Kijk jij ook TV met een kaartje (CI+)?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

kdhoe schreef:Zou een toestel zoals dit werken?

Je kan er harde schijven op aansluiten en zo opnemen.

Telenet zegt dat ze de werking niet kunnen garanderen als het toestel niet in hun lijst staat. Ze blokkeren het dus niet.
Moet kunnen, maar zoals reeds eerder is aangehaald is de kans groot dat dat wat op de schijven komt geencrypteerd is en dus niet te bekijken valt op een computer.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hebben ze slechts 5 tvs getest ofzo?

Er zit bv. geen panasonic tussen, dus ik moet een gokje van €69 wagen om te zien of het wel werkt? :bang:
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Tja, heb nen panasonc P46S10E, maar het is mij niet duidelijk of dat kaartje wel zal werken
DVB-C heeft is en dan is er plaats voor een "common interface", in de handleiding vind ik niks terug van een CI+
Is er een verschil tussen common interface en CI+ (plus?)
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een TX-P55VT50 en op ziggo staat ie wel in de lijst, maar ze garanderen niets, dus eigen schuld dikke bult zullen ze wel zeggen bij teleflop.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

caravia_asterix schreef:Tja, heb nen panasonc P46S10E, maar het is mij niet duidelijk of dat kaartje wel zal werken
DVB-C heeft is en dan is er plaats voor een "common interface", in de handleiding vind ik niks terug van een CI+
Is er een verschil tussen common interface en CI+ (plus?)
Zeker en vast!
Een CI+ CAM zal niet werken in een CI slot.
Verder kunnen consumenten bij CI+ beperkingen opgelegd krijgen vanuit de distributeur. Momenteel is dit bij Telenet echter niet het geval.

Meer info over CI+
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Nicopara schreef:
caravia_asterix schreef:Tja, heb nen panasonc P46S10E, maar het is mij niet duidelijk of dat kaartje wel zal werken
DVB-C heeft is en dan is er plaats voor een "common interface", in de handleiding vind ik niks terug van een CI+
Is er een verschil tussen common interface en CI+ (plus?)
Zeker en vast!
Een CI+ CAM zal niet werken in een CI slot.
Verder kunnen consumenten bij CI+ beperkingen opgelegd krijgen vanuit de distributeur. Momenteel is dit bij Telenet echter niet het geval.

Meer info over CI+
Dus voor mij geen telenet TV kaartje dus als ik het goed begrijp
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Teebee schreef:Er zit bv. geen panasonic tussen, dus ik moet een gokje van €69 wagen om te zien of het wel werkt?
Zoals hier in deze topic al geschreven: je moet niets gokken maar de specs van jouw toestel nakijken, zo moeilijk is dat toch niet?
  • - Heeft jouw TV een CI+ slot ?
    - Heeft jouw TV een DVB-C tuner ?
Als het antwoord 2 keer "JA" , dan is jouw panasonic geschikt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roland3
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2013, 12:26
Locatie: Peer
Bedankt: 1 keer

Als er nieuwe zenders bijkomen komen die er vanzelf in of moet ik om de haverklap de tv opnieuw laten scannen?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb net 3 kaartjes gekocht en de eerste testen zijn goed.

Kaart 1 op Panasonic VT50 (bouwjaar 2012)
- Installatie geen probleem (parameters manueel ingegeven)
- Activatie kaartje: geen probleem (20 minuten wachten)
- TV kijken, zappen,... OK
- Opname op externe HD: OK
- Pauze, versneld afspelen vooruit en achteruit: OK
- De NIET geencrypteerde kanalen kunnen via de DLNA Server van de VT50 afgespeeld en gekopieerd worden naar andere toestellen, zelfs PC's
- De geencrypteerde kanalen zijn niet zichtbaar op de DLNA Server

Kaart 2 op Panasonic VT30 (bouwjaar 2011)
- Installatie geen probleem (parameters manueel ingegeven)
- Activatie kaartje: na 50 minuten wachten de klantendiens moeten bellen. De kaart was onbekend in hun systeem. Terug 20 min wachten en alles OK.
- TV kijken, zappen,... OK
- Opname op externe HD: OK
- Pauze, versneld afspelen vooruit en achteruit: OK
- geen DLNA server

Kaart 3 - Reserve
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Da's goed nieuws, Panasonic kan dus ook goed werken.
Ik vermoedde dat wel, maar 70€ uitgeven om dan te zien wat het geeft leek mij wat duur.
Bedankt om die resultaten te delen.

