ze is momenteel.
Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 31 jul 2013, 13:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Een gemiddelde sat. gebruiker heeft 2 LNB staan, een gevorderde gebruiker heeft 4 LNB. Als we uitgaan van 4 LNB, dan komt er 3x8 euro bij voor de extra LNB, 10 euro voor een diseqc switch en 20 euro voor multifeedhouder. Totaal meerprijs: 54 euro. Tel daar die 270 euro bij en je zit aan iets meer dan 320 euro. En eigenlijk zijn die 4 LNB overkill. Bij mij zijn er ook 4 geïnstalleerd en de enige positie waar ik nooit naar kijk is die op 13°. Ik zou dus eigenlijk toekomen met 3 LNB. Die vierde dient meer als "opvulling" aangezien een multifeedhouder voorzien is voor 4 LNB en een diseqc switch ook voorzien is voor 4 LNB.r2504 schreef: De installatie die je geeft is ook maar een basis installatie (1 LNB)... ik denk dat de gemiddelde sat. gebruiker al heer wat meer centjes op tafel heeft mogen leggen. Langs de andere kant kan je het ook niet vergelijken met BGC/TN of een Bhaalu... en dit zowel positief als negatief.
-
- Deel van't meubilair
Goeie vraag... misschien zijn de zenders altijd wel tevreden geweest met hun inkomsten en wou men gewoon de extra moeite niet doen. Het is trouwens duidelijk dat (ondanks Steevie) men vandaag de dag ook nog niet echt moeite wil doen... maar naar analogie met de muziekindustrie gewoon een schuldige zoekt waarom hun verdien model verouderd. Volgende stap is dan trachten dit oud model in stand te houden door de consument extra tegen te werken (en trachten te verbieden opnames te maken, geen rechten te geven voor andere devices, ...)Gent32m schreef:Andere gedachte. Waarom voorzien de TV zenders zelf niet in een platform om hun content te verspreiden.
Dergelijk model vraagt heel wat van het netwerk (vandaag valt dit nog mee omdat mensen het amper gebruiken en de kwaliteit bedroevend laag is)... en dan gaan andere partijen weer klagen. Iedereen tracht dus zijn model in stand te houden... en de consument, die stond erbij, keek ernaar en trekt z'n portomonee (voorlopig nog) open.Gent32m schreef:In zekere zin bestaat er al van alles. Maar een VOLWAARDIG HD TV aanbod VIA INTERNET (met optionele, maar geen verplichte aankoop van setop boxes) niet echt.
Maar heeft de gemiddelde sat gebruiker ook een VU+ solo staan... of een duurdere Dreambox of welk ander toestel dan ook ? Waar is trouwens de prijs van je harddisk en extra tuners (alle andere kunnen namelijk meerdere programma's opnemen, Bhaalu zelfs alle zenders voor 60 dagen wat jij nooit kan voor een hardware kost van amper 300 euro) ?Jack Daniels schreef:Een gemiddelde sat. gebruiker heeft...
-
- Elite Poster
De onwetende sat. gebruiker is tevreden met de ontvanger van TVV. De gemiddelde sat. gebruiker kiest voor Kaon, Topfield, Humax, Strong,... De gevorderde houdt het bij een Linux ontvanger (Vu+, Reelbox, Dreambox,...)r2504 schreef: Maar heeft de gemiddelde sat gebruiker ook een VU+ solo staan... of een duurdere Dreambox of welk ander toestel dan ook ? Waar is trouwens de prijs van je harddisk en extra tuners (alle andere kunnen namelijk meerdere programma's opnemen, Bhaalu zelfs alle zenders voor 60 dagen wat jij nooit kan voor een hardware kost van amper 300 euro) ?
Wil je meerdere tuners, dan ga je voor een Vu solo2: kostprijs 319 euro en heeft 2 tuners aan boord. Dreambox? Die zijn veel van hun pluimen aan het verliezen ten voordele van Vu+. Veel gebruikers stappen over van Dreambox om 2 redenen: de hoge prijs en de povere hardware die je in de plaats krijgt (beperkt geheugen, trage processor bv.). De Dreambox 8000 (4 tuners) kostte ooit 800 à 900 euro. Model wordt niet langer ontwikkeld en krijgt geen update. Andere modellen (500, 800,...) krijgen wel een update, zij het dat het vijgen na Pasen zijn als je ziet wat de concurrentie aanbiedt voor veel minder geld.
En een harddisk. Tja, wat kost een 2,5 inch harddisk tegenwoordig? Heb geen benul van die prijzen.
En alle programma's (kunnen) opnemen voor een periode van 60 dagen, allemaal goed en wel. Je moet nadien nog wel de tijd vrijmaken om alles te bekijken, dus is in mijn ogen ook overkill.
-
- Deel van't meubilair
Het is trouwens in dit topic niet de bedoeling om de goedkoopste sat ontvanger te vinden (ja, je kan voor minder dan 300 euro iets samenstellen maar ver zal je er niet vanaf zijn, met je HDD zit je er vermoedelijk zelfs over). Ik wil gewoon aantonen dat de hardware bij iedere provider rond de 300 euro zit... en dat sat. gebruikers graag "het beste" hebben.
-
- Elite Poster
Hét grote voordeel van sat. ontvangst: de vrije hardware keuze.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
vrije hardware keuze, en het feit dat de datastream niet betaald moet worden! Vooral met het oog op meer HD zenders in de toekomst zou dit voordeel een echt pluspunt kunnen worden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA