[Q-nect] Scenario 1: Sarah

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

<a href="http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=5168">>> Iets gemist? Wat is Q-nect?</a>

Sarah kon niet wachten tot de schoolbel ging. Het was immers vrijdag en ze was van plan om met wat vriendinnen die avond en nacht op ‘mannenjacht’ te gaan. Al wekenlang hingen er affiches her en der verspreid voor de grootste fuif van de streek, en die ging die avond door. Terwijl ze aan het verkeerslicht stond liet haar Q-municator haar weten dat hij een match gevonden had [S1E1]. Maar ze stond midden in een grote groep scholieren en om daar iemand tussen te vinden... Ze besteedde er verder geen aandacht aan, want ze had nog aardig wat werk voor de boeg voor dat het avond was.

Ding dong. Marlies en Yentl stonden haar aan de deur al op te wachten. “Ik ko-om!” riep ze nog. Niet veel later stonden ze aan de gemeentelijke sporthal die voor de gelegenheid was omgebouwd tot fuif-hal. De Q-Municator stak in haar tasje en ze zette het ding op ‘stil’ en ‘beperkte modus’, want weinig kans dat ze het gepiep van het apparaatje zou horen boven de luide muziek [S1E2].
Nog maar net binnen viel haar oog al meteen op een groepje jongens dat wat nonchalant aan een podium stond in het midden van de hal. De blonde jongen van het groepje leek haar wel een snoepje. Ze gebaarde naar haar vriendinnen en ze knikten beiden van “prima keuze!”. Met een rasecht jachtinstinct gingen ze op pad om hun prooi te benaderen. Joris bleek hij te heten. Maar hij was bezet. Bummer. Dan maar verder zoeken. Maar de nacht was nog jong en er was nog helemaal niet veel volk. Sarah vroeg aan haar vriendinnen of ze iets wilde drinken, dan ging ze bonnetjes halen en de nodige sapjes. Ze hielden het zedig en gingen alledrie voor een colaatje. Met de cola in de hand observeerden ze iedereen die binnen kwam. Bingo, weer een kanshebber. Hij was wel alleen, maar even “stalken” om te zien waar hij heen ging kon geen kwaad. Misschien had hij wel afgesproken met zijn vriendin of zo. Maar hij bleef een beetje aarzelend aan de ingang staan en bleef maar staren in de zaal. Sarah grabbelde al haar moed bijeen en liep naar hem toe, op de voet gevolgd door haar vriendinnen. Hij bleek Tim te heten en had afgesproken met wat vrienden, maar die waren blijkbaar nog niet aangekomen. Hij had er geen moeite mee om de wachttijd met deze 3 leuke meiden door te brengen. Hij vroeg of ze iets wilden drinken, maar ze hadden nog steeds hun cola vast, dus ging hij een biertje voor hem alleen halen. Die hij dan ook in 1 teug binnenkapte voor de ogen van de meisjes en vervolgens met een luide boer liet blijken dat het hem gesmaakt had. Sarah vond het maar niets, maar ja. Ze babbelden wat verder en tot zijn vrienden aankwamen: het type dat je liever niet tegenkomt in een donker hoekje, ’s avonds laat. De meisjes groetten Tim die zijn eigen weg op ging. Teleurgesteld grabbelde ze in haar tasje naar haar pak sigaretten en zag het wilde geflikker van haar Q-Municator.

Waw, 7 matches, en dat in beperkte modus [S1E3]. Veel potentieel volk in deze zaal. Bij het overlopen van de nummers viel haar 1 nummer op. Het was hetzelfde als dat van aan het verkeerslicht. Ze zette het apparaat op actief zoeken [S1E4] en liep door de zaal in zigzagpatroon tot het apparaat hetzelfde nummer terug tegen kwam. Jawel, ergens achteraan had ze prijs. Nu was het nog observeren tot ze iemand zag die ook zo’n apparaatje had. Ze zag Dirk opkijken en naar een Q-Municator grabbelen [S1E5]. Ze kende hem nog van vroeger, ze hadden ooit nog samen in de klas gezeten, maar door de jaren heen hadden ze niet meer met mekaar gesproken. De potentiële match met de Q-Municator was reden genoeg om met hem nog eens een praatje te maken [S1E6], hij was immers helemaal niet onknap.

