ik heb vandaag dus de volgende mail ontvangen van dommel:
"Deze mail geldt als officiele kennisgeving dat het gratis bellen op uw account voorlopig zal worden opgeschort tot de volgende verlengdatum van uw account in overeenstemming met de specifieke productvoorwaarden op http://www.dommel.com:
"enkel voor strikt persoonlijk of kmo gebruik. Een fair use policy (fup) is van toepassing op het gratis bellen naar alle belgische vaste, belgische mobiele en internationale vaste bestemmingen, dit wil zeggen dat wanneer het verbruik naar die bestemmingen extreme bovengemiddelde waarden aanneemt of wanneer schedom een vermoeden heeft van fraude, de gratis toegang tot deze bestemmingen voorlopig zal worden geblokkeerd tot de volgende verlengdatum van de account. de klant kan deze bestemmingen dan nog wel bellen aan volgende voorwaarden: nationaal vast: 0.0201 euro/minuut, nationaal mobiel: 0.1495 euro/minuut, internationale vaste tarieven ingeval van deze blokkering kan men hier vinden. voorafgaand aan deze blokkering zullen we de klant hiervan via email op de hoogte stellen."
Bij de volgende verlengdatum van uw account zullen we deze fup inbreuk opnieuw evalueren aan de hand van uw gemiddelde verbruik over de laatste 4 maanden.
Bedankt voor uw vertrouwen in onze firma en produkten"!
Als ik op crm.schedom-europe.net/ kijk dan zie ik niet direct hoeveel minuten ik heb gebeld. Ik kan nu niet meer telefoneren, als ik probeer te bellen dan krijg ik een stem te horen dat deze dienst niet actief is.
Mijn vraag is of ik de limiet heb overschreden (ik geloof dat je 2000min. per maand gratis krijgt), of is het iets anders?
Vraag ivm telefonie
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Slechts één iemand weet dit : dommel zelf. Je moet dus hun contacteren...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Juist uit nieuwsgierigheid welk is je belgedrag? Dat is de eerste keer dat we dit lezen.
Ook wel raar dat ze je gzwoon zonder boz of ba zonder telefoon zetten ipv dingen aan te rekenen.
[ Post made via mobile device ]
Ook wel raar dat ze je gzwoon zonder boz of ba zonder telefoon zetten ipv dingen aan te rekenen.
[ Post made via mobile device ]
-
- Premium Member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Eerste keer dat ik dit hoor.
Ben je boven 2000 minuten naar gsm/buitenland gegaan?
Hier op 2 adressen nog geen dergelijke mails gehad
Ben je boven 2000 minuten naar gsm/buitenland gegaan?
Hier op 2 adressen nog geen dergelijke mails gehad
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Ik heb nu de tweede keer in 2 maanden een fup waarschuwing van dommel schedom. Vorige maand in totaal 14 uur gebeld, deze maand tot nog toe 4 en een half uur in 11 dagen. Dat lijkt mij toch niet al te veel, gemiddeld zo'n 20 - 25 minuten per dag. Ik ben er eigenlijk best wel pissig over, want de enige reden waarom we voor deze provider zijn gegaan is vanwege het 'gratis' bellen naar buitenlandse nummers.
Overigens heb ik dus eerst een waarschuwing gekregen, ik ben niet afgesloten.
edit, even een screenshotje voor het belgedrag:
[/url]
Hierover dus de volgende waarschuwing gekregen:
Overigens heb ik dus eerst een waarschuwing gekregen, ik ben niet afgesloten.
