Suggesties: Linken open in nieuwe tab

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Ik vind het eigenlijk wel vervelend als je hier een link aanklikt dat deze in de plaats komt van UB, is het niet mogelijk om dat in een nieuwe tab te openen?

(ja ik kan mijn scrolwiel gebruiken maarja...dat werkt nu niet meer 8) & rechter klik open in nieuw tabblad is te lastig )
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ctrl inhouden als je klikt. Dit is gewenste behavior dus zal nie aangepast worden, sorry.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yeps, zo werk ik ook. Ctrl + gewoon muisklikje :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Op een tablet gaat dat niet. Daar moet je lang drukken voor het menu, en dan een menuitem kiezen. Voor mij is het gewenste gedrag toch ook standaard in een nieuw tabblad openen. Zeker voor externe links.
Laatst gewijzigd door depeje 12 jun 2012, 10:49, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Voor externe links zou dit inderdaad een verrijking zijn.
Bij mijn tab werkt dit ook prima, in combinatie met opera mini (zelfs op mn gsm). Lang op link duwen en dan "openen in tabblad". Klaar

Telefonie = EDPnet + OVH
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bij FF kun je instellen via een tweak dat hij externe links in nieuw tabblad opent.
Bij Chrome is dat jammergenoeg niet mogelijk...

Uit een ver verleden meen ik mij te herinneren dat dit met Opera ook mogelijk was, hoe het met IE zit weet'k niet.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Openen in een nieuwe tab bestaat in geen enkele scriptingtaal, html, of css-oplosing; Tabs worden gemanaged door de browser.
Popups en nieuwe vensters kunnen browsers naar een tab sturen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Het idee is dus momenteel klik je op een link en je krijgt je forum niet meer, maar (in dit voorbeeld) google.
weg UB, want hij opent "by default" in hetzelfde venster.
imho NIET het gewenste gedrag voor een site of forum.

Extra handelingen kunnen niet het default gewenste gedrag zijn: een gebruiker moet zo makkelijk mogelijk op de site kunnen blijven,
en door te defaulten naar "nieuwe links naar (externe) sites openen in hetzelfde venster als de huidige site" werk je dat nogal tegen.

Hoewel het mij niet zoveel uitmaakt (de wereld van websites is toch zo omgekeerd dat rechtsklikken standaardgedrag is geworden),
snap ik de vraag wel en ben ik het er zelfs helemaal mee eens.

Een simpele aanpassing waarbij de links een target meekrijgen, is genoeg.
Dan krijg het het gewenste gedrag op de site, en de gebruikersvoorkeuren van de browser geven je dan een default nieuw venster of nieuwe tab.
Ideaal dus.

en het "target" attribuut bestaat toch al ettelijke jaren :)
krisken
userbase crew
userbase crew

Ideaal inderdaad, alleen moet het toegepast worden in de forumsoftware...

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

prime links mss?

http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 0&t=581660
http://www.absoluteanime.com/forum/mods ... 0Links.zip
http://www.absoluteanime.com/forum/mods ... nstall.xml

zou moeten werken op het forum, is up to date, en doet was er gevraagd wordt :)

edit:

origineel, in phpbb2 was dit trouwens wel het default behaviour, maar blijkbaar, om het hele forum xhtml strict (ipv transitional...) te houden, hebben ze het er bij phpbb3 weer uitgegooid...

nouja, oplossing aangeboden ;)
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Beste moderators / beheerders / admins

zou het mogelijk zijn om embedded URLS in forum posts automatisch in een nieuw tablad te laten openen, ik heb het nu namelijk veel voor dat ik dat tablad wil sluiten terwijl ik dan ook ineens het forum kwijt ben :-D

Ik weet dat je met je 3e muistoets dat ook kan, maar tis een beetje een gewoonte van facebook denk ik :P daar opent hij automatisch alles in een nieuw tablad.

succes ermee ;) :beerchug:
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 jul 2013, 21:55, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Post samengevoegd met reeds bestaande topic hierover
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Dit is, vrees ik, wanted behaviour. De standaard is dat je ctrl inhoudt om in een nieuwe tab te openen en zo dus zelf de keuze behoudt. Midden muisknop kan ook.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

kon het maar eens vragen om deze functie te implementeren he ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De vraag komt regelmatig terug... http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=25&t=34413

Ik denk dat ik ze zelf ook al eens gepost heb trouwens.

