VDSL2 Vectoring

Nieuws omtrent telecom
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

er zijn er die beweren begin 2014 !
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Normaal eind 2013/begin 2014, geloof ik, althans da's wat ik op UB de voorbije maanden/jaren heb gehoord. Maar er is nog niet gezegd of men dan pas begint met het uitrollen van de nodige ROP upgrades, of dat men tegen dan hoopt klaar te zijn. Gezien de vermelding door techniekers van de ROP aanpassingen in het BBOX3 topic en de beschikbaarheid van de BBOX3, zou ik geneigd zijn om te denken dat die aanpassingen al binnen afzienbare tijd starten.

Misschien weten we meer na 19 juni: TNO: Top DSL Conference Coming to Dutch Beach ? (TNO - TNO’s DSL Seminar 2013) Nog een paar interessante artikels op die site: Vectored DSL - How it works, Big Vector Deployments Delayed Until 2014, en DSL Tsunami Rolling Over Europe (First Look).

Het mogen afdwingen van vector-friendly boxen helpt ons landje blijkbaar om als één van de eersten vectoring te kunnen gaan toepassen op commerciële schaal. Andere landen zitten met een reguleringsprobleem omdat het ontbundelen van de lijnen er nu toe leidt dat niet alle ISPs al naar vector-friendly boxen willen overschakelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

jackho schreef:er zijn er die beweren begin 2014 !
Tegen de tijd dat TN misschien 500 Mbits heeft... nu ja snelheid is niet alles maar je loopt toch constant achter de feiten met xDSL :-(
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Wat ben je nu met meer dan 100 mbit pp een consumentlijntje? Ale ja kweet het Bill Gates met zijn RAM en zo maar toch. 100 mbit als consument daar moet je toch nog wel een paar jaar mee goed zitten. En tegen dan hopelijk fiber. Mij interesseert vooral upload tegenwoordig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Die thumbnail bij dat fastnetnews artikel blijkt een interessant overzicht van het snelheidsverschil bij vectoring tests:

Afbeelding

En P&T Luxembourg testte vectoring ook in combinatie met bonding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Toch wel een rare tabel... voor ongeveer 500m zie je minimum snelheden van 20 tem 53 Mbits ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

R2504: jep, rekening houdend met de opmerkingen:

- SLECHTSTE lijn in de bundel
- VERSCHILLENDE diktes voor de kabels (sja, maakt ook een verschil, net zoals de leeftijd & kwaliteit van de kabel in de grond)
- en het aantal paren verschilt ook "maar was typisch 24"... is dat dan gemiddeld genomen? of??

het enige wat mij wat opvalt, en dat is al langer geweten, is dat BGC wat "voorzichtig" lijkt te zijn met toegekende snelheden...
als P&T op de slechtste lijn in een bundel die meer dan 500m is 30mbit haalt, zou bgc dat denk ik ook moeten kunnen?

maargoed, alweer, in wat voor situaties is het getest he
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Splitter schreef:- SLECHTSTE lijn in de bundel
- VERSCHILLENDE diktes voor de kabels (sja, maakt ook een verschil, net zoals de leeftijd & kwaliteit van de kabel in de grond)
- en het aantal paren verschilt ook "maar was typisch 24"... is dat dan gemiddeld genomen? of??
En in andere landen heeft men geen slechte lijnen, verschillende diktes, minder paren... we hebben weer een speciale koperdraad in Belgie :bang:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2504: het zijn testlabo's en field trials.

als de kabel waarop bgc test (door dikte, ouderdom, ...) meer verzwakking heeft dan de kabel waarop p&t bv hun testen heeft uitgevoerd,
krijg je ook al helemaal uiteenlopende resultaten.
dat is wat ik bedoelen wil.
eigenlijk zijn dit geen vergelijkbare cijfers, maar gewoon cijfers die onafhankelijk zijn van elkaar.
om ze vergelijkbaar te hebben, zou je ze in alle gevallen met exact dezelfde omstandigheden moeten doen, en dan zullen de resultaten wel gelijkaardig zijn.

natuurlijk is het wél een mooie manier om te vergelijken welke "baseline" ze in verschillende landen hebben, maar daar blijft het dan ook bij,
en dat het bovendien enkel trials zijn, wil dus zeggen dat er nog niks sluitend is over die cijfers.

