MJ schreef:Ik ben nog geen Telenet klant, dus als ik een HD Digicorder moet kopen ben ik 249€ kwijt, das meer dan 2x 69€. Een nieuwe TV zou er sowieso komen dit jaar, dus ga ik er toch maar eentje kopen met 2 CI+ slots, dan kan ik nog zien, ik begin wel met 1 kaartje.
Tja, 2x69€, 100€ voor 1Tb harddisk , is al 238€, en dan ga je ook nog eens makkelijk 100€ extra geld uitgeven om een TV te kopen die duurder is dan dat je anders zou gekocht hebben, dat kost je dus al meer dan je een HD digicorder aankoopt.
En dat moet je nog hopen dat het allemaal zo werkt als je hoopt, dat de TV dus slim genoeg is om bij een tweede opname ook effectief de 2e CI+ module aan te spreken, enz.
En dan nog heb je een tuner minder ter beschikking.
En ja, ik ben ook voor hardware keuzevrijheid, maar echte vrijheid kun je dit ook weer niet noemen.
Zaten de opnames bij een digicorder versleuteld op de harddisk, dan zitten ze nu versleuteld op de harddisk die aan je TV hangt.
Je kunt dus nog steeds geen backup nemen, en als je op een dag van TV verandert of het moederbord van de TV moet vervangen worden, ben je al je opnames kwijt, net zoals je die kwijt bent als je digicorder sneuvelt of je wilt upgraden naar een nieuw model.
Bij echte vrijheid stel ik mij voor dat ik als klant gewoon baas ben over mijn opnames, net zoals ik dit voor niet-versleutelde zenders op kabel en satelliet gewoon ben op mijn Dreambox.
Ik zet ze over naar mijn PC zonder enig verlies in kwaliteit, maak een backup als ik voorzichtig wil zijn, maak een digitale screenshot, knip er de opnamebuffer en/of reclames uit, zet ze desnoods naar DVD om, combineer ze desnoods met andere ondertitels, noem maar op.
Dat krijg je niet met je CI+ module, alleen de mogelijkheid om alle beperkingen over te dragen op een ander toestel : je TV of een CI+ recorder.