[Mod Edit] de 2 topics samengevoegd
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

ctrl wordt hier ook veel gebruikt.
Zou inderdaad wel gemakkelijk zijn mocht hij dit standaard in een nieuw tab openen. Eventueel een instelling waar elke gebruiker zijn voorkeur kan aanduiden...
meon
Administrator
Administrator
Provider

Externe links naar een tab openen kan *niet* door 'ons' gemaakt worden. Tabs zijn browserfunctionaliteit en het is aan de browser of zijn extensies om te bepalen wat naar een tab, popup of nieuw venster wordt gestuurd.

Externe links naar een nieuw venster openen moet eigenlijk simpel te doen zijn met wat jQuery-gegoochel. Niet dat ik zelf nood heb hieraan (ik bepaal zelf wat zo opent via de scrollwheel-klik-methode), maar ik begrijp dat sommigen dit liever anders zien :)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik heb me er zelf ook al aan gestoord op UB. Nu let ik er gewoon op door de link zelf in een nieuw venster te openen maar het blijft m.i. logidch dat deze vraag nog steeds gesteld wordt. Misschien toch maar eens overwegen guys?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

meon schreef:Externe links naar een tab openen kan *niet* door 'ons' gemaakt worden. Tabs zijn browserfunctionaliteit en het is aan de browser of zijn extensies om te bepalen wat naar een tab, popup of nieuw venster wordt gestuurd.
Hoe implementeren ze dat dan op andere fora? Of: hoe verschilt dan de implementatie van links in phpBB op Userbase met andere phpBB-based fora?
http://forum.adsl-bc.org/ doet het bijvoorbeeld prima met externe links.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Zoals ik zei, met een beetje jQuery-magie:

Code: Selecteer alles

$(document).ready(function(){
  $("a.postlink").click(function() {window.open(this.href);return false;});
});
Dus eerst hebben ze de phpBB-code aangepast zodat hyperlinks in een bericht een extra CSS-klasse krijgen, en via jQuery hangen ze daar een event aan dat links opent in een nieuw venster.
Is volgens mij niet de juiste implementatie, want interne links in een bericht (bvb verwijzing naar ander topic) worden op die manier ook geopend in een nieuw venster.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Juist. Zou enkel op interne links van toepassing mogen zijn.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Allemaal goed en wel scrollwielclick en 3de muisknop klik, en CTRL+click ... maar sommigen werken om te surfen met een trackpad, met 1 hand - het andere hand heeft iets vast om te eten, of ondersteund het hoofd :) - en om dan een extra toets in te drukken, of rechts te klikken op het trackpad en "open in new window" ... teveel moeite :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
meon
Administrator
Administrator
Provider

Een fatsoenlijk trackpad/touchpad heeft 3 knoppen ;)
Tenzij je een Apple hebt, dan mag je al blij zijn als je rechtermuisknop kan doen ;)
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

selder schreef:Allemaal goed en wel scrollwielclick en 3de muisknop klik, en CTRL+click ... maar sommigen werken om te surfen met een trackpad, met 1 hand - het andere hand heeft iets vast om te eten, of ondersteund het hoofd :) - en om dan een extra toets in te drukken, of rechts te klikken op het trackpad en "open in new window" ... teveel moeite :)
Het is zeker niet te veel moeite, maar het is gewoon omdat op veel andere websites dit reeds standaard gebeurt bij het klikken :P (ok ja bij 2dehands en van die toestand nog niet :P)
En dan bezoek je userbase ... hmm interessante link /foto ... *klik* ... ok gezien close tab ... f*** forum/userbase kwijt ... restore tab
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

solid-killer schreef:Het is zeker niet te veel moeite, maar het is gewoon omdat op veel andere websites dit reeds standaard gebeurt bij het klikken :P (ok ja bij 2dehands en van die toestand nog niet :P)
En dan bezoek je userbase ... hmm interessante link /foto ... *klik* ... ok gezien close tab ... f*** forum/userbase kwijt ... restore tab
Haha, helemaal juist! Zo goed als elke keer als ik toch eens op een link op UB klik :)

