merchtem station een eigen ambtenaar
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
het NMBS station in merchtem - dat door de nmbs gesloten was - krijgt nu een eigen ambtenaar, los van de nmbs, om smorgens in de spits dat open te houden,
zodat er vuilzakken en toeristische folders verkocht kunnen worden, terwijl hij mensen naar het ticketmachientje verwijst.
let me get this straight...
ze gaan dus -ongetwijfeld om het begrotingstekort te behouden- een ambtenaar in een nmbs station zetten...
mijn bedenkingen:
1) hij doet dus niks als "daar ist machien madam, knopke duwen" zeggen - hang een bord op?
2) gelukkig gaan ze ook huisvuilzakken verkopen, want die kopen we natuurlijk altijd als we smorgens de trein naar het werk moeten halen! ... toch?
3) en sja, zo in het midden van de spits in een stationnetje waar geen toerist komt is het altijd interessant om toeristische foldertjes te verkopen, terwijl je mensen laat wachten op hun beurt voor een vuilzak, want de trein heeft toch vertraging...
hoezo te weinig geld bij de overheid? ze slagen er toch genoeg uit te geven aan nutteloze dingen, dus dan kan er toch geen tekort zijn?
bron: HBVL
zodat er vuilzakken en toeristische folders verkocht kunnen worden, terwijl hij mensen naar het ticketmachientje verwijst.
let me get this straight...
ze gaan dus -ongetwijfeld om het begrotingstekort te behouden- een ambtenaar in een nmbs station zetten...
mijn bedenkingen:
1) hij doet dus niks als "daar ist machien madam, knopke duwen" zeggen - hang een bord op?
2) gelukkig gaan ze ook huisvuilzakken verkopen, want die kopen we natuurlijk altijd als we smorgens de trein naar het werk moeten halen! ... toch?
3) en sja, zo in het midden van de spits in een stationnetje waar geen toerist komt is het altijd interessant om toeristische foldertjes te verkopen, terwijl je mensen laat wachten op hun beurt voor een vuilzak, want de trein heeft toch vertraging...
hoezo te weinig geld bij de overheid? ze slagen er toch genoeg uit te geven aan nutteloze dingen, dus dan kan er toch geen tekort zijn?
bron: HBVL
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Als de gemeente daarvoor wil betalen moeten ze dat weten. Ik dacht nochtans dat Merchtem vrij "arm" was en al even aan het uitkijken was naar een eventuele fusie met Opwijk, omdat die onder andere meer geld hebben.
Dat ze iets van dienstverlening willen, ok, maar zet daar dan een enthousiaste gepensioneerde ofzo op voor een appel en ei? Het valt niet te onderschatten hoeveel er zo zijn die kleine jobkes doen om lokale zaken toch draaiende te houden (ik denk dan aan parochiezalen).
Dat ze iets van dienstverlening willen, ok, maar zet daar dan een enthousiaste gepensioneerde ofzo op voor een appel en ei? Het valt niet te onderschatten hoeveel er zo zijn die kleine jobkes doen om lokale zaken toch draaiende te houden (ik denk dan aan parochiezalen).
-
- Pro Member
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 15 keer
Code: Selecteer alles
MERCHTEM - Het station van Merchtem wordt vanaf 1 juli tussen 6.30 uur en 9 uur 's morgens op werkdagen open gehouden door Swaiken Van Campenhout van de Merchtemse bib. Het gaat om het eerste NMBS-station in ons land dat door een gemeente wordt open gehouden.
Swaiken Van Campenhout wordt de nieuwe ‘stationschef’ van Merchtem. ‘Ik ben vorig jaar al met NMBS-topman Marc De Scheemaecker overeengekomen om het station in Merchtem via een deeltijds-gemeenteambtenaar open te houden’, zegt burgemeester De Block (Open VLD).
Pendelaars
‘Aanvankelijk ging het station onherroepelijk dicht, maar dat wilden wij vanuit de gemeente niet laten gebeuren. Swaiken Van Campenhout werkt nu in de Merchtemse bib. Daar is het aantal loketten van twee naar één terug gebracht en Swaiken wilde wel een balie in het station open houden. Hij zal er geen treintickets verkopen, maar wel pendelaars helpen, bijvoorbeeld bij de aanschaf van hun treinticket via de automaat of in te lichten over de dienstregelingen.’
‘Hij zal er ook voor zorgen dat het toilet deze zomer open is. Vanaf september komt er een muntslot op het toilet. Daarnaast zullen er vuilniszakken van de gemeente verkrijgbaar zijn in het station, en vanaf dit najaar voorzien we een stand van ‘de reizende bib’. Pendelaars kunnen daar dan een boek lenen, en als die uitgelezen is, terugbrengen. Bovendien kan iedereen terecht aan de balie voor toeristische en culturele informatie over Merchtem. Zo zal het stationsgebouwtje ook een ‘toerisme-loket’ worden. Merchtem heeft immers vele toeristische troeven.’
Kepie
‘Swaiken zal een kepie krijgen, zodat mensen hem duidelijk kunnen herkennen. Ik denk dat we hiermee de pendelaars toch tegemoet komen. Dagelijks nemen 730 pendelaars de trein in Merchtem, van wie 80 procent tussen 6 en 9 uur’, aldus de burgemeester.
Het stationsgebouw zelf blijft eigendom van de NMBS, maar wordt dus onderhouden en gebruikt door de gemeente. De gemeente staat in voor klein onderhoud, de NMBS voor groot onderhoud. Binnen drie maanden evalueert Merchtem het project met de NMBS.
‘Als het vlot loopt, dan zetten we het natuurlijk gewoon verder. Ik heb er wel vertrouwen in,’ zegt de burgemeester. Merchtem is de eerste gemeente in ons land die zo'n proefproject met de NMBS opstart, om te voorkomen dat het station helemaal dicht gaat.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130617_00626566
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 52 keer
Zie maar dat er hierdoor in de toekomst niet veel meer stationnekes gesloten gaan worden, "ah jullie willen dat niet?"
Zet er dan zelf maar een ambtenaar achter het loket, we hebben nog wel ergens een kepie liggen.
Vind het toch maar een verontrustende evolutie, net zoals ze bij de post aan het experimenteren zijn met de mensen voor de postbedeling.
Zet er dan zelf maar een ambtenaar achter het loket, we hebben nog wel ergens een kepie liggen.

Vind het toch maar een verontrustende evolutie, net zoals ze bij de post aan het experimenteren zijn met de mensen voor de postbedeling.
