Nieuw bij EDPnet. is dit normaal ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
digishine
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Ik heb op maandag besloten om een abonnement te nemen bij EDPnet. Deze zou het Newer & Faster zijn met telefonie voor in totaal €45,95 Best goedkoop als je vergelijkt wat telenet je geeft voor die prijs.

Nu na 2 dagen heb ik nog steeds geen email ontvangen ivm bevestiging van mijn bestelling.Heb dus eens ingelogd op my edpnet en daar stond dat mijn bestelling nog goedgekeurd moest worden... Ik heb dus dan maar eens gebruik gemaakt van hun live chat support en toen kreeg ik te horen dat ik eerst 14 dagen moest wachten aangezien ik mijn verzakingsrecht niet had opgegeven en dan pas gingen ze mijn bestelling goedkeuren :s Normaal loopt die 14dagen verzaking periode toch altijd na de installatie ?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

lijkt me niet normaal, in uw geval kan je er dus al beter gebruik van maken
zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen de 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed
http://www.lessentieldemarcelle.be/nl/verzakingsrecht
de koe zegt boe
digishine
Member
Member

Dacht ik ook. Wat moet ik nu doen dus ? klantendienst eens bellen of ??
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

chat support zijn dezelfde als de klantendienst (dacht ik)
de koe zegt boe
digishine
Member
Member

Oh vergeten bij te melden ik kreeg ook te horen dat ik aan 1 jaar contract vast zit. Kan toch niet meer eigelijk ? 6maand is toch maximum of vergis ik mij hierin ? :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

nee, u vergist zich niet... :-) Ik heb de indruk dat ze wel meer uit hun nek kletsen... klantenservice is niet meer wat het was
de koe zegt boe
digishine
Member
Member

Oke bedankt. Verteld me eigelijk al genoeg zal maar beroep doen op mijn 14dagen om alles te annuleren :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Om hier op verder te gaan : weet iemand hoe de wet hier rond juist in elkaar zit? Ergens begrijp ik de redenering van EDPnet wel : als je providertje-pesten wilt spelen kan je EDPnet op die manier erg snel ten onder krijgen. Je laat op tig adressen een EDPnet lijn activeren en binnen de 14 dagen zeg je die op. Gevolg is dat EDPnet de kost van de installatie door Belgacom volledig mag betalen, maar er geen eurocent voor in de plaats krijgt. Vanuit dit standpunt kan ik EDPnet volgen dat ze de klant 14 dagen laten wachten en hij gedurende die periode kosteloos kan opzeggen (ze hebben immers zelfs nog geen kosten gemaakt). Echter weet ik niet volledig hoe de wetgeving in elkaar zit en kan ik dus niet beoordelen of EDPnet hier in de fout gaat of niet...

In Nederland weet ik dat het ongeveer hetzelfde is, maar dat er daar een uitzondering staat in de wetgeving zodat op maat gemaakte goederen en diensten er niet onder vallen. Bijvoorbeeld een domeinnaam (waar de hostingpartij ook kosten aan maakt ten opzichte van SIDN als het over een .nl gaat) is een op maat gemaakte dienst en hier kan je je dus niet beroepen op het verzakingsrecht.

In mijn ogen is een internetdienst zoals internettoegang ook een op maat gemaakte dienst?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

De wetgeving is duidelijk : vanaf de dag die volgt op de levering van het goed

Dus als ze dan 14dagen uitstellen om te leveren, dan doet dat niets aan uw verzakingsrecht. U zou dan eigenlijk in principe nog altijd van uw 14dagen opzegtermijn gebruik kunnen maken. Ze rekenen natuurlijk dat de klant dan al afhaakt... wat hun sterker maakt, maar wettelijk is het niet.

Die wetten zijn er niet voor niets gekomen. De klant moet beschermd worden omdat er ook veel bedrijven zijn, die anders misbruik maken. Ik heb schrik dat dat laatste meer gebeurd, dan wat jij schrijft Krisken.
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klant moet zeker beschermd worden, maar bedrijven ook in dit opzicht...
Er zijn in NL al talloze meldingen geweest van bedrijven die plots van pier en pol opdracht kregen om een domein te registreren en die, van zodra een registratie voltooid was, te horen kregen dat "het niet meer nodig was". Ondertussen mag jij aan de registrar wel de fee betalen, terwijl je er niks voor in return krijgt. In geval van een .be of een .nl is dit niet zo heel erg, hooguit wat lastig. Maar sommige domeinen kosten een paar honderd euro per jaar. Daar sta je dan wel mooi...

In BE is deze wetgeving dus van kracht voor zowel goederen/diensten als goederen/diensten op maat? Typisch...

