Hoe werkt een Belgacom DigiBox (aansluitingen)

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo iedereen,

Mijn grootmoeder zou graag haar Telenet-kabelabonnement willen laten vallen en Belgacom Digital TV in huis nemen.
Waarschijnlijk gaat ze dan voor deze gaan: http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... _gp_tel_tv
Nu is mijn vraag: als ze dit activeert/besteld, kan ze dan haar telefoonnummer behouden (is ook bij Belgacom momenteel)?
Ze wil dus haar telefoonpakket combineren met een tv-pakket (geen internet, want ze heeft geen computer).
Kan dit als je gewoon een DigiBox/DigiCorder haalt in een Belgacomwinkel en online dit hier besteld?
Of gaat ze dan dubbel betalen voor telefoon? (Telenet-kabelabbonement wordt afgezegd)
Sommigen vertellen mij dat je, als je het juiste abonnement hebt, je je DigiBox gewoon in een telefoonlijn moet proppen en je tv kan kijken, anderen zeggen dat je internet nodig hebt en via Ethernet tv moet kijken.
Als ik naar mijn buren kijk zie ik toch veel bBox-en, dus misschien is dat tweede dan toch waar?

Dus: Ze wil zeker geen DigiBox huren, maar één kopen. Ze wil haar huidig Belgacom-telefoonnr. ook behouden en ze wil haar kabel-tv-abonnement van Telenet opzeggen.
Graag zou ik ook willen weten of zij er een pack met internet moet nemen ( bijvoorbeeld dit in de plaats: http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... l_intco_tv ).
Of, indien het niet moet, je gewoon, met vb. je telefoonkabel, je gewoon tv kan kijken indien het juiste abonnement geactiveerd is.

Mijn excuses voor de vele vragen, hopelijk is het wat duidelijk! :)

Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,
Arne.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Internet is zeker niet nodig. Je zal inderdaad wel een modem nodig hebben voor het televisie signaal. (De BBox dus). Beste is dat je even belt naar de klantendienst of een Belgacom center binnenspringt. Internet aanvragen durven soms in de soep lopen. O en je kan het zeker en vast combineren in een pack.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Digibox kan je niet op een telefoonlijn aansluiten.

Op de inkomende telefoonlijn moet een NTP + filter geplaatst worden (kan je eventueel een technieker voor vragen).
Hier wordt de modem op aangesloten, dan moet er een UTP (netwerk) kabel van deze modem naar de TV. Deze kabel sluit je aan op de belgacom decoder ("digibox"). De decoder sluit je vervolgens aan op de TV.

Dat je een modem nodig hebt wilt evenwel niet zeggen dat je ook internet moet pakken. Belgacom digitale TV is IPTV en werkt dus over het "internet" en heeft daarom dus die bbox2 nodig. Je kan ook gewoon een pakket vragen met telefoon + TV.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

En bij een nieuw tv abonnement krijg je de nieuwe B-BOX3
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Mijn grootmoeder zou graag haar Telenet-kabelabonnement willen laten vallen en Belgacom Digital TV in huis nemen.
Is je grootmoeder zelf op dat idee gekomen... of is het een aanbeveling van jou ? Geen idee of ze naar zenders zoals ARD en ZDF kijkt, of ze ook veel haar telefoon gebruikt overdag, ... ?

Het aanbod (vooral 2P) is bij Telenet totaal onduidelijk... al lijkt de prijs op één euro na hetzelfde te zijn (en zelfs goedkoper als je 24u gratis telefonie wil).
Devilzown schreef:Digibox
Digibox en Digicorder zijn typische benamingen voor de TN decoders... het zorgt hier dus wel voor verwarring.
Devilzown schreef:Op de inkomende telefoonlijn moet een NTP + filter geplaatst worden (kan je eventueel een technieker voor vragen).
Hier wordt de modem op aangesloten, dan moet er een UTP (netwerk) kabel van deze modem naar de TV.
Belangrijk is dus dat de grootmoeder beschikt over een telefoonkabel vlakbij haar TV (en daar dan ook haar toestel wil plaatsen), of een netwerkkabel kan leggen vanaf de Belgacomaansluiting tot aan de TV. Heb je die mogelijkheid niet dan heb je namelijk extra hardware nodig (die je eveneens zal moeten aankopen).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

