telenet /belgacom vaste lijn

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik begrijp het volgende niet:

er zijn zoveel tariefverschuivingen van de gsm operatoren...

maar begrijp niet waarom de vaste lijn bij belgacom en telenet zo duur blijft?

je betaald zowizoo +-20 euro voor 1 vaste lijn per maand!

een gsm abonnement bij base voor onbeperkt bellen s'avonds,gratis smsen enz heb je bij base al voor 19 euro per maand!

ik vraag me eigenlijk af of de tarieven van vaste lijnen ooit zouden dalen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er is gewoon véél meer concurrentie bij mobiele telefonie, en een véél grotere flexibiliteit om over te stappen.
Bij vaste telefonie is er (bijna) geen concurrentie, en een veel grotere overstap drempel, toch?

Nu VoIP zo toegankelijk geworden is, begrijp ik niet dat er iemand, die een goede internetverbinding heeft, nog betaalt voor vaste telefonie (tenzij gratis meegeleverd in een pack?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou mij verwonderen...het onderhoud van die lijnen kost bakken vol geld aan belgacom (telefooncentrales onderhouden, ...). Bij Telenet is dit minder het geval daar het VOIP is. Maar beiden hebben natuurlijk nog wat meer te betalen dan dat : personeel, gebouwen, wagenpark, elektriciteit, ... Base, Proximus en Mobistar moeten gewoon zorgen dat hun antennes op orde staan (kort door de bocht) en hun mensen betaald zijn (nog korter :)).

Inmiddels krijg je wel diverse gratis opties bij dergelijek lijnen : gratis bellen binnen BE (wat vroeger nog zonaal en interzonaal gesprek was) binnen bepaalde uren etc... De meeste mensen die nu nog telefonie nemen, is omdat ze het handig vinden omdat het meteen erbij zit (in hun pack/shake). Niet omdat ze een telefoonlijn willen.

Al maak ik wel volop reclame om hun telefoonlijn over te schakelen naar voip ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

Ik heb 2 telefoonlijnen maar heb deze nodig voor het volgende


1 brandcentrale
1 inbraakcentrale

beide toestellen bellen 1 keer per uur uit om hun status door te geven...

en dit gaat nu over de vaste lijn,en dit lukt perfect...paar keer per jaar zijnn er wat problemen ,maar dat is met onderhoudswerken bij telenet....

ik weet dat dit goed werkt omdat dit naar een meldkamer gaat en ik krijg daar rapporten van opgestuurd met alle logs...

en via Voip is de kant groot dat het veel gaat mislopen...
en via gprs is ook nog niet te vertrouwen....
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Telenet is voip. Helaas ik raad mijn klanten dan ook steeds aan om alarmcentrale's aan te sluiten op een Belgacom lijn. En das niet omdat ik tot voor kort voor Belgacom werkte want had daar (helaas) geen belang bij :-). Maar je moet weten dat als je stroom uitvalt. Jouw alarmcentrale mooi word gevoed door een interne accu. Maar jouw Telenet modem niet. Tenzij je er een (dure) UPS achter hangt. Belgacom lijnen worden gevoed uit de centrale en zullen dus blijven werken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

heeey squid

mijn telenet modems hebben een battery backup van telenet zelf,die installeren dat mits meerkost....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Zou mij verwonderen...het onderhoud van die lijnen kost bakken vol geld aan belgacom (telefooncentrales onderhouden, ...). Bij Telenet is dit minder het geval daar het VOIP is.
Iemand die alleen internet heeft bij Belgacom betaalt niets voor de lijn, en zijn lijn kost evenveel aan Belgacom dan iemand die telefonie heeft, toch?
Trouwens, Belgacom is begonnen met het afbouwen van de telefooncentrales, en alle analoge telefonie zal vanuit de ROP komen (PSTN Emulation service). De kosten voor een telefoonlijn zullen dus identiek zijn als de kosten voor een internetlijn (kwa onderhoud). Maar zoals ik al eerder zei: wat de klant betaalt heeft NIETS met de kostprijs te maken, maar met concurrentie (lees: gebrek aan -).
squid schreef:Telenet is voip. Helaas ik raad mijn klanten dan ook steeds aan om alarmcentrale's aan te sluiten op een Belgacom lijn.
Belgacom lijnen worden gevoed uit de centrale en zullen dus blijven werken.
Straks niet meer: lijnen zullen gevoed worden vanuit de ROP. Als de stroom in de straat uitvalt, ligt de ROP er waarschijnlijk ook uit ??

[off topic] Grappig detail: het telefoonsignaal op mijn lijn komt nu al uit de ROP (AGW), hoewel de LEX van Waregem nog niet gesloten is ... en ik internet heb zonder vaste lijn ?
dommelgebruiker schreef:Ik heb 2 telefoonlijnen maar heb deze nodig voor het volgende
  • 1 brandcentrale
    1 inbraakcentrale
Heb je hiervoor echt 2 lijnen nodig? Kunnen beide centrales niet dezelfde lijn gebruiken om uit te bellen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Wel phillippe_d dat klopt zeker, nu worden ze af een batterij array gevoed uit de centrale's. Ik hoop dan ook ten zeerste dat de voedingen van de rops appart ligt van het net waar "jan en alle man" op zit.