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

tja, krisken.... voor die paar uitzonderingen die misbruik maken van de wet in hun voordeel, moet je als provider ze maar mee incalculeren in je prijszetting. Dan betalen de goeden maar voor de slechten, zoals met veel gebeurd. Het gaat uiteindelijk toch maar over uitzonderingen... dus zo een doorslag op de prijs zal het wel niet zijn.

Langs de andere kant, zijn er ook die adsl/vdsl nemen, om dan achteraf te zien, dat hun lijn traag, belabberd, .... is. Die mensen moeten gebruik kunnen maken van hun verzakingsrecht, en niet gedwongen worden om dan verder een half jaar met slecht internet te zitten.
de koe zegt boe
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

bambipower schreef:De wetgeving is duidelijk : vanaf de dag die volgt op de levering van het goed
De wetgeving is net iets uitgebreider hoor: "vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst."
Maar EDPnet dient de voorwaarden betreffende het verzakingsrecht zeer expliciet te vermelden bij de aankoopbevestiging.

Als er geen aankoopbevestiging (inclusief alle noodzakelijkee informatie over de dienst) is verzonden, is er ook geen dienstenovereenkomst en is er dus ook geen enkele verplichting tussen EDPnet en de klant.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Volledig akkoord hoor dat klanten moeten beschermd worden. Maar wat jij uitzonderingen noemt, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ze kunnen dit inderdaad ook in hun kosten verrekenen, maar kan dit in het geval van EDPnet wel? Er moet zich maar één iemand mee bezig houden om zoveel mogelijk mensen wijs te maken van laat edpnet komen en sluit het daarna af...je hebt free internet gedurende 14 dagen en zij dragen alle kosten (belgacomtechnicus die moet komen, installatie, mbit's, modem, ...). Loopt ook snel tegen de 250 euro per klant die dan zo opzegt!

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

@raf1, klopt inderdaad (na opzoeken)

ik lees :
Art. 47. § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
Onverminderd de bepalingen van artikel 48, § 2, tweede streepje, kunnen aan de consument, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, slechts de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen aangerekend worden.
Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in :
- voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument, wanneer aan de informatieverplichtingen bedoeld in artikel 46, § 1, voldaan is;
- voor de diensten, te rekenen van de dag na het afsluiten van de overeenkomst of vanaf de dag waarop aan de informatieverplichtingen bepaald in artikel 46, § 1, voldaan is, zo daaraan werd voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits de termijn de in § 2 vermelde termijn van drie maanden niet overschrijdt.
Wat de naleving van de herroepingstermijnen betreft, wordt de kennisgeving als tijdig aangemerkt indien zij schriftelijk of op een voor de ontvanger beschikbare en toegankelijke duurzame drager is verzonden vóór het verstrijken van de termijn.
§ 2. Wanneer de onderneming niet heeft voldaan aan de verplichtingen bepaald in artikel 46, § 1, is de herroepingstermijn drie maanden. Deze termijn gaat in :
- voor de goederen, te rekenen van de dag van levering aan de consument;
- voor de diensten, te rekenen van de dag waarop de overeenkomst werd afgesloten.
Indien binnen deze termijn van drie maanden de inlichtingen bedoeld in artikel 46, § 1, verstrekt zijn, begint de termijn bedoeld in § 1 te lopen de dag na de ontvangst van de inlichtingen.
Voor de goederen die het voorwerp uitmaken van opeenvolgende leveringen beginnen de herroepingstermijnen te lopen de dag na de eerste levering.
§ 3. In geval van uitoefening van het herroepingsrecht waarin voorzien is in §§ 1 en 2, is de onderneming gehouden tot terugbetaling van de door de consument gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de herroeping.
§ 4. Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, kan de consument het herroepingsrecht waarin §§ 1 en 2 voorzien niet uitoefenen voor overeenkomsten :
1° betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in § 1 bedoelde herroepingstermijn;
2° betreffende de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;
3° betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computer-programmatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;
4° betreffende de levering van dagbladen, tijdschriften en magazines;
5° voor diensten voor weddenschappen en loterijen;
6° betreffende de levering, op de woon- of verblijfplaats of de werkplek van de consument, van levensmiddelen of dranken of van andere goederen voor courant huishoudelijk gebruik door frequent en op gezette tijden langskomende bezorgers.
Ingeval de onderneming de consument niet overeenkomstig artikel 45, 6° verwittigd heeft van de ontstentenis van een herroepingsrecht, beschikt de consument over het herroepingsrecht bedoeld in § 2.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2010040603
de koe zegt boe
digishine
Member
Member