Waar ik nu nog benieuwd in ben, er zijn bepaalde TV's met 2 tuners en CI+ ook, dacht ik ?
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je op zo'n TV een opname start van bijv. VTM HD, en dan zapt naar Vier HD.
Beiden zijn versleutelde kanalen, dus vraag ik mij af of die module dan 2 zenders tegelijk kan decoderen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Deze zal de opname waarschijnlijk versleuteld opnemen en dan 's nachts als je geen TV kijkt de opname decoderen.
Afbeelding
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

En met het gevaar dat de sleutel dan niet meer geldig is voor de decryptie zoals het Loewe/ziggo probleem in NL waar de sleutel maar 1 uur geldig meer is.
In de Telenet winkel heeft men mij verzekerd dat de Panasonic's met CI+ kaart werken maar dat er nog problemen zijn met Loewe.
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
Teebee schreef:Er zit bv. geen panasonic tussen, dus ik moet een gokje van €69 wagen om te zien of het wel werkt?
Zoals hier in deze topic al drie keer herhaald: je moet niets gokken maar de specs van jouw toestel nakijken, zo moeilijk is dat toch niet?
  • - Heeft jouw TV een CI+ slot ?
    - Heeft jouw TV een DVB-C tuner ?
Als het antwoord 2 keer "JA" , dan is jouw panasonic geschikt ...

blijft onduidelijk
de panasonic heeft dus een CI slot maar geen CI+
geen geen 2 keer Ja
heb hier op een andere tv gekeken, de samsung UE32D5000PWXXN, die heeft net zoals de panasonic een gewoon common interface slot (dus dat is volgens mij geen CI+)
dus geen 2 keer ja
maar deze staat wel in de lijst van telenet als ondersteunde toestellen.
verwarring troef dus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik bedoel als het 2 keer "JA" is, dan ben je zeker dat het toestel geschikt is :).
Als het géén 2 keer "JA" is moet je meer info opzoeken ...

Wat betreft CI
Ik zie inderdaad dat vele fabrikanten niet duidelijk zijn, en spreken over een "CI slot", maar ik ga ervan uit dat recente toestellen (2011, 2012, 2013) allemaal CI+ ondersteunen (het "slot" zelf blijft een "CI slot", vandaar de verwarring).

Een klein beetje research geeft ook meer duidelijk, vb:
samsung UE32D5000PWXXN
  • - In de technical specs zie je inderdaad alleen CI.
    - In de user manual (PDF, pag 108) zie je dat je in het CI slot ook een CI+ module kan steken...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Phillipe komt is langs om mijn tv te testen :p Mijn tv is ci+ ziggo gecertificeerd. Maar volgens de specs van de tv niet, geeft een gewoon CI slot aan. Denk dat ik gewoon verder doe met men digicorder, tot ik ooit nog eens een nieuwe tv koop.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TiTanium schreef: Mijn tv is ci+ ziggo gecertificeerd
Dan zal het zeker ook met Telenet CI+ werken.
Je kan altijd eens proberen met iemand anders zijn kaartje?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Thomas_D
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2013, 15:18

Heel vreemd, mn TV accepteerd het kaartje wel enzo maar ik kan alleen maar TV1, canvas en wat andere buitenlandse zenders ontvangen?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef:Waar ik nu nog benieuwd in ben, er zijn bepaalde TV's met 2 tuners en CI+ ook, dacht ik ?
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je op zo'n TV een opname start van bijv. VTM HD, en dan zapt naar Vier HD.
Beiden zijn versleutelde kanalen, dus vraag ik mij af of die module dan 2 zenders tegelijk kan decoderen.
Ik heb net een test gedaan in een winkel met een Panasonic DT60 met 2 twin tuners (2xDVB-S en 2xDVB-C/T/) en 2 CI+ slots.
De Telenet module laat maar toe om 1 kanaal tegelijkertijd ontsleutelen:
  • Opname van EEN en kijken naar Canvas: geen probleem
  • Opname van VTM en kijken naar Canvas: geen probleem
  • Opname van VTM en kijken naar Vier: foutmeldng en zwart scherm. De opname van VTM loopt door. Enkel als men de opname stopt kan men kijken naar Vier
Er was helaas geen 2de kaartje om te testen maar ik verwacht dat het met 2 kaartjes mogelijk moet zijn om op te nemen en te zappen tegelijkertijd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Bedankt voor de testen, Johan.
Je ziet dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Wil je een beetje de functionaliteit van een HD digicorder, zul je dus al een duurdere TV moeten hebben, met 2 tuners, en 2 CI+ sloten.
Dan nog eens investeren in 2 CI+ modules, en een harddisk voor de opnames.
Als je al die kosten optelt, zul je zeker niet goedkoper af zijn dan met een HD digicorder, waarbij de nieuwe modellen nog eens een 3e tuner hebben.

