Port forwarden - BBox2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
faun
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2013, 22:30
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hello iedereen,

Mijn ouders hebben een twee winkels. Ze gebruiken een simpel programma in filemaker als database voor klantenkaarten en dat werkt perfect. De klanten moeten de klantenkaart echter in beide winkels kunnen gebruiken en daarvoor gebruik ik in filemaker IWP (Instant Web Publishing). Dit zorgt ervoor dat de database in filemaker ook raadpleegbaar is via een browser, zo kan de pc in de andere winkel ook data toevoegen het databestand.

Het probleem is dat filemaker het eigen lokaal ip adres neemt met het poortnummer. In dit geval vandaag is het http://192.168.1.4:591

Deze url is natuurlijk enkel raadpleegbaar vanuit het lokaal netwerk. Dit heb ik zelf kunnen oplossen door het gebruiken van de no-ip software van Free Dynamic DNS - Managed DNS - Managed Email - Domain Registration - No-IP. De andere pc kon de website bereiken via een naamvanwinkel1.no-ip.biz. Hiervoor moest ik in de lansettings van mijn bbox2 de poort forwarden. Screenshotje van andere thread:

Afbeelding

Het probeem is echter dat er een lokaal ip-adres moet ingevuld worden. Op de screenshot is dit 192.168.1.7. De computer krijgt echter verschillend van het aantal apparaten op het netwerk echter telkens een ander ip adres (192.168.1.2-7)

Iemand een idee hoe ik de poorten kan openzetten voor ALLE apparaten? Of hoe ik ervoor zorg dat de computer met het databestand altijd een bepaald lokaal ip krijgt zonder internet te verliezen? Een statisch ip instellen zorgt namelijk voor geen internet.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Ik heb zelf geen bbox2, maar kan je niet gewoon de dhcp server uitschakelen? In dat geval zal de bbox2 geen lokale ip addressen meer toekennen uit zijn pool.
Wat betreft het feit dat je geen verbinding krijgt met een statisch ip: heb je dan wel de netmask en default gateway juist ingesteld?
Als je wilt portforwarden naar alle lokale toestellen, dan werkt misschien het broadcast adres 192.168.1.255
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Gewoon een statisch IP adres gebruiken voor deze computer en dat statische IP adres gebruiken in je BBOX2 instellingen.
davidm schreef: maar kan je niet gewoon de dhcp server uitschakelen?
Waarom zou je de DHCP server uitschakelen? Gewoon de pool aanpassen zodat er een range beschikbaar is voor statische IP adressen.
faun
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2013, 22:30
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wat moet ik precies invullen bij netmask en default gateway dan?
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

netmask in in jouw geval vermoedelijk 255.255.255.0
default gateway is het lokaal ip adres van je router (bbox2). Vermoedelijk is dat 192.168.1.1
Die settings kan je opvragen met ipconfig of ifconfig
Laatst gewijzigd door davidm op 08 jul 2013, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Astralon schreef:Waarom zou je de DHCP server uitschakelen? Gewoon de pool aanpassen zodat er een range beschikbaar is voor statische IP adressen.
Ik ging er van uit dat die bbox misschien adressen die hij zelf niet heeft uitgedeeld blokkeert. Maar opnieuw: ik heb geen zo'n toestel, ik kan het niet uittesten.
faun
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2013, 22:30
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

davidm schreef:netmask in in jouw geval vermoedelijk 255.255.255.0
default gateway is het lokaal ip adres van je router (bbox2). Vermoedelijk is dat 192.168.1.1
Die settings kan je opvragen met ipconfig of ifconfig
Dit heb ik op die manier ingevuld, maar geen internet.
Moet ik ook zelf een DNS invullen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

is het in dit geval niet beter om met een VPN verbinding te werken ?
faun
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2013, 22:30
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Helaas hier geen verstand van..
Galaldur
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2013, 22:51

Voor een static IP te assigned aan je computer met een BBox2:
Advanced settings > Network Interfaces > Lan Bridge > Settings > Ip address attribution > Connection list > Edit (naast desbetreffende computer) > Static
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”