EDIT: overigens zou het me idd uberhaupt *NIET* verbazen als deutsche telecom betere koper liggen heeft dan belgacom,
en daarbovenop zijn hun resultaten genomen op kabel die 50m korter was dan degene die bgc gebruikt heeft.

again: eigenlijk zeggen die cijfers dus niet veel
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

r2504 schreef:
Splitter schreef:- SLECHTSTE lijn in de bundel
En in andere landen heeft men geen slechte lijnen, verschillende diktes, minder paren... we hebben weer een speciale koperdraad in Belgie :bang:
Een paar jaar geleden heeft iemand al uitgelegd waarom: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 09#p353609
Ik weet echter niet wat zijn bron is...
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

over T-Com gesproken trouwens:
voor net geen 65 euro / maand heb je ginds een fiber verbinding

- 200mbps down (up niet zo dadelijk gevonden)
- FUP met 400GB limiet (ok, die ligt wat lager dan hier... maar kom je er werkelijk aan?)
- nog niet landelijk beschikbaar (maar dan neem je gewoon hun 50/10mbps vdsl met 200gb FUP aan net geen 40)

linkje
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Wat hij zegt klopt overigens (jouw quote van Quistnix)!
In het kortrijkse zijn er véél straten met 2 telefoonbundels onder de stoep : de oude duitse kabel waar er nog hier en daar een eenzaat op aangesloten zit en de officiele belgacomkabel. Probleem is dat die duitse kabel helemaal niet gedocumenteerd is en ze iedereen dus overzetten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Splitter schreef:again: eigenlijk zeggen die cijfers dus niet veel
Volgens mij moet je die tabel als volgt begrijpen:
  • Belgacom: bij een lijnlengte van 500m, is de min. snelheid (zonder vectoring) 20 mbps.
    Want dat is namelijk de huidige situatie: bij een lijnlengte van 500m krijg je het 20/2 profiel (dat door DLM kan verhoogd worden tot 30 mbps).
  • Als ze spreken van min. 65 mbps bij 500m (met vectoring), dan is dat natuurlijk met een 17a profiel.
    Dus die tabel doet mij hopen (lees: dromen) dat Belgacom de criteria voor 17a misschien gaat versoepelen van 400m naar 500m :-) ...
Over dromen gesproken:
Ik denk dat we hier allemaal collectief aan het dromen zijn, als we denken dat vectoring er komt begin 2014 :-( .
Dat is volgens mij totaal onrealistisch.
Ik heb geen idee hoeveel ROP's / VBB's er in België staan, maar dat moeten er tienduizenden zijn (ik schat 35.000).
  • - Die moeten allemaal uitgerust worden met G.vector compatibele hardware.
    - De ROP's die al uitgerust zijn met de nodige hardware, moeten waarschijnlijk ook nog de nodige software updates krijgen.
    - En last but not least, vectoring moet ge-activeerd worden op elk van deze ROP's (en dat gaan ze pas doen als er méér dan xx% vectoring friendly CPE's aangesloten zijn op die ROP).
Een realistischer scenario zou kunnen zijn dat ze met deze roll-out beginnen in 2014, maar dat het tot einde 2015 duurt voor alle ROP's vectoring ondersteunen...

Sorry als dat pessimistisch klinkt, maar ik denk dat we beter rekening houden met een realistisch scenario. En als het toch vlugger gaat, is het mooi meegenomen :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer
Provider

Kenw00t schreef:Een paar jaar geleden heeft iemand al uitgelegd waarom: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 09#p353609
Ik weet echter niet wat zijn bron is...
Ha, die goeie ouwe quistnix !
philippe_d schreef:Een realistischer scenario zou kunnen zijn dat ze met deze roll-out beginnen in 2014, maar dat het tot einde 2015 duurt voor alle ROP's vectoring ondersteunen...
Dat is ook al beschreven op UB. Er werd zelfs gelachen met de kost die blijkbaar veel te weinig was, lees hier.

Dus, uitrol over een periode van 2 jaar, van begin 2014 tot en met einde 2015.
Laatst gewijzigd door gbmed 05 jun 2013, 10:59, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Dat ze maar beginnen waar de normen lte niet mogelijk maken :d.

Matthias
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Gaan we dit op een bepaalde manier kunnen weten wanneer vectoring actief wordt voor ons? Via een tool of krijgen we een mail?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

Tegen de tijd dat TN misschien 500 Mbits heeft... nu ja snelheid is niet alles maar je loopt toch constant achter de feiten met xDSL :-(
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... EuroDOCSIC3 staat inderdaad haast verbluffende snelheden toe op de goede oude coax, maar coax blijft een gedeeld medium tot aan de node... Telenet zal ook flink zijn best mogen gaan doen om nodes te gaan bijplaatsen om richting 200Mbit/s te gaan. Om maar te zwijgen van de analoge signalen die "in de weg" zitten om nog meer uit de coax te halen...
De strijd (Euro)DOCSIS vs xDSL is lijkt me er eentje van elkaar op tijd en stond inhalen en weer voorop lopen en...zo verder.