Nog één zaak die mij interesseert (als je het ziet zitten om nog een test te doen natuurlijk) :

Stel je hebt een TV met één digitale tuner en CI+ slot.
Als de TV echt intelligent is, zou het moeten mogelijk zijn om een versleutelde opname en andere onversleutelde opnames te maken, zolang het maar op dezelfde mux is.
Neem nu bijv. NED2 en TVE, die zitten beiden op 330 Mhz.
Nu vraag ik mij af, kun je een opname starten van NED2 (wat dus de CI+ module aanspreekt, want het is versleuteld), en dan wegzappen naar TVE met één tuner ?
In principe moet dat dus kunnen, want TVE is niet versleuteld, maar hier vermoed ik dat het de intelligentie van de TV zal zijn die het verschil maakt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Net geprobeerd (NED2 en TVE) op de VT50 en dit werkt niet. Met linux recorders is dit allemaal mogelijk maar deze hebben helaas geen CI+
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Mijn ouders hebben een 5 jaar oude Loewe en die past het principe toe zoals ik al eerder beschreef:
2x DVB-S2 tuners
1x CI-slot (dat het de oudere technologie is maakt hier niet uit, de TV volgt braafjes de regels)
ingebouwde harde schijf van 160GB

Standaard worden opnames versleuteld opgenomen, en kan je in de instellingen bepalen wanneer hij de opnames mag decoderen (standaard 2u 's nachts). De TV start dan enkel zijn ingebouwde harde schijf op en zijn CPU om dit werkje te doen. Je kan ook bepalen om een opname live te decoderen maar dan is het onmogelijk om nog weg te zappen. TV uitzetten heeft als resultaat dat die in de achtergrond netjes verder doet met dat proces.
Afbeelding
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ieman die es het kaartje wil testen in een pc met tvkaart met CI slot? Je weet nooit

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Kenw00t schreef:Standaard worden opnames versleuteld opgenomen, en kan je in de instellingen bepalen wanneer hij de opnames mag decoderen (standaard 2u 's nachts). De TV start dan enkel zijn ingebouwde harde schijf op en zijn CPU om dit werkje te doen. Je kan ook bepalen om een opname live te decoderen maar dan is het onmogelijk om nog weg te zappen. TV uitzetten heeft als resultaat dat die in de achtergrond netjes verder doet met dat proces.
Ik ken dit principe, maar het klopt dat dit ook voor problemen kan zorgen.
In Nederland hebben er zich inderdaad problemen voorgedaan, omdat Ziggo de levensduur van de sleutels drastisch verkort had, waardoor dit systeem niet meer werkte.
Ik heb dit gezien in "Kassa", of een van die andere Nederlandse consumentenprogramma's.
Offline decoderen is dus enkel interessant als de leverancier (Telenet in dit geval) daaraan wil meewerken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hoe kort dan? Enkele uren maar in plaats van een dag zoals het nu bij TVV is?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb het teruggevonden.
Het was dus niet Kassa, maar Radar, en je kunt het filmpje nog altijd raadplegen :

http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... sus-ziggo/

Helaas probeert de Loewe vertegenwoordiger in het interview op het einde een paar keer te zeggen naar hoeveel uur de tijd verkort is, maar de presentatrice onderbreekt hem.
Ik weet dus niet zeker naar hoeveel tijd het teruggebracht is.
Volgens het eerste bericht op dit forum https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 60&t=91010 is het maar liefst beperkt tot 2 UUR !
Dus in het geval van een film zijn de sleutels al veranderd tegen dat de film gedaan is...

