Regering wil geen alcohol onder 18

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

http://www.knack.be/video/regering-wil- ... 075315.htm

De regering denkt eraan om alcohol te verbieden voor jongeren onder 18 jaar. De Nederlandse regering heeft dat gisteren ook gedaan. In de meeste Europese landen geldt deze minimumleeftijd al. Ons land hinkt wat dat betreft dus behoorlijk achterop.

Wat vinden de userbasers hier van? En iedereen is 16 geweest en ik ben vrij zeker dat de meesten toen ook regelmatig een pint dronken?

Ik ben voor behoud van bier en wijn voor 16+: 7 jaar geleden kon ik nog de gb buitenwandelen met een 100euro korten drank (14jaar).
En thuis mochten velen niet drinken maar de meesten wisten wel waar ze moesten zijn ik kreeg het gewoon van de papa "zolang dat het bier is geen probleem" en daar ben ik volledig mee akkoord van bier zit je na een tijdje vol en krijg je het er niet meer bij (bij wijze van spreken dan).

Vodka en consoorten zal je mij niet meer zien drinken...paar keer aan begonnen maar zo slecht van geweest dat ik er gewoon geen zin meer in heb.

Gaan ze alles 18+ maken is alcohol = alcohol of dat nu bier of vodka is en velen zullen rapper naar vodka grijpen om rap zat te zijn.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het is een beetje zoals met alles... zolang je er verantwoordelijk mee kan omgaan is het geen probleem.

Langs de andere kant heb ik het ook al veel zien kapot maken.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Wat een grap terug...

Er is nu al geen controle, das zo'n wet om een wet te maken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

"nog even en de overheid gaat ook nog bepalen op welke leeftijd je mag gaan schijten" is mijn mening erover.
als je kinderen als kinderen blijft behandelen en dan van dag op dag verwacht dat ze volwassen zijn, you're gonna have a bad future...

het drinken (en strontzat zijn en kotsen) hoort bij het opgroeien vind ik, en dat is dus iets dat je moet kennen als je 18 bent.
degene die nu niet drinken voor hun 18 zullen wss nooit echt gaan drinken, en diegene die nu voor hun 18 drinken zullen de wet niet willen respecteren,
zo simpel is het.

dat ze eventueel strenger zouden toekijken wanneer je op cafe een "stop" krijgt opgelegd zou nog iets voor te zeggen zijn,
maar laat aub de ouders ouders zijn, de jeugd de jeugd zijn, en de ervaring voor zichzelf spreken.


ik kon trouwens op mijn 13 in de gazettenwinkel gewoon flugel halen, en bij het wachten op de rit naar huis met de ouders van vrienden mee,
ook gewoon een pintje drinken (een peerdeken)
en ik ben VOOR mijn 16 (meer als 1 geloof ik) strontzat geweest, en daar is -vind ik- niets mis mee, zolang je er verantwoordelijk mee omgaat en niets afbreekt.

ondertussen drink ik trouwens niks alcohol meer, en roken doe ik ook niet meer...
maar om nu te zeggen dat de wetgever zich daarvoor op de borst mag kloppen... laat ze eerst maar eens wat belangrijkere dingen stemmen.

ik krijg echt meer en meer de indruk dat ons "een europa" probeert te zorgen dat iedereen gewoon een slaafje is en niks meer zelf mag bepalen:
café uitbaters MOETEN het rookverbod hanteren, als de begroting niet in orde is krijgt het land nog een BOETE van europa (krijg je nog een slechtere begroting!),
ze flitsen dat het niet normaal meer is (hoe zit het met criminaliteit aan te pakken, heren polizei?), je mag je kind geen mep meer geven (beetje dubbele mening heb ik hierover, maar soit), met de GAS boetes mag je binnenkort enkel nog op gedempte schoenen, buiten de spitsuren, en maximum gedurende een halfuurtje rondlopen in een stad (en dan nog zonder te praten natuurlijk), en nu mag je ook niet meer drinken tot je je rijbewijs mag halen (jep, klinkt een goede combo?)