edit, even een screenshotje voor het belgedrag:
[/url]
Hierover dus de volgende waarschuwing gekregen:
Ik heb ook Dommel om opheldering gevraagd. Als ze geen zinnig antwoord geven ben ik van plan om bij ze weg te gaan en over te stappen op VOIP voor het bellen.Deze mail geldt als officiele waarschuwing dat het gratis bellen op uw account de voorbije weken een abnormaal bovengemiddelde limiet heeft bereikt, in overeenstemming met de specifieke productvoorwaarden op http://www.dommel.com:
"enkel voor strikt persoonlijk of kmo gebruik. Een fair use policy (fup) is van toepassing op het gratis bellen naar alle belgische vaste, belgische mobiele en internationale vaste bestemmingen, dit wil zeggen dat wanneer het verbruik naar die bestemmingen extreme bovengemiddelde waarden aanneemt, de gratis toegang tot deze bestemmingen voorlopig zal worden geblokkeerd tot de volgende verlengdatum van de account. de klant kan deze bestemmingen dan nog wel bellen aan volgende voorwaarden: nationaal vast: 0.0201 euro/minuut, nationaal mobiel: 0.1495 euro/minuut, internationale vaste tarieven ingeval van deze blokkering kan men hier vinden. voorafgaand aan deze blokkering zullen we de klant hiervan via email op de hoogte stellen."
Op dit moment gaan we nog niet over tot het blokkeren van deze bestemmingen maar we vragen u met aandrang om het verbruik naar deze bestemmingen gevoelig te verminderen om zulk een afsluiting in de toekomst te voorkomen.
Bedankt voor uw vertrouwen in onze firma en produkten!
Laatst gewijzigd door robador 16 jul 2013, 16:59, in totaal 1 gewijzigd.
Ik heb deze week ook zo'n waarschuwing gekregen van Dommel en op mijn vraag welke criteria ze gebruiken om 'fair use' te bepalen kreeg ik volgend antwoord:
- Dommel is niet transparant over hoe ze 'fair use' bepalen. Als klant heb je momenteel geen mogelijkheid om dit op te volgen wat tot willekeurige en/of onverwachte blokkering van de telefoonlijn kan leiden.
- In de voorwaarden op de website van Dommel staat dat een "extreem bovengemiddeld gebruik" tot blokkering van het gratis telefoneren kan leiden. Uit bovenstaand antwoord van de klantendienst blijkt dat 4 keer boven een "normaal gemiddeld gebruik" gaan al genoeg is om voor blokkering in aanmerking te komen.
- Ik telefoneer niet meer dan één uur per dag wat op zich niet 'extreem' is, en nog steeds een eind onder de oude 2000 minuten regel ligt. 'Fair use' bij Dommel is dus een beperking ten opzichte van de vroegere limieten!
Mijn vragen:
- zijn er nog Dommel gebruikers met ervaringen over hoe 'fair use' bij Dommel juist bepaald wordt?
- kan Dommel zomaar tot blokkering van de gratis bellen dienst overgaan zonder duidelijk uit te leggen welke criteria ze hiervoor gebruiken?
Dommel heeft in het verleden een voortrekkersrol gespeeld door voor hun internetabonnement steeds duidelijk te zeggen wat het verschil is tussen 'fair use' en ongelimiteerd verbuik. Jammer dat ze die lijn niet doortrekken voor hun telefonie producten!
Mijn -voorlopige- conclusies:Geachte,
Als telecombedrijf streven wij, bij dommel.com, er steeds naar onze klanten
een optimale dienstverlening alsook state-of-the art pakketten aan te
bieden. In dit opzicht werd de limiet, dewelke vroeger van toepassing was op
accounts met telefonie, afgeschaft. We hebben dit vervangen door
ongelimiteerd bellen (naar vaste en mobiele nummers in België en naar vaste
nummers in het buitenland), maar uiteraard onder een fup regeling. Dit houdt
in dat we uitgaan van een normaal gebruik, als goede huisvader, van de
telefoondienst die u wordt aangeboden.
Hierbij wordt een gemiddeld gebruik in rekening genomen. Bij de bepaling
van een gemiddeld gebruik hanteren wij een hele reeks criteria om vast te
stellen of uw gebruik overeenstemt met een "normaal" gebruik.