BTW : valt het je ook op hoe soft onze *ahum* consumentenprogramma's wel zijn in vergelijking met de Nederlandse ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Zulke zaken zijn gewoon verwerpelijk. Voor die reden bestaat er zoiets als standaarden. Als iedereen zich er netjes aan houdt, kan er ook geen discussie over ontstaan. Ik moet zeggen dat Ziggo en co toch wel hun uiterste best doen om hun klanten buiten te werken.

PS: Wat een zeikwijf in dat filmpje. Lang geleden dat ik me nog zo kon irriteren aan bevooroordeelde journalisten. Dat mens wist duidelijk niet wat het verschil was tussen het oude systeem en het verkorten van de decoderingstijd.
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Zij probeert vooral wat uit de brand te slepen voor de consument.
In vergelijking met hier zijn ze daar veel harder voor de leveranciers.
Het enige dat hier nog op een consumentenprogramma lijkt (van heel veraf) is Kobe Ilsen met zijn "reclametests" in Volt.
En die is met zijn "reclametests" vooral bezig met zijn eigen ego te strelen, in plaats van de consument te dienen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik kijk niet naar Volt en neem zowel hun tests als die van Test Aankoop met een camion zout.

De enige (?) oplossing voor het probleem van Loewe is het inbouwen van een tweede CI+-slot in de TV. Dat impliceert dan ook dat je 2 kaartjes moet aankopen of huren van de TV-operator. Zo'n maatregel vind ik belachelijk en dit heeft als effect dat je in praktijk iedereen dwingt om enkel de Ziggobox te gebruiken. Ja, met die DRM-toestanden gaan we er echt wel op vooruit. :bang:
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ja, ik weet het, Kenw00t, maar ik vind TVV echt niet beter op dat vlak.
Ze hebben ook een CI+ module laten maken, dus de vraag is : met welk doel ?
Ze hadden al een CI module, dus als het niet is voor extra beveiliging waarom dan wel ?
Ze hebben ook al de CI module verplicht gemaakt, en er is de SID limitatie, zodat je beperkt bent in hoeveel opnames je tegelijk kunt maken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik zei: het is van mijn ouders want TV is voor hun belangrijker dan internet en daarom hadden ze het geld er ook voor over (al durf ik ervoor wedden dat ze al een heel deel van dat geld gerecupereerd hebben dankzij het goedkopere TVV-abo vs gelijkwaardig bij Telenet). Als de evolutie bij elke provider echt zo in elkaar zit zal het heel simpel zijn: ik neem gewoon géén TV-abonnement af! Voor die occasionele film en serie die ik bekijk is het sop de kolen al lang niet meer waard.

Uit interesse heb ik de huidige productlijn van Loewe eens bekeken: alle modellen behalve de lagere klasse bevatten nu inderdaad 2 CI+ slots.
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Allez, goedkoper abonnement, je vergelijkt dan appelen met peren, natuurlijk.
Lagere bitrate, bepaalde zenders die ontbreken (Vier HD, Vijf HD, 2Be HD, Eurosport 2, een pak regionale omroepen, Franse zenders, ...), zenders die maar beperkte uren beschikbaar zijn (Kanaal Z bijv.) , duurdere activatiekost, ...
Dan is het niet moeilijk om per maand wat goedkoper te zijn, hee.
Ik snap niet dat iemand zou investeren in een peperdure state-of-the-art Loewe TV, om dan achteraf op 4€ te gaan besparen per maand, in ruil voor een pak nadelen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Jaja, je moet er niet zo op doordrammen, ik wou er geen hard punt van maken dat het zoveel goedkoper is. In die tijd was dat soort integratie enkel mogelijk met TVV. Het is zelfs zo geweest dat Loewe en TVV een partnership hadden. We zijn nu 5 jaar later en Telenet komt met iets dat misschien ook in Loewe zal werken.

Uiteindelijk koop je bij zo'n merk nog steeds een totaalconcept en niet een scherm waar je de afstandsbediening bijna nooit zal gebruiken, zoals met die klassieke provider decoders waar zijn hun rommel opdringen. Vroeger mocht ik mij bezighouden met de VHS te programmeren voor een opname omdat het voor hen gewoon te complex was. Sinds die Loewe heb ik ze niet meer gehoord want het ding wijst zichzelf uit.

