EDPnet of Telenet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Mikail
Starter
Starter

Beste

Vanaf augustus zal ik in een app intrekken te Evergem.
Via de http://www.lijntest.be kom ik daar aan een 30/6 mbps (Down/up) via VDSL (welke dus ook een goede verbinding zal garanderen voor Belgacom?)

Mijn opties

Mijn voorkeur gaat uit naar EDPnet, doch vertrouw ik telenet meer naar stabiliteit van de internetconnectie.
TV zal sowieso van telenet komen.

Momenteel is er Telenet aanwezig in dat app.

Mijn vragen:
  • Is het een hele karwei om in dat app VDSL internet te voorzien, want dat komt niet via de kabel (heb altijd al Telenet gehad thuis, dus ben ik wat onwetend over het concept VDSL)
  • Is EDPnet te vertrouwen naar internetstabiliteit toe?
Alleszinds bedankt voor de feedback

Mikail
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ga niet af op lijn testen als er geen echte telefoon lijn aanwezig is.
ik zou ook 30 mbit gehad moeten hebben als het op het adres neerkwam. als iemand in het gebouw op de zelfde verdieping vdsl heeft en die werkt goed OK.

of het moeilijk is om een kabeltje naar beneden te trekken hangt van gebouw tot gebouw af, als het een modern gebouw is en de bouwer was geen idioot dan zijn er wachtbuizen geinstalleert. bij oudere gebouwen kan dat wel eens dik tegensteken.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Of misschien moet er helemaal niets getrokken worden en is koper al voorzien tot in het appartement..

persoonlijk zou ik het zelfde voor mijn internet kiezen als waar ik mijn TV haal....dan kan je gebruiken van hun packs.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Wat stabiliteit betreft: EDPnet is zeker niet onstabieler dan telenet. VDSL2 is als technologie zeker even stabiel als docsis in goeie omstandigheden, en bij beide technologieën kan je storingen hebben die je verbinding onstabiel maken.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Mikail
Starter
Starter

Danku voor de reacties.

Ik had ook de klantendienst van EDPnet gecontacteerd en die zeiden mij ook dat ik 30/6 kon halen, maar die zal wellicht dezelfde lijntest als mij gedaan hebben.

Het appartement is rond de jaren 2000 gebouwd vermoed ik.
Wat bedoel je met "en is koper al voorzien tot in het appartement"?
Hoe kan ik dit zelf controleren als ik daar zou verhuizen?

Zelfde internet kiezen als uw tv lijkt mij ook handiger, doch heb ik iets tegen de Whop van telenet (100gb restrictie zou net iets te weinig zijn....)

Als alternatief dacht ik aan de Comfort pack van Belgacom met limietloos internet en TV voor dezelfde prijs ongeveer.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Men bedoeld of je reeds een belgacom aansluiting hebt in het appartement of appartementsgebouw (belgacom intro). Indien je dat hebt kan je perfect voor belgacom, edpnet, scarlet, snow etc kiezen. Indien je voor een pack gaat zou ik ook eerder geneigd zijn belgacom (of scarlet) te kiezen ipv telenet gezien de huidige whoppatoestanden... :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Gehuurd of gekocht? Als gehuurd zou ik eens bij de huisbaas horen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Mikail schreef: Mijn voorkeur gaat uit naar EDPnet, doch vertrouw ik telenet meer naar stabiliteit van de internetconnectie.
TV zal sowieso van telenet komen.
Momenteel is er Telenet aanwezig in dat app.