tijd om de status van "apenland" belgie aan te passen naar "dom blondjes-geregeerd belgie" als je het mij vraagt (maar dat doet niemand :p )
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik ergens wel de mening van Splitter deel. Ik vind persoonlijk de wetgeving goed zoals ze nu is: bier en wijn vanaf 16 jaar, sterkedrank vanaf 18 jaar. Trekken ze beide gelijk naar 18 gaat men denk ik inderdaad sneller naar "iets sterkers" grijpen dan een gewoon pilsje. Ik ben nu 17 en drink thuis niets maar op café, op een feestje of de jeugdbeweging drink ik wel regelmatig (meerdere) pinten en daar is absoluut niks mis mee vind ik. Zo lang iedereen zichzelf verantwoordelijk blijft gedragen heb ik er absoluut geen problemen mee.

Als ouders vinden dat hun kinderen pas op hun achttiende mogen drinken, laat die beslissing dan aan hen over. Men mag bier drinken vanaf zijn 16de, maar ik denk niet dat iemand iemand ooit verplicht heeft om op zijn zestiende een pint te drinken?
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

ik krijg echt meer en meer de indruk dat ons "een europa" probeert te zorgen dat iedereen gewoon een slaafje is en niks meer zelf mag bepalen
Volledig mee eens!

Op 15-16 mochten wij uitgaan en pinten drinken. Waarom zou dit nu plots niet meer mogen? Ik begrijp het langs geen kanten.
Van zodra rijp om uit te gaan = rijp om alcohol te consumeren.
Wil je dit als ouder niet? laat ze dan niet gaan want ze doen het toch.
Moet de overheid zich hier ook al mee gaan bemoeien?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Hoe strenger de regels hoe meer ze zullen worden overtreden (en al zeker door rebelse pubers). Denk dat het sowieso een averechts effect heeft. Zoals hierboven inderdaad al meermaals gezegd. Laat de jeugd de jeugd zijn. niks mis mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Splitter schreef: en ik ben VOOR mijn 16 (meer als 1 geloof ik) strontzat geweest, en daar is -vind ik- niets mis mee, zolang je er verantwoordelijk mee omgaat en niets afbreekt.

Een pintje op u 16 is naar mijn mening niet erg. Maar ik vind het raar van in één zin te spreken van strontzat zijn en verantwoordelijk mee omgaan. Een minderjarige hoeft naar mijn mening nooit strontzat te zijn.
Ik wil wel duidelijk zijn dat er een groot verschil is tussen beschonken zijn of strontzat.
Weet ge ik spreek uit ervaring als ik zeg dat op jonge leeftijd: zat zijn = leuk, strontzat zijn = niet leuk.

Ofwel heb jij een andere mening over wat strontzat zijn is, ofwel hebben wij een zeer verschillende mening over wat kan bij 16-jarigen m.b.t. alcohol.

Waar ik niet mee wil zeggen dat de wet dient gewijzigd te worden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

wat ik ermee wil zeggen is dat je die limiet leer kennen, en zowiezo een keer téveel drinkt (en dan heb ik het NIET over comazuipen he),
en dan ben je eigenlijk dus strontzat: niet meer alles weten, niet meer zonder de hulp van vrienden thuis geraken enzo...

het leert je er verantwoordelijk mee om te gaan: je leert - en ervaring is nog steeds de beste leermeester - dat teveel teveel is,
en wat voor jou persoonlijk dat teveel is.
daarna heb je een veel beter beeld wat wel en niet kan, en wat voor jezelf teveel is, iets dat je - net als zoveel andere zaken - moet leren als je jong bent.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik ben van mening dat dit hetzelfde effect gaat hebben als zone 30 op tweebaansvakken (R40 in Gent, ik kijk naar u) Je zorgt voor onvoldoende draagvlak voor de wetgeving, bijgevolg veegt iedereen er zijn gat mee af.