UB is de _enige_ website die dat gedrag vertoont. Bij geen enkele andere website, forum, whatnot heb ik daar problemen mee. Altijd netjes externe links opendoen in een nieuwe tab. Wat eigelijk een nieuw window is, maar welke moderne browser opent zo'n links nu niet in een nieuw tab...

meon schreef:Een fatsoenlijk trackpad/touchpad heeft 3 knoppen ;)
Tenzij je een Apple hebt, dan mag je al blij zijn als je rechtermuisknop kan doen ;)
Ik weet niet hoe jij "surft", maar dat doe ik met 2 vingers en een heleboel gestures, ik kom aan geen "buttons" in m'n browser, of ik gebruik geen "knoppen" op m'n toetsenbord. En dat gaat r-a-z-e-n-d snel.

- scrollen in een website met 2 vingers, dat is echt zalig!
- 2 finger swipe > vorige pagina
- tappen met 2 fingers, inzoomen op de text (browser detecteert de DIVs denk ik, is steeds mooi ingezoomd op de text)
- een woord dat je niet begrijpt? 3 finger tap en je krijgt er uitleg over (dictionary, wikipedia etc)

Mijn 2 vingers komen niet van dat trackpad af bij 99% van de websites die ik bezoek als ik aan het surfen ben :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Het kan erger, vroeger kon je zelfs geen topic openen in een nieuwe tab omdat hij dan evengoed in de tab waarin je zat het topic opende. Dat was pas irritant! :D
Aan de issue hier erger ik me enkel als ik op een tablet zit waar geen TapaTalk op staat of op mijn gsm waar TapaTalk nog in de bèta fase zit en nog niet werkt met Userbase. Ik kan me er dus wel in vinden moest men het aanpassen, maar het is niet dat ik er zo vaak last van heb :-) .
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Eigenlijk met gewoon target=_blank in te voegen op de juiste plaats... misschien moeten we eerst eens een poll maken ove welk behaviour de users willen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
meon
Administrator
Administrator
Provider

selder schreef:- scrollen in een website met 2 vingers, dat is echt zalig!
- 2 finger swipe > vorige pagina
- tappen met 2 fingers, inzoomen op de text (browser detecteert de DIVs denk ik, is steeds mooi ingezoomd op de text)
- een woord dat je niet begrijpt? 3 finger tap en je krijgt er uitleg over (dictionary, wikipedia etc)
Die gestures hebben we ook al lang op Windows hoor, niet allemaal, maar toch: 2-vinger-scroll, pinch to zoom, roteren, volgende/vorige met 3 vingers swipen, ...
De technologie die Apple gebruikt is immers van Synaptics, en die hebben die multitouch ook op Windows gebracht.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Ik ga niet zeggen dat ik hier alle merken van WinTel laptops al in m'n handen gehad heb, maar bij de modellen die ik al wel geïnstalleerd heb werkt dat toch écht niet hoor. Zéker niet onder Windows 7, en ook niet met de drivers van de touchpad. 2 finger swipe voor "back" heb ik op nog geen één Windows weten werken. Zelfs niet op die Windows Blue Preview hier naast me!!
Laatst gewijzigd door TiTanium 27 jul 2013, 11:56, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: FullQuote verwijderd.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

MClaeys schreef:Het kan erger, vroeger kon je zelfs geen topic openen in een nieuwe tab omdat hij dan evengoed in de tab waarin je zat het topic opende. Dat was pas irritant! :D
Aan de issue hier erger ik me enkel als ik op een tablet zit waar geen TapaTalk op staat of op mijn gsm waar TapaTalk nog in de bèta fase zit en nog niet werkt met Userbase. Ik kan me er dus wel in vinden moest men het aanpassen, maar het is niet dat ik er zo vaak last van heb :-) .
Ja over tablets gesproken :P ik gebruik geen tapatalk maar chrome waardoor ik dus de submenu's bovenaan de website niet kan gebruiken :P
Ik gebruik veel de knop "nieuwe berichten" (forum) dusjah nu moet ik eerst inloggen en naar het forum gaan om op die knop te kunnen klikken :P
meon
Administrator
Administrator
Provider