Mikail
Ik heb zelf drie VDSL2 providers gehad. Alle drie beloofden ze 30/6 maar daar is nooit wat van in huis gekomen.
Eerst EDPNET. Aanvraag en plaatsing verliepen heel vlotjes. Resultaat echter heel pover. Af en toe 10 mbps maar niks meer. Ik wil u de miserie besparen aan tijd en effort om dat uit te klaren. Zonder ook maar enig resultaat. Je word van het kastje naar de muur gestuurd. Opgezegd.
Daarna bij DOMMEL geprobeerd. Lijntest was ook daar zogezegd goed voor 30/6 maar in de praktijk geen haar beter dan EDPnet.
Dan Belgacom zelf geprobeerd met identiek resultaat. Die namen uiteindelijk het standpunt in dat die voorafgaande cijfers geen belofte waren maar "een schatting".
Alleen wanneer ik ook TV bij hun zou nemen zouden ze misschien voor een ander koperpaar kunnen zorgen maar ik heb dat risco niet meer genomen.
Ook ik had al TV van Telenet en heb dan (in mijn geval hoog nodig) een nieuwe dikke coax van de straat naar de garage getrokken en mijn abbo omgezet naar een SHAKE voor digitale TV en Internet (Fibernet60). Geen telefonie.
Ik koos voor een modem only en gebruik mijn eigen FritzBox 7390.

Van dag één haalde ik 90% van de beloofde snelheden ( 60/4) en sinds die dag (zowat 2 jaar geleden) niet één enkele storing. Uiterst tevreden.
Uiteindelijk kostte mij die overgang nog 3 euro minder per maand dan twee aparte abbo's maar ingevolge de perfecte internet snelheden en mijn FritzBox doe ik sindsdien alle telefonie via VOIP wat mij al die tijd een serieuze maandelijkse besparing opleverde gezien ik veel met het buitenland bel.
Vanuit technish standpunt is alles wat koperdraad is gewoon hopeloos verouderd. Zal men in de toekomst ook zeggen van Coax. Intussen heeft echter iedereen tot zowat op elke straathoek fiber liggen en hopelijk komen er betaalbare oplossingen om die fiber tot in huis te krijgen. Dan zitten we op rozen.
A propos, ik heb familie in Krakow, Polen, die wonen in een appartementsblok van 3 jaar oud en daar hebben ze van meet af aan fiber tot in de kelder en een verdeelkast van de provider zelf. Ze betalen voor hetzelde soort abbo (HD digital TV + Internet) 37.60 Euro per maand maar dan wél 100/20. Kunnen ze hier een puntje aan zuigen.
Mikail
Starter
Starter

Goztow schreef:Gehuurd of gekocht? Als gehuurd zou ik eens bij de huisbaas horen.

Gehuurd... Ik zal 30 juli eens navragen of Belgacom ook kan aangesloten worden.

@bobsys1

Dankjewel om uw ervaring te delen. Intussen heb ik wat gelezen over VDSL. Deze zijn vrij gevoelig aan de afstand tot aan de verdeelkast in uw wijk (ROP).
Kan het zijn dat u net iets te ver was verwijderd om van een volle snelheid te genieten? Ondanks u 3 verschillende providers had geprobeerd, blijft het dezelfde kabel toch?

Al 14 jaar maak ik gebruik van Telenet (hier thuis) en ik heb daar nog nooit klagen over gehad, enkel de downloadcapaciteit zit me heel dwars!

Is er een andere manier, buiten daar de omgeving deur aan deur af te gaan aanbellen of men belgacom oid heeft en wat hun ervaring daar mee is in functie van hun woonplaats?
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Sinds beschikbaar klant bij Telenet en ook klant geweest bij diverse VDSL/ADSL(2) providers.

Ik kan u dus mijn persoonlijke ervaringen meedelen:

(diverse providers pre-ADSL ga ik hier niet vermelden)

Telenet:
+: zeer weinig uitval (meestal effectief een lokaal technisch probleem in een straatcabine - tot meestal ook binnen enkele uren max opgelost was), maakt meestal performantie ook helemaal waar, geen probleem met "afstand tot centrale toestanden", 1 verantwoordelijk aanspreek punt , naar mijn ervaring. Helpdesk valt vrij goed binnen te geraken, meestal geen overdreven wachttijden. Gepland onderhoud werd doorgaans netjes op voorhand aangekondigd. >10 jaar klant intussen als ik me niet vergis. Als er een gekende panne is in je gemeente weet je dat meteen (vaak met een verwachtte tijdsindicatie binnen welke het kan worden opgelost) als je naar de helpdesk belt en moet je niet wachten tot je een helpdeskmedewerker aan de lijn komt.
-: veel marketing blabla, te beperkte FUP, trafficshaping en relatief duur, (hoeft niet per sé nadeel te zijn), de administratieve kant laat al eens een steekje vallen (facturatie etc...). Routering was in het verleden ook niet altijd perfect, blijkt het afgelopen jaar-2 jaar wel sterk te zijn verbeterd.