Er is in belgie in het algemeen al een mentaliteit van "regeltjes zijn er om overtreden te worden" dit gaat dit enkel nog meer maken.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

idd boran, zo is het precies!

als je een regel wil invoeren, dan moet je zorgen dat de bevolking erachter staat en die regel ook snapt.
eventueel door hem te verduidelijken en te staven met onderzoeken.
in belgie heb je dat niet, hier is het gewoon "iene miene mutte $$" ofzo, en dan krijg je de mentaliteit idd dat de regels absurd zijn,
en dus niet gerespecteerd worden... en als je genoeg van die regels hebt, gaan ze de nuttige en goede regels OOK aan hun been lappen.

nog een voorbeeldje: als het géén spits is, en géén file, en er NIETS gebeurd is, durven ze soms op de E313 nog altijd de borden '100" aan te steken,
en dan zit je daar met 4 auto's over de hele autostrade... sja...
of zoals daarstraks nog: gebruiken ze een "spitsstrook" en dergelijke, krijg je de vrachtwagens die vak 2 en 3 gaan gebruiken, en steekt iedereen natuurlijk rechts voorbij,
want anders moet je van helemaal rechts naar helemaal links om een resem vrachtwagens die op het foute vak zitten voorbij te steken...

veel absurde regeltjes, veel absurde controles, maar de combinatie GOEDE regel met GOEDE controle daarop, daar hebben ze nog niet van gehoord hier.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Eerlijk ? goeie regel ! gaat het iets uithalen ? ik hoop het ....
Als ik de reacties hier zo lees klopt het dus perfect dat je voor je 18 niet verantwoordt met alcohol kan omgaan...

Wat ik nog liever zou zien ? alcohol verbod in tankstations, wat ik hier in de buurt dagelijks zie is gasten die van hun werk komen en efkes stoom gaan afblazen door een blikje of 5 binnen te gieten en dan rustig naar huis rijden om bij moeder de vrouw patatjes te gaan eten.

Kan ik nu perfect feesten zonder me lam te drinken? ja. Waarom deed ik dat dan niet wanneer ik jong was ?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

q-tec schreef:De regering denkt eraan om alcohol te verbieden voor jongeren onder 18 jaar. .
En wat krijgen we dan? Word er weer volop thuis gedronken/gezopen etc...

Heb ff moeten zoeken maar toch gevonden, is al van 2006 :-o
Met z'n allen naar de 'keet'

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... d3c6fcde43


En al die ongecontroleerde zooi leid dan misschien wel tot comazuipen?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/996581


Enkele biertjes vanaf 16 moet kunnen vind ik, sterke drank lijkt me dan een heel ander verhaal, voor zware dranken zou ik zelfs voorstander zijn om
pas vanaf 21 jaar toe te laten. (vodka, whisky,rum etc...)


Word tijd dat de regeringspartijen nog es aan een rondje NVA bashing gaan doen want dit slaat nergens op.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

boran_blok schreef:Ik ben van mening dat dit hetzelfde effect gaat hebben als zone 30 op tweebaansvakken (R40 in Gent, ik kijk naar u) Je zorgt voor onvoldoende draagvlak voor de wetgeving, bijgevolg veegt iedereen er zijn gat mee af.

Er is in belgie in het algemeen al een mentaliteit van "regeltjes zijn er om overtreden te worden" dit gaat dit enkel nog meer maken.
Ik heb nu eens lak aan zone 30.

Mijn auto is niet gemaakt om traag te rijden. In 1e vitesse is het toerental te hoog en in 2e te laag. Bijgevolg is het niet comfortabel noch zuinig rijden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je België vergelijkt met het buitenland qua drinkcultuur, valt het hier toch zeer goed mee dus waarom dat gaan betuttelen via een artificiële leeftijdsgrens -- een zatte vijftigjarige kan evenveel [sociale] schade aanrichten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Neem eens een kijkje op een spoedopname naar keuze.
Het is ongelooflijk op welke leeftijd ze er al toekomen met een alcoholintox.