Soit, iedereen heeft andere noden. Het is opvallend dat TV een van de laatste bastions is waar opensource of modding roms nog geen zware doorbraak hebben kunnen maken.
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik ben zelf lang enthousiast geweest over TVV, hoor.
Maar mijn mening is langzaam aan veranderd, naarmate ik zag dat zij ook steeds meer beperkingen oplegden, en dat zij weinig scrupules hadden om de kijkers op meer kosten te jagen (van 1 naar 2 satellieten, dan de Freesat promoten, en iedere keer nieuwe schotels/koppen, omschakelen naar MPEG4, opdringen van de CI module voor nieuwe klanten, dure zenders schrappen en er goedkopere in de plaats voor zetten, enz.).
In het begin zag het er helemaal anders uit, en toen was ik er ook heel positief over.
Tot hiertoe was het inderdaad de enige oplossing voor wie een geïntegreerde oplossing wou.
Ik vind daar ook niets mis mee, alleen denk ik dat je dat niet moet nemen om geld uit te sparen.
Je hebt wat meer vrijheid, soms wat meer mogelijkheden, en het is gewoon leuk dat je alles vanop één afstandsbediening kunt doen.
Maar alle extra hardware zal je veel meer kosten dan dat beetje dat je op abonnementsgeld kunt uitsparen.

Hopelijk kan Loewe met Telenet een goede samenwerking bereiken, dat is erg belangrijk voor de consument die zich zo'n oplossing aanschaft.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Interessante discussie .... maar waarom zou Telenet (of de zenders) hieraan meewerken, of iets veranderen, om gelijktijdig opnemen en kijken mogelijk te maken? Dan kunnen ze beter in de eerste plaats alle zenders van het basisaanbod on-versleuteld doorgeven? Probleem opgelost :-) .

Ik vraag me ook af wat het Loewe probleem is:
  • - verhindert de CI+ module het gelijktijdig decoderen van 2 programma's?
    - of is het een (hardware) beperking van de dure Loewe TV's die geen 2 decoders aan boord heeft?
De Telenet digicorder, die ook maar één smartcard bevat, kan toch wel 2 versleutelde programma's gelijktijdig decoderen?

Bezitters van dergelijke toestellen kunnen dus wel digitaal kijken en gelijktijdig een 2de programma opnemen, op voorwaarde dat één van beide een oversleutelde zender is (één, Canvas, OP12, Actua, FR 3, Arté, TV 5 Monde, BBC World, CNBC, CNN, TVE, ...)?

Toch vind ik "TV met een kaartje" een fantastische verbetering:
  • - voor mensen die gewoon digitaal willen kijken, en geen behoefte hebben aan de extra opname functies (= de grote meerderheid van de huidige analoge kijkers).
    - als je meerdere toestellen in huis hebt: met je digicorder op het hoofdtoestel kan je opnemen, maar je hebt nu DTV op alle bijkomende toestellen in huis, zonder geleuter met bijkomende bakjes en kabels ...
    - ook een ideale oplossing voor hotels, ziekenhuizen, zorginstellingen ...
Ik ben alvast een entoesiaste gebruiker (en mijn vrouw nog meer, want wegens het gesukkel met de 2 bakjes keken we tot op heden meestal analoog :().
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

