Eigen modem keuze, geen bandbreed- of poortlimiet?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Fredd
Starter
Starter
Provider

Ik zit momenteel bij Telenet en ik ben niet echt tevreden over hoe zij omgaan met hun Internet en klanten.

Ik ben op zoek naar een alternatief die mogelijk het volgende biedt:
  • Eigen modem keuze zoals dat vroeger het geval was bij ADSL
  • Geen breedbandlimiet
  • Geen poortlimiet
  • Mogelijkheid om digitale tuner binnen televisie te benutten zonder een externe tuner te moeten aanschaffen
  • Redelijke prijs
Momenteel zit ik bij Telenet. Ze forceren een limiet alhoewel ze adverteren dat ze dit niet doen. Ze blokkeren onnodig poorten vermoedelijk om zo hun eigen web diensten beter aan de klant te kunnen verkopen en over het aankopen van een externe tuner voor elk televisietoestel ben ik helemaal al niet te spreken.

Voor Telenet zat ik bij Dommel, daarvoor bij Belgacom, daarvoor bij Telenet en nog eens daarvoor, bij Belgacom. Dit over bijna twintig jaar. Toen ik bij Belgacom zat had ik een redelijke goede verbinding en haalde ik toen volledige de geadverteerde 4 Mbps ADSL downloadsnelheid.

EDPnet ziet er goed uit, maar ik weet niet zeker of zij een modem en poort limiet hanteren voor hun VDSL aanbieding.
Laatst gewijzigd door Fredd 25 jun 2013, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Ik vrees dat je teleurgesteld zal worden in wat kan. Je stelt immers redelijk wat eisen die niet (meer) inwilgbaar zijn.

VDSL is gereglementeerd en heb je dus in de praktijk geen modem-keuze. Er zijn fritzbox'en die momenteel compatibel zijn met een aantal settings, maar toekomstgericht kan daar geen uitspraak over gemaakt worden. Je kan echter gewoon de modem als modem gebruiken en je eigen router er achter zetten. De PPP-verbinding laat je dan door je eigen router opbouwen.
Bij EDPnet had je dacht ik geen poort-beperkingen, behalve poort 25 (SMTP) of zo, maar dat kan iemand met een dergelijk abo je vast bevestigen. Zelf heb ik Belgacom en merk in de praktijk niets van gesloten poorten: ik heb fijn een webserver op zowel poort 80 als 443 beschikbaar via het Internet.
Fredd
Starter
Starter
Provider

Bedankt voor de reactie. Het is teleurstellend met standaarden van de dag van vandaag.

Een eigen modemkeuze is voor mij belangrijk zodat je optimaal maar een enkel toestel hebt, en dus het stroomverbruik minimaliseert. Niet alleen dat, projecten zoals DD-WRT liggen mij heel goed in het oog.

Hoewel de snelheden degelijk zijn bij Telenet hun Fibrenet, kan ik nog steeds niet geloven dat je online moet zijn om je eigen modem en router te kunnen configureren vanwege het feit dat ze de gebruiker geen toegang geven tot het offline configuratiepaneel.

Als ik een provider kan vinden die aan het bovenstaande profiel voldoet, zal het zeker direct overschakelen zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Beste,

Zowat alle vdsl2 providers hebben geen geblokte poorten (op poort 25 na dan, wat in mijn ogen normaal is). Qua hardware hang je overigens wel vast aan de bbox2 of sagemmodem. Echter lijkt dit mij geen probleem : je kan deze perfect enkel als modem gebruiken en je eigen firewall of router er achter hangen die de PPPoE sessie op bouwt (en je dus je extern ip krijgt op je firewall of router). Bij de vdsl2 providers heb je bij de meeste abonnementen (edpnet, dommel, scarlet) geen bandbreedtelimiet. Bij Belgacom heb je een ruime limiet (500GB) waar je over mag door via e-services GRATIS (!) volumeblokken van 20GB aan te kopen. Wat de digitale tuner betreft : dat zal niet gaan vrees ik...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fredd
Starter
Starter
Provider

Bij Telenet kan je ook een modem setup opbouwen en dan een router er achter hangen.