- hardyscript
- Premium Member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
- Bedankt: 29 keer
- Contacteer:
Toen ik in 1999 bij de NMBS begon werkten daar +\- 31000 man.
Vorig jaar werkten bij nmbs alleen nog 19000 man.
Een goeie evolutie om de cijfers op orde te krijgen als je in rekening brengt dat tegen 2018 het reizigersverkeer geliberaliseerd zal worden.
Tegelijkertijd moet de NMBS ieder jaar een groei verzekeren van het reizigersverkeer.
Hiervoor krijgen ze uiteraard subsidie.
De vraag is dan ook of er op lijnen die worden betaald door subsidie een station moet openblijven of dat er genoeg is aan een TVM ( ticket vending machine)
Het is een service naar de reiziger toe. Mijn ervaring is dat reizigers niet echt klagen over de stations zelf maar wel over zitplaatsen op de trein. Een ticket is een vervoerbewijs die je brengt van station A naar station B waar geen gereserveerde zitplaatsen in zitten. ( hetzelfde is van toepassing bij De Lijn) anders is het als je een ticket koopt voor de Eurostar/Thalys, daar zit wel een zitplaats bij.
Nog een punt van ontevredenheid is stiptheid. Geloof me, ik,werk op een verkeersregelingsorgaan binnen de NMBS en we doen er alles aan om die treinen stipt te laten rijden. Een probleem is verzadiging van het net , hier zijn ze wel enorm in aan het investeren. Dan ook de andere factoren , ongeval aan overwegen , zelfmoorden , koperdiefstallen , agressie tegenover personeel...
Door die vertragingen komt het personeel in een slecht daglicht te staan. ( ze werken voor de staat , ze doen niets .... ) ambtenaren ....
Het beste verschil zie je aan het loket : staat er een lange rij aan te schuiven worden mensen nerveus maken ze soms ruzie , schelden ze het personeel de huid vol...
Ga je naar de bank of post dan staan ze mooi aan te schuiven en daar is niets aan de hand.
De NMBS zal de komende jaren grondig veranderen doordat het ook moet.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Vorig jaar werkten bij nmbs alleen nog 19000 man.
Een goeie evolutie om de cijfers op orde te krijgen als je in rekening brengt dat tegen 2018 het reizigersverkeer geliberaliseerd zal worden.
Tegelijkertijd moet de NMBS ieder jaar een groei verzekeren van het reizigersverkeer.
Hiervoor krijgen ze uiteraard subsidie.
De vraag is dan ook of er op lijnen die worden betaald door subsidie een station moet openblijven of dat er genoeg is aan een TVM ( ticket vending machine)
Het is een service naar de reiziger toe. Mijn ervaring is dat reizigers niet echt klagen over de stations zelf maar wel over zitplaatsen op de trein. Een ticket is een vervoerbewijs die je brengt van station A naar station B waar geen gereserveerde zitplaatsen in zitten. ( hetzelfde is van toepassing bij De Lijn) anders is het als je een ticket koopt voor de Eurostar/Thalys, daar zit wel een zitplaats bij.
Nog een punt van ontevredenheid is stiptheid. Geloof me, ik,werk op een verkeersregelingsorgaan binnen de NMBS en we doen er alles aan om die treinen stipt te laten rijden. Een probleem is verzadiging van het net , hier zijn ze wel enorm in aan het investeren. Dan ook de andere factoren , ongeval aan overwegen , zelfmoorden , koperdiefstallen , agressie tegenover personeel...
Door die vertragingen komt het personeel in een slecht daglicht te staan. ( ze werken voor de staat , ze doen niets .... ) ambtenaren ....
Het beste verschil zie je aan het loket : staat er een lange rij aan te schuiven worden mensen nerveus maken ze soms ruzie , schelden ze het personeel de huid vol...
Ga je naar de bank of post dan staan ze mooi aan te schuiven en daar is niets aan de hand.
De NMBS zal de komende jaren grondig veranderen doordat het ook moet.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Mooie voorbeeld hoe personeel is afgebouwd enkel zien we niet de cijfers hoe de top altijd maar groter wordt.
Ik bekijk dit vanuit moment ik zelf beginnen werken ben in 1972 hoe de top altijd maar groter en gepolitiseerd geraakte terwijl het uitvoerend personeel steeds moest inleveren aan aantal personeelsleden
Ik bekijk dit vanuit moment ik zelf beginnen werken ben in 1972 hoe de top altijd maar groter en gepolitiseerd geraakte terwijl het uitvoerend personeel steeds moest inleveren aan aantal personeelsleden
- hardyscript
- Premium Member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
- Bedankt: 29 keer
- Contacteer:
@ lion
Klopt wat je zegt
Ook is het zo , verandering in het politieke landschap nationaal.
Wees er maar zeker van dat de NMBS een nieuwe baas krijgt.
Andere baas , andere wetten!
Dit maakt het er zeker niet gemakkelijker op
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Klopt wat je zegt
Ook is het zo , verandering in het politieke landschap nationaal.
Wees er maar zeker van dat de NMBS een nieuwe baas krijgt.
Andere baas , andere wetten!
Dit maakt het er zeker niet gemakkelijker op
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Provider
Te Koop forum
Is het niet zo dat NMBS in 1999 veel meer bevatte dan vandaag, wegens die opsplitsing? Is het ook niet zo dat er te veel van zekere types rondlopen en een drastisch tekort aan andere functies zijn?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
@ Goztow Dat is al jaren zo maar men vertelt dat nooit luidop en de laatste jaren blijkt het aantal nog groter te worden
Vroeger werden bepaalde functies ingevuld na jaren dienst m.a.w met groei mogelijkheden (examens) en het waren dan personen meestal met ervaring
Nu komen die rechtstreeks van buiten NMBS zonder enige ervaring en men minimale opleiding na indiensttreding wat dan leidt tot trage beslissingen of soms geen want ze werken volgens boekje.
En dan spreken we nog niet van de aanwervingen of plaatsingen via politieke weg en dat zeker op de topfuncties
Vroeger werden bepaalde functies ingevuld na jaren dienst m.a.w met groei mogelijkheden (examens) en het waren dan personen meestal met ervaring
Nu komen die rechtstreeks van buiten NMBS zonder enige ervaring en men minimale opleiding na indiensttreding wat dan leidt tot trage beslissingen of soms geen want ze werken volgens boekje.
