WLAN of Internet thermostaat
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik vrees dat je je vraag eens zal moeten verduidelijken...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik vermoed een thermostaat die je via LAN kan uitlezen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
Of via internet kan bedienen... heeft BGC niet zoiets (al is het weeral met een vaste maandelijkse kost).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik gebruik al meerdere jaren eentje van dit merk: http://www.proliphix.com/
Heb het indertijd wel zelf moeten importeren en aanpassen aan de europese voltages via een relais maar het werkt zeer goed. Eenvoudig en betrouwbaar
Heb het indertijd wel zelf moeten importeren en aanpassen aan de europese voltages via een relais maar het werkt zeer goed. Eenvoudig en betrouwbaar
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Leuk topic, VOiD, welk model heb jij juist ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Heb ook veel interesse in een Wifi-thermostaat, maar geen zin om hier een maandelijks abonnement of wat dan ook voor te betalen (totaal absurd imo).
Onze huidige thermostaat is immers aan vervanging toe.
Wat voor ons wel belangrijk is, is dat er veel schakelmomenten mogelijk zijn. En moest dat kunnen presets om snel van programma te wisselen.
We werken beide in shifts, en dan is verwarming programmeren een wekelijkse bezigheid...
Heb ook veel interesse in een Wifi-thermostaat, maar geen zin om hier een maandelijks abonnement of wat dan ook voor te betalen (totaal absurd imo).
Onze huidige thermostaat is immers aan vervanging toe.
Wat voor ons wel belangrijk is, is dat er veel schakelmomenten mogelijk zijn. En moest dat kunnen presets om snel van programma te wisselen.
We werken beide in shifts, en dan is verwarming programmeren een wekelijkse bezigheid...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Inderdaad ervaringen met Heatmiser zoals Marijke vermeldt of zelfs de Nest van Argon, alhoewel ik wel sceptisch sta tegenover de Nest volgens de meingen die ik hierover reeds las op internet.r2504 schreef:Ik vrees dat je je vraag eens zal moeten verduidelijken...
Verder moet je de Heatmiser bvb inbouwen in de muur (of opbouwen in een doos), wat niet onmiddellijk een optie is voor mij. H
oneywell heeft ook dergelijke thermostaten, ...
Maandelijks of dagelijks uitlezen hoeft er voor mij niet bij, enkel programmeren en aanpassen met smartphone bvb volstaat. Maar de ervaringen omtrent statistieken of momentopnamen kunnen natuurlijk wel intressant zijn voor anderen natuurlijk.
Vandaar, alle info is welkom.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Ik ben ook geïnteresseerd in een thermostaat die via internet te bedienen is.
Het zou handig zijn voor een 2e verblijf, om de thermostaat op te zetten voor je aankomt, en zeker in de winter wanneer het hard vriest. Nu moet ik enkele keren per jaar speciaal rijden en dan ook over winterse wegen.
Die Nest ziet er goed uit, maar volgens de eerste reviews is het enkel op de Amerikaanse markt gericht.
Heeft iemand hier er zelf al ervaring mee?
Het zou handig zijn voor een 2e verblijf, om de thermostaat op te zetten voor je aankomt, en zeker in de winter wanneer het hard vriest. Nu moet ik enkele keren per jaar speciaal rijden en dan ook over winterse wegen.
Die Nest ziet er goed uit, maar volgens de eerste reviews is het enkel op de Amerikaanse markt gericht.
Heeft iemand hier er zelf al ervaring mee?
-
- Deel van't meubilair
Mits wat zoeken kan je hier op het forum een thread vinden over wireless thermostatische kranen. Op zich is dat veel interessanter dat één thermostaat op een vaste plaats (want dan moet je nog met je kranen spelen om in iedere kamer de juiste temperatuur te hebben). Spijtig genoeg was het een dure oplossing met ook nog beperkingen (geen sturing van je ketel).AfAX schreef:Vandaar, alle info is welkom.
-
- Elite Poster
Ik heb al eens een mail gestuurd, enkel USA.Argon schreef:Een Nest? http://nest.com/
Dit is hun antwoord:
We’re definitely excited about the world wide interest we have received but Nest is currently only available in the US and Canada, this is due primarily to compatibility as Nest requires a 24v AC system. We didn't expect such a strong international interest.
That being said we do not sell Nest outside the United States and Canada. We also do not have the mobile application available anywhere but in the Canada and United States android market and itunes app store. You cannot use the zip code or postal code functionality to get an accurate outdoor weather. We also cannot do exchanges or returns for any customers outside the the United States and Canada.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Aha, wist ik niet
Heb er veel te weinig kennis van, maar had al eens in gedachten om zoiets te kunnen maken via een Raspberry Pi. Ten eerste schiet ik tekort in de elektriciteit/elektronica en ik kan niet echt programmeren, dus daar gaat mijn "project" Zou leuk zijn mocht dit lukken met een RasPi en bedienbaar via een smartphone.