Dit lost nog steeds spijtig genoeg mijn wens naar een setup met een enkel vrij toestel met eigen configuratie en firmware mogelijkheden niet op.

Ik dacht aangezien EDPnet verschillende VDSL toestellen aanbiedt op hun website dat er misschien enige vrijheid was.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

EDPnet bied dit helaas niet aan. Ook zij installeren een sagemmodem. Er is wel een aanvraag lopende voor een fritzbox op het vdsl2 netwerk toe te laten van edpnet uit, echter is dit nog steeds niet besloten.

Noch op fritz, noch op bbox, noch op sagem kan je overigens alternatieve software draaien...

Telefonie = EDPnet + OVH
Fredd
Starter
Starter
Provider

Wordt het ADSL netwerk nog actief onderhouden of wordt dit afgebouwd om volledige met VDSL te vervangen? Ik zie dat er nog ADSL aanbiedingen zijn maar ik betwijfel hoeveel toekomst er nog in zit.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Dit is men aan het uitfaseren en iedereen aan het om zetten naar vdsl2.

Telefonie = EDPnet + OVH
Fredd
Starter
Starter
Provider

Het is zeer spijtig hoe men in dit land apparaatmonopoly toelaat bij providers.

Men doet misschien wel een moeite om het netwerk open te stellen, maar men vergeet totaal hoe providers contracten sluiten met apparatuurontwikkelaars om zo al zeer grote managerlonen te maximaliseren.

Men is van vrije apparatuurkeuze overgegaan naar geen apparaatkeuze. Bij digitale televisie hebben ze de vrije fase volledig overgeslagen om zo extra verkopen te kunnen afsluiten met externe tuners terwijl elke digitale televisie met een interne tuner afgeleverd wordt.

Om dan al maar niet te spreken over de invloed op stroomverbruik van al die miljoenen onnodige providerapparaten, gewoon verschrikkelijk.

Ik weet nog dat het vroeger zo simpel was om een kabeltje van een kleine filter aan de muur naar een ADSL router te laten gaan en je had internet op alle apparaten in je huis met een simpel toestel dat je zelf kon configureren en updaten naar wens.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Ergens logisch. Als je alles kon aansluiten heb je dagdagelijks telefoons naar de klantendienst van mensen die de meest exotische modems willen proberen en er niet in slagen om deze werkende te krijgen. En dan is de provider de grote schuldige, nooit de eindklant die de modem heeft aangekocht. Op deze manier is support véél makkelijker aan te bieden naar de klant toe.

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer
Provider

krisken schreef:Ergens logisch. Als je alles kon aansluiten heb je dagdagelijks telefoons naar de klantendienst van mensen die de meest exotische modems willen proberen en er niet in slagen om deze werkende te krijgen.
Dat is eigenlijk geen argument. Toen er nog 14.4, 28.8 en later ADSL modems waren had je vrije keuze. Er was/is een standaard en je zorgde zelf dat het werkte. Bij VDSL(2) zou dat hetzelfde moeten zijn. Ik snap de redenering van de ISP's wel dat ze met een verplichte modem gemakkelijk support kunnen geven maar ze kunnen perfect zeggen dat er alleen support is op BBOX/Sagem en dat je voor de rest je plan moet trekken. Mensen met een alternatieve modem weten meestal toch waar ze mee bezig zijn en de rest gebruikt wat de ISP voorschotelt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Fredd
Starter
Starter
Provider

Zo was het vroeger ook. Belgacom deed optionele koppelverkopen met Phillips apparatuur en je kreeg geen ondersteuning moest je problemen ondervinden met je internet en het was duidelijk dat het niet direct aan hun netwerk lag, als je zelf je eigen apparatuur had.