“Hey Dirk!”. “Hey Sarah! Dat is lang geleden!”. Het ijs was gebroken. Na het ophalen van wat herinneringen uit vervlogen tijden kwam het gesprek op de Q-Municator uit. Jawel, hij was de match. Beiden toch wel lichtelijk verbaasd van de keuze van het apparaat moesten ze toch wel even lachen [S1E7], maar het gewenste profiel liegt niet. Sarah en haar vriendinnen hebben de rest van de nacht met Dirk en zijn kompanen zitten verder feesten, zonder gevolg.

Zondag avond kreeg Sarah echter een smsje van Dirk via het Q-Nect-systeem [S1E8]. Of ze niet samen naar school konden fietsen en nog wat nababbelen over de vrijdag-avond. Dat was prima voor haar.
Ondertussen is dit 2 maanden geleden en is Sarah uiterst tevreden over haar nieuw vriendje, Dirk.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

En dit is de situatie als het allemaal mooi volgens de regeltjes gaat.

Wat wil je eigenlijk bereiken met dit ding? Volgens mij is het nogal overbodig. Trouwens je profiel invullen op zo'n aparaat , 't zal net zo zijn als met een CV invullen: "een mens is maar 1 keer in zijn leven perfect en dat is als hij zijn CV invult" ;)

Als je iemand ziet staan die je wel ziet zitten, dan kan je daar toch gewoon op afstappen ook? Moeten daarom al je hobby's/... matchen? Ik hoop van niet in mijn geval, want het zou maar saai zijn.

greetz,

Nob
Sandman
Pro Member
Pro Member

mjah, i kzie wel in dat het misschien voor sommige zaken leuk kan zijn, maar ik wil zlf nooit met zoiets rondlopen. ik hou niet van voorspelbare dingen ,dat vind ik maar saai.... En met zo een ding ga je je dus focussen om steeds mensen die dezelfde opvattingen tegen te komen, lijkt me, terwijl het juist heel verrijkend kan zijn om heel diverse mensen tegen te komen.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Zouden jullie naast algemene commentaar ook opmerkingen willen geven omtrent 'features' die ik met een code in de tekst heb aangeduid?
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

Ik dacht dat in de vorige topic gezegt was dat het geen datingtool was?
groetjes foxxy
:banana: :kiss: :kiss: :kiss: :banana:
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar heel wat reacties op mijn rfid/gsm idee in het vorige topic. Mag ik er wel op duiden dat dit apparaat/rfids ten allen tijde afgezet kan worden.

Net zoals een GSM die je kan afzetten om niet bereikbaar te zijn. Veel mensen hadden hetzelfde idee bij het begin van de GSM hype eind jaren '90.

Ik heb nog maar een jaar een GSM ! Dit omdat ik hem gekregen heb voor mijn 18de verjaardag. Ik moest gewoon geen GSM hebben, want ja, ik had weinig zin om altijd bereikbaar te zijn. Uiteindelijk, nu heb ik er één en nu gebruik ik deze enkel wanneer ik het wil. Wil ik niet bereikbaar zijn, zet ik hem gewoon af.

De mensen die zeggen dat dit de social skills achteruit zet; dit is bullshit. De mensen die deze communicator in de eerste plaats gebruiken hebben namelijk amper social skills. Dan kijk ik in de eerste plaats naar mezelf. Ik spendeer meer tijd aan chatten, dan aan praten; Zielig niet? Wel deze communicator biedt een alternatief, dat socialer is dan de desktop die je anders naast je hebt :).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

foxxy girl schreef:Ik dacht dat in de vorige topic gezegt was dat het geen datingtool was?

Neen, maar dat was wel een van de mogelijke toepassingen. Ik wilde gewoon even vermijden dat je blijft denken dat dat de enige toepassing zou zijn, hier op papier zit ik al een heel stukje verder natuurlijk, maar die andere toepassingen zal je nog zien verschijnen bij andere scenario's.
canabeez
Plus Member
Plus Member

The_Borg schreef:De mensen die zeggen dat dit de social skills achteruit zet; dit is bullshit. De mensen die deze communicator in de eerste plaats gebruiken hebben namelijk amper social skills. Dan kijk ik in de eerste plaats naar mezelf. Ik spendeer meer tijd aan chatten, dan aan praten; Zielig niet? Wel deze communicator biedt een alternatief, dat socialer is dan de desktop die je anders naast je hebt :).