Maja, in België ben je nu eenmaal een held als je drinkt...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

cptKangaroo schreef:Als je België vergelijkt met het buitenland qua drinkcultuur, valt het hier toch zeer goed mee dus waarom dat gaan betuttelen via een artificiële leeftijdsgrens -- een zatte vijftigjarige kan evenveel [sociale] schade aanrichten.
Juist daarom, laat de regering maar het signaal geven, drinken op "jonge" leeftijd is niet oké...
In mijn tijd was roken ook oké, voor mijn part mogen ze ook dat verbieden tot uw 40'ste :angel:
Door een verbod of beperking verander je de drinkcultuur, anders lukt dat toch nooit...
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Typisch weer Belgie en Europa
Voor de jongeren van gewone ouders zal het een verbod zijn voor de jongeren van rijken die zullen dan thuis op hun eigen woonruimte feestjes opbouwen en drinken uit volle kracht.
Wereldje bestaande uit groep gewoon volk en een van de rijke zoals uit de jaren begin 1900 komt langzaam maar zeker terug.
Gewone jongeren moeten zich houden aan allerlei regels en jongeren van rijkere ouders mogen alles want niemand zal die controleren
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

????? Het bier word niet duurder hé jongen, wat heeft dit met sociale klasse te maken ?
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

He het gaat hem nie om de prijs maar om het drinken van bier
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

7 jaar jeugdleider geweest op de ksa... en na 4uur ravotten met de klein mannen dronken wij daarna een paar pintjes...
en nu zou dat niet mogen? Ze mogen dan wel verantwoordelijk zijn voor met een bende klein gasten te gaan rondtrekken, spelen, whatever... maar een pintje zou onverantwoord zijn? Komaan zeg...
Ik heb altijd gezegd, dat het rookverbod in de horeca een start is van nog vele verboden. Ik denk dat we het einde nog niet gezien hebben.
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ergens versta ik die "regel" die ze willen opleggen. Op zich heb ik geen problemen met een pintje als ze 16 zijn. Echter met de ambulance vroeger dikwijls naar Gavere (toe The Oh! --- bekende/beruchte discotheek vroeger onder de pubertjes) mogen koersen om daar een meisje van een jaar of 16 (of jonger) met een alcoholintoxicatie te mogen afvoeren naar het UZ. En aangezien ze minderjarig zijn en niet thuis horen in een discotheek mag je de flikken er dan nog eens bijhalen om de ouders uit hun bed te bellen en in te lichten dat hun dochter kan gevonden worden in t UZ.

Qua alcohol is het bij mij simpel : ik drink bvb geen bier of wijn (gewoon omdat de smaak mij niet ligt) maar een ricard, leffe Ruby, jenever, ... gaat er wel af en toe eens in. Heb van mijn 6 tot 22 jaar in de chiro gezeten en daar dronk ook gewoon iedereen een pint op kamp of na de chiro zelf. Op zich...why not? Tis maar omdat er velen overdrijven hiermee dat men daar nu wetten rond wilt maken. Ten koste van degene die er wel verantwoord mee omgaan (en dan spreek ik niet over de mensen die wat leutig zijn na wat pintjes, voor alle duidelijkheid).

Kijk hoe het er aan toe gaat in de Scandinavische landen : daar kan je zelfs geen alcohol kopen in nachtwinkels s nachts! Enkel via staatsshops. Dus ze gaan massaal naar die staatsshops overdag, kopen drank, drinken die uit in de parken en pleinen, en gaan dan pas uit...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

maar je kan toch niet massaal dingen gaan verbieden omdat er enkelen zijn, die overdrijven? Zo zou je dan bvb buiten spelen ook kunnen verbieden, want daar vallen ook ongevallen in. De grens naar tolerantie wordt telkens verder verschoven naar onverdraagzaamheid.
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het zijn inderdaad de "goeien" die het moeten bekopen met "de slechten". Zoals altijd...
En wees er zeker van dat men dit principe gaat toepassen op alles wat een verslaving met zich kan meebrengen. En inderdaad, het gaat altijd naar het onverdraagzame toe. Echter geef ik ze daar niet altijd ongelijk in. Een snotneus van 16 die in de wind is...daar lach je eens mee en de kous is af. Echter als je een snotneus hebt van 16 die, omdat hij al str*ntzat is, de boel kort en klein begint te slaan omdat hij geen pint of whatever van alcohol meer krijgt...das andere koek! Hoewel dit het volste recht is van de uitbater!

Besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap artikel 4
Art. 4. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 frank tot 50 frank of met één van die straffen alleen, wordt gestraft hij die dronkenmakende dranken opdient aan een persoon die kennelijk dronken is.
Indien deze geen 18 jaar oud is, wordt de straf verdubbeld.
Hoe belachelijk bovenstaande klinkt qua prijzen en hoe lachwekkend de hele wetgeving omtrent beteugeling van de dronkenschap er ook uitziet, ze is nog steeds in voege!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Waar we vandaag leren is dat overheid (= politici + een groep drukkingsgroepen/profs univ) telkenmale naar regels grijpen als er een kleine groep in de maatschappij verkeerde zaken doet of er niet mee kan omgaan.

Wie zo'n gedrag heeft dat niet strookt met zijn omgeving of de maatschappij moet men heropvoeden en dat geldt zowel voor jong als oud.
Niet met regeltjes want daar lappen ze toch hun laars aan en wie kan dit allemaal blijven controleren

De term heropvoeden durven de politici niet in hun mond nemen want mogelijks moeten ook zij even heropgevoed worden zeker als men ziet, hoort en leest welke onzin ze soms uitkramen en met wat ze zich bezig houden terwijl er wel veel dringender zaken zijn voor de huidige generatie en onze nakomelingen nog een zekere welstand te blijven behouden
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik denk dat als ze beginnen over heropvoeden, ze dezelfde zever over hun krijgen als met de GAS boetes :)
Nu, de overlast is groter dan je denkt hoor. Ga vanavond even langs in de overpoortstraat in Gent. Je zal meteen zien wat ik bedoel...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Heropvoeden kan ook op positieve manier moet niet altijd negatief klinken.
Bvb de periode men rond ging met diavoorstellen over ongevallen in weekend in jongeren groepen denk dat dit wel voor sommigen tot nadenken heeft geleid.
Er zullen wel steeds hardleerse blijven zelfs met boetes
Wat Overpoort betreft die zijn 18+ dus vallen er niet onder en dit zijn dan de groep die later onze industrie en land moeten besturen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Overpoort 18+? Me dunkt dat het lang geleden is dat je er nog eens bent geweest dan :-) In het weekend zit het er vol snotneuzen van 13 tot 18 jaar. De studenten die de overpoort bevolken tijdens de week, daar hebben ze geen problemen mee (hier en daar een uitzondering zo gelaten). Maar in het weekend is het wat anders! En nu de examens extreem vroeg gedaan zijn is het voor hun elke dag feest in de overpoort. Tot groot ongenoegen van de uitbaters en de studenten die nu nog examens hebben (vlakbij zijn er koten van de UGent).

De periode met diavoorstellingen heb ik (helaas) niet gekend. Echter ben ik vrij veel bezig met Drive Up Safety (www.dus.to), een verkeersveiligheidsorganisatie. Hierbij gaan wij dikwijls op stap in de lokale en federale politie (alcoholcontrole). En wat blijkt : het zijn niet de jongeren die dronken achter het stuur zitten, maar meestal 40+'ers!

Ook gaan we vaak op stap naar jeugdhuizen, braderijen en scholen met onze tolwagen (http://www.dus.to/nieuws/tolwagen). Een paar mensen beseffen na deze "rit" wel het nut van de autogordel. Echter zijn er en blijven er die iets hebben van "das ambetant". En dan mag je de - meestal weinige - hersenen van hun motorkap rapen als ze iets voorhebben...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ja weekend zit ik meestal aan zee tot in de late avond ( met voorlaatste trein naar huis zodat ik nog een laatste bus heb naar zwijnaarde°
Da wist ik echt niet dat men in weekend zulke jonge gasten er tegen kwam
Waar halen die dat geld?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Voor mij gaat het helemaal niet om de boel op stelten zetten of uw eigen (en een ander) de kop in te rijden.