En dan spreken we nog niet van de aanwervingen of plaatsingen via politieke weg en dat zeker op de topfuncties
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Gepensioneerde hebben gewerkt en hebben recht op rust... maar al de werklozen die gewoon centen krijgen om niets te doen ! Wat mij betreft zou men deze moeten verplichten dergelijke maatschappelijke functies te doen.Kenw00t schreef:Dat ze iets van dienstverlening willen, ok, maar zet daar dan een enthousiaste gepensioneerde ofzo op voor een appel en ei? Het valt niet te onderschatten hoeveel er zo zijn die kleine jobkes doen om lokale zaken toch draaiende te houden (ik denk dan aan parochiezalen).
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Provider
Te Koop forum
Ik vind het een elegante oplossing van de gemeente om iemand waar ze niet direct een oplossing voor vinden, toch aan het werk te houden in plaats van brugpensioen of zoiets te moeten overwegen. Het idee van een uitleenpost in het station is gewoonweg geniaal! Boek lenen, lezen op trein, volgende week terug. Weinig kans dat je vergeet je boek terug binnen te geven. Vuilzakken, dat begrijp ik nie zo goed... maar misschien is dat gewoon omdat die tot nu toe verkocht werden op het gemeentehuis en men dat daar weg wil halen.
Ik hoop alleen dat ze niet et veel huur moeten betalen voor het gebruik en de werking van het station
.
Ik hoop alleen dat ze niet et veel huur moeten betalen voor het gebruik en de werking van het station

Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Premium Member
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 69 keer
Zou de feestburgemeester hiervoor hulp gehad hebben van zijn zus (haar lange arm)?
Enfin, al bij al een goede oplossing. Er kan weer nen andere (met kepie) de treinen uitwuiven vanop het perron ...
Enfin, al bij al een goede oplossing. Er kan weer nen andere (met kepie) de treinen uitwuiven vanop het perron ...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh ze kunnen de inkleding van het station nu zelf bepalen hé. Jammer dat de uren erg beperkt zijn maar je kan er bvb ook een tentoonstellingsruimte van maken (fotografie, ik zeg maar iets)?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Kan goed zijn, maar sommige gepensioneerden hebben nu eenmaal iets nodig om zich nog mee bezig te houden, in het kader van hobby en burgerzin. Mijn grootvader heeft bijvoorbeeld 20 jaar lang, dag na dag, de standen van de elektriciteits-, water- en gasmeter gaan noteren van de lokale parochiezaal, zodoende de verenigingen een correct tarief op basis van hun verbruik te kunnen aanrekenen. 1x per jaar kreeg hij een biermand en dat was het. Maar het was vooral om nog iets te kunnen betekenen. Bij mijn weten is het bijna overal zo dat zulke mensen de boel recht houden (toch bij de deelgemeenten in de buurt).r2504 schreef:Gepensioneerde hebben gewerkt en hebben recht op rust... maar al de werklozen die gewoon centen krijgen om niets te doen ! Wat mij betreft zou men deze moeten verplichten dergelijke maatschappelijke functies te doen.Kenw00t schreef:Dat ze iets van dienstverlening willen, ok, maar zet daar dan een enthousiaste gepensioneerde ofzo op voor een appel en ei? Het valt niet te onderschatten hoeveel er zo zijn die kleine jobkes doen om lokale zaken toch draaiende te houden (ik denk dan aan parochiezalen).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb er absoluut geen probleem mee moesten ze dit doen... ik wil alléén aangeven dat er een categorie is die maandelijks centen krijgt zonder enige tegenprestatie. Mij lijkt het dan niet meer dan normaal dat ze dergelijk functies opvullen die anders niet rendabel zijn (en zoniet zou ik ze ook laten samenkomen, iedere dag van 9 to 5 zoals iedereen die gaat werken).Kenw00t schreef:Kan goed zijn, maar sommige gepensioneerden hebben nu eenmaal iets nodig om zich nog mee bezig te houden
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tja sinds mijn vader in pensioen is gegaan, dreigde hij ook in een zwart gat te vallen. Hij heeft wel zijn hobby's (radioamateur, tuinieren, ...) maar wou ook nog iets doen voor de maatschappij. Hij werkt nu af en toe bij een begrafenisondernemer (om er eens van tussen uit te zijn), maar doet ook veel bij plaatselijke vzw's. Als die mens er gelukkig mee is...why not?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Groot gelijk, en indien ze dat niet willen, niets meer geven!r2504 schreef: Gepensioneerde hebben gewerkt en hebben recht op rust... maar al de werklozen die gewoon centen krijgen om niets te doen ! Wat mij betreft zou men deze moeten verplichten dergelijke maatschappelijke functies te doen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Geef jullie zeker geen ongelijk, maar zorg dan ook dat deze werklozen niet in de misérie komen met de RVA of sollicitaties. Bij afspraken kunnen ze niet op hun job aanwezig zijn.
Dat buiten beschouwing gelaten zie ik er zeker het nut van in dat werkloze mensen een bijdrage leveren aan de maatschappij in dergelijke vorm. Echter vermoed ik dat we dan ook tegen veel schenen gaan schoppen van mensen die dit werk betaald doen. Te denken valt aan het schoonmaken van bermen langs de wegen. Iets dat men volop laat doen door jeugdbewegingen die dan wat geld krijgen om hun clublokaal op te smukken etc. Echter is dat wel ten koste van een ander. Normaal doet een gemeentearbeider dit werk, en krijgt die daar een salaris voor.
Dat buiten beschouwing gelaten zie ik er zeker het nut van in dat werkloze mensen een bijdrage leveren aan de maatschappij in dergelijke vorm. Echter vermoed ik dat we dan ook tegen veel schenen gaan schoppen van mensen die dit werk betaald doen. Te denken valt aan het schoonmaken van bermen langs de wegen. Iets dat men volop laat doen door jeugdbewegingen die dan wat geld krijgen om hun clublokaal op te smukken etc. Echter is dat wel ten koste van een ander. Normaal doet een gemeentearbeider dit werk, en krijgt die daar een salaris voor.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tja daar heeft Kenw00t ook een punt...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... dat is een risico... maar dat is er ongeacht of het nu een gepensioneerde is of een werkloze.krisken schreef:Echter vermoed ik dat we dan ook tegen veel schenen gaan schoppen van mensen die dit werk betaald doen. Te denken valt aan het schoonmaken van bermen langs de wegen.
In Nederland was er onlangs iemand ontslagen als schoonmaker... en moest hij daarna als werkloosheidsproject terug gaan schoonmaken (dezelfde job dus maar dan aan het loon van een werkloze).