SKYNET/Belgacom:
+: netwerk was goed en ook goede routering meestal: maar toch meer downtime gehad als bij Telenet, technisch in orde,geen ping-pong tussen leverancier local loop en ISP, want dat zijn ze zelf , toen nog met strakke limieten - nu niet zo meer
-: Helpdesk is soms een echte helldesk, soms 45 minuten wachten om dan op een bezettoon te belanden, vaak onbeschofte mensen (gelukkig wzijn er af en toe toch nog een paar bereidwillige helpdeskers), bij Proximus trouwens dezelfde ervaring (dan nog als nieuwe klant die net een bestelling had geplaatst: meteen terug opgezegd bij de eerstevolgende tariefwijziging). Administratief soms rampzalig. Niet zo competitief op prijs. Lastige marketeers die om de haverklap bellen.

DOMMEL:
+: network relatief ok, weinig uitval- mailservers en DNS servers minder betrouwbaar maar als je externe mail gebruikt en openDNS of GoogleDNS is dat niet echt zo belangrijk, kreeg 30/6 effectief ook op VDSL2 - zat eerst op ADSL, geen FUP - effectief geen limiet (buiten dan de beperking van de lijnsnelheid). Het hele Dommel VOIP concept met de Siemens routers was wel een RAMP. Hiervoor waren ze duidelijk niet klaar bij de productlaunch.
-: niet meer zo prijscompetitief als voorheen, helpdesk was een helldesk en administratief nog zo nodig een grotere ramp. Vaak was de helpdesk niet bereikbaar of moest ik lang wachten. Bereid u voor op een Belgacom vs. Dommel spelletje als er iets schort bij een migratie van een product of inrichting van een lijn.

EDPNET:
+: goede prijs, geen toegepaste FUP
-: routering minder als bij andere leveranciers, minder betrouwbaar, lang wachten op geld terug bij opzeg, instructies niet opgevolgd bij opzeg, een aantal zwakke punten in het netwerk waar redundantie ontbreekt: 50/6 besteld - 20/2 gekregen bij zelfde kost (geen commercieel aanbod om minder te betalen voor een lijn die minder dan de helft van de in de marketing de gespecifieerde snelheid aanbiedt) - nuff said. Dezelfde lijn gebruikt als bij de dommel setup, kreeg echter maar 20/2 meer (mogelijk door overspraak, afstand tot de centrale die net op het randje zit...). Helpdesk was niet echt gedienstig en kwam aanzetten met contractuele punten die niet steeds van toepassing waren. Als ik ze telefonisch probeerde te contacteren was er vaak niemand. Idem met de online chat. Misschien toeval, maar toch ... De ervaring was niet wat ik ervan verhoopt had, en ik heb dan ook zo snel ik kon zonder een half jaar te moeten ophoesten opnieuw opgezegd. Het feit dat de lijn het niet aankan is vooral een verwijt naar Belgacom, maar EDPNET had hiervoor op voorhand mogen verwittigen of dit op een wat commerciëlere mannier mogen oplossen. Bereid u voor op een Belgacom vs. EDPNET spelletje als er iets schort bij een migratie van een product of inrichting van een lijn.

De administratie en helpdesk zijn dus vaak zwakke punten.
De veel te lage uploadsnelheid in verhouding tot de downloadsnelheid is het ook, maar dat geldt voor alle providers momenteel.
Bij diverse providers staan ook serverpoorten dicht, voor het geval je hierin mocht geïnteresseerd zijn: ga na wat en of dit in je kraam past. Bij telenet stijd op de consumeraccounts bijvoorbeeld haast alles dicht (<1024)

Bij mij komt telenet dus best uit de resultaten, alleen jammer van de FUP - waar bij de limieten best wel wat hoger mogen liggen en er daadwerkelijk "vrij" zou moeten mogen worden gedownload (lees: geen traffishaping, en ook geen beboeting als je overdag "durft" te downloaden in de compleet overbodige telemeter).
Afbeelding
Mikail
Starter
Starter

Dankjewel Stormlord om uw ervaringen te delen!