Heb er veel te weinig kennis van, maar had al eens in gedachten om zoiets te kunnen maken via een Raspberry Pi. Ten eerste schiet ik tekort in de elektriciteit/elektronica en ik kan niet echt programmeren, dus daar gaat mijn "project" Zou leuk zijn mocht dit lukken met een RasPi en bedienbaar via een smartphone.
-
- Deel van't meubilair
Op het forum spreekt men nochtans van een (onbekende) launch date voor de UK ergens in 2013.Abusimbal schreef:Ik heb al eens een mail gestuurd, enkel USA.
Kan prima... en je kan genoeg voorbeelden vinden op internet.Argon schreef:Zou leuk zijn mocht dit lukken met een RasPi en bedienbaar via een smartphone.
-
- Elite Poster
@r2504: die mail is ook van januari, ik mag hopen dat er een EU versie komt ondertussen.
Heb laatst wat zitten zoeken. Zo moeilijk en duur kan een thermostaat via lan of wlan toch niet zijn.
Hetgeen ik zoek is een thermostaat die:
- via batterijen kan werken (zoals de huidige)
- via wlan of lan aansluitbaar
- Zeer programmeerbaar, niet 7 dagen bijvoorbeeld, maar gewoon een gans jaar bijvoorbeeld.
- Bedienbaar buitenhuis
- redelijke prijs max 200-250€
Alleen vind ik die niet.
Hierbuiten was ik ook aan het zoeken naar een rookmelder die via wifi een mail stuurt of sms als er een alarm is.
Ja, er zijn rookmelders met GSM module te koop.
Domotica is de toekomst, maar voor nu is het nog zeer duur of een hele rompslomp.
Heb laatst wat zitten zoeken. Zo moeilijk en duur kan een thermostaat via lan of wlan toch niet zijn.
Hetgeen ik zoek is een thermostaat die:
- via batterijen kan werken (zoals de huidige)
- via wlan of lan aansluitbaar
- Zeer programmeerbaar, niet 7 dagen bijvoorbeeld, maar gewoon een gans jaar bijvoorbeeld.
- Bedienbaar buitenhuis
- redelijke prijs max 200-250€
Alleen vind ik die niet.
Hierbuiten was ik ook aan het zoeken naar een rookmelder die via wifi een mail stuurt of sms als er een alarm is.
Ja, er zijn rookmelders met GSM module te koop.
Domotica is de toekomst, maar voor nu is het nog zeer duur of een hele rompslomp.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Deel van't meubilair
Wat mij betreft is dat veel te duur... zeker daar m'n huidige thermostaat maar 20 euro kost.Abusimbal schreef:- redelijke prijs max 200-250€
Ik blijf een thermostaat trouwens een dom ding vinden... het meet louter de temperatuur in één ruimte.
Als je trouwens geen fancy display en dergelijke wil kan je zoiets met een Arduino of Raspberry PI maken voor een 50 euro.
- Loeri
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 26 keer
Idd, of je hangt een server aan de muur
https://pbs.twimg.com/media/BIeQrswCQAEwEAg.jpg:large
Hangt naast onze zonneboiler om die 24/7 te monitoren en dient nu ook als thermostaat voor de ketel.
Werkt met Profilab expert 4 op windows server 2008
Pics:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/793 ... boiler.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/793 ... /ketel.jpg
Kan je zowel met remote desktop besturen of via een webpagina die profilab kan maken, maar gebruiken we niet.
https://pbs.twimg.com/media/BIeQrswCQAEwEAg.jpg:large
Hangt naast onze zonneboiler om die 24/7 te monitoren en dient nu ook als thermostaat voor de ketel.
Werkt met Profilab expert 4 op windows server 2008
Pics:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/793 ... boiler.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/793 ... /ketel.jpg
Kan je zowel met remote desktop besturen of via een webpagina die profilab kan maken, maar gebruiken we niet.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Ik heb dit projectje reeds nagemaakt .. en werkt vrij goed en is heel simpel .
HotPi is een simpele thermostaat op de Raspberry pi .. via web bedienbaar .
HotPi is een simpele thermostaat op de Raspberry pi .. via web bedienbaar .
- svenska
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 75 keer
Binnen Niko Home Control zit wat je nodig hebt.
Vanaf 1 juli kan je ook van buitenaf deze toestellen bedienen, tot nu toe was dit enkel in het interne netwerk.
Maar uiteraard is dit echt domotica en ligt het prijskaartje wel wat hoger.
http://niko.eu/nlbe/niko/product-detail ... b7fea6573f
Vanaf 1 juli kan je ook van buitenaf deze toestellen bedienen, tot nu toe was dit enkel in het interne netwerk.