Gewoon iedere dag laten samenkomen (de mannen mogen zelfs een boek kaarten meebrengen, de vrouwen hun brei) in een grote leegstaande fabriekshal of zoiets... verplicht aanwezig van 9 - 12 en 13 - 17u... je zal het aantal hardleerse steuntrekkers wel snel zien dalen !Kenw00t schreef:Alhoewel ik mij kan inbeelden dat de hardleerse steuntrekkers
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Gebeurd nu al hoor. Niet echt als "elke dag" maar nu heb je allerhande projecten om mensen van de langdurige werkloosheid te helpen. Jobhunts etc waar je in groep moet solliciteren en verplicht aanwezig moet zijn. Geen slecht ding overigens! Ken er een paar die zo een job hebben gevonden waar ze zich nu goed in voelen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
Kijk, ik heb het een aantal jaar geleden voorgehad: trein uitgestapt, oei, rugzak vergeten, vlug naar de conducteur gegaan en dit gemeld...hardyscript schreef: Door die vertragingen komt het personeel in een slecht daglicht te staan. ( ze werken voor de staat , ze doen niets .... ) ambtenaren ....
Het beste verschil zie je aan het loket : staat er een lange rij aan te schuiven worden mensen nerveus maken ze soms ruzie , schelden ze het personeel de huid vol...
Ga je naar de bank of post dan staan ze mooi aan te schuiven en daar is niets aan de hand.
trein stond nog in het station he! en ik wist mijn wagon nog zijn (zou dus hoop en al 2 minuten hebben geduurd)
"nee, je mag er niet op, ik vertrek, je moet het maar melden aan het loket" (hij had de deuren nog NIET gesloten, trouwens) en dat was dat.
die rugzak - en de inhoud - heb ik nooit meer teruggezien.
en DAT - al is dat misschien maar 1 gebeurtenis, met 1 bepaald persoon, die MISSCHIEN een slechte dag had - is wat de NMBS, en andere bedrijven,
een slechte naam kan geven.
ik betaal namelijk voor dat vervoer - en als dat betaald is, wil ik dat het ook veilig is, voor mezelf en mijn spullen.
dat een trein geen omkeer maakt voor je spullen lijkt me logisch, maar voor die 2 minuten dat ik mijn zak terug zou hebben? (was trouwens in leuven, voor een overstap naar walibi... onderandere zwemgerief en een tshirt enzo kwijt)
moest ik toen mijn neefje niet bijhebben, mag je gerust zijn dat ik die man op zijn bek geslagen had... en DAN zou hij ongetwijfeld tijd hebben om de trein te laten staan, en zelf te gaan klagen...
en dat zou langer geduurd hebben.
wat mij opvalt is dat het bij de overheidsbedrijven zoals de post en de nmbs gewoon veel slechter gaat tegenwoordig, in die zin dat er geen bekwaam volk meer lijkt te werken.
het draait allemaal om gehaast "een job" te doen - of dat nu JOU job is, en of dat nu CORRECT is, maakt niet echt meer uit.
als ze maar uitgevoerd is binnen bepaalde cijfermatige gegevens.
enerzijds de fout van de personen die de job doen (ik denk dat er veel mensen jobs doen dat ze liever niet deden),
anderzijds de fout van management "genies" die denken dat cijfers de oplossing zijn, en dus eigenlijk meer problemen veroorzaken.
om het verhaal van de post hier terug aan te halen: de oude "facteur" kende iedereen op zijn route bij naam en adres en familieleden,
de nieuwe "postbodes" van nu weten enkel nog de cijfers... ook nadat je zaken doorgeeft (we krijgen hier -alweer- post voor andere mensen, die hier nooit gewoond hebben)
de vrijmaking van belgacom, de post, en de nmbs enzo is 1 zaak.
maar dat ze het management niet vervangen door bekwame mensen die inzien hoe het zou moeten, doet alles toch de nek om.
en ja, dat zal vast ook komen omdat de mensen zélf altijd alles sneller willen, en dat zie je idd aan het loket bij de treinen het vaakst.
om nu te zeggen dat het bij banken niet zo is... beetje een kromme vergelijking, ik heb nog niet vaak een kantoor geweten waar 10 man aan het wachten was?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zo management, zo werknemers... spijtig genoeg is de tijd voorbij dat een manager leefde voor z'n bedrijf... werknemers voelen dat ook.Splitter schreef:maar dat ze het management niet vervangen door bekwame mensen die inzien hoe het zou moeten, doet alles toch de nek om.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
klopt.
ik denk dat hoe meer al die managers zich focussen op de cijfers, zonder te zien wat daarachter zit, de kwaliteit van wat men aflevert ook achteruit gaat.
simpelweg omdat het niet meer de échte kwaliteit is dat telt, maar de cijfers die zeggen dat de kwaliteit ok is.
dat merk je overal: een nieuwe grafiek die moet aantonen hoe je bepaalde taken hebt afgewerkt, en als je die zou vergeten is de taak ineens fout,
terwijl je perfect de grafiek goed kan krijgen door te foefelen - en dat je nog eens tijd bespaart, maar dus wél een slechter eindresultaat geeft.
maar dat zien ze dus niet: de grafiekjes zijn tegenwoordig de heilige graal, en daar gaan er nog veel door op hun gat.
maar als je zo kijkt - met "de overheid" (maakt niet uit op welk niveau) krijg je toch het voorbeeld?
- ietwat nutteloze zaken zoals dit (je kan bv het station openlaten, of doppers er zetten, of ....)
- dat 'alcohol pas vanaf 18' gedoe
- ...
er zijn meer en meer nutteloze wetgevingen en beslissingen, en minder en minder zaken die eigenlijk afgehandeld zouden moeten worden,
volgens mij ook ala grafiekjes en cijfers, ipv ala wat echt zou moeten gebeuren.
trouwens gelezen dat het NIEUWE klaverblad in lummen al om zeep is? "door de hitte" ahum.
alweer goede investeringen gedaan blijkbaar!
ik denk dat hoe meer al die managers zich focussen op de cijfers, zonder te zien wat daarachter zit, de kwaliteit van wat men aflevert ook achteruit gaat.
simpelweg omdat het niet meer de échte kwaliteit is dat telt, maar de cijfers die zeggen dat de kwaliteit ok is.
dat merk je overal: een nieuwe grafiek die moet aantonen hoe je bepaalde taken hebt afgewerkt, en als je die zou vergeten is de taak ineens fout,
terwijl je perfect de grafiek goed kan krijgen door te foefelen - en dat je nog eens tijd bespaart, maar dus wél een slechter eindresultaat geeft.
maar dat zien ze dus niet: de grafiekjes zijn tegenwoordig de heilige graal, en daar gaan er nog veel door op hun gat.
maar als je zo kijkt - met "de overheid" (maakt niet uit op welk niveau) krijg je toch het voorbeeld?