philippe_d schreef:maar waarom zou Telenet (of de zenders) hieraan meewerken, of iets veranderen, om gelijktijdig opnemen en kijken mogelijk te maken? Dan kunnen ze beter in de eerste plaats alle zenders van het basisaanbod on-versleuteld doorgeven?
Omdat ze nog met enkele honderdduizenden analoge kijkers zitten die ze zo rap mogelijk op hun digitaal platform willen krijgen zodat analoog afgebouwd en uiteindelijk afgevoerd kan worden. "TV met een kaartje" is inderdaad een zeer aantrekkelijk aanbod en Telenet is slim genoeg om te weten dat ze niet teveel beperkingen moeten opleggen om de mensen over de streep te trekken. Het probleem is dat CI+ zodanig flexibel is dat Telenet (eenmaal de meeste klanten overgestapt zijn), gewoon kan beginnen met de ene beperking na de andere op te leggen. Misschien moeten we een tabelletje maken met de zaken die Telenet nu toelaat op CI+, en over een paar jaar eens kijken of we nog steeds dezelfde mogelijkheden hebben. Anders hadden ze al veel sneller met de oude CI kunnen beginnen, moesten ze die intenties niet hebben. Van een bedrijf dat zijn klanten die Floppa zooi door de strot wil jagen zou ik er niet van schrikken.
philippe_d schreef:- verhindert de CI+ module het gelijktijdig decoderen van 2 programma's?
Ja. CI+ bestaat, net zoals CI, uit een smartcard en een Conditional Access Module (CAM). Die smartcard steek je in de CAM, en die CAM gaat op zijn beurt in het CI(+)-slot van de TV. De CAM zorgt voor de decryptie: de stream van de opname of van live TV passeert steeds door de CAM! Als de TV dus maar 1 CI+ slot heeft ipv van 2 slots (wat dus ook maakt dat je 2 kaartjes nodig hebt), dan kan je maar 1 programma tegelijkertijd decoderen. Zoals ik al zei heeft Loewe nu in de meeste modellen 2 slots, maar ik vind dit een absurde ontwikkeling.
philippe_d schreef:De Telenet digicorder, die ook maar één smartcard bevat, kan toch wel 2 versleutelde programma's gelijktijdig decoderen?
Dat is omdat zij in hun goesting doen in hun eigen digicorder die op maat gemaakt is en niet echt op een standaard gebaseerd is, waardoor anderen dus niet de mogelijkheid hebben om de klassieke Telenet-functionaliteit na te bouwen (anders hadden ze dit allang gedaan).
philippe_d schreef:- ook een ideale oplossing voor hotels, ziekenhuizen, zorginstellingen ...
De grootste van diegene die je opnoemt zullen steeds bij het GSO-systeem blijven, want dat werkt nu perfect en ik denk dat CI+ zou betekenen dat ze alles mogen buitengooien (correct me). Voor kleinere en startende hotels kan het interessant zijn.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenw00t schreef: Zoals ik al zei heeft Loewe nu in de meeste modellen 2 slots, maar ik vind dit een absurde ontwikkeling.
De bedoeling van toestellen (TV, HDD recoders) met meerdere CI+ slots is waarschijnlijk in de eerste plaats om abonnementen van verschillende providers te kunnen combineren?
Voorbeeld een TVV Vlaanderen (of andere SAT provider) module (DVB-S) en een Telenet module (DVB-C) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dat is een mogelijkheid, maar de problemen met Ziggo is 1 van de redenen waarom er nu 2 slots zijn. Anders kan Loewe de optie "DR+" niet meer verkopen (de ingebouwde harde schijf). Je kan die slots inderdaad gebruiken voor verschillende providers, maar dat is nu net wat ik absurd vind aan die technologie: waar gaat dit eindigen? Zitten er over een paar jaar dan 4 CI+ slots in zulke TV's omdat we dan bij 2 verschillende providers tegelijkertijd kunnen kijken en opnemen? Dit soort lapmiddelen is nooit wat de TV-fabrikanten gewild hebben, want er is er maar 1 de dupe: de consument.
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