Dit omvat onder andere, maar beperkt zich niet enkel tot:
1/ Het totaal aantal gebelde minuten naar gratis bestemmingen in
vergelijking met het nationaal gemiddelde van alle operatoren vastgesteld
door het BIPT en ook van alle dommel klanten, per maand, 2 maanden en 4
maanden.
2/ Het totaal aantal ontvangen oproepen, per maand, 2 maanden en 4 maanden.
3/ Het tijdstip en de duur van alle bovenstaande gesprekken.
4/ De ratio van betalende en niet-betalende gesprekken.
5/ enz
Enkel indien de uitkomst van deze berekening de gemiddelde waarde meer dan 4
maal overschrijdt, zullen wij u eerst een waarschuwing sturen. Indien hierop
geen verbetering vast te stellen is, zullen wij overgaan tot blokkering.
U kan dus best een maand extra veel bellen en deze limiet overschrijden,
enkel bij een constante overschrijding gedurende een langere periode zal u
de fup waarschuwings- en blokkeringsmails ontvangen.
Doch, zelfs bij een blokkering kan u deze bestemmingen nog steeds bellen aan
voorwaarden dewelke veel gunstiger zijn dan bij eender welke andere
concurrent.
Deze instelling kan u aanpassen via https://crm.schedom-europe.net >> my
packages >> U >> block outgoing calls enabled >> edit.
Hier disabled u de blocking en geeft u een maximum bedrag aan dat u wenst te
spenderen voor de resterende periode totdat uw account zal worden gereset.
Wij dienen als verantwoordelijk bedrijf deze policy te hanteren om ervoor te
zorgen dat alle klanten kunnen blijven genieten van deze uitzonderlijke
all-inclusive features aan een prijs dewelke meer dan 60 procent lager is
dan bij alle concurrenten voor vergelijkbare features.
We hopen dan ook van harte dat u zich hierin kan vinden en dat u, met ons,
wenst samen te werken aan een stabiele internet en telefonie oplossing waar
u nog jaren plezier aan zal beleven.
We hopen u hiermee de nodige informatie te hebben voorzien. Daarnaast danken
we u voor het vertrouwen dat u in onze firma stelt en wensen we u nog een
fijne dag toe!
- Dommel is niet transparant over hoe ze 'fair use' bepalen. Als klant heb je momenteel geen mogelijkheid om dit op te volgen wat tot willekeurige en/of onverwachte blokkering van de telefoonlijn kan leiden.
- In de voorwaarden op de website van Dommel staat dat een "extreem bovengemiddeld gebruik" tot blokkering van het gratis telefoneren kan leiden. Uit bovenstaand antwoord van de klantendienst blijkt dat 4 keer boven een "normaal gemiddeld gebruik" gaan al genoeg is om voor blokkering in aanmerking te komen.
- Ik telefoneer niet meer dan één uur per dag wat op zich niet 'extreem' is, en nog steeds een eind onder de oude 2000 minuten regel ligt. 'Fair use' bij Dommel is dus een beperking ten opzichte van de vroegere limieten!
Mijn vragen:
- zijn er nog Dommel gebruikers met ervaringen over hoe 'fair use' bij Dommel juist bepaald wordt?
- kan Dommel zomaar tot blokkering van de gratis bellen dienst overgaan zonder duidelijk uit te leggen welke criteria ze hiervoor gebruiken?
Dommel heeft in het verleden een voortrekkersrol gespeeld door voor hun internetabonnement steeds duidelijk te zeggen wat het verschil is tussen 'fair use' en ongelimiteerd verbuik. Jammer dat ze die lijn niet doortrekken voor hun telefonie producten!
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Alé ze gaan de telenet-weg op!
Punt 2 (ontvangen oproepen) vind ik wel...raar?
Punt 2 (ontvangen oproepen) vind ik wel...raar?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti