redirect als grootverbruiker na 300GB op FibernetXL

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
dotslasher
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

vind ik nog altijd gene vette.

300-400 GB met hun snelste abonnement is ronduit zwak te noemen.

Bij mij is gisteren de 150mbit upgrade ook uitgevoerd (heb niet zozeer behoeft aan die snelheid, 120mbit was al snel genoeg, maar dat is een andere discussie).
Wat mij opvalt is dat als je nog sneller kan downloaden, je dus sneller aan je "limiet" zit.
Ik heb de hele evolutie meegemaakt sinds 1998 bij TN. En het volume is altijd een pijnpunt geweest.

Vroeger zat men met belachelijk lage limieten, TN voerde dan upgrades uit en de limiet ging naar boven.
Waar men bij TN geen rekening mee houdt is dat de content en de manier waarop we het Internet gebruiken ook verandert.

In het begin had je bvb 10GB limiet dus een filmpje of 3 en een paar Mp3tjes en je zat er al aan.
De kwaliteit van films ging geleidelijk aan omhoog en nu zitten we aan HD films van 4-8GB - en zelfs +10GB in 1080p.
We streamen ook veel meer en met meerdere personen in huis (tablets, laptops, gsms) waar men vroeger meestal maar 1 pc had staan voor het hele gezin.
We uploaden ook meer, filmpjes, foto's, muziek. Diensten als flickr, facebook, tumblr, etc winnen aan populariteit.

De volumes zijn nooit juist in de correcte manier mee geëvolueerd. We zijn begonnen aan 300mb/maand (1998). Al snel zaten we aan 10GB per maand.
Dus naar mijn mening is de FUP ook serieus achterhaald en zeker nog eens de manier waarop TN deze toepast.
Je mag je lijn enkel voluit gebruiken wanneer iedere normale mens in zijn bed ligt. Tussen 01:00 en 08:00h .
Tijdens alle andere uren wordt het volume dubbel berekend.

Nu ja voor mensen met een nas en automatische download programma's (sabnzbd/transmission + couchpotato + sickbeard bvb) is dit nu niet echt een probleem. Die dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. Maar er zijn veel mensen die niet echt de mogelijkheid of hun PC willen laten aanstaan terwijl ze slapen (slaapkamer bvb).

Dat ze nu nog in 2013 zo'n fup-limieten systeem gebruiken duidt aan dat hun netwerk toch niet zo optimaal is dan dat ze laten blijken.

BGC kan dit wel, weliswaar aan een mindere snelheid. (vectoring is op komst).
Zijn de peering kosten dan zo hoog bij TN?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

peering kost geen geld. transit wel :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het grootste probleem is nog steeds hun nodes... deze hebben gewoon een beperkte capaciteit wat men tracht acceptabel te houden door het volume te beperken (op die manier kunnen klanten niet constant downloaden).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

dotslasher schreef:Dat ze nu nog in 2013 zo'n fup-limieten systeem gebruiken duidt aan dat hun netwerk toch niet zo optimaal is dan dat ze laten blijken.
BGC kan dit wel, weliswaar aan een mindere snelheid.
Belgacom kan dit ook niet. Schijn bedriegt, zoals ik hierboven al aanhaalde.
Je hebt twee soorten intensieve internet gebruikers : zij die kicken op snelheid, en zij die kicken op 'zogenaamd' ongelimiteerd internet.
Ze hebben beiden hun voor- en nadelen en ze hebben beiden hun datalimiet. De datalimiet bij de belgacom verbindingen wordt beperkt door de snelheid. De berekeningen staan elders op dit forum al vermeld.

Tot nu toe is het voor elke ISP nog altijd onmogelijk om duizelingwekkende snelheden te combineren met onbeperkte data, voor gewone huisaansluitingen welteverstaan.
Of het moet zijn dat je een heel dure verbinding hebt, eventueel via glasvezel.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ehm...glasvezel heeft ook een limiet? ELKE aansluiting heeft een limiet?
En wat ben je bvb met een fiberaansluiting als je backbone draait op 100mbit uplinks?
Wat je wel kan zeggen over BGC is dat ze de limiet zetten op 500GB/maand, daarna dien je (gratis!) pakketjes van 20GB bij te kopen. Al dan niet via een scriptje :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Ehm...glasvezel heeft ook een limiet? ELKE aansluiting heeft een limiet?
De vraag is of die boven of onder het "gemiddelde verwachtingspatroon" ligt of niet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En dan gaan ze een 100gbit aansluiting hebben thuis...blijkt dat de hdd's niet kunnen volgen ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sylvester schreef:Tot nu toe is het voor elke ISP nog altijd onmogelijk om duizelingwekkende snelheden te combineren met onbeperkte data, voor gewone huisaansluitingen welteverstaan.
Absoluut. Maar waarom zou ik jou moeten geloven? http://www.wisper.nl/eindhoven
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Absoluut. Maar waarom zou ik jou moeten geloven? http://www.wisper.nl/eindhoven
De grote vraag daarbij is dan waarom geen enkel bedrijf hiermee start in Belgie ?

In Nederland schiet het ene na het andere fiber project als paddestoelen uit de grond en hier blijft het stil :-(
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou vraagbundeling mogelijk zijn hier? En rendabel?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Zou vraagbundeling mogelijk zijn hier? En rendabel?
Ik heb ooit de minimum cijfers gezien om hieraan te voldoen en dan heb ik alvast in mijn omgeving de grootste twijfel of het haalbaar is.

Je kan hen altijd eens een mailtje sturen met de vraag of er interesse is voor Belgie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sylvester schreef: Je hebt twee soorten intensieve internet gebruikers : zij die kicken op snelheid, en zij die kicken op 'zogenaamd' ongelimiteerd internet.
Ze hebben beiden hun voor- en nadelen en ze hebben beiden hun datalimiet. De datalimiet bij de belgacom verbindingen wordt beperkt door de snelheid. De berekeningen staan elders op dit forum al vermeld.
Hier ben ik niet mee akkoord.

Bijna iedereen die zijn 100mbit telenet lijn gebruikt waarvoor hij dient loopt constant tegen de limiet aan.
Wie een unlimited 20mbit of beter dsl account heeft loopt omzeggens nooit tegen de "limiet" aan want bvb. 1000GB/maand haal je dan gemakkelijk binnen

Moest telenet vandaag zijn FUP op 1000GB/maand leggen dan mochten ze van mij gerust van vrij downloaden spreken.
Net zoals de unlimited dsl providers nu van unlimited mogen spreken hoewel er cru gesteld inderdaad een fysieke limiet is, die je weliswaar nooit bereikt ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Bijna iedereen die zijn 100mbit telenet lijn gebruikt waarvoor hij dient loopt constant tegen de limiet aan.
En waar moet dat dan voor dienen ? Mensen willen volgens jou enkel een snelle verbinding om veel te downloaden ?

Iedereen die een BMW heeft heeft constant snelheidsovertredingen is er eentje in hetzelfde vakje vrees ik.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Er zijn ondertussen zoveel van deze topics waar continu het zelfde instaat...
TN: Onderlimiet is te laag en de download snelheid is hoog... Daar komt het op neer en ga ik met akkoord...
Uploadsnelheid is in combinatie met de downloadsnelheid veel veel veeeeel te laag... Ga ik eveneens mee akkoord...
BGC: Is echt unlimited, alleen is er een softlimiet die u telkens in staat stelt om 20GB bij te voegen... Dus zit daar ook een limiet ingebouwd.

Wat is nu het verschil, 90% en meer weet niet dat ze na 500GB telkens 20GB moeten bijvoegen via e-services. Wij weten dat natuurlijk wel... Maar de meest modale gebruiker zal 20GB toevoegen (met hulp van helpdesk) en in slechtste geval niet meer downloaden tot een nieuwe maand.
Bij telenet is er 90% en meer die waarschijnlijk bijna nooit op dat grootverbruikersprofiel komen maar die graag hebben als ze op iets klikken dat het direct binnen is.

De eerste die mij effectief een deftige upload en een deftige download kan leveren (50/10 of beter) daar ga ik opslag naartoe. Maar ik heb hier op het moment ook niet veel keus. 20/2 (slechtste geval 16.5) of TN, sorry maar dan heb ik ook gekozen. Toen ik 50 had liet ik alles binnenkomen wanneer het mij uitkwam. En nu moet ik leren met de grillen van de uurregenboog. Al is 2 nachten max 3 per maand nu geen hap uit men portefeuille.

KORTE samenvatting:
Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaalde provider, de enige providers die niet met een softlimiet of speedlimiet werken zijn de kleintjes. Maar elke "grote" provider heeft iets ingebouwd! Niet iedereen heeft de vrije keuze om VDSL2 te nemen. Vectoring zal hopelijk in de toekomst veel meer mensen kunnen bereiken dan nu. Ik sta open voor alternatieve, maar van 120 of 150 zakken naar 20 of 16.5 en de up van 5 naar 2 of minder, is te veel van het goede en hoop gewoon dat vectoring op termijn echt kan concurreren op termijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TiTanium schreef: Wat is nu het verschil, 90% en meer weet niet dat ze na 500GB telkens 20GB moeten bijvoegen via e-services. Wij weten dat natuurlijk wel... Maar de meest modale gebruiker zal 20GB toevoegen (met hulp van helpdesk) en in slechtste geval niet meer downloaden tot een nieuwe maand.
90% van de telenetgebruikers weet ook niet dat er met vrij downloaden toch een limiet is. Dus is zowat hetzelfde denk ik dan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er zullen altijd mensen zijn die klagen over volume, al geef je ze 150Mbit en alles vrij... Hoeveel mensen zitten er niet nog met een limiet van 100 Gig en eveneens daarbij ook nog nachtsurfen? Die mensen hebben ook niet te kiezen wanneer ze moeten downloaden en moeten ook nog plannen. Precies of het is enkel bij de fuppers zo.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

krisken schreef: 90% van de telenetgebruikers weet ook niet dat er met vrij downloaden toch een limiet is. Dus is zowat hetzelfde denk ik dan...
Een harde snelheidslimiet, is ook hetgeen ik bedoel ;)
Het komt altijd op hetzelfde neer ;) Je bent er voor of je bent er niet voor.
Ik heb gisteren na men redirect 1 min op dat profiel gestaan, dan kwam de reset :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

krisken schreef:peering kost geen geld. transit wel :)
Let op hoor zelfs voor peering durft telenet geld te vragen ;-)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:Bijna iedereen die zijn 100mbit telenet lijn gebruikt waarvoor hij dient loopt constant tegen de limiet aan.
En waar moet dat dan voor dienen ? Mensen willen volgens jou enkel een snelle verbinding om veel te downloaden ?

Iedereen die een BMW heeft heeft constant snelheidsovertredingen is er eentje in hetzelfde vakje vrees ik.

Een dikke BMW dient om per maand op comfortabele manier veel kilometers te rijden ...
Als je gemiddeld maar een paar km per dag rijdt is die dikke BMW gewoon overkill en dient die (net als de snelle internetverbinding) enkel als "ik heb toch de snelste" gesprekstof.

Maar met de BMW van telenet mag je geen onbeperkte kilometers rijden, na 300 km krijg je een waarschuwing en daarna kan je enkel nog de eerste versnelling gebruiken tenzij je 's nachts van 01:00 tot 06:00 gaat rijden.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

en toch kom ik met mijn BMW nog steeds verder (soms veel verder) dan met jouw 'LIGIER'tje'.
Als je het nu nog niet snapt :
Jij rijdt tegen maximum snelheid met jouw Ligier, constant.
Ik doe dat ook met mijn BMW, maar op een gegeven moment wat langzamer, en daarna terug véél sneller. Maar ik blijf rijden.
Wedden dat ik véél eerder in Andalusië aankom !?

BTW, met een fiets mag je ook onbeperkt rondrijden.

De vergelijking is natuurlijk niet optimaal. Zelfs met snelheidsbeperking mag ik nog altijd even hard door stads- en dorpswegen rijden op een even comfortabele manier.

(voor alle duidelijkheid : ik heb thuis geen BMW, wel Telenet)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ge zult met uwe bmw aan de kant moeten gaan staan... en vooral snachts verder rijden. Overdag kunt ge dan gaan slapen.... want uw 300km van overdag zijn zo opgereden.... dusja, ik snap het 8)
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als er dan toch met auto's vergeleken wordt, pak in die vergelijking eens mee dat als het file is (drukke periode, rode op de kalender
) dan ga je met je BMW toch ook niet aan 180kmph rijden? Maar 's nachts (groen) kan je al eens "lang" en "snel" rijden...

Ik vind dat eigelijk de logica zelf, maar daar sta ik precies zo goed als alleen mee.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Als je zoveel geld betaalt voor je verbinding, dan mag je toch verwachten dat, als operator die de beste en snelste verbindingen claimt, je die claims ook waarmaakt en niet afkomt met snelheidsbeperkingen?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:
krisken schreef:peering kost geen geld. transit wel :