selder schreef:...2 finger swipe voor "back" heb ik op nog geen één Windows weten werken. .... Zelfs niet op die Windows Blue Preview hier naast me!!
Correcte drivers installeren en inschakelen die handel (het is 3 vinger flick voor back/next):
Afbeelding
solid-killer schreef:maar chrome waardoor ik dus de submenu's bovenaan de website niet kan gebruiken :P
Dat menu is gebaseerd op s_uckerfish dat dateert uit het non-touch-tijdperk. Zuigt inderdaad; in nieuwe site niet meer aanwezig (menu's zijn daar CSS3 en niet op basis van javascript).
Bijlagen
touchpad-gestures.png
(76.75 KiB) 8 keer gedownload
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Nieuwe site?
Want dat is inderdaad de hell, ik kon mijn eigen berichten niet meer zien en zelfs niet inloggen overlaatst op de iPad in Chrome :roll: Want door een Tapatalk bug moest ik een of andere captcha invullen om mijn profiel te deblokkeren en dat ging dus niet in Tapatalk zelf. Op de FrontPage kon ik wel inloggen maar dat logt me niet in op het forum.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

meon schreef: Correcte drivers installeren en inschakelen die handel (het is 3 vinger flick voor back/next):
Kunt gij zien wat ik fout doe?

- HP Elitebook 8560p, 16GB, i5, 256SSD
- Windows Blue Preview
- Synaptics drivers 7.5 geïnstalleerd en gereboot
- ik 'flick' met drie vingers van links naar rechts om dus "back" te gaan in de browser

[youtube]YmUgSzmFFjU[/youtube]

Ter vergelijking: hier is een filmpje van 2 finger swipe op OSX:

[youtube]57tbdF1wPjw[/youtube]
meon
Administrator
Administrator
Provider

Elitebook 8540w, momenteel in Win7, IE9 (Chrome werkt niet) en hier werkt het met 3 vingers (wel niet zo fancy als op de MBP).
Zoals het er nu uitziet overklast ge in alles mijn setup, dus ik weet niet waarom het niet werkt... De optie is toch ingeschakeld eh (want da's default niet dacht ik)?

Anyway, waarover dit topic ging: externe links openen in een nieuwe tab moet dus te doen zijn. Bovendien breekt dit geen bestaande functionaliteit af en kan dit denk ik gewoon geïmplementeerd worden...
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Als je het filmpje op youtube zelf beziet, en voor 1080p en fullscreen kiest, kunt ge de settings van de TouchPad zien, 't staat standaard aangevinkt.

Zo is dat op alle Dell en HP laptops (grof geschat 20 verschillende modellen?) die ik hier al geïnstalleerd heb, het werkt gewoon _niet_. :/

rMBP daarintegen? Right out of the box :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Hangt dit niet simpelweg af van de gebruikte touchpad zelf ? De hardware moet namelijk multi-touch supporteren anders kan de software immers nooit zien of je met 1, 2 of 3 vingers aan het swipen bent. Ik heb hier paar netbooks en laptops en bij mijn weten werkt dit alleen op mijn Vaio netbook.
Bvb net nog gedubbelcheckt op de Elitebook 8440p van mijn werk. In de settings staat 2-finger scrolling enabled, maar werkt simpelweg niet (je kan bij die setting bvb voor 'Practice' kiezen en dat werkt ook niet).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

terug ontopic? Mijn links openen altijd 'als ze naar een andere site linken' in een nieuwe tab, door deze firefoxplugin : https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... src=search

wel bij extra-addons en hem daar bij opties juist instellen (dus het schuiverke verzetten naar optie 2)
de koe zegt boe
meon
Administrator
Administrator
Provider

selder schreef:Als je het filmpje op youtube zelf beziet, en voor 1080p en fullscreen kiest
Your right flick should be a left flick.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”