Alcohol werkt gewoon veel te verslavend... ik ken genoeg mensen in mijn leefwereld die er niet meer vanaf kunnen blijven... die draaien gewoon mee in de maatschappij, doen niemand kwaad, zorgen niet voor overlast enz. maar zuipen hun eigen wel kapot. Kan je komen zeggen dat ze dat zelf maar moeten weten, 100% gelijk, maar je kan als maatschappij ook een teken geven van alcohol = niet altijd oké.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mama en papa? Als ik hoor dat sommigen van 14 jaar €50 zakgeld per week krijgen (en een cola kost in de overpoort iets van een €2)... Mijn nichtje (ook 14 jaar) vond haar €15 per week te weinig. En dan hoorde ik de bedragen van sommige van haar vriendinnetjes...

Vrijdag na school (!!!) zit de overpoort tot 19 a 20u stampvol door die gastjes. Dan gaan ze ergens naar huis, boekentas afgooien en weer naar Gent. De politie heeft 4 patrouilles op "standby" staan nu op het eind van de overpoort (kanten van frituur Julien) op vrijdagavond en zaterdagavond. Soms zelfs met een busje van de oproerpolitie erbij. Op een donderdagavond (de gekende studentenavond) is de overpoort afgesloten wegens een te grote massa volk...en staan er 2 patrouilles. Tijdens de week gaat men geen extra voorzorgen nemen voor ambulances. Tijdens de week staat er altijd één ambulance en één MUG klaar om te vertrekken richting overpoort. Zatte mensen die hun roes uitslapen langs de straatkant...tot daar aan toe. Dat zijn de "taxiritjes" voor ambulanciers : laten ontnuchteren en klaar. Echter gaat er geen uur voorbij (!) of er zijn vechtpartijen in de overpoort. Dikwijls met serieuze verwondingen aan toe. Daarom dat ze in Gent nu twijfelen om de drankjes in het weekend niet meer in een glas uit te schenken, maar in een beker! Ook vraagt men zich af wat men kan doen tegen de talloze nachtwinkels in de overpoort die (sterke) drank verkopen in glazen flessen.

Geloof mij, de overpoort is niet meer wat het geweest is : het terrein van elke student op donderdagavond. De komst van café's zoals "le bleu" (google maar eens) heeft veel politieagenten al kopzorgen gegeven.

@iceke : ze moeten het inderdaad zelf weten. Maar wie betaald er voor hun als hun iets overkomt...

Ik heb absoluut niks tegen alcoholgebruik, wel tegen alcoholmisbruik.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

krisken schreef: Ik heb absoluut niks tegen alcoholgebruik, wel tegen alcoholmisbruik.
Hoe trek je een scheve situatie weer recht ? door preventie of door een verbod ? Denk je echt dat dit gaat lukken met preventie ?
Overlaatst moest ik een feestje doen, 100 man. De dochter van de jarige, ik schat ze 17 was straal bezopen en dan bedoel ik echt, gaan liggen want rechtstaan werkte niet meer. Ik vraag dus aan papa wat er scheelt, : " och ja kinderen hé, zo leren ze hun grenzen kennen" :bang:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met preventie zal het niet lukken. Met een verbod evenmin.
Ik wil maar zeggen... Hoe ga je als café uitbater weten wie er 17 is en wie er 18 is? Ga je van iedereen de ID vragen? Wat preventie betreft : ik merk niet veel vooruitgang in al die jaren...

Wat jouw voorbeeld betreft : het is zeker niet zoals het "hoort" maar goed, iemand van 17 die in de wind is en daarna een goede mokerslag krijgt waardoor ze amper kan op haar benen staan is misschien wel "leren met drank om gaan". Het is een "gecontroleerde" omgeving dus zo erg zou ik daar niet aan tillen (al begrijp ik je goed). Echter pak datzelfde meisje...3 jaar eerder...in het uitgangmilieu (jaja, 14 jaar is een normale leeftijd om uit te gaan *kuch*). Moet ik er een tekeningske bij maken?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik ben zelf 18-jarige wonend in de kempen/platteland.