die hardware valt niet duur uit aangezien ze alleen een wifi-bridge moete aanschaffen want ze krijgt een bbox3 (en een v5 decoder).
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wow! Bedankt voor alle ZEER snelle reacties!
Zij kwam op het idee omdat veel van haar vriendinnen ook digitale tv hebben...
En dat klopt, ze doet het vooral voor die 2 Duitse zenders (mooie shows voor oudere mensen)...
Ik weet dat ze een telefoonaansluiting naast haar tv zal moeten hebben, maar volgens mij is dat niet zo een groot probleem, hoor!
Dus: als zij haar Telenet kabel tv afzegd en dat Belgacom TV + Telefoon pack pakt dan kan zij normaal al digitale tv kijken, mits zij over de juiste apparatuur beschikt?
Of is zij ook verplicht eerst naar Belgacom haar telefoon af te bellen voordat ze een gecombineerd pack bestelt (8.v.m. dubbele telefoonskosten).
Ze belt ongev. 25u 'Happy Time' zag ik op haar factuur, en verder heeft ze maar 10€-30€ verbruikskosten.

Dus: je hebt een modem nodig die telefoon omzet in TV (zoals een modem die telefoon omzet in internet?)
En vanuit die modem moet er een draad doorlopen naar de DigiBox of hoe dat ding ook noemt?

Ze wil wel graag één waarmee ze kan opnemen en zoals ik al zei: NIET huren (is deze dan te koop in een Belgacom Center?)

Voor verdere installatie ga ik misschien beter langs in een Belgacom Center.


Alvast bedankt iedereen!
Groets! :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Kijkt zij werkelijk graag naar die 2 Duitse zenders?
Dan vrees ik dat ze hier op het verkeerde adres is, want Belgacom heeft namelijk die 2 zenders uit het aanbod verwijderd.
In dat geval is het maar beter dat zij bij Telenet blijft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Zij kwam op het idee omdat veel van haar vriendinnen ook digitale tv hebben...
Digitale TV van wat ? Telenet, Belgacom, TVV, ... ?
ArneMaes schreef:En dat klopt, ze doet het vooral voor die 2 Duitse zenders (mooie shows voor oudere mensen)...
Die zijn niet langer beschikbaar bij Belgacom... daarvoor moet je bij TN zijn.
ArneMaes schreef:Ze belt ongev. 25u 'Happy Time' zag ik op haar factuur, en verder heeft ze maar 10€-30€ verbruikskosten.
Dat zijn veel verbruikskosten... vermoedelijk omdat ze ook wel voor 17u belt... bij TN is het 16u en is de optie voor 24u Freephone ook heel wat goedkoper dan bij BGC.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Opgepast ARD en ZDF zijn niet meer te zien bij Belgacom.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Iedereen kijkt ook niet naar ARD & ZDF mijn ouders hebben er bvb nog nooit naar gekeken en wie zegt dat ze bij TN ook in de toekomst niet wegvallen !!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jackho schreef:Iedereen kijkt ook niet naar ARD & ZDF
Vandaar ook m'n vraag OF ze ernaar keken of niet.
jackho schreef:wie zegt dat ze bij TN ook in de toekomst niet wegvallen !!
Dat zou kunnen... maar vandaag de dag zijn ze er in ieder geval nog wel (en BGC gaan ze trouwens ook niet snel terug komen gezien de slechte verstandhouding tussen BGC en ARD/ZDF).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

verstandhouding kan zeer vlug veranderen als maar genoeg centen op en onder tafel gegooid worden :wink:

De vraag is of BGC dit natuurlijk gaat doen en als TN ondervindt dat de opbrengst van die twee zenders niet groot genoeg is zou het ook heel vlug kunnen veranderen zelf met een goeie verstandhouding :-)
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

r2504 schreef:
Devilzown schreef:Digibox
Digibox en Digicorder zijn typische benamingen voor de TN decoders... het zorgt hier dus wel voor verwarring.
Devilzown schreef:Op de inkomende telefoonlijn moet een NTP + filter geplaatst worden (kan je eventueel een technieker voor vragen).
Hier wordt de modem op aangesloten, dan moet er een UTP (netwerk) kabel van deze modem naar de TV. Deze kabel sluit je aan op de belgacom decoder ("digibox"). De decoder sluit je vervolgens aan op de TV.
:-)
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt iedereen,

Allereerst: dan mogen ze deze lijst eens gaan updaten: http://support.en.belgacom.be/euf/asset ... anders.pdf (internationaal, 280 & 281)!
Iedereen vertelde me dat Telenet het duurst is en de meeste storingen heeft, maar wat moet dat moet! ;)
BASE/Snow heeft een zeer beperkt aanbod en heeft nog veel kinderziektes...