- ietwat nutteloze zaken zoals dit (je kan bv het station openlaten, of doppers er zetten, of ....)
- dat 'alcohol pas vanaf 18' gedoe
- ...
er zijn meer en meer nutteloze wetgevingen en beslissingen, en minder en minder zaken die eigenlijk afgehandeld zouden moeten worden,
volgens mij ook ala grafiekjes en cijfers, ipv ala wat echt zou moeten gebeuren.
trouwens gelezen dat het NIEUWE klaverblad in lummen al om zeep is? "door de hitte" ahum.
alweer goede investeringen gedaan blijkbaar!
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Wat mij vooral stoort aan de nmbs is de barslechte communicatie en het slecht rollend materieel.
1) Communicatie:
Vaak zijn treinbegeleiders niet eens op de hoogte waarom er nu vertraging is. Of bvb op onze lijn is er vertraging, dan roepen ze dit af, juist nadat de trein ervoor is gepasseerd (die je eventueel als alternatief had kunnen nemen) het station uit is (omdat de afroep over de gehele lijn wordt gedaan, dus sommige stations hebben nog wel geluk). En 100 keer op een dag moeten horen: "wij excuseren ons voor dit ongemak" komt ook niet meer gemeend over.
En dan nog van die boodschappen: "Wegens het drukke treinverkeer .... " huh regelen ze dat niet zelf? Ineens een pak meer treinen op de sporen gekomen of wat?
Ons station daar hangt op: "we zijn heel de maand mei gesloten" om dan via via te mogen horen dat het nooit meer open gaat (hang dat dan ook op in het station). Waarbij de ticketautomaat (die de loketbediende moet vervangen) al bijna een jaar met de sticker: "binnenkort schikbaar" staat te pronken. Onlangs in Brussel-Noord zijn er 2 van die nieuwe automaten in gebruik genomen. Er stond zelfs iemand van de nmbs om ze te promoten.... de volgende dag was er al 1 van die 2 buiten gebruik...
Of om de paar weken moeten horen bij dezelfde trein: "Wegens een defect aan de locomotief...." Weeral? Aan dezelfde locomitief? Dan kom ik dus bij punt 2:
2) Slecht rollend materieel:
Nieuwe treinen met deuren die om de haverklap stuk zijn (staat dat niet in het contract met Siemens dat ze dat deftig moeten maken? en zo neen, wie stelt die contracten op?) Locomotieven die al zo dikwijls stuk zijn geweest dat ik het niet meer kan tellen... Een kleine brand en het treinverkeer ligt voor weken stil (cfr brand in G'bergen, heel redundant die systemen van de nmbs....).
En dan nog iets waar ik mij als Belg serieus voor schaam: de perrons + overkoepeling in Brussel-Zuid... zo oud en lelijk als de nacht en daar komt dan het internationaal verkeer toe, dat kan tellen als eerste indruk van België (Brussel-Zuid is we gedeeltelijk hernieuwd, maar voor alle perrons was blijkbaar geen geld, ze steken liever hun geld in megalomane projecten als het station van Luik). Voor mij moeten die stations niet supersjiek zijn, maar gewoon degelijk en functioneel, in plaats van dat geld in design te steken, kopen ze beter wat deftige treinen/locomotieven.
1) Communicatie:
Vaak zijn treinbegeleiders niet eens op de hoogte waarom er nu vertraging is. Of bvb op onze lijn is er vertraging, dan roepen ze dit af, juist nadat de trein ervoor is gepasseerd (die je eventueel als alternatief had kunnen nemen) het station uit is (omdat de afroep over de gehele lijn wordt gedaan, dus sommige stations hebben nog wel geluk). En 100 keer op een dag moeten horen: "wij excuseren ons voor dit ongemak" komt ook niet meer gemeend over.
En dan nog van die boodschappen: "Wegens het drukke treinverkeer .... " huh regelen ze dat niet zelf? Ineens een pak meer treinen op de sporen gekomen of wat?
Ons station daar hangt op: "we zijn heel de maand mei gesloten" om dan via via te mogen horen dat het nooit meer open gaat (hang dat dan ook op in het station). Waarbij de ticketautomaat (die de loketbediende moet vervangen) al bijna een jaar met de sticker: "binnenkort schikbaar" staat te pronken. Onlangs in Brussel-Noord zijn er 2 van die nieuwe automaten in gebruik genomen. Er stond zelfs iemand van de nmbs om ze te promoten.... de volgende dag was er al 1 van die 2 buiten gebruik...
Of om de paar weken moeten horen bij dezelfde trein: "Wegens een defect aan de locomotief...." Weeral? Aan dezelfde locomitief? Dan kom ik dus bij punt 2:
2) Slecht rollend materieel:
Nieuwe treinen met deuren die om de haverklap stuk zijn (staat dat niet in het contract met Siemens dat ze dat deftig moeten maken? en zo neen, wie stelt die contracten op?) Locomotieven die al zo dikwijls stuk zijn geweest dat ik het niet meer kan tellen... Een kleine brand en het treinverkeer ligt voor weken stil (cfr brand in G'bergen, heel redundant die systemen van de nmbs....).
En dan nog iets waar ik mij als Belg serieus voor schaam: de perrons + overkoepeling in Brussel-Zuid... zo oud en lelijk als de nacht en daar komt dan het internationaal verkeer toe, dat kan tellen als eerste indruk van België (Brussel-Zuid is we gedeeltelijk hernieuwd, maar voor alle perrons was blijkbaar geen geld, ze steken liever hun geld in megalomane projecten als het station van Luik). Voor mij moeten die stations niet supersjiek zijn, maar gewoon degelijk en functioneel, in plaats van dat geld in design te steken, kopen ze beter wat deftige treinen/locomotieven.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Een beetje nuanceren hé. Er is al een rechtszaak aan de gang tussen de aannemer en de onderaannemer(s). Vermoedelijk weer zo'n onderaannemer die de rest eruit heeft geconcurreerd omdat hij het goedkoopst was, maar wel de grootste brol in de grond stak, waardoor ze nu met de miserie zitten. Je kan het vergelijken met die straatvegers die jarenlang miljoenen liters water aftapten van het net. Uit goede bron weet ik dat ze dit in de wegenbouw bijna allemaal doen, omdat de concurrentie nu eenmaal zo hard is.Splitter schreef:trouwens gelezen dat het NIEUWE klaverblad in lummen al om zeep is? "door de hitte" ahum.
alweer goede investeringen gedaan blijkbaar!