O ja, de AGW's zijn vollop aan hun opmars bezig inderdaad. Maar daarvoor moet de centrale nog niet gesloten zijn en hoef je ook niet perse een vaste lijn te hebben...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Belgacom is begonnen met het afbouwen van de telefooncentrales, en alle analoge telefonie zal vanuit de ROP komen (PSTN Emulation service).
Klopt, maar de volledige uitfasering gaat in veel gevallen nog gemakkelijk 7 jaar duren.
squid schreef:Telenet is voip. Helaas ik raad mijn klanten dan ook steeds aan om alarmcentrale's aan te sluiten op een Belgacom lijn.
Belgacom lijnen worden gevoed uit de centrale en zullen dus blijven werken.
Straks niet meer: lijnen zullen gevoed worden vanuit de ROP. Als de stroom in de straat uitvalt, ligt de ROP er waarschijnlijk ook uit ??
Goed dat je twee vraagtekens gebruikt. BGC is zich maar al te goed bewust van de historische verplichting om minstens de noodlijnen te kunnen bellen. Het laatste hierover is dus nog niet gezegd/bekend.
[off topic] Grappig detail: het telefoonsignaal op mijn lijn komt nu al uit de ROP (AGW), hoewel de LEX van Waregem nog niet gesloten is ... en ik internet heb zonder vaste lijn ?
Dit is volledig normaal. Alle ROPs waar AGW apparatuur wordt geïnstalleerd hebben een standaard configuratie, nl. alle poorten worden doorverbonden naar de AGW apparatuur. Je zou dat kunnen zien als verspilling, maar het is anders wel future proof en vooral KISS compliant ;-)
squid schreef:En das niet omdat ik tot voor kort voor Belgacom werkte
No offence, in de verste verte niet, maar kan je de titel ISP Staff dan eigenlijk behouden ?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Had het hier eigenlijk nog niet gemeld dat ik momenteel niet meer actief voor BGC werk. Sta wel nog dichtbij de zaken. Mag van mij weg als dit nodig is :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Jij mag voor mij die titel blijven houden hoor :-)
Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
krisken schreef:Zou mij verwonderen...het onderhoud van die lijnen kost bakken vol geld aan belgacom (telefooncentrales onderhouden, ...). Bij Telenet is dit minder het geval daar het VOIP is.
Iemand die alleen internet heeft bij Belgacom betaalt niets voor de lijn, en zijn lijn kost evenveel aan Belgacom dan iemand die telefonie heeft, toch?
Trouwens, Belgacom is begonnen met het afbouwen van de telefooncentrales, en alle analoge telefonie zal vanuit de ROP komen (PSTN Emulation service). De kosten voor een telefoonlijn zullen dus identiek zijn als de kosten voor een internetlijn (kwa onderhoud). Maar zoals ik al eerder zei: wat de klant betaalt heeft NIETS met de kostprijs te maken, maar met concurrentie (lees: gebrek aan -).
Fout : bij Belgacom is gewoon de prijs van de raw copper al inbegrepen in de prijs van de telefoonlijn, dat is alles. Ook kost iemand die enkel internet heeft bij Belgacom minder dan iemand die telefonie heeft. Mocht je de apparatuur kennen die er staat in centrales om de telefonie te laten werken (en de daar aan gekoppelde rekeningen naar stroom toe)...

Belgacom is inderdaad begonnen met het afbouwen van de centrales, maar zo een vaart loopt het absoluut niet hoor. Zoveel centrales zijn er nog niet gesloten bij mijn weten!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

dommelgebruiker schreef:Hallo,

Ik begrijp het volgende niet:

er zijn zoveel tariefverschuivingen van de gsm operatoren...

maar begrijp niet waarom de vaste lijn bij belgacom en telenet zo duur blijft?

je betaald zowizoo +-20 euro voor 1 vaste lijn per maand!

een gsm abonnement bij base voor onbeperkt bellen s'avonds,gratis smsen enz heb je bij base al voor 19 euro per maand!

ik vraag me eigenlijk af of de tarieven van vaste lijnen ooit zouden dalen...
Een bedrijf moet winst maken, wat ze verliezen aan gsm en sms-inkomsten moet gecompenseerd worden in andere takken.
Al dat "gratis" en "onbeperkt" is economisch niet rendabel, dus de vaste lijn inkomsten zullen zeker niet dalen, integendeel.

Dat is in andere sectoren niet anders.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

squid schreef:Telenet is voip. Helaas ik raad mijn klanten dan ook steeds aan om alarmcentrale's aan te sluiten op een Belgacom lijn. En das niet omdat ik tot voor kort voor Belgacom werkte want had daar (helaas) geen belang bij :-). Maar je moet weten dat als je stroom uitvalt. Jouw alarmcentrale mooi word gevoed door een interne accu. Maar jouw Telenet modem niet. Tenzij je er een (dure) UPS achter hangt. Belgacom lijnen worden gevoed uit de centrale en zullen dus blijven werken.
Telenet hier en wij hebben een bakje met ingebouwde batterij zodat de telefonie blijft werken bij elektriciteitsuitval. Geen internet natuurlijk, wel telefonie. Was een meerprijs van €50 ofzo dacht ik hiervoor. Inbraakalarm is hier ook op aangesloten (en ik 'gok' dat het werkt)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”