tl;dnr
moraal van het verhaal; onze overheid ZIET (altijd veel te laat) een probleem,
vind er een weg RONDOM voor, en laat alles rustig foutlopen tot de volgende muur.
en daar vinden ze vervolgens weer een weg rond, ipv een deur te maken en het probleem op te lossen.
gbmed schreef:
Ik twijfelde eerlijk gezegd aan de betekenis van de smiley. De enige manier om de betekenis ten volle te snappen was dan ook om je reactie af te wachten. Bij deze heb je dit duidelijk gemaakt, waarvoor mijn dank en respect voor jou.
geen dank, het is hier een plek om discussie te voeren, en niet ruzie te maken.
onduidelijkheden werken we gewoon weg en dan gaan we vervolgens verder ruzie maken, euh, discussie voeren
gbmed schreef:Neen, dat klopt niet. Daarvoor ken ik voorbeelden genoeg van zij die zich wél hebben geïntegreerd.
zou je daar ergens een cijfermatig bewijs voor kunnen geven?
want als er natuurlijk 5% geintegreerd is, en daarvan ken jij 3%, dan lijkt het wel zo maar is het niet.
omgekeerd eveneens: als er 5% niet geintegreerd is, en ik daar net 3% van ken, is het mij ook alsof er niet geintegreerd is.
maar gezien ik in zowel limburg, brabant, antwerpen, en brussel heb gezeten, alsook maandelijks in wallonie kom...
ervaar ik het toch dat je meestal de correcte stereotiepen hebt (en men dus grotendeels niet ingeburgerd is)
Ik ervaar het omgekeerde. Zowel mijn zus die leraar is in Anderlecht als mijn ex die werkzaam is op het secretariaat van een Anderlechtse school is het zo dat de Arabische medemensen zich maar ál te bewust zijn dat - om een kans te maken op een job in het tweetalige Brussel (Frans/Nederlands) - het nodig is om Nederlands te kennen. Hierdoor kan je stellen én bewijzen dat deze mensen veel meer moeite doen om de tweede taal te leren als die verdomde Walen én Franstalige Brusselaars die zichzelf linguïstisch superieur vinden om Nederlands te leren.
tgoh... dus omdat een waal/brusselaar reeds frans kent (geleerd in school!),
en daardoor een job kan vinden.
maar iemand die imigreert en de taal nog NIET kent ze moet leren...
daardoor vind je de walen reeds luier en superieur?
en je bron is leonard? rly?
ten eerste uit zijn eigen artikel:
gbmed schreef: Lange tijd was Vlaanderen slachtoffer van Franstalige arrogantie. En de Belgische Staat, ontstaan in 1830-1831, droeg gedurende een eeuw bij tot de actieve verfransing van Vlaanderen.
oftewel; je kan de KERN van het probleem (ALWEER) vinden in ons overheidsorgaan, en niet bij "die verdomde walen"
je zou eens een keer wat meer in wallonie moeten komen me dunkt.
er is een redelijk aantal dat het nederlands op zijn minst probeert (is daar géén verplichte taal op school... dankuwel overheid?),
en in tegenstelling tot vlamingen die u al afschieten voor een dt fout ga je een waal zelden horen kritiek geven, maar je wel helpen als je het frans probeert.
verder:
leugenaar
homofoob
etc etc etc
enfin, niet een man waarbij ik mijn informatie zou willen gaan zoeken...
gbmed schreef:gbmed schreef:Men moet eens een duidelijk verschil maken tussen de allochtonen van pakweg 60 jaar en die van nu.
die allochtonen van toen had ik respect voor:
- die kwamen hier hard werken
- die leerde de taal samen met de belgen (ja, die waren er ook) in de mijnen
- die kende manieren
- die drongen geen eigen regels op
- die sloegen je niet kapot voor 5 euro
en nu? ja, er zijn er goede bij, maar ook véél anderen.
vergeet ook niet dat het destijds zowat ALLEMAAL GASTARBEIDERS waren,
en er origineel sprake was van "als de mijnen sluiten, moeten jullie allemaal terug".
ook daar heeft *ONZE OVERHEID* zich over bedacht.
fredo66 schreef:
Toch jammer dat de publieke opinie, bij delokalisatie van bedrijven, zich altijd laten vangen wat betreft de werkelijke reden van verhuis.
dat het vooral om geld draait, dat weet iedereen. in alles en overal.
maar dhl bracht ook geld op, en zorgde voor jobs, en daar zijn er nu weer veel van weg.
terwijl de overheid ook iets meer had kunnen proberen ze te houden ipv extra op stang te jagen.
althans, mijn simpele mening.
en dhl is nu gewoon een van de grotere/makkelijkere voorbeelden om aan te halen, maar er zijn er genoeg
r2504 schreef:
Pas na een lang en bewezen inburgeringstraject kan je ook Belgische rechten verwerven en uiteindelijk een naturalisatie...
voila, simpel en duidelijk... alleen blijkbaar onhaalbaar voor onze overheid.
en aan iedereen die mag denken dat ik racist of whatever ben: voor mij part mag men 1 van de landstalen - of zelfs engels - spreken in eender welk deel van belgie,
maar als je woont moet je op zijn minst 1 van de landstalen kennen (en natuurlijk bij voorkeur die bij het juiste landsdeel hoort).
onze overheid lost het weer anders op: ipv de landstalen te verdedigen, komen de buitelandse talen nu naar het secundair, en over 30 jaar versta je je eigen kinderen niet meer, want zij spreken "nieuw-belgisch" terwijl jij daar zit met je frans en nederlands.