En denk je dat je door dat toestel meer buiten zult vertoeven?
Een paar dagen en teleurstellingen later en het ding ligt
tussen de spinnewebben en jij weer achter je klavier ;)
geen aanval op jou hoor, het is gewoon zoals ik denk dat
er velen zouden kunnen reageren..

greetz
Akira
Elite Poster
Elite Poster

het probleem met zo dingen is dat ge kunt liegen, niet iedereen is zo eerlijk over hoe hij of zij is

ik heb misschien een ander idee,
sommige gsm worden nu uitgerust met java
wat als je q-nect louter softwarematig maakt zodat mensen het kunnen downloaden of aankopen(te zien wat je doel is) en op hun mobieltje zetten
want tegen dat het beschikbaar zou zijn zal iedereen wel al een gsm hebben en kunnen ze mss net als de huidige smartphone ook applicaties besturen op hun gsm. Is dit niet veel handiger dan een apparaat ontwerpen met enkel deze functie want ik denk niet dat er echt veel mensen dit zullen kopen (de breezahchicks natuurlijk wel)

Het is natuurlijk ook te zien hoe je de lancering aanpakt en de advertising er rond, dit maakt meestal het beginsucces uit. Met zulke dingen moet je wel oppassen dat het niet een snelle dood kent als sommige rages dus je zult je applicatie ook vaak moeten updaten

misschien kun je ook speciale "meetings" of parties geven waar mensen met deze applicatie het ding tenvolle kunnen benutten want iedereen op deze party zal de Q-nect hebben.

Wat je ook kan doen is je applicaite proberen doorverkopen aan een operator of gsmfabrikant

om kort te zeggen het hangt ervan af hoe slim je het aanpakt want vaak kan een kleine fout fataal zijn.
Het enige wat ik me afvraag is of dit wel veel succes zal hebben., want wie let er nu heletijd op dat ding als ie int stad rondloopt of aan het fuiven is, niemand tenzij ze echt hopeloos zijn of op een snelle wip uit zijn:)
maar ik hoop natuurlijk dat dit project voor jullie succesvol gaat zijn, niets is leuker dan afstuderen met een succesvol project wat je misschien na de studies nog verder kan uitbouwen tot heuse bron van uw eigen inkomen!

via deze weg wens ik meon en zijn studiegenoten veel succes

meon> zou het niet handig zijn om een appart deel van dit forum te reserveren voor dit project?

edit>oops blijkbaar is dit al , had het niet gezien daar ik altijd naar de nieuwe posts kijk :)
de pispaal <<
Seal
Pro Member
Pro Member

Weet je, er is wel nog interactie van de gebruiker nodig.
Ja, het laat wel weten dat er een "match" in de buurt is, maar je moet hem/haar nog wel steeds gaan zoeken.
Het ding maakt onderscheid op een niveau waarvan de meesten onder ons van zeggen dat ze dat ook doen -> schoonheid zit aan de binnenkant comes to mind <- maar eigenlijk wel altijd eerst naar de buitenkant kijken alvorens de binnenkant te kunnen/willen leren kennen. Zelf ben ik ook schuldig aan voornoemde.

Stel nu dat Sarah was blijven staan op haar plaats in de zaal/ruimte en niet naar achter was gegaan. Had ze Dirk dan ook later nog kunnen tegenkomen? We'll never know. Heeft het toestel dan ook nut?
Voor Sarah en Dirk in ieder geval wel.
Kunnen we deze lijn verdertrekken naar de algehele populatie?
No clue.

Denk ik dat dit mensen vooruit kan helpen in het aanscherpen van de intermenselijke contacten?
Hangt er van af.

Het is in ieder geval een intrigerend gegeven en ik ben curieus naar de andere scenario's.
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

meon schreef:
foxxy girl schreef:Ik dacht dat in de vorige topic gezegt was dat het geen datingtool was?

Neen, maar dat was wel een van de mogelijke toepassingen. Ik wilde gewoon even vermijden dat je blijft denken dat dat de enige toepassing zou zijn, hier op papier zit ik al een heel stukje verder natuurlijk, maar die andere toepassingen zal je nog zien verschijnen bij andere scenario's.

Sja, je kreeg al die opmerking bij de introductie. Als je nu nog begint met een dating-senario dan geef je ons toch een verkeerd signaal, denk ik.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Mja, maar Spock laten we er van uitgaan dat dit wel één van de belangrijkste functies zal zijn. Dating is wel het verkeerde woord. Het hoeft niet om Dating te gaan, maar zo kan je mensen uit je interessegroepen snel ontmoeten.

In een maatschappij waar alles snel gaat, worden sociale contacten gewoon bemoeilijkt. Dit is gewoon de realiteit. Zou het niet gewoon beestig zijn, moest je simpelweg kunnen zeggen, hey leuk, iemand die in een legobouwclub zit (of weet ik veel welke andere rariteit :-) ).