Mjah dit kan ik wel begrijpen uit hun standpunt maar je moet ook wel begrijpen dat dit is de 1ste x dat er hier een vdsl abonnement zou komen. Hierbij ben ik niet zeker hoeveel ik effectief zou hebben van snelheid. En ik wil namelijk niet aan iets vastzitten voor 6 maand terwijl ik maar bv 20mb krijg ipv 50.
riji
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Ik vind toch dat een klant zijn redelijk te verwachten snelheid zou moeten kennen voor hij zich contractueel moet verbinden.
Snelheid is toch een wezenlijk bestanddeel van een internetverbinding.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

riji schreef:Ik vind toch dat een klant zijn redelijk te verwachten snelheid zou moeten kennen voor hij zich contractueel moet verbinden.
Snelheid is toch een wezenlijk bestanddeel van een internetverbinding.
Die snelheid kunnen ze grotendeels vinden op lijntest.be, echter klopt deze site niet geheel voor iedereen. Deze data is ook afkomstig van Belgacom dus EDPnet kan hier zeker geen beloftes over maken. Beetje nadeel van EDPnet...

Telefonie = EDPnet + OVH
digishine
Member
Member

Jah die lijntest.be is wel goed maar daar heb je terug het nadeel en dat is dat het niet helemaal nauwkeurig is. Ik snap wel dat EDPnet geen geld verliezen maar ik als consument wil ook geen geld verliezen aan iets waar ik niet de volledige snelheid van kan gebruiken :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Begrijp ik volledig en ga kan ik niks in tegen brengen hoor :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
skills
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 28 keer

Ik pik wat laat in, maar de 14 dagen verzakingsrecht gaat niet in vanaf de activatie, maar vanaf de bestelling, vermits het hier over een dienstenovereenkomst gaan.
Echter:

In elk geval is de onderneming verplicht om bij een tekoopaanbieding op afstand de consument op een ondubbelzinnige, heldere en begrijpelijke wijze in te lichten over bepaalde elementen zoals bijvoorbeeld de identiteit van de onderneming, adres van de onderneming, prijs, belangrijkste kenmerken van het goed, het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht (art. 46 Wet Marktpraktijken). Wanneer de verkoper de consument niet heeft ingelicht dat er geen verzakingsrecht is, dan heeft de consument het recht om gedurende drie maanden aan de overeenkomst te verzaken (art. 48, § 2 Wet Marktpraktijken).

Overeenkomstig artikel 46 Wet Marktpraktijken moet de consument die een overeenkomst op afstand sluit, schriftelijk of op een andere duurzame drager (bijvoorbeeld een fax) die ter zijner beschikking staat en voor hem toegankelijk is, de volgende informatie ontvangen:

•de identiteit van de onderneming en haar geografische adres;
•de belangrijkste kenmerken van het goed of dienst;
•de prijs van het goed of dienst;
•de leveringskosten;
•wijze van betaling, uitvoering of levering van de overeenkomst;
•het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht;
•de wijze van terugneming en teruggave van het goed, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten;
•de kosten voor het verbruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief wordt berekend;
•de geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
•de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of levering van goederen;
•de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals het volgend beding, in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de eerste bladzijde:
“De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst” of “De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien”.

•het geografische adres van de vestiging van de onderneming waar de consument met zijn klachten terecht kan;
•de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen;
•de voorwaarden voor opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft.

Het tijdstip waarop de informatie aan de consument moet worden overgemaakt is anders naargelang het om goederen of diensten gaat (art. 46, § 2 Wet Marktpraktijken). Voor goederen moet de consument die informatie ontvangen ten laatste bij de levering, terwijl voor diensten hij deze informatie moet hebben voor de uitvoering is begonnen. Enkel in het geval waarin met instemming van de consument gedurende de verzakingstermijn met de uitvoering van de dienstenovereenkomst is begonnen, kan de bevestiging geschieden tijdens de uitvoering van de overeenkomst. In elk geval dient de consument de informatie te ontvangen alvorens de verzakingstermijn is verstreken.

Maw 14 dagen gewoon niets laten horen, dat vliegertje gaat niet op. En tevens kan jij na 6 maanden gewoon alle diensten kosteloos opzeggen, daar heeft edpnet helemaal niets aan te zeggen. Het is wel een feit dat edpnet keer op keer probeert om mensen op slinkse wijze enkele maanden langer te laten betalen om zo meer geld in het laadje te krijgen. Ondertussen heb ik al veel van dit soort cases zien passeren. Echter na iedere klacht bij ombudsdienst of rechtbank krijgen ze het deksel op de neus, wat niet meer dan logisch is lijkt me, 6 maanden is 6 maanden, laat je vooral niets voorliegen :)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”