Ergens wil ik nog altijd Telenet gebruiken omwille van uw opgesomde ervaringen.
Toch zit mij die downloadcapaciteit mij echt dwars!

Enige wat ik kan hopen, indien ik Telenet neem, is dat ze dit in de nabije toekomst verhogen.
Maar als iedereen zo denkt, blijven we die ene monopool voeden...

Ik ga het nog eens laten bezinken.
Ik moet ook nog mijn elektriciteitsleverancier kiezen, man man man om koppijn van te krijgen
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Als je perse de hoogste snelheid wil dan zit je bij Telenet het veiligst. Wil je écht onbeperkt dowloaden moet je Belgacom of EDPnet nemen, maar de snelheid die je dan krijgt is een risico. Persoonlijk vind ik de "vrij downloaden" politiek van Telenet ronduit belachelijk, alleen al daarom zou ik geen Telenet nemen gewoon uit principe.

Voor de rest valt er weinig over te zeggen. De service is bij beiden vergelijkbaar, en de klantendienst kan je moeilijk objectief beoordelen. Zo heeft een kennis op de moment last met zijn Telenet internet (constant uitvallende verbinding) en de klantendienst had doodleuk als antwoord dat hij Whoppa moest nemen want Fibernet wordt minder ondersteund. Bij het overschakelen van abonnement zouden zijn problemen allemaal opgelost zijn. :bang:

Er zitten idioten bij beiden klantendiensten en wachttijden of kwaliteit van hulp kan je moeilijk kwantificeren, dat hangt af van de omstandigheden.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik zou echt niet enkel op een aantal user experiences afgaan. We horen hier zowel positieve als negatieve dingen van alle ISP's.

Beide technologieën zijn hel stabiel. Ik zou in jouw geval vooral ook eens de rekensom maken.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik heb zowel Telenet als Belgacom (gehad) en hier heeft Belgacom nog geen enkele keer op 2j tijd downtime gehad. Telenet daarentegen wel reeds 3x waarvan 1x meer als 12u. Eerlijk gezegd is downtime bij beide relatief hoor, hoewel ik toch eerder lees dat Telenet gemiddeld meer downtime kent.

Die FUP en trafficshaping bij Telenet is moeilijker te relativeren. Ik herinner me nog destijds toen ik bij Belgacom een abonnement start had met toen 15Mbits (niet door de lijn maar dat was voor de gelijkgeschakelde abonnementen) en bij Telenet een Fibernet XL met 100Mbits (nog voor de upgrade naar 120 dus) dat bepaalde downloads maar liefst 12 keer sneller gingen op een startlijn dan op mijn toch >6 keer snellere Fibernetlijn. Veel recenter had ik door gewijzigde gezinssamenstelling overgestapt naar een Basicnet met 30Mbits en 100GB volume en daar was het met momenten nog erger. Als ik me aanmeldde op een Belgacom Fon hotspot in de buurt (speedtest gaf 2.85 down en up aan hierop) ging m'n download 3x sneller.

Eerlijk: Ik ben nu overgestapt naar een Business Fibernet M van momenteel 60Mbit down en 5Mbit up met een vast volume van 500GB en daar is het bijna alsof je gewoon op VDSL2 zit omdat daar geen trafficshaping op actief is. Natuurlijk zit je met een beperking op 500GB, maar da's nogaltijd relatief veel als we eerlijk zijn. Prijs: +/- 56 EUR inclusief, zonder tv.

Indien je echt packs wilt met TV bij moet je bij Telenet al een Whopp of Whoppa nemen en daar zit hoe dan ook vaste telefonie bij. Packs zonder telefoon bestaan niet meer in particulier segment.