Voor de rest is uw uitleg over cijferkes/grafiekjes wat naast de kwestie. Je mag ook niet vergeten dat er decennialang geen cent naar de NMBS is gegaan. Als je dus 30 jaar niks aan je infrastructuur hebt gedaan, doet het extra veel pijn als je de inhaalbeweging moet maken. En om eerlijk te zijn moet de boel ook efficiënter. Vroeger was er bijna elk stationsgebouw ook een seinhuis. Deze worden nu allemaal meer gecentraliseerd, omdat het nu eenmaal een versnippering en verspilling van personeel was. Ik ben positief verrast dat de gemeente iemand kan inzetten die multifunctioneel is.
Uiteindelijk zijn er toch ook veel positieve zaken, zoals RailTime, de mogelijkheid om uw ticket aan het rijksregisternummer te koppelen (geen papierverspilling), de grote werken in kader van het GEN, bestelling van 300 nieuwe treinen daarvoor, ...
Die Siemens Desiro LightRails bevallen me anders wel. In tegenstelling tot de Fyra weten die hun problemen namelijk wel binnen aanvaardbare termijn op te lossen. Uiteindelijk is dit al veel beter dan het krakend en schokkend ijzeren krot van 30 of 40 jaar oud dat op hetzelfde veel te zware chassis van een goederentrein is gebouwd (bij wijze van spreken).Nob schreef:2) Slecht rollend materieel:
Nieuwe treinen met deuren die om de haverklap stuk zijn (staat dat niet in het contract met Siemens dat ze dat deftig moeten maken? en zo neen, wie stelt die contracten op?) Locomotieven die al zo dikwijls stuk zijn geweest dat ik het niet meer kan tellen... Een kleine brand en het treinverkeer ligt voor weken stil (cfr brand in G'bergen, heel redundant die systemen van de nmbs....).
En dan nog iets waar ik mij als Belg serieus voor schaam: de perrons + overkoepeling in Brussel-Zuid... zo oud en lelijk als de nacht en daar komt dan het internationaal verkeer toe, dat kan tellen als eerste indruk van België (Brussel-Zuid is we gedeeltelijk hernieuwd, maar voor alle perrons was blijkbaar geen geld, ze steken liever hun geld in megalomane projecten als het station van Luik). Voor mij moeten die stations niet supersjiek zijn, maar gewoon degelijk en functioneel, in plaats van dat geld in design te steken, kopen ze beter wat deftige treinen/locomotieven.
En euh, het lelijkste perron van het land is bij mijn weten nog steeds dat van Vilvoorde (foto). Dat oud ijzerwerk lijkt mij de ideale filmset voor een horrorfilm.

- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
Tja, er is idd een rechtszaak bezig, en het is nu niet dadelijk een kleine naam die het klaverblad heeft herdaan (Jan de nul),Kenw00t schreef:Een beetje nuanceren hé. Er is al een rechtszaak aan de gang tussen de aannemer en de onderaannemer(s). Vermoedelijk weer zo'n onderaannemer die de rest eruit heeft geconcurreerd omdat hij het goedkoopst was, maar wel de grootste brol in de grond stak, waardoor ze nu met de miserie zitten.
en screw-ups of slechte producten kunnen inderdaad overal.
Maar als je kijkt dat ze in bv frankrijk werken met asfalt waar er 10j! garantie op is, en je dan naar het belgische wegennet kijkt...
dan wil ik toch gewoon janken, zo triest.
Ik ken meerdere plaatsen, asfalt nog geen jaar oud, en al terug stuk, en onze oplossing is gewoon "gooi er nog wat asfalt bij over, dan zie je het niet"
Als zulke zaken nu één keer voorkomen kan je idd ook nog zeggen "kan gebeuren", maar op hoeveel plaatsen zie je niet dat NIEUWE infrastructuur reeds binnen het jaar schade krijgt?
en dan heel vaak is dat door het weer -of nog beter: door het verkeer waar het voor dient.
ik had het niet over de infrastructuur van de nmbs met mijn cijfers.Kenw00t schreef:Voor de rest is uw uitleg over cijferkes/grafiekjes wat naast de kwestie. Je mag ook niet vergeten dat er decennialang geen cent naar de NMBS is gegaan. Als je dus 30 jaar niks aan je infrastructuur hebt gedaan, doet het extra veel pijn als je de inhaalbeweging moet maken.
dus ook niet over hoe goed of slecht hun seinhuizen, stations, of treinen zijn.
dat laat me relatief koud: het gebouw moet er voor mij part niet zijn, de treinen ben ik al tevreden van als ze rijden zonder storing,
en de schade/vertragingen die de nmbs oploopt, is vaak ook niet hun schuld.
waar ik het wél over had is de klantvriendelijkheid van het personeel en de dienstverlening, en dat is wat zienderogen achteruit gaat.
en dat verklaar ik met cijfers: zolang de cijfers goed zijn gaat men niet kijken naar oorzaak en gevolg, of naar problemen.
pas op het moment dat het cijfermatig belangrijk en opvallend is, dan gaat men zien dat er iets mis is.
en vroeger lag dat bij het personeel ipv bij cijfers die ze ergens in een kantoor in brussel evalueren.
hoe meer cijfermatig besloten kan worden, hoe slechter zaken kunnen worden voor het opvalt (want degene die het merken, hebben niet genoeg invloed),
en doordat de werkdruk stijgt, en werknemers minder gemotiveerd zijn/worden/blijven, krijg je gewoon minder service.
ongeacht welke zaken ze uitvinden.
dat dan weer wel, maar het is maar de vraag hoe het uiteindelijk zal aflopen, en wat het uiteindelijk (en voor wie) zal kosten.Kenw00t schreef:Ik ben positief verrast dat de gemeente iemand kan inzetten die multifunctioneel is.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Dan hebben JdN/Betonac (als hoofdaannemers) inderdaad toch gefaald bij het kiezen van een (blijkbaar onbetrouwbare) onderaannemer.Splitter schreef:Tja, er is idd een rechtszaak bezig, en het is nu niet dadelijk een kleine naam die het klaverblad heeft herdaan (Jan de nul),
en screw-ups of slechte producten kunnen inderdaad overal.
Dat gaan ze doen met de nieuwe A11 in Brugge. Een consortium zal de weg dertig jaar lang onderhouden en de overheid gaat ze daar ook dik voor betalen (bron). Als ik de krantencommentaren las was dat dan ook weer niet goed.Splitter schreef:Maar als je kijkt dat ze in bv frankrijk werken met asfalt waar er 10j! garantie op is, en je dan naar het belgische wegennet kijkt...