Kan je bij Telenet ook een TV-pakket combineren met telefonie? Zo ja: kan je je huidig vast telefoonnummer behouden?
Misschien gaat het ook beter zijn: bij dezelfde provider moet Kabel-tv afgesloten worden en digitale tv geïnstalleerd worden.

Alvast bedankt, iedereen! Heb al veel bijgeleerd!


Mvg,
Arne.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

r2504 schreef: Dat zijn veel verbruikskosten... vermoedelijk omdat ze ook wel voor 17u belt... bij TN is het 16u en is de optie voor 24u Freephone ook heel wat goedkoper dan bij BGC.
Ja, zij belt veel overdag en op haar factuur had ze voor 91 cent "diensten van derderen" ... Wat dat ook mogen zijn (misschien buitenland)...

- Als zij bij Telenet gaat, kan ik dan, als ze telefonie van Telenet neemt, met mijn iPhone via haar nr. telefoneren? (met Triiing)
Ik ga vaak met haar op stap en als we thuis komen missen we vaak oproepen van huurders ofzo (belangrijke telefoontjes). Dan moet zij met haar Pay&Go terugbellen of met haar reserve-gsm van Mobistar. Het zou toch handig zijn mocht ik via 3G met haar nr. mensen kunnen opbellen (kan je ook gesprekken ontvangen?)

Mvg

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door philippe_d 04 jul 2013, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote ingekort
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Iedereen vertelde me dat Telenet het duurst is en de meeste storingen heeft, maar wat moet dat moet! ;)
Er bestaat een officiele link met de storingspercentages van de grote operators en daaruit blijkt inderdaad dat TN meer storingen zou hebben dan Belgacom... alléén komt mijn praktijkervaring hier helemaal niet mee overeen. Ik merk onder collega's, vrienden en familie namelijk veel minder storingen bij Telenet dan bij Belgacom. De laatste 10 jaar heb ik eigenlijk zelf ook nog maar éénmaal een echt probleem gehad bij TN vanwege een defecte kaart in een node.

Wat prijzen betreft lopen de grote spelers niet ver uit elkaar... vaak is het zelfs identiek. Wil je echt goedkoper moet op zoek naar een alternatieve provider.
ArneMaes schreef:Kan je bij Telenet ook een TV-pakket combineren met telefonie?
Tot voor kort waren dergelijke 2P (twee producten) formules duidelijk te vinden op hun website... vandaag de dag promoot men ze echter niet actief meer maar ze zijn nog wel degelijk te verkrijgen als je contact opneemt met Telenet.
ArneMaes schreef:Zo ja: kan je je huidig vast telefoonnummer behouden?
Ongeacht welke provider je kiest, je kan je telefoonnummer steeds behouden.
ArneMaes schreef:Misschien gaat het ook beter zijn: bij dezelfde provider moet Kabel-tv afgesloten worden en digitale tv geïnstalleerd worden.
Ik vrees dat ik je niet helemaal begrijp... digitale TV bij TN is via een decoder/CI+ kaart op je bestaande kabelaansluiting. Je blijft maw. je analoge signaal zoals vandaag de dag ook nog behouden, het wordt dus niet afgesloten.
ArneMaes schreef:Ja, zij belt veel overdag
Dan neem je bij TN best de optie Freephone 24 (5 euro extra, een gelijkaardige formule kost bij BGC dacht ik bijna 20 euro extra tenzij dit ondertussen goedkoper is geworden).
ArneMaes schreef:- Als zij bij Telenet gaat, kan ik dan, als ze telefonie van Telenet neemt, met mijn iPhone via haar nr. telefoneren? (met Triiing)
Ja.
ArneMaes schreef:Dan moet zij met haar Pay&Go terugbellen of met haar reserve-gsm van Mobistar. Het zou toch handig zijn mocht ik via 3G met haar nr. mensen kunnen opbellen
Waarom moet ze met haar Pay&Go terugbellen... ze kan toch haar vast toestel gebruiken ? (Bij Telenet, maar ook bij BGC kan je na respectievelijk 16 en 17u ook gratis naar GSM nummers bellen).
ArneMaes schreef:(kan je ook gesprekken ontvangen?)
Nee, met Triing kan je geen gesprekken ontvangen.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wacht even...