En als ik de situatie zo hoor is het erger als vroeger...

Zelf ben ik enorm streng opgevoed, alcohol was een taboe.
Ik was ook pas 16 toen ik voor het eerst dronk en uitging, veel later dan gemiddeld.
Zelf vond ik mijn strenge opvoeding goed, het heeft mij een enorm verantwoordelijkheidsgevoel gegeven.
En dat ontbreekt in het algemeen naar wat ik zie. De keren dat ik mijn vrienden al heb moeten helpen omdat bij hun plots het evenwichtsorgaan het begeven had zijn niet meer te tellen. Zelf zou ik het nooit zo ver laten komen, ik ben al wel eens "zwaar tipsy" geweest waarbij ook niet meer alles zo stabiel verloopt en toen heb ik voor mijzelf een duidelijke grens kunnen trekken, gelukkig op de moment zelf. Ik heb iets in mij dat zeker wilt zijn dat ik altijd de weg terug kan vinden...
Bij anderen zie ik dat niet/minder, die laten zich gewoon gaat tot ze erbij neer vallen. En de meesten beginnen daar al vroeg mee, het zit in plaatselijke danscafé's enzo vol met kinderen die er eigenlijk veel te jong voor zijn, vanaf 14 zie je ze er al rondhuppelen, niet wetend wat ze er te zoeken hebben.
Sprak laatst nog met iemand uit het eerste middelbaar, die kon over bij niks anders praten dan dat ze volgend jaar "uit" mocht gaan.
http://memecrunch.com/meme/6HUX/da-f***/image.png

Verder is hier het gebruik van sterke drank bij <18 jarigen hoog, en vrij verkrijgbaar overal...
Vanaf de eerste keer is het meestal gewoon bier, vanaf de 2e keer komen de sterke drank en cocktails al...
Ook doet men vaak aan voordrinken, wel pas vanaf 16 jaar, dan zitten jongeren bij wijze van spreken zich te bezatten in de keuken, terwijl de ouders tv zitten te kijken ernaast. Er is geen controle, niet van de ouders, van de overheid of van handelaars ...

Dit verbod lijkt mij weinig effectief, het gebeurt nu al voor 16...
Ze versterken beter het verbod op sterke drank aan <18, de meerderheid kan er niet mee om...
Verder zou men ook beter wat meer verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen.

Edit: @ leren omgaan met drank, leuk idee, werkt niet, zat zijn is tegenwoordig leuk, en ze doen het de volgende keer weer, totdat er iets ergs gebeurt. Als ze veilig thuis geraken elke keer kunnen ze toch ook niet weten waarom ladderzat zijn fout is?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