Maar uiteraard is dit echt domotica en ligt het prijskaartje wel wat hoger.
http://niko.eu/nlbe/niko/product-detail ... b7fea6573f
-
- Elite Poster
Iemand nu al een betaalbare WIFI Thermostaat gevonden die aanstuurbaar is via Android smartphone?
Nest blijft mij wel interesseren, maar dus niet beschikbaar voor Europa. Het Raspi project is voor mij te moeilijk (geen ervaring met elektronica, programmeren,...)
Iemand ondertussen al wat meer info/ervaringen?
Nest blijft mij wel interesseren, maar dus niet beschikbaar voor Europa. Het Raspi project is voor mij te moeilijk (geen ervaring met elektronica, programmeren,...)
Iemand ondertussen al wat meer info/ervaringen?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Aansluitend hierop, kent er iemand draadloos bestuurbare thermostaatkranen ? (zoals bvb Living Connect van Honeywell, maar niet leverbaar voor 2014 en dan nog is het afwachten want teveel uitval)
Daarom zit ik te denken aan zelfbouw, maar de thermostaatkraan zou ik toch nooit zo elegant krijgen dat het in een interieur past.
J.
Daarom zit ik te denken aan zelfbouw, maar de thermostaatkraan zou ik toch nooit zo elegant krijgen dat het in een interieur past.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- svenska
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 75 keer
Kant en klaar kan je zo een pakket vinden:Joe de Mannen schreef:Aansluitend hierop, kent er iemand draadloos bestuurbare thermostaatkranen ? (zoals bvb Living Connect van Honeywell, maar niet leverbaar voor 2014 en dan nog is het afwachten want teveel uitval)
J.
https://www.electrabel.be/nl/particulie ... thermostat
Deze kan je combineren met de draadloze kranen van Honeywell (Hr80)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
oops ik zie m'n foutje nu, Livinf connect is van Danfoss; niet van honeywell maar ik ga me eens verdiepen in die HR80. Al weet ik uit ervaring dat het geen senicure is om deftige info te vinden bij Honeywell (Danfoss is niet beter, helaas)
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Volgens mij hoeft het echt zo moeilijk nog niet te zijn met bijvoorbeeld een Raspberry Pi.
Je hebt zelfs nog de vrijheid om eventueel een GSM-module te gebruiken, zodat je zelfs geen internetaansluiting nodig hebt, maar je bijvoorbeeld een smsje kan sturen.
Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn om met de webinterface de uitgangen aan te sturen.
Wat je verder moet doen is deze uitgang naar je thermostaat krijgen, dit doe je door middel van:
Een transistor / optocoupler om je "vermogen" van je relais te schakelen, dit is een magnetisch gestuurd schakelaartje.
Dit schakelcontactje zet je doodleuk in serie met je thermostaat en alles zou moeten werken.
Ik denk dat je dit zo'n 50€ kost als je het relaisbordje zelf maakt of iemand die dit voor jouw wil maken. Je kan bijvoorbeeld ook een kant en klare module kopen.
Dit hangt wel een beetje af van het type thermostaat er gebruikt is, de meeste thermostaten sturen "brander aan / brander uit".
Waar je misschien nog niet aan gedacht hebt: Het onderbreken van de spanning van je brander. Blijft de waakvlam actief? Ontsteekt de brander automatisch opnieuw,...
Wat ook mogelijk is: Alles waarmee je een stopcontact extern kan aansturen, hier kan je ook een relais voorzien die geschakeld wordt, en die op zijn beurt ook de thermostaat schakelt. Mogelijkheden zat dus!
Edit: De belangrijkste vraag voor ik je verder kan helpen, is of het bedraad kan? Misschien staat de router wel in de buurt van de verwarmingsketel?
Je hebt zelfs nog de vrijheid om eventueel een GSM-module te gebruiken, zodat je zelfs geen internetaansluiting nodig hebt, maar je bijvoorbeeld een smsje kan sturen.
Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn om met de webinterface de uitgangen aan te sturen.
Wat je verder moet doen is deze uitgang naar je thermostaat krijgen, dit doe je door middel van:
Een transistor / optocoupler om je "vermogen" van je relais te schakelen, dit is een magnetisch gestuurd schakelaartje.
Dit schakelcontactje zet je doodleuk in serie met je thermostaat en alles zou moeten werken.
Ik denk dat je dit zo'n 50€ kost als je het relaisbordje zelf maakt of iemand die dit voor jouw wil maken. Je kan bijvoorbeeld ook een kant en klare module kopen.
Dit hangt wel een beetje af van het type thermostaat er gebruikt is, de meeste thermostaten sturen "brander aan / brander uit".
Waar je misschien nog niet aan gedacht hebt: Het onderbreken van de spanning van je brander. Blijft de waakvlam actief? Ontsteekt de brander automatisch opnieuw,...
Wat ook mogelijk is: Alles waarmee je een stopcontact extern kan aansturen, hier kan je ook een relais voorzien die geschakeld wordt, en die op zijn beurt ook de thermostaat schakelt. Mogelijkheden zat dus!
Edit: De belangrijkste vraag voor ik je verder kan helpen, is of het bedraad kan? Misschien staat de router wel in de buurt van de verwarmingsketel?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Momenteel werkt de brander met een "aan/uit" draadloze Honeywell thermostaat.
De brander is echter een modulerende brander, graag zou ik daar dan ook gebruik van maken, maar ik weet dat ik het dan moeilijker maak om dit te doen via de Raspberry pi.
In de living aan de muur weet ik nog de draadjes zitten van de vroegere bekabelde thermostaat. Ik had eventueel gedacht om aan die draadjes de temperatuur sensor te hangen. Het einde van dat kabeltje komt natuurlijk uit bij de boiler. Daar kan ik het uiteinde van de kabel waarschijnlijk op één of andere manier aan de Raspberry Pi hangen die zo de temperatuur in de woonkamer kan uitlezen (ik heb geen andere zones). Aan de hand van die waarden kan de Raspi dan de boiler aan/uit zetten.
De Raspi kan ik desnoods via Powerline adapters aan het netwerk hangen bij de boiler. Draadloos is ook een optie, daar trek ik dan wel mijn plan mee.
Theoretisch zit ik waarschijnlijk correct, maar om dit praktisch uit te werken...
De brander is echter een modulerende brander, graag zou ik daar dan ook gebruik van maken, maar ik weet dat ik het dan moeilijker maak om dit te doen via de Raspberry pi.
In de living aan de muur weet ik nog de draadjes zitten van de vroegere bekabelde thermostaat. Ik had eventueel gedacht om aan die draadjes de temperatuur sensor te hangen. Het einde van dat kabeltje komt natuurlijk uit bij de boiler. Daar kan ik het uiteinde van de kabel waarschijnlijk op één of andere manier aan de Raspberry Pi hangen die zo de temperatuur in de woonkamer kan uitlezen (ik heb geen andere zones). Aan de hand van die waarden kan de Raspi dan de boiler aan/uit zetten.
De Raspi kan ik desnoods via Powerline adapters aan het netwerk hangen bij de boiler. Draadloos is ook een optie, daar trek ik dan wel mijn plan mee.
Theoretisch zit ik waarschijnlijk correct, maar om dit praktisch uit te werken...
- honda4life
- Elite Poster
Als je de combinatie van bedraad en draadloos zou kunnen werken, zou je bijvoorbeeld terug een goedkope thermostaat kunnen plaatsen, en deze al dan niet verbinden met een relais als je wil verwarmen.
Een bijkomend voordeel, is dat als de elekctronica hapert, het toch nooit warmer is dan de ingestelde temperatuur
Een bijkomend voordeel, is dat als de elekctronica hapert, het toch nooit warmer is dan de ingestelde temperatuur
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
Nét wel, je schakelt de thermostaat net in of uit, alleen doe je dit niet op de thermostaat, maar ergens anders in de bedrading.
Je laat de thermostaat in automatische werking staan dus.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
http://nest.com/
da's een heel mooie....
helaas ben ik geen doe het zelver en hier en daar gelezen niet compatibel in Europa.
http://promo-code.be/nest-thermostaat/
da's een heel mooie....
helaas ben ik geen doe het zelver en hier en daar gelezen niet compatibel in Europa.
http://promo-code.be/nest-thermostaat/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik heb zo ook zitten denken, maar dan werkt de dag/nacht temperatuurregeling en anti-vries beveiliging niet meer denk ik.honda4life schreef:Nét wel, je schakelt de thermostaat net in of uit, alleen doe je dit niet op de thermostaat, maar ergens anders in de bedrading.
-
- Elite Poster
Voor 80€ kom je ook al een eindje denk ik, niet ?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5609 ... hermostaat
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5608 ... AN-gateway
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5609 ... hermostaat
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5608 ... AN-gateway
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
- honda4life
- Elite Poster
Lijkt me inderdaad een prima oplossing.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
http://www.youtube.com/watch?v=8hHsVYGIKT8
http://www.youtube.com/watch?v=JuE9iNRQy1E
interessante tip van 'appleinaer':
300 euro voor de connector kit
http://www.tado.com/be/this-is-tado
https://play.google.com/store/apps/deta ... tado&hl=nl
4,8*/5
https://play.google.com/store/apps/deta ... _eq3&hl=nl