Is het waar dat je bij Telenet altijd digitale tv kan ontvangen, zolang je gewoon een 'HD-decorder' hebt om het te ontvangen?
Want ik, thuis, heb een nieuwe tv en ik kan met een gewoon kabel-abonnement van Telenet (omdat Belgacom geen Kabel-tv heeft in onze streek) een paar HD-kanalen ontvangen: Eén HD, Canvas HD en een paar Franstalige zenders...
Dus Telenet zendt HD-kanalen uit via die ouderwetse kabel?
Want een vriendin van mijn oma heeft gewoon een decorder gehaald en kon digitale tv gaan kijken.
Op de site van Telenet zie je ook dat je alleen een 'kabelabonnement' + HD-decorder.

Dus bij Telenet hoef je enkel een HD-decorder te gaan halen en, in het geval van mijn oma, kan je meteen digitale tv gaan kijken van Telenet?

- sorry voor het late antwoord, ik heb dit antwoord meteen gisteren na mijn vorige reactie getypt, maar nu ik mijn iPad opendoe, zie ik dat ik het nog niet verstuurd had ... Mijn excuses als er eventueel al reacties geplaatst zijn met het antwoord, die ik dan niet heb kunnen lezen (dus alle reacties na mijn laatste reactie, heb ik nog niet kunnen bekijken)

Mvg,
Arne

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

@r2504: ik bedoel: wanneer ze niet thuis is moet ze met haar Pay&Go terugbellen, als ze thuis is: vaste lijn!
Maar als ik met haar mee ben kan ze via mijn iPhone eigenlijk bijna overal haar vaste lijn gebruiken. :)

En hetgeen wat niet duidelijk was heb ik denk ik in mijn vorige reactie duidelijk gemaakt.

Mvg

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Is het waar dat je bij Telenet altijd digitale tv kan ontvangen, zolang je gewoon een 'HD-decorder' hebt om het te ontvangen?
Ja, op de coax zit STEEDS zowel het analoge signaal als het digitale signaal. Beide zijn dus inbegrepen in je kabelabonnement.
ArneMaes schreef:Want ik, thuis, heb een nieuwe tv en ik kan met een gewoon kabel-abonnement van Telenet (omdat Belgacom geen Kabel-tv heeft in onze streek) een paar HD-kanalen ontvangen: Eén HD, Canvas HD en een paar Franstalige zenders...
Er zijn een tiental zenders die ongecodeerd zijn bij TN en die je inderdaad kan bekijken als je TV beschikt over een DVB-C tuner.
ArneMaes schreef:Dus Telenet zendt HD-kanalen uit via die ouderwetse kabel?
Ja dus... digitale TV komt via de coax (dus niet via je internet verbinding).
ArneMaes schreef:Want een vriendin van mijn oma heeft gewoon een decorder gehaald en kon digitale tv gaan kijken.
Inderdaad, zo eenvoudig is het. Telenet zal echter wel voorstellen een modem te komen plaatsen zondat je decoder interactief is (kan je het nieuws terug opvragen, films bestellen, stemmen in programma's, ...) al is dat niet strikt noodzakelijk.
ArneMaes schreef:Op de site van Telenet zie je ook dat je alleen een 'kabelabonnement' + HD-decorder.
Analoge TV wordt niet meer gepromoot.
ArneMaes schreef:Dus bij Telenet hoef je enkel een HD-decorder te gaan halen en, in het geval van mijn oma, kan je meteen digitale tv gaan kijken van Telenet?
Nogmaals ja... of indien je TV beschikt over DBV-C/CI+ kan je ook gewoon een kaartje halen (maar daarvoor lees je best eens de andere threads hier op het forum).
ArneMaes schreef:Maar als ik met haar mee ben kan ze via mijn iPhone eigenlijk bijna overal haar vaste lijn gebruiken
Inderdaad (al kan ze geen oproepen ontvangen op haar eigen nummer via Triing).
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt! Dat is alles dat ik wou weten! En inderdaad, op mijn tv zijn er nog een paar gecodeerd.
Als ze een modem plaatsen, moet dit dan ook via de telefoonlijn?
Echt bedankt!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ArneMaes schreef:Als ze een modem plaatsen, moet dit dan ook via de telefoonlijn?
Nee, een Telenet modem wordt aangesloten op de kabel.
ArneMaes
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Perfect! Telenet gaat dan de ideale optie zijn, denk ik! :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

jackho schreef:verstandhouding kan zeer vlug veranderen als maar genoeg centen op en onder tafel gegooid worden :wink:

De vraag is of BGC dit natuurlijk gaat doen en als TN ondervindt dat de opbrengst van die twee zenders niet groot genoeg is zou het ook heel vlug kunnen veranderen zelf met een goeie verstandhouding :-)

Slechte verstandhouding? Zeg maar koude oorlog tussen Belgacom en ARD/ZDF. :-)
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”