- Prijs van Whopp: 61.45 EUR/maand voor 60Mbit down, 3Mbit up en 100GB volume (!), met trafficshaping waardoor u effectieve downloadsnelheid vaker lager is.
- Prijs van Whoppa: 71.70 EUR/maand voor 120Mbit down, 4Mbit up en een lage FUP (die die werd gehanteerd voor de vroegere Fibernet van 60 ipv die van Fibernet XL, dus vloeken) en trafficshaping waardoor die 120Mbit downloadsnelheid vaker lager is in realiteit.
- Indien apart bij Telenet: 46.50 EUR/maand voor 60Mbit down en 3Mbit up en 100GB volume + 15.20 EUR/maand voor kabel (mogelijks iets meer/minder afhankelijk van locatie) + 8.20 EUR/maand digicorder.

Ter vergelijking:
Pack Belgacom Internet Comfort + TV: 53.95 EUR/maand zonder promo (met promo nu 43.45 EUR/maand) voor 50Mbit down en 3Mbit up en letterlijk onbeperkt volume en geen trafficshaping.
Mikail
Starter
Starter

Als ik de rekensom maak voor tv + internet dan wint Belgacom en (tv:telenet/internet EDPnet).
Maar dan begin je gebriukerservaringen te lezen en dat spreekt dan weer alles tegen...

Ik ga afwachten of daar wel degelijk VDSL doenbaar is en dan een keuze maken..
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou niet teveel op gebruikservaringen afgaan want daar spelen veel meer factoren mee dan alleen het bedrijf in kwestie.

Het is eigenlijk nonsens dat Belgacom of Telenet per definitie beter is als Telenet of Belgacom. Het hangt af van de prioriteiten en de perceptie van de snelheid. Hoge speedtestresultaten da's bij Telenet, constante downloadsnelheid voor elk type verkeer da's bij Belgacom.

Het is een feit dat Belgacom in packs wint qua prijs/kwaliteit zeker qua volume en het feit dat er geen trafficshaping is (persoonlijk is dat het pluspunt bij uitstek).
Trafficshaping is trouwens lang niet alleen bij Torrents een rotding, ook op Skype en dergelijke heeft het invloed en zelfs bij grotere updates meermaals per dag wordt er wat afgeknepen zo lijkt. In ieder geval, het is iets dat sowieso invloed gaat hebben op iets van het online gebruik.

Vergeet ook Scarlet niet voor packs!
47 EUR per maand voor 50Mbit down en 4Mbit up, onbeperkt volume en digitale TV inclusief decoder.
Mikail
Starter
Starter

Dankje voor de tip iRock.

De superhoge downloadsnelheid bij telenet kan mij bitterweinig schelen. Bovendien weegt het niet op tegenover de capaciteit.
Ik ben een werkmens, dus als ik op internet wil, zal dat wellicht in de drukste periode's zijn... dan wanneer het wordt afgeknepen ( bij Telenet).

Ik ben meer dan tevreden met een 30mbps verbinding en nog meer als ik die ten alle tijde kan benutten, dus ook in de drukkere periodes.

Scarlet is van Belgacom ook, juist?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Scarlet is inderdaad van Belgacom, zij het als het ware de "witte producten".

Ik denk als lijntest 30Mbit aangeeft, je eigenlijk een 50Mbit lijn hebt. Tot voor kort was er echter geen 50Mbit bij Belgacom en mogelijks daarom wordt deze anders aangeduid. Je kan wel onder de resultaten zien welke andere profielen ook mogelijk zijn. Vermoedelijk zit 50/6 daar bij.

Wel als het zo zit qua prioriteiten, dan zou ik telenet schrappen. Ternzij je een Business abonnement neemt met vast volume, zij het met een prijskaartje.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

anders hier eens kijken

http://www.belgacom.be/bwt/Login.action ... _locale=nl

kijk eens hoeveel tvs in hd je kan aansluiten.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Mikail
Starter
Starter

Ik kan op het ingegeven adres 3 tv's aansluiten.
Betekent dit dan automatisch dat het gebouw ook Belgacom ea vdsl-providers ondersteunt?
denkleine
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

De test van bgc is doet hetzelfde als lijntest.be.
Het geeft enkel aan wat technish mogelijk is op dat adres.