Iedereen heeft zo zijn perceptie. Sommige treinbegeleiders komen misschien inderdaad hulpeloos over bij problemen, maar het is nog steeds beter om niet te veel informatie door te geven omdat die informatie, tijdens het vaststellen van de oorzaak van de problemen, achteraf nog kan wijzigen en paniek en verwarring kan zaaien. Daarom zijn ze zo karig met info tot ze zeker zijn (en dat vergt tijd).Splitter schreef:waar ik het wél over had is de klantvriendelijkheid van het personeel en de dienstverlening, en dat is wat zienderogen achteruit gaat.
Ik ben mijn jas ook eens vergeten op de trein en heb dan online zo'n formulier ingevuld. Daags later een e-mail ontvangen dat deze inderdaad was gevonden en ik mocht ze oppikken bij de afdeling Verloren Voorwerpen in Brussel Centraal. Zeer vriendelijk geholpen aldaar.
Als je het dan toch over cijfers hebt, kan je er dan concreet geven? Het is algemeen geweten dat stiptheid e.d. bij de NMBS er jaar na jaar op achteruit gaat, maar als ik zie hoe ze het afvoeren van de Fyra dan verdedigen in Terzake, denk ik niet dat je kan zeggen dat ze "blind" zijn voor de problemen. Ze gaan gewoon door een pijnlijke periode omdat ze zo'n lange inhaalbeweging moeten maken.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
Daar heb ik dan ook geen probleem meekenw00t schreef: Daarom zijn ze zo karig met info tot ze zeker zijn (en dat vergt tijd).

En nu, cijfertjes (cijfers, bron, oorzaak):
Aantal pannes:
bron: http://www.stevenvandeput.be/mv-over-de ... an-de-nmbsDat is voor de rijtuigen samen 4 per miljoen kilometer. Voor alle motorstellen samen is dat 27 per miljoen kilometer. Voor de locomotieven is dat 58 per miljoen kilometer.
=> gevolg van dat ze het geld niet hadden/wilden investeren
bron: http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 25&LANG=nl2011: slagen en verwondingen: 215, licht geweld: 261, bedreigingen: 537, beledigingen: 217
In 2011 kwamen de agressies in 67,5 % van de gevallen tot stand als gevolg van een commerciële overtreding.
=> gevolg van mensen die gewoon geen respect hebben of weigeren te betalen voor een dienst
=> bron: https://stevenvandeput.n-va.be/mv-over- ... an-de-nmbsIn 2011 heeft de NMBS 39 569 reacties gekregen waarvan er 24 759 beschouwd worden als echte klachten. Andere zijn aanvragen tot terugbetaling en vragen voor de dienst na verkoop. De ombudsman heeft in 2011 6 588 klachtendossiers geopend. Daarvan waren er 186 niet ontvankelijk. Er werden dus 6 402 dossiers in behandeling genomen.
=> gevolg van ? (ik heb geen opsplitsing van deze klachten, dus kan ook geen correcte informatie afleiden over de oorzaak of oorzaken)
Problemen met de fyra hadden ook voorzien kunnen worden:
Sinds 1999 heeft deze treinenbouwer bij de Norges Statsbaner een slechte reputatie opgebouwd door de vertraagde levering en de technische problemen van het type BM 72
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/AnsaldoBre ... se_treinenSinds 2004 heeft de treinenbouwer bij de Deense Spoorwegen een slechte reputatie opgebouwd door de vertraagde levering en de technische problemen van 83 in november 2000 bestelde IC4-treinstellen van het type MG.
=> hoewel geen concrete cijfers en geen uitgebreid detail (ik dacht dat het wel ergens te vinden was, maar kom er even niet op), geeft dit toch al een beeld dat er niet genoeg onderzoek gedaan is.
EDIT: en omdat je GEN aanhaalt:
bron: http://www.brusselnieuws.be/artikel/nmb ... an-siemensDe spoorwegmaatschappij heeft al meer dan 43 procent betaald van de factuur van 1,53 miljard euro voor de levering van 305 elektrische treinstellen. 60 Desiro's rijden al rond op het NMBS-net, maar erg betrouwbaar zijn ze niet. "Het gaat om problemen met de deuren, toiletten of de tractie", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
bron: http://www.belgianrail.be/corporate/ond ... 9FE790.pdfVanaf 1 mei 2011 zullen er zes treinstellen voor het GEN beschikbaar zijn. Eind 2012 zullen 90 treinstellen beschikbaar zijn.
dussem, alweer zoveel miljoenen euro's + niet naleving van contracten en dergelijke...
ze leren niet goed uit hun fouten, maar het is en blijft dan ook nog grotendeels een overheidsinstantie

-
- Pro Member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
- Locatie: Zaffelare
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Deuren stonden open of één deur stond open? Als er maar één deur open meer stond, kan het vertrek niet zomaar geannuleerd worden denk ik. Je had wel je rugzak moeten terugkrijgen. Als iemand anders hem heeft meegenomen, kan je de spoorwegondernemingn (NMBS) niets verwijten.Splitter schreef: Kijk, ik heb het een aantal jaar geleden voorgehad: trein uitgestapt, oei, rugzak vergeten, vlug naar de conducteur gegaan en dit gemeld...
trein stond nog in het station he! en ik wist mijn wagon nog zijn (zou dus hoop en al 2 minuten hebben geduurd)
"nee, je mag er niet op, ik vertrek, je moet het maar melden aan het loket" (hij had de deuren nog NIET gesloten, trouwens) en dat was dat.
die rugzak - en de inhoud - heb ik nooit meer teruggezien.
Indien je gewoon had gevraagd aan de contucteur (die in de deur stond te wachten) om eens te kijken naar een rugzak in wagon xx en deze dan af te geven aan de dienst "verloren" voorwerpen, had je hem misschien wel terug gekregen.
Het is misschien een uitdaging om zelf eens te solliciteren bij Infrabel / NMBS,... en zo mee te bouwen aan de trein van morgen?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het probleem is dat het bedrijf zelf zo rot is als iets (op alle niveaus, management, vakbonden, persooneel)... zonder de nodige herstructureringen zal het altijd een probleem blijven.TomVH schreef:Het is misschien een uitdaging om zelf eens te solliciteren bij Infrabel / NMBS,... en zo mee te bouwen aan de trein van morgen?