Moest het zover komen was het zo het geval dat een technieker langst kwam die dan een Phillips router van hun kwam installeren zodat ze de verbinding beter konden observeren van uit hun eigen apparatuur.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Waarom wil je een eigen modem kunnen gebruiken (als de vrijheid bestaat een eigen router te gebruiken)?
De modems zijn namelijk afgestemd op specifieke frequentiebanden en configuraties die enkel (goed) werken indien de beheerder aan de far end controle heeft aan de near end. Vandaar ook dat firmware en configuraties naar die modem gepushed moeten kunnen worden, anders zouden dingen als vectoring nooit mogelijk worden. "Rogue modems" kunnen dat helemaal om zeep helpen en zelfs defecten veroorzaken aan hardware in de centrales, of op z'n minst voor storingen zorgen.

VDSL-internetverbindingen kunnen namelijk nu zo snel opgebouwd worden omdat de configuraties aan beiden kanten van de lijn gekend zijn; je hebt in tegenstelling tot vroeger eigenlijk geen handshake meer waarbij protocollen worden uitgewisseld.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

Het kan wel, maar daar wil je de prijs niet van weten... :wink:

http://business.telenet.be/nl/large/pro ... zel/ifiber
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

Oh ja, waarom geen BGP-router plaatsen op je salontafeltje? :)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

@meon @krisken Stop eens met die Belgacom-propaganda. Er zijn alleen commerciële redenen om andere VDSL2-modems te verbieden. In het buitenland werkt VDSL2 perfect met verschillende modems:
http://translate.google.com/translate?s ... it&act=url
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

In het buitenland hebben ze andere designkeuzes gemaakt: configuraties, beschikbare protocollen, frequenties, ...

Je kan de situatie niet zomaar vergelijken. Ik snap dat hardwarekeuze een simpel antwoord lijkt te hebben, maar vanuit technisch oogpunt dus niet heeft.
Dat hàd het kunnen zijn, mits concessies die nu niet zijn gemaakt. Ik zou het met je eens zijn geweest, mocht ik niet wat meer technische uitleg hebben gehad over de werking en rol van modem-software/hardware.
Ik hoef het daarom niet eens te zijn met die keuzes die gemaakt zijn, maar daar zullen vast technisch sterker aangelegde mensen destijds gegronde redenen op hebben verzonnen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Wat Belgacompropaganda? Wat ik hier schreef is de waarheid! Dat is de reden waarom men de bbox2 of sagem verplicht! Als je persé een fritz of whatever wilt gebruiken dan werkt dit ook perfect hé! Je ziet het aan Philippe, hoe content hij er van is (en vele gebruikers met hem). 't Is dus zeker niet zo dat je je modem niet zelf mag kiezen. Echter is daar één grote maar bij : als je modem niet werkt op het Belgacom netwerk, dan ga je het probleem zelf mogen zoeken zonder dat je enige vorm van support moet verwachten. Simple as hell...

PS : het moge duidelijk zijn dat de kans bestaat dat, met de komst van vectoring, jouw eigen-keus modem dan een traag profiel zal toegewezen krijgen omdat hij niet werkt volgens de manier die belgacom voorop stelt. Dat is de reden waarom je een vdsl2 modem moet laten verifiëren bij belgacom. Zo kan hij getest worden op vectoring/vectoring friendly. Dat is overigens de procedure die EDPnet nu volgt, maar dit wilt ook zeggen dat EDPnet de support zal moeten geven op die modems.

PS2 : en waarom wilt men overal dezelfde modem? Vroeger had men in de callcenters nog vrij technische mensen hier en daar. Nu amper of geen. Als je nu belt en zegt dat je modem in bridge staat met een eigen router horen ze het al in keulen donderen...

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

krisken schreef:Wat Belgacompropaganda? Wat ik hier schreef is de waarheid!
Wat met mensen die de meest exotische tablets en laptops willen proberen aansluiten op de Bbox2 Wifi? Belgacom is volgens jouw redenering dan ook het enige bedrijf ter wereld dat alle support zou moeten leveren op alle andere hard- en software die via Wifi verbinding maakt met het Belgacom-netwerk?
Fredd schreef:Het is zeer spijtig hoe men in dit land apparaatmonopoly toelaat bij providers.
Kijk sé, dat is nu eens de nagel op de kop. Het BIPT geeft toelating aan Belgacom om een VDSL2-netwerk commercieel aan te bieden met een hardwaremonopolie op de CPE's. Het buitenland bewijst dat het kan zonder hardwaremonopolie.
Het BIPT kon dus perfect een andere beslissing genomen hebben want VDSL2 inclusief Vectoring zijn gefinaliseerde ITU-standaarden.