Hiermee ben je dus nog niet zeker of er wel een invoerkabel van Belgacom binnenzit in jouw appartementsgebouw. Of er kabels van invoer naar jouw appartement lopen. Meestal UTP of VVT kabel.

Beste wat je doet is navraag bij huisbaas, of eventueel (weet niet hoeveel appartementen er zijn) eens te horen bij de buren of er iemand een andere provider heeft dan Belgacom.
En wanneer je navraag doet ivm de stijgleiding vraag niet aan huisbaas of buur of er een kabel naar bovenloopt aangezien meeste gaan antwoorden ja en vermoeden dat je het over de coax hebt. Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn naar hun toe wat je juist bedoeld.

Indien probeer zelf eens rond te kijken, of je in kelder of algemene ruimte geen kabels ziet passeren of iets in het appartement ziet staan met RTT of Belgacom op. En eventueel neem enkele foto's en post ze op het forum. Zijn voldoende mensen hier die u daar een correct antwoord op zullen kunnen geven
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor ik mijn ervaring met diverse operatoren post (heb ervaring met telenet, dommel, edpnet, belgacom, scarlet, openweb) zou ik graag weten waar jij jouw internet op dit moment voor gebruikt en wat jouw verwachtingen zijn van een goede internetlijn. Daarnaast had ik ook graag geweten of je TV en/of telefoon wenst bij te nemen en wat hiervan je verwachtingen zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb ervzring met zowel Telenet als Dommel, EDPnet en Belgacom voor vast internet.

Eenmaal had ik in een studio geen "telefoonaansluiting" waardoor VDSL zonder boren geen mogelijkheid was.

Gemakshalve zit je bij Telenet iets beter. Je hebt zowat in elke woning een aansluiting (bij renovaties werd het koperpaar wel eens weggestopt) afstanden zijn geen probleem. Wel kan je ondervinden dat jouw verbinding wat minder performant kan worden (de hele straat gebruikt namelijk eenzelfde kabel). Dit zie je ook terug in de limieten en ook op Twitter zie ik klanten kkagen over de onduidelijke uren waarop dataverkeer wordt aangerekend.

Kies je voor VDSL: om het simpel te houden: bij welk bedrijf ook, Belgacom moet worden aangesproken want zij zijn eigenaar van het koperpaar dat tot in de woning ligt. De kans dat er iets fout loopt voor de installatie is dus iets groter, daar er een extra partij bij komt te kijken.

EDPnet is in die zin unieker dan andere aanbieders daar zij ongelimiteerd gaan in zowel data als de snelheid die jouw lijn aan kan binnen de regels die Belgacom heeft opgesteld.

Een voorbeeld: jouw lijn kan technisch 100Mbps downloadsnelheid aan. Je start met een 30/6 profiel en een automatisch systeem zal je na een periode van de lijn testen (DLM) verhogen tot 50/6.

Vervolgens zijn er ook al klanten die tot 70/6 gaan.

Bij Belgacom zal je (op dit moment) max 50/6 halen (ook al staat jouw verbinding op 70/6). Bij EDPnet wordt de verbinding niet gecapt en krijg je dan 70/6 (mits de ROP voldoende bandbreedte voor EDPnet).

Bij VDSL merk je niets van wat de buurman uitsteekt, maar afstand en kwaliteir van de bekabeling zijn een factor om rekening mee te houden.
Zeker wanneer er veel bricolage aan de binnenbekabeling werd uitgevoerd is de kans op fouten groot (en dus ook een tragere verbinding).

Soms zie je enkel een Coax-aansluiting, meestal zijn beide aanwezig. Zie je een telefoon aansluiting in de woning? Schroef die even open een maak een foto. Loopt die kabel naar bvb een telenet modem of niet?

Ik wil alleen nog meegeven: staar je niet blind op snelheid. Met 20/2 kan je ongelimiteerd de hele dag door misschien wel meer dan een 150/4 waar je spitsuur, vertraging voor bepaalde verbindingen, e.d. hebt. Jouw keuze ligt vooral aan: wat doe je vooral?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”