krisken schreef:Met preventie zal het niet lukken. Met een verbod evenmin.
Tuurlijk gaat dat wel lukken alleen niet op 5 minuten, kijk naar het rookverbod. De eerste 12 maand na het verbod keek niemand er vanop als je bv. een sigaret opstak in den ab, probeer dat nu nog eens ?
Wanneer men morgen 16 jarigen verbied om drank te kopen gaat dat inderdaad een paar jaar duren vooraleer men doorheeft dat alcohol niet echt hoeft om een goeie jeugd te hebben.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er is een verschil tussen het rookverbod (niemand mag roken) en een alcholverbod (vanaf 18 mag je wel drinken).
Bijvoorbeeld caféuitbaters zijn niet gemachtigd om jouw ID te vragen en om jouw leeftijd te controleren. En op "zicht" afgaan op de leeftijd kan erg fout gaan. Hoewel ik de redenen begrijp voor dergelijke wet, denk ik niet dat deze veel zin gaat hebben omwille van bovenstaande : er is geen wettelijk kader die verkooppunten van alcohol (café, discotheken, (nacht)winkels, ...) toe laat om de identiteitskaart te laten zien. Ze mogen wel vragen om het op eigen beweging te tonen, echter (en dat zie je ook met de verkoop van sigaretten) vinden ze dat eerder een last en laat men ze gewoon doen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Vrijdag na school (!!!) zit de overpoort tot 19 a 20u stampvol door die gastjes. Dan gaan ze ergens naar huis, boekentas afgooien en weer naar Gent. De politie heeft 4 patrouilles op "standby" staan nu op het eind van de overpoort (kanten van frituur Julien) op vrijdagavond en zaterdagavond. Soms zelfs met een busje van de oproerpolitie erbij.
Ja zeker de vrijdagavond de ovp stroomt vol met blauwe en groene rokjes en 14/15jaar is geen uitzondering. Ook veel van de randgemeenten van gent die toestromen rond 6uur.
Ook al veel studenten die niet meer naar de ovp gaan vanwege die soort zaken, ik zit liever op de vlasmarkt.
Overlaatst moest ik een feestje doen, 100 man. De dochter van de jarige, ik schat ze 17 was straal bezopen en dan bedoel ik echt, gaan liggen want rechtstaan werkte niet meer. Ik vraag dus aan papa wat er scheelt, : " och ja kinderen hé, zo leren ze hun grenzen kennen" :bang:
Toevallig wel daarom dat ik en enkele vrienden geen korten drank meer drinken, ik vind het een goede manier voor de meesten.
Als ze thuis alles verbieden doen ze het toch wel eens ergens anders waar je 0.0 controle hebt.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@krisken, toevallig was ik in NY een paar weken geleden, ze hebben zeker 5 keer mijn id gevraagd, zowel voor alcohol als voor tabac (en ik ga naar de 40) :angel:
Waarom ? omdat ze over de plas gewoon minder tolerant omspringen met drank & tabac.... heb ik daar iemand zat gezien ? geen enkele keer...


Voor alle duidelijkheid, het alcohol verbod is een verbod op de verkoop van alcohol aan -18 jarigen, nergens staat dat jij met je vader, grote broer, tante nonneke geen pint mag gaan pakken.....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

We spreken hier wel over BE hé :) Het is een concept dat zeker mogelijk is (ga eens naar de Scandinavische landen en je weet het meteen ;)) maar dit zie ik de eerstkomende 5 jaar niet gebeuren. En als het gebeurd zal het een nog trager effect hebben dan het rookverbod : de horeca zal er weer alles aan doen om alles zoveel mogelijk uit te stellen.

Heb geen idee hoe ze in NY volhouden dat jij geen zatte mensen ziet. US is niet echt een land dat ik zou bezoeken uit interesse (hoewel, als iemand kaarten heeft ik geen neen zou zeggen) dus helaas, nooit daar geweest, geen ervaring :)

Hier is het kader op dit moment zo dat ze wel mogen vragen om vrijwillig je ID aan te bieden (bvb op uithangborden), maar aan de kassa mogen ze je dit niet vragen. Dus tja begin maar. Ook roept dit bij mij vragen op : Als ik op iemand zijn ID pakweg 1980 zie staan als geboortejaar dan weet ik meteen dat dit geen probleem is voor drank. Zie ik daar 1995 op staan, dan moet je al verder kijken. Gaat allemaal tijdverlies geven vrees ik...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef:@krisken, toevallig was ik in NY een paar weken geleden, ze hebben zeker 5 keer mijn id gevraagd, zowel voor alcohol als voor tabac (en ik ga naar de 40) :angel:
Waarom ? omdat ze over de plas gewoon minder tolerant omspringen met drank & tabac.... heb ik daar iemand zat gezien ? geen enkele keer...


Voor alle duidelijkheid, het alcohol verbod is een verbod op de verkoop van alcohol aan -18 jarigen, nergens staat dat jij met je vader, grote broer, tante nonneke geen pint mag gaan pakken.....
Dat in schril contrast met jongeren van 16 die wel al met de auto mogen rijden en films met veel geweld mogen zien, maar geen films met seksueel getinte scenes (en dan spreek ik over amper een tepel). Vergelijken met de VS moet je écht niet doen... Dat land is wacko.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”