philippe_d schreef:Interessante discussie .... maar waarom zou Telenet (of de zenders) hieraan meewerken, of iets veranderen, om gelijktijdig opnemen en kijken mogelijk te maken? Dan kunnen ze beter in de eerste plaats alle zenders van het basisaanbod on-versleuteld doorgeven? Probleem opgelost :-) .
Goh, Telenet kijkt ook naar Belgacom, en ik weet dat Belgacom een tijdje geleden zei dat ze ging ervoor zorgen dat je rechstreeks op je TV ging kunnen kijken.
Dus als de ene het doet, kan de andere niet echt achterblijven.
philippe_d schreef:Ik vraag me ook af wat het Loewe probleem is:
  • - verhindert de CI+ module het gelijktijdig decoderen van 2 programma's?
    - of is het een (hardware) beperking van de dure Loewe TV's die geen 2 decoders aan boord heeft?
De Telenet digicorder, die ook maar één smartcard bevat, kan toch wel 2 versleutelde programma's gelijktijdig decoderen?
Dit heeft feitelijk met CI+ te maken, maar met de beperkingen van CI modules tov. softcams.
Telenet, Belgacom en TV Vlaanderen gebruiken voor hun eigen toestellen een legale softcam.
Hij is legaal omdat zij dus een licentie hebben van de makers van de codering.
Bij softcams kun je daar heel geavanceerd ingaan.
Dat TN, Belgacom, enz. een softcam gebruiken kun je zien doordat er geen CI(+) module ingestopt wordt, er zit gewoon een kaartlezer in die toestellen.
Zo kan mijn Dreambox zonder problemen 2 zenders decoderen op één transponder van een satelliet, en daar maar 1 tuner voor gebruiken.
De decodering gebeurt in software, dus als de CPU snel genoeg is, is dat geen probleem.
Anders wordt het als je met een CI(+) module werkt.
Het is die module die dan alles decrypteert, en veel CI modules kunnen gewoon maar één kanaal tegelijk decoderen.
Dus ofwel stop je dan 2 CI+ modules in 2 CI+ slots in je TV, ofwel doe je zoals Loewe het vroeger deed : je neemt de zaken die niet live bekeken worden versleuteld op, en gaat dan 's nachts als er geen TV gekeken wordt, die uitzending decrypteren.
Dat werkt alleen maar als de sleutels niet te snel veranderen.
Ziggo heeft die op een bepaald moment op 2 uur gezet (komende van 24 uur), en daarmee werkte die truuk niet meer.
philippe_d schreef:Bezitters van dergelijke toestellen kunnen dus wel digitaal kijken en gelijktijdig een 2de programma opnemen, op voorwaarde dat één van beide een oversleutelde zender is (één, Canvas, OP12, Actua, FR 3, Arté, TV 5 Monde, BBC World, CNBC, CNN, TVE, ...)?
Dat hangt dan weer af van de intelligentie van de TV/decoder.
Veel TV's zijn niet intelligent genoeg om te beseffen dat als je opneemt van één HD op kabel (= ongecodeerd), je feitelijk niet van mux verandert als je naar Canvas HD wilt kijken, en beiden met één tuner zou moeten kunnen bekijken.
Met 2 tuners zullen de meeste toestellen dat dan wel weer toelaten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Interessante discussie .... maar waarom zou Telenet (of de zenders) hieraan meewerken, of iets veranderen, om gelijktijdig opnemen en kijken mogelijk te maken? Dan kunnen ze beter in de eerste plaats alle zenders van het basisaanbod on-versleuteld doorgeven? Probleem opgelost :-) .
Onversleuteld kan niet meer wegens de openstelling van de kabel eind 2013/begin 2014. Op dat moment kunnen bedrijven zoals Snow of Mobistar een zelf samengesteld tv-pakket op de kabel aanbieden waarbij de DVB-C-broadcasts van Telenet hergebruikt worden met een Mobistar-smartcard/settopbox of Snow-smartcard/settopbox.

Als alles onversleuteld is dan kan je vanzelfsprekend alle 75 basiskanalen bekijken en kunnen alternatieve operatoren geen eigen tv-pakket meer aanbieden.
philippe_d schreef:Toch vind ik "TV met een kaartje" een fantastische verbetering
Absoluut, de eenvoud en het gebruiksgemak van analoge kabeltv is na 8 jaar totaal overbodige digibrolmiserie terug van weggeweest. (Wel jammer dat het (wettelijk afdwingbare) recht op de privékopie nog steeds geschonden wordt door kunstmatige beperkingen in smartcard en CI+-module.)

Wat betreft die privékopie beschouw ik TVV als de enige Vlaamse provider waarbij dat recht wordt gerespecteerd. Hier komt kabel dus niet meer in huis zolang die kunstmatige DRM-beperkingen blijven bestaan.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

+1 voor raf

tv met een kaartje laat toe (net als TVV trouwens) zenders binnen te halen zonder over een internet-verbinding te moeten beschikken. Een betere manier om de analoge achterblijvers over de streep te trekken is moeilijk denkbaar misschien.
Maar de beste tactische zet doet TN hier met het oog op de komst van netflix, bhaalu, stievie, weepeetv, e.a. Ben dus benieuwd hoe snel BGC zal volgen met dezelfde strategie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”