Wat als je harde schijf rammelt : tekketek tekketek krr tekk

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
grapjurk
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2004, 13:43

is ze dan kapot ?

ik heb ze nooit laten vallen of kweetniet
maar sinds anderhalve maand "zeurt" ze en crasht windows nog meer
bv als ik een map open dan merk ik dat ze daar heel veel moeite mee heeft
en start ik een programma begint ze te rammelen en valt alles stil
tis nochtans een maxtor
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Als je een windows NT hebt, check je event viewer.
Het kan zijn dat ze aan het sterven is, het kan ook gewoon defragmentatie zijn :)
Backups?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als je harde schijf vol geraakt gaan je bestanden ook meer gefragmenteerd geraken wat meer zoektijd kost en ook meer 'gerammel' veroorzaakt.
Je kan ze eens defragmenteren, als er te weinig vrije ruimte is moet je ze eerst eens opkuisen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Grapjurk,

Ga er maar vanuit dat ze kapot is. Een volle gefragmenteerde schijf gaat idd traag, en kan crashes veroorzaken indien het uw systeemhdd is. Maar als ze al metaalachtig begint te tikken en/of kraken wil dat bedoelen dat de leeskop de schijven raakt, en dat is gewoon niet te herstellen. Ook schrijft die zo na een tijd data kapot.

PS: Een leeskop raakt normaal de schijven niet, de afstand bedraagt echter wel slechts enkele µm.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Hoe oud is die schijf eigenlijk? Normaal hoort een hd niet te sterven als je ze gewoon gerust laat (niet regelmatig eruithaalt, niet laat vallen,...)

Iets vreemds bij mijn 1.5 jaar oude maxtor 120gb: Als ik de linkermuisknop ingedrukt oud op een kruisje om een venster af te sluiten komt er een geluid uit mijn hd (denk ik toch) zo van kssssssssss, weet iemand hoe dit kan?
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

[DmW]_BkE schreef:Hoe oud is die schijf eigenlijk? Normaal hoort een hd niet te sterven als je ze gewoon gerust laat (niet regelmatig eruithaalt, niet laat vallen,...)

Een HD heeft nog steeds een heleboel mechanische onderdelen. Het is dus perfect mogelijk dat ze al na 5 minuten in je pc raar begint te doen. Daar is dus garantie voor.

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Darunia
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jul 2004, 05:01
Locatie: Hooglede

Inderdaad...
Ik had een nieuwe pc met een Maxtor HD erin, na een paar dagen was die schijf ook terminaal gecrasht, zonder dat er iets mee was gebeurd. Gewoon de wet van Murphy dus. Ik weet niet of de jouwe echt kapot is, maar ik kon iig niks meer doen met de mijne erna, ik kwam denk ik Windows niet meer binnen.
grapjurk
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2004, 13:43

wel ja
nog ni zo oud ze , e jaarke geleden gekocht
en vandaag heeft ze het weer hard , maar ik kan nog booten(zeer traag) en ik heb nog al mijn files
kdacht miss dat ze overhit was ofzo
en ja het geluid dat ze maakt is wel tikkend maar kvin het zonde , zo een harde schijf van 120 gb wegsmijten :-(
maar kans is groot zeker dat ze het toch begeeft na een tijd en nu is het computeren ni echt aangenaam nee.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Weggooien ??

Kijk eerst even op www.maxtor.com of ze niet meer in garantie is hé. Meestal hebben die 3 jaar garantie (ook al zeggen ze in de winkel slechts 1 jaar.)

Grtz,

sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mijn broer zijn HD had na ongeveer een jaar de geest gegeven. (maxtor sata 120 GB) en bij de padeg was ze niet meer in garantie. Dus ik gezien op de site van maxtor of ze nog in garantie was (fabrieksgarantie) en ja dus.

Dan moet je de HD checken met een utility van maxtor, waarna je een bepaald nummer krijgt, eens dat nummer kan je op de site dat gaan invullen + je gegevens en dan zeggen ze je naarwaar + hoe (welke verpakking enzo) je HD moet opsturen.

Bij mij was dat naar Ierland. (op eigen kosten, ma veel was dat niet)

2 Weken later heb ik een andere 120 GB sata HD toegestuurd gekregen.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef:2 Weken later heb ik een andere 120 GB sata HD toegestuurd gekregen.
Dat is eens een Service zoals het moet. :wink:

Effe //off topic daar ik het hier heb over een Printer scanner.
Gisteren heb ik een printer scanner van Lexmark moeten binnen brengen naar Hasselt, ipv direct een nieuwe omgewisseld te krijgen...nee eh :?
Als ik een vijtientiental dagen vroeger die panne had zou ik direct een omwisseling bekomen hebben, nu moet ik het toestel ongeveer 4 weken missen, mits alle onderdelen op voorraad zijn.
Zo, hun ontvangst bevestiging van het toestel.

Ze moeten het doorsturen aan de fabrieks-vertegenwoordiging van Lexmark

Hoofdzaak het ding wordt hersteld. (Toestel kon niet meer ingeschakelt worden) gelukkig had ik nog mijn oude HP Deskjet 600

//On topic
Iemand op userbase schreef dat dit programma een goed resultaat bracht bij het defragmenteren.(Effe zoeken wie dat was?) Hier, dacht ik, nu... als de HD werkelijk defect is zal defrag ook niet meer helpen.

Grtz,
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 06 aug 2004, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik heb ook een maxtor in RMA opgestuurd, ik heb die uitgebreide RMA genemen, die waarvoor je een credit card nodig hebt, dit werkt echt heel goed!
het grote voordeel eraan is dat je een mooie doos opgestuurd krijgt met je nieuwe hdd waar je je oude in terug stuurt, dus je moet ok geen moeite doen om zo'n verpakking te zoeke

ik had die nieuwe hdd al na een dikke week
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Lol, defragmenteren, zoals al gezegd, dat gaat niet veel helpen als het echt een metaalachtig geluid is. Je mag er zeker van zijn dat ze er de brui aan gaat geven. En "het is nochtans een maxtor" zou moeten zijn: "het is nu wel een maxtor". De 120 GB / 160 GB series staan niet echt bekend voor hun stabiliteit. Enig lanner weet dat wel :). Zeker naar die garantie kijken, ze niet laten wegkomen zonder een nieuwe HD ! :P
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”