Om even terug te komen op het "vectoring friendly" maken van de cpe (in België dus sagem f@st 3464 en BGC-derivaat), weten we dat uit zeer goede bron dat die Firmware-update nodig is om vectoring uit te rollen? En wel hierom:
Alcatel-Lucent’s innovation, called ‘Zero Touch Vectoring’, uses sophisticated signal processing to automatically ensure that VDSL2 modems already installed in customers’ homes can continue to run at full speed without undermining the service quality for customers subscribing to higher-speed VDSL2 Vectoring. This eliminates the need to update the firmware on all modems on the network, as was previously necessary.
http://www3.alcatel-lucent.com/wps/port ... 002715.xml

Maar het kan best zijn dat het om marketingpraat van Alcatel-Lucent gaat.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer
Provider

r2504 schreef:

jah dat is nu de keuzes die de mensen moeten maken.
Oftwel nooit de snelste zijn tov kabel maar kunnen downloaden zoveel en wanneer je wilt.
oftwel supersnel downloaden maar de helft van de maand tijdens de normale uren bijna niet kunnen surfen.
je zal altijd voor en tegenstanders hebben
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Matthias schreef:Gaan we dit op een bepaalde manier kunnen weten wanneer vectoring actief wordt voor ons? Via een tool of krijgen we een mail?
Waarom zou je dat willen weten? Je zal het zien aan je snelheid :).
Op het ogenblik dat vectoring ingevoerd wordt op jouw ROP, krijt jouw modem de mogelijkheid om sneller te gaan syncen.
Volgens mij wil dat niet zeggen dat je onmiddellijk een hogere snelheid zal krijgen, maar je zal dus méér kans maken dat je op 70 mbps terecht komt. Voorwaarde: je synct op 17a, en je hebt een BBox3.

Vooral klantenb die nu op 30 mbps of 50 mbps syncen zullen dat gewaar worden:
  • - In het eerste geval zal je internetsnelheid verhogen (van 30 mpbs naar 50 mbps)
    - In het 2de geval zal je 50 mbps behouden, ook als je naar TV kijkt.
Ervan uitgaande dat de huidige abonnementen behouden blijven.
Verwacht dus niet dat je met vectoring straks 100 mbps krijgt (tenzij met vectoring + channel bonding).

Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik denk dat velen een tè hoge verwachting van vectoring koesteren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Matthias
Pro Member
Pro Member
Provider

Hey Philippe, ik doelde meer op het volgende. Ik heb nog een B-box2(sagem). Als vectoring uitgerold wordt zal mijn snelheid niet omhoog gaan zolang ik geen B-Box3 heb.

Ik zou willen weten wanneer vectoring aktief wordt zodat ik weet wanneer ik een B-Box3 moet aanschaffen :wink: :P
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Matthias schreef:Als vectoring uitgerold wordt zal mijn snelheid niet omhoog gaan zolang ik geen B-Box3 heb.
Niet noodzakelijk, dat zal afhankelijk zijn van welke snelheid je nu hebt ...
Matthias
Pro Member
Pro Member
Provider

Ah zo, nu heb ik een 30/2 op 8d op circa 500m. We zullen dan zien hé :)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Ipv nogmaals blindweg downloadsnelheden te blijven verhogen zou het beter zijn om de uplink snelheid eens wat meer in verhouding te brengen op zowel coax als VDSL, en zou men bij VDSL ook de effectief haalbare lijnsnelheid moeten kunnen optrekken op afstanden <1km (waar vectoring normaal gezien dat probleem zou moeten oplossen: de vraag is op welke termijn). Ik denk aan een ratio 3 tot 5/1 max. En niet scheve factor 30 situaties zoals nu bij Telenet...

Iets wat ik nog steeds behoorlijk "scheef" vind - is dat als je bijvoorbeeld een 50/6 abo betaalt, je ook de volle pot mag betalen als Belgacom slechts een lijntje van 12-20Mbps down kan leveren. Dit is uiteraard omwille van technische beperkingen - maar schuif je dat probleem (en de rekening) dan door naar de klant, of neem je je verantwoordelijkheid als leverancier en:

a) geef je betere condities zolang de snelheid niet haalbaar is en het vooralsnog een te dure investering is omwille van e.g. afstand/aantal klanten? (tip: je kan je potentiële klanten basis hierover ook bevragen, wat men bijvoorbeeld in Nederland doet voor FTTH: voldoende intekeningen = fiber wordt aangelegd)?

of

b) los je dat probleem zo snel mogelijk op zodat je de klant wel kan leveren wat hij heeft besteld?