En Belgacom moest zich dan maar schikken naar die standaarden zoals elk ander bedrijf dat Wifi aanbiedt zich moet schikken naar de standaarden!
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Ik citeer uit Wikipedia:
Wi-Fi is een certificatielabel ('logo') voor producten voor draadloze datanetwerken, die werken volgens de internationale standaard IEEE 802.11 (draadloos ethernet of wifi). Producten die volgens deze standaard werken maken gebruik van radiofrequenties in de 2,4GHz- en/of 5,0GHz-band die onder voorwaarden zonder licentie gebruikt mogen worden. De eisen voor dit logo worden vastgelegd door de Wi-Fi Alliance. Een product komt in aanmerking voor het Wi-Fi-logo als door een onafhankelijk certificatiebureau is aangetoond dat aan bepaalde functionaliteits-, prestatie- en interoperabiliteitseisen is voldaan. Met name het laatste is van belang voor de consument, omdat dit garandeert dat producten met het Wi-Fi-logo samenwerken met producten van andere fabrikanten.
Er zijn verschillende wifi-standaarden:

IEEE 802.11a werkt in de 5,8GHz-band en de bandbreedte is maximaal 54 Mbps.
IEEE 802.11b werkt in de 2,4GHz-band en de bandbreedte is maximaal tot 11 Mb/s. Deze technologie is al geruime tijd (sinds medio 2005) niet meer in de handel en wordt als achterhaald beschouwd. Toch worden er nog veel laptops gemaakt die dit type wifi-standaard ondersteunen.
IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4GHz-band, de bandbreedte is maximaal 54 Mbps. De producten die gebruikmaken van 802.11g kunnen ook met de 802.11b-standaard overweg.
IEEE 802.11n werkt in de 2,4- en de 5,8GHz-band en meerdere antennes. De bandbreedte van de n versie is minimaal 100 Mb/s, en kan oplopen tot 540 Mb/s. Dit is 10 keer sneller dan de voorloper van de standaard (802.11g). In augustus 2009 werd de IEEE 802.11n een officiële standaard. Tot die tijd bestond er al enkele jaren apparatuur die met de voorlopige standaard werkte (IEEE 802.11n draft 2.0). Het Engelse woord 'draft' staat voor 'voorlopig'. Van 2006 tot 2009 was er allerlei apparatuur die voldeed aan de IEEE 802.11n draft.
Als je exotische tablet of laptop dus het wifi certificaatlabel heeft, zou het op ELKE (!!!) AP moeten kunnen werken dat ook dergelijk certificaat heeft.
Maar nogmaals : je kan/mag andere apparatuur aansluiten op je vdsl2 lijn van belgacom. Alleen garandeert men niet of dit zal werken en zal men er ook geen support op geven. Logisch, want de instellingen voor elke modem zijn volledig anders (of tenminste : je mag zelf zitten zoeken waar ze zitten) waardoor support geven op elke modem nagenoeg onmogelijk is.

PS : of VDSL2 ook een algemene standaard heeft (én of bgc die standaard volgt) laat ik aan jouw googlekunsten over. Net zoals je nu ook kan opzoeken of de vdsl2 vectoring die belgacom gaat gebruiken wel een internationale standaard kent en of deze kan gebruikt worden op het bgc netwerk. Succes :!:

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oké, als het allemaal wettelijk en contractueel in orde is dan zou ik de topicstarter aanraden om een VDSL2-modem aan te schaffen die de standaarden G.993.2 en G.993.5 ondersteunt.
Als je zoekt op Ikanos Fusiv Vx185/183 of Lantiq XWAY VRX300 dan vind je meteen alle toestellen die Vectoring ondersteunen en bijna zeker ook in 2014 zullen blijven werken met de snelste Belgacom-VDSL2-profielen.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”