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik ben het uit gewoonte zelden met r2504 eens (en nog maar eens een gok: Hyperform R2504.v3 supercomputer?),
maar in dit geval heeft hij absoluut gelijk.
en tom, het is niet dat ik iets tegen de nmbs in zijn geheel heb (ken mensen die er werken en gewerkt hebben, en er zit goed volk, dat weet ik).
maar net zoals in alles: de minderheid kan de meerderheid een slechte naam geven.
overigens stonden alle deuren open, hij sloot ze pas allemaal nadat ik mijn vraag gesteld had....
daarna, na mij nog even te zeggen 'dan moet je het maar melden aan het loket, en dan krijg je het in brussel wel terug als ze het vinden',
toen sloot hij zijn eigen deur ook nog.
en had hij me even binnengelaten, dan had ik die rugzak gegarandeerd terug, dus je punt van "hij had hem kunnen afgeven bij verloren voorwerpen" vind ik naast het punt.
onthou ook: het was met een overstap naar walibi in leuven, ik heb toen dus nieuw zwemgerief mogen aanschaffen, en de rugzak + het zwemgerief + een gloednieuwe sweater (en nog wat andere spullen) nooit meer teruggezien.
en ja, dat is en blijft in mijn ogen de schuld van "de nmbs":
- in de eerste plaats omdat een conducteur "de klant" voorop moet stellen (ipv zijn goesting / schema - ze hebben nu toch eenmaal zowiezo vertraging)
- vervolgens omdat hij dan zelf had kunnen zorgen die zak op te zoeken en af te geven (wat ook niet gebeurd is, want ik heb hem niet terug, de reden laat me koud)
- ze hadden me kunnen vergoeden (uiteindelijk heb ik dus betaald om iets kwijt te zijn, dat in HUN eigendom achterbleef, waar IK voor betaald heb)
- ...
maar je kan niet veel verwachten van een (ex)overheidsbedrijf zolang er nog mensen werken die verbonden zijn met de overheid.
om nog even uit te wijken: ik heb bv het gevoel dat de vlaamse post efficienter draait dan bpost ?
maar in dit geval heeft hij absoluut gelijk.
en tom, het is niet dat ik iets tegen de nmbs in zijn geheel heb (ken mensen die er werken en gewerkt hebben, en er zit goed volk, dat weet ik).
maar net zoals in alles: de minderheid kan de meerderheid een slechte naam geven.
overigens stonden alle deuren open, hij sloot ze pas allemaal nadat ik mijn vraag gesteld had....
daarna, na mij nog even te zeggen 'dan moet je het maar melden aan het loket, en dan krijg je het in brussel wel terug als ze het vinden',
toen sloot hij zijn eigen deur ook nog.
en had hij me even binnengelaten, dan had ik die rugzak gegarandeerd terug, dus je punt van "hij had hem kunnen afgeven bij verloren voorwerpen" vind ik naast het punt.
onthou ook: het was met een overstap naar walibi in leuven, ik heb toen dus nieuw zwemgerief mogen aanschaffen, en de rugzak + het zwemgerief + een gloednieuwe sweater (en nog wat andere spullen) nooit meer teruggezien.
en ja, dat is en blijft in mijn ogen de schuld van "de nmbs":
- in de eerste plaats omdat een conducteur "de klant" voorop moet stellen (ipv zijn goesting / schema - ze hebben nu toch eenmaal zowiezo vertraging)
- vervolgens omdat hij dan zelf had kunnen zorgen die zak op te zoeken en af te geven (wat ook niet gebeurd is, want ik heb hem niet terug, de reden laat me koud)
- ze hadden me kunnen vergoeden (uiteindelijk heb ik dus betaald om iets kwijt te zijn, dat in HUN eigendom achterbleef, waar IK voor betaald heb)
- ...
maar je kan niet veel verwachten van een (ex)overheidsbedrijf zolang er nog mensen werken die verbonden zijn met de overheid.
om nog even uit te wijken: ik heb bv het gevoel dat de vlaamse post efficienter draait dan bpost ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Tja, dat is het problem van deze maatschappij hé.
Jij maakt een fout door de rugzak te vergeten en hopla, het is de schuld van iemand anders dat je hem niet terugkrijgt ...
Had hetzelfde in de metro gebeurd dan was dat voor jou waarschijnlijk ok geweest, die deuren gaan automatisch dicht.
Nu staat er een controleur die gewoon zijn job doet en zorgt dat de trein veilig vertrekt en hij is de kop van jut en de grote schuldige ...
Regels en voorschriften zijn er immers enkel voor de anderen nooit voor jezelf ...
Jij maakt een fout door de rugzak te vergeten en hopla, het is de schuld van iemand anders dat je hem niet terugkrijgt ...
Had hetzelfde in de metro gebeurd dan was dat voor jou waarschijnlijk ok geweest, die deuren gaan automatisch dicht.
Nu staat er een controleur die gewoon zijn job doet en zorgt dat de trein veilig vertrekt en hij is de kop van jut en de grote schuldige ...
Regels en voorschriften zijn er immers enkel voor de anderen nooit voor jezelf ...

- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik vind dat niet het probleem van de maatschappij:
als er nog een MENS staat, verwacht ik inderdaad ook MENSelijkheid...
maar dat lijkt hedendaags teveel vragen...
moest dat in de metro gebeuren, waar geen mensen zijn, sja, dan kan je moeilijk om menselijkheid vragen hé,
dus die nuance moet je ook maken vind ik.
als die conducteur enkel "zijn job" doet, en klanten helpen daar dus niet/amper bijhoort, dan mag je hem van mij ook vervangen...
paar automatische poortjes, ticketmachientje aan de deuren, en hoppa.
vooruitgang is niet altijd beter, maar bij vooruitgang - wat bijna altijd synoniem staat voor het vervangen van mens door machine - ga je minder menselijkheid verwachten.
is ook normaal gezien er steeds minder mensen betrokken zijn.
als er nog een MENS staat, verwacht ik inderdaad ook MENSelijkheid...
maar dat lijkt hedendaags teveel vragen...
moest dat in de metro gebeuren, waar geen mensen zijn, sja, dan kan je moeilijk om menselijkheid vragen hé,
dus die nuance moet je ook maken vind ik.
als die conducteur enkel "zijn job" doet, en klanten helpen daar dus niet/amper bijhoort, dan mag je hem van mij ook vervangen...
paar automatische poortjes, ticketmachientje aan de deuren, en hoppa.
vooruitgang is niet altijd beter, maar bij vooruitgang - wat bijna altijd synoniem staat voor het vervangen van mens door machine - ga je minder menselijkheid verwachten.
is ook normaal gezien er steeds minder mensen betrokken zijn.