?

Lijkt me alleszins véél klantvriendelijker ...

Bij Belgacom/VDSL2 is de vraag vaak: hoe lang duurt het en is het niet too little too late ...
Afbeelding
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Ik heb een maandje in bulgarije gezeten en heb daar van de internet connectie's kunnen proeven ( xdsl en via een wifi antenne in de bergen , 10 km van de turkse grens ) . Daar kreeg je op beide een snelheid van 15 mbit up en 15 mbit down , natuurlijk onbeperkt aan net geen 9 € p/m. Ook zijn ze daar stilaan fiber aan het uitrollen ( vivacom ) . een 100/50 abbo kost net geen 20 € p/m waar het al beschikbaar is .
Laatst gewijzigd door dopke 17 jul 2013, 14:07, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Wel leuk en daar kunnen wij alleen maar van dromen hé 8) , maar deze post is beetje off-topic.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Ach , ik wou het er gewoon even insmeren :wink:
Afbeelding
Matthias
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik dacht van gbmed gelezen te hebben dat er misschien wel een hogere download sync zou kunnen inzitten voor BBOX2 gebruikers, maar dat dit nog niet zeker was.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

iemand een idee welke sw versie voor de BBOX2 de vector-friendly one is?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bij mij hebben ze de Runtime Code Version 60R10E-60A072 erop gezet als vector-friendly
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

jackho, weet je wanneer die update naar 60A072 heeft plaatsgevonden? Voor zover ik weet is die enkel bij een select 'testgroepje' uitgerold, maar niet voor het grote publiek.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat zou ik niet juist kunnen zeggen, reeds een paar maand geleden ,maar dit is reeds bij verschillende personnen gebeurd die dit reeds gemeld hebben.
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Ik heb ook 60a072 zie ik nu...helaas ook geen idee wanneer dat er op gezet is :(

redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

Je hebt twee codes staan in de bbox2

Runtime Code Version:

VDSL Version:

Bij elke update veranderde alleen de "Runtime Code Version"

Bij de VDSL Version (vdsl driver) is er naar mijn weten maar één keer een update geweest en die dateert al uit 2009

Nu vraag ik me af om de bbox2 vector-friendly te maken moet er toch ook een update komen van de vdsl driver, of niet?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Aaangezien de vectoring tester runtime code 60A072 gekregen hebben veronderstel ik toch dat alleen deze update vandoen was
en dat de update van de VDSL driver niet nodig is !
pdrke
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Tiens, deze week probeerde mijn buurman op mijn fon te surfen. Bij het zoeken vond zijn gsm geen fon en ik inderdaad ook niet. Op mijn Bbox interface ook geen optie hotpot meer. Ben dan even opzoek gegaan wat het probleem zou kunnen zijn en heb gezien dat dat de runtime version 60A06W was. Naar aanleiding van deze post net even gekeken en heb ook de 60A072. Dus moet deze week gebeurd zijn. Fon is ook ondertussen terug maar de optie hotspot op de bbox is nog niet terug.

Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Toch wel straf dat je dan opeens wel zomaar een gratis bbox3 krijgt ipv een vectory friendly bbox2. Je gebruikt niet-conforme hardware (niet dat ik persoonlijk daar iets op tegen heb) en je wordt er voor beloont want je krijgt iets gratis waar de rest voor moet betalen (of lang voor zagen :p).
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Tenzij de "oude" Bbox2 voorraad op is; wat mij niet onmogelijk lijkt. Je gaat toch ook geen nieuwe modem op de markt brengen als de voorraden nog gigantisch zijn?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk 4
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat zou ik niet durven zeggen, ze willen toch een modem die o.a. vectoring ondersteunt,
omdat de klanten van deze hogere snelheid zouden kunnen genieten.
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:
Provider

ik sta op het 16.5 profiel en heb het maxi pack. mijn lijn kan niet beter.

mijn hoop was dat die vectoring een oplossing ging brengen voor alle lijnen.
Nu lees ik hier dat vectoring echter geen zekerheid brengt om een hogere snelheid te krijgen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

pdrke schreef:Tiens, deze week probeerde mijn buurman op mijn fon te surfen. Bij het zoeken vond zijn gsm geen fon en ik inderdaad ook niet]
Hier ook geen FON meer, vorige week wel nog fon.....?...! Zone 050
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”