Ik ben op internet met mensen in contact gekomen die ik anders nooit ontmoet zou hebben. Stel je voor dat je hetzelde kan doen, maar dan in real life. Dat zou toch echt mega zijn.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Neen, dank je. Het menselijk aspect is nog steeds het belangerijkste. Een machientje kan niet gaan bepalen wanneer wij iemand leuk mogen vinden of wanneer wij aan het juiste profiel voldoen om een bepaald produkt aan te schaffen. Je zal zien dat er steeds weer freaks zijn die dit machientje weten te manipuleren en ons beginnen te "spammen". Inbreuk op privacy is het en als je echt Big Brother-toestanden wil trek dan in bij de bewoners van één of ander BB-huis ter wereld of vraag Endemol of ze je niet al test permanent in het huis mogen laten wonen. Het is niet voor mij, eh dat ik het zeg, maar jezelf.... :wink:

het enige nut voor dit machientje zou kunnen zijn dat je eventueel je kinderen er mee zou kunnen opsporen. Maar dat kan heden ten dage al met de GSM dus mijn voorlopig rapport, tot iemand mij van het tegendeel weet te overtuigen: classement verticalement !
Akira
Elite Poster
Elite Poster

mja maar wat is het bereik van zo'n toestelletje?
en zit er ook een tracking modus in om zo degene te vinden?

kan dit niet ook misbruikt worden door pedofielen, verkrachters en ander gespuis

bij dergelijke projecten moet je ook goed nadenken over de negatieve aspecten
de pispaal <<
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zeg meon, voor wanneer is de verfilming? :wink:

S1E1 -> Veel valt hier niet over te zeggen, het ding doet zijn werk
S1E2 -> logische functie
S1E3 -> Wat is beperkte modus? Beperkt in de zin van strengheid of afstand, of zendt ze dan zelf niet uit en ontvangt ze enkel?
S1E4 -> snap ik niet zo goed, maar kom, zal wel met het Q-nect protocol te maken hebben :p Actief zoeken zie ik persoonlijk als haar profiel uitzenden naar alles in de omgeving waarop dan een direct antwoord wordt verwacht (soort ping). Misschien kunnen de anderen dan ook zien (in geval van een match) dat er actief gezocht werd. Dat laatste zou S1E5 verklaren :)
S1E5 -> zie hierboven
S1E6 -> de Q-nect alleen zal zelden de reden zijn denk ik. Het uiterlijk en soms ook zoals in dit verhaal de voorgeschiedenis van de personen zal een rol spelen.
S1E7 -> Toestel vergist zich niet (op voorwaarde dat het goed werkt, waarvan ik hier uitga), dit is gewoon nerveus het ijs breken in de zin van "Hehe, wie had dat nu verwacht, toch raar hé".
S1E8 -> Leuk.. hopelijk wel met wederzijdse toestemming (sarah zal die avond dus een soort van accept to friends list gedaan hebben waardoor dat smsje mogelijk werd), anders krijg je misschien stalkers.

Ziezo das mijn gedacht bij de puntjes.
NuKeM
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het zou een leuke gadget kunnen zijn maar zelf sociaal kontakt zoeken is
in feite nog altijd leuker. Je blijft met dat ding dan in een beperkte kring,
je zoekt zelf niet meer want het doet het voor je.
Voor een momentopname is dat wel goed maar elkaar zelf leren ontdekken is er niet meer bij want de match is al gemaakt.
Sarah en Dirk vinden door de Q-nect dat ze bij elkaar passen(want dat ding liegt niet), hoeveel verloren sociale kontakten mis je dan als men zich enkel toespitst op de "matches" die het machientje geeft. Ik weet nog uit mijn tijd de discusies tussen twee heel verschillende karakters die totaal niet bij elkaar pasten en die mekaar het licht in de ogen niet gunden maar die nu gelukkig samenleven omdat ze zelf ontdekt hadden hoe ze elkaar konden aanvullen in het verdere leven. Zelf ontdekken wat die leuke meid/jongen over je denkt geeft nog altijd een grotere levenswijsheid en ervaring mee dan dat machientje dacht ik. Voor de mensen die wat teruggetrokken leven (lees beschaamd zijn) kan dat machientje ook geen hulp zijn want men moet nog altijd de eerste stap zelf zetten. Het kan misschien een hulp zijn om kontakten te leggen maar ik kan maar èèn ding zeggen, kom buiten, geef er een lap op ofzo en zoek zelf de mensen op met dezelfde intresses en dat is dan nog geen garantie voor een interessant gesprek/date or wathever.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”