ADSL2+

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ook in Engeland staat men niet stil, en wil met ADSL2+ uitrollen. ADSL2+ biedt snelheden tot 24 Mbps down en 3 Mbps up aan, en kan langere lijnen aan dan standaard ADSL.

BBC artikel

In Nederland is immidels door bbned begonnen met het upgraden van DSLAMS naar nieuwe Alcatels die ADSL2+ ondersteunen. Zelfs met gewoon ADSL modems merken mensen al een stabielere upload en download.

Belgacom slaat overigens ADSL2+ over om direct te beginnen met VDSL. Echter omdat hier de glasvezel en DSLAMS geplaatst moeten worden in / bij de kabelverdelers zijn hier de kosten veel hoger van. (de maximale afstand VDSL is 1200 meter, de gemiddelde afstand tussen kabelverdeler en huisaansluiting is 600 meter)

Afbeelding

Nog de snelheden en afstanden:
ADSL1 8 mpbs / 1 1 mbps 5 km
ADSL2+ 24 mbps / 3 mbps 7 km
SDSL 2,3 mbps synchroon 6 km
VDSL 52 mbps / 13 mbps of 26 mbps synchroon. 1200 meter
Blue-Sky
Erelid
Erelid

qless schreef:Ook in Engeland staat men niet stil, en wil met ADSL2+ uitrollen. ADSL2+ biedt snelheden tot 24 Mbps down en 3 Mbps up aan, en kan langere lijnen aan dan standaard ADSL.

Wel vreemd dat hier aangegeven wordt dat de upload hoger ligt als de download snelheid, in tegenstelling met wat wij hier kennen in België :?
Afbeelding
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Euhh... 3 Mbps is toch niet hoger dan 24 Mbps?
Xtremegamer
Starter
Starter
Contacteer:

rofl :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

qless schreef:en kan langere lijnen aan dan standaard ADSL.

Huh... als ik het groene (ADSL) lobje vergelijk met het blauwe (ADSL+) dan gaat dit toch verder wat betreft afstand tot de centrale ?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:
qless schreef:en kan langere lijnen aan dan standaard ADSL.

Huh... als ik het groene (ADSL) lobje vergelijk met het blauwe (ADSL+) dan gaat dit toch verder wat betreft afstand tot de centrale ?

Jot, maar da's maar een tekeningetje... Er wordt gezegd dat ADSL2+ bij 7 km nog voor 200 Kbps downstream link kan zorgen...
Gast

(de maximale afstand VDSL is 1200 meter, de gemiddelde afstand tussen kabelverdeler en huisaansluiting is 600 meter)

600 meter voor kabel?
Volgens Belgacom zit ik op +4km met mijn telefoonaansluiting... net binnen het maximum van ADSL, ik haal dan ook "maar" maximaal 210KB/s download. Dus er zijn hopen meer kabelverdeelpunten dan telefooncentrales?

Wat ik dus ook niet snap, als VDSL kabel is... wat komt Belgacom dan doen?
Allemaal nieuwe kabels leggen ipv hun koperdraadjes? Ik dacht dat kabel in handen was van andere instanties?

:???: :???:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Anonymous schreef:Allemaal nieuwe kabels leggen ipv hun koperdraadjes? Ik dacht dat kabel in handen was van andere instanties?

Je hebt stroomkabels, telefoonkabels, TVkabels, ...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Anonymous schreef:
(de maximale afstand VDSL is 1200 meter, de gemiddelde afstand tussen kabelverdeler en huisaansluiting is 600 meter)

600 meter voor kabel?
Volgens Belgacom zit ik op +4km met mijn telefoonaansluiting... net binnen het maximum van ADSL, ik haal dan ook "maar" maximaal 210KB/s download. Dus er zijn hopen meer kabelverdeelpunten dan telefooncentrales?

Wat ik dus ook niet snap, als VDSL kabel is... wat komt Belgacom dan doen?
Allemaal nieuwe kabels leggen ipv hun koperdraadjes? Ik dacht dat kabel in handen was van andere instanties?

Wat je normaal gesproken hebt is 1 centrale, waarvandaan verschillende (dikke) bundels met kabels (koperdraad) naar de kabelverdelers lopen. Meestal hebben een aantal straten samen zo'n kvd. Sommige grote flats hebben een eigen kvd. Vanaf die kvd loopt er een enkele losse koperkabel (2 of 4 adres) naar de cpe: jouw huis. Dus een kvd is eigenlijk een "dom" kastje waarbij alle losse aansluitings draaiden worden samengeknoopt in 1 grote dikke ( > meer dan 60 adres) koperen kabel. Je hebt dan nog wel steeds je eigen koperdraadje tot aan de centrale. Vandaar ook dat de ADSL afstand wordt gemeten van huis <-> centrale. Bij VDSL komt er dus in dat "domme" kvd kastje een DSLAM + fiber. en dan telt de afstand kvd <-> cpe.

Code: Selecteer alles

centrale -------------------- kvd -------------------- cpe
    |
    |
     -------------------------- kvd -------------------- cpe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ben wat aan het mailen met de mensen van Bredbandsbolaget, en wat blijkt, zij gebruiken daar reeds ADSL2+.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:Ben wat aan het mailen met de mensen van Bredbandsbolaget, en wat blijkt, zij gebruiken daar reeds ADSL2+.

Ik dacht dat Bredbandsbolaget 10 en 100 Mbps fiber doet in Zweden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Maar ook 10 en 24 Mbps ADSL2+
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Dat ze ipv snelheid eens iets aan die klotelimieten doen. Wat heb ik nu begod aan 24 Mbps als ik maar 10 GB mag downen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat blijkt bij Bredbandsbolaget ook geen probleem te zijn. Na wat mails met hun support afdeling konden zij mij bevestigen dat er inderdaad geen limieten zijn (enkel op hun 100 Mbit/s is er een van 300 GB/maand, al kon je daar 1TB bijbestellen). Over gemiddelde download per maand kon men echter geen cijfers geven, maar men dacht niet dat ze heiliger waren als bij ons.

Moet dus toegeven dat het inderdaad kan... althans in Zweden.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 schreef:Dat blijkt bij Bredbandsbolaget ook geen probleem te zijn. Na wat mails met hun support afdeling konden zij mij bevestigen dat er inderdaad geen limieten zijn (enkel op hun 100 Mbit/s is er een van 300 GB/maand, al kon je daar 1TB bijbestellen). Over gemiddelde download per maand kon men echter geen cijfers geven, maar men dacht niet dat ze heiliger waren als bij ons.

Moet dus toegeven dat het inderdaad kan... althans in Zweden.

Mijne maat van Zweden is een paar weken geleden overgeschakeld van 10mbit naar 100mbit. Hij upload zo'n 500 tot 1000 GB in één maand. Daarom heeft hij nu beslist de gameserver/ventriloserver/webserver te verplaatsen naar iemand anders. Vanwege de 300GB data-limiet die hij nu heeft.

En de 10/100mbit-connecties zijn enkel beschikbaar in de grote steden van Zweden. Maar ik kan je er wel bijvertellen dat het om te watertanden is als je hoort dat hij een film download in ongeveer 1 minuut. En een DVD'tje op zo'n 6-7 minuutjes :roll:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Pengu schreef:Maar ik kan je er wel bijvertellen dat het om te watertanden is als je hoort dat hij een film download in ongeveer 1 minuut. En een DVD'tje op zo'n 6-7 minuutjes :roll:

Nice. Om gewoon over m'n lokaal 100mbps-netwerkje een DVD van de éne pc naar de andere te zetten wil vaak al eens een kwartier duren.
prunie
Starter
Starter

als je nou eens echt een rotte internet-verbinding wil hebben, adsl2fit !
Dikke rommel ! Helpdesk open een paar uurtjes in de week op een pokkeduur nr. (weekends closed!) Connection-losts is hun stokpaardje, upload valt nog mee , download valt hartstikke tegen !!!
believe me ! DON'T DO IT !!! :cry:
Akira
Elite Poster
Elite Poster

hmm blijkt dat ik mijn sig moet aanpassen want ook voor zulke posts vermoord ik jonge katjes

echt posts als de uwe verzieken een forum

we weten et al dat A2F niet echt staat voor kwaliteit maar als ieder nieuw lid op gelijk welke post ook maar begint met een geklaag over a2f ....
pretty lame, en met zulke posts behaal je toch niks.

daar gaat het katje :twisted:

het blijkt dat ge nog lamer zijt dan ik dacht: door 2 domme posts heb je 2 jonge katjes gedood en ben ik weer 10€ rijker
de pispaal <<
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

"Gast" wrote;

Ik zit op 4.3 Km van de centrale en haal 357 KB/sec down, misschien is er bij jou ergens een andere factor die je downloadspeed naar beneden haalt ?
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mahimahi schreef:"Gast" wrote;

Ik zit op 4.3 Km van de centrale en haal 357 KB/sec down, misschien is er bij jou ergens een andere factor die je downloadspeed naar beneden haalt ?

Ja normaal gezien is er een kabelverdeeler op ongeveer 600 meter van uw huis. Overigens een afstand van 4.3 km rechstreeks wil niet zeggen afstand voor de kabels, en verder speelt de kwaliteit een grote rol
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hi Gless, :-)

Je schreef
is er een kabelverdeeler op ongeveer 600 meter van uw huis

Hehe, weet jij "het derde straatje op de rechterkant" misschien zijn ? :wink:

Er staat wel degelijk een kast van Belgacom aan het begin van het straatje op ong. 100 meter van mijn deur :-)

Groetjes, Mahi
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mahimahi schreef:Hi Gless, :-)

Je schreef
is er een kabelverdeeler op ongeveer 600 meter van uw huis

Hehe, weet jij "het derde straatje op de rechterkant" misschien zijn ? :wink:

Er staat wel degelijk een kast van Belgacom aan het begin van het straatje op ong. 100 meter van mijn deur :-)

Groetjes, Mahi

Die 600 meter is een ruw gemiddelde...er zijn er ook waar het nog verder staat, of dichterbij... Wees blij, dichterbij betekend hoger mogelijke VDSL snelheden... :-D
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer die VDSL hier in mijn veldstraatje beschikbaar zal zijn, zal "poor old Mahi" waarschijnlijk lang dood zijn :cry:
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Ik wil ook ff vermelden (nee niet speciaal om te kankeren op A2F) dat je downloadspeed ook afhangt van je provider ...

Met mijn A2F aansluiting haalde ik maar een fractie van wat ik nu haal bij edpnet (plafond van de lijn) over fysiek dezelfde lijn/koper ...

't is dus niet omdat de techniek goed is dat ook iedereen dezelfde mega snelheden gaat halen.

Het zou me ook niet verbazen dat er 'custom' abo's zullen komen waarbij je bvb maar 15Mbit haalt ... net zoals er bij adsl ook alsmaar meer verschillende snelheden in't leven geroepen zijn. (aanvankelijk 1Mbit -dacht ik toch- , nu 0.512 , 0.768 , 1 , 3.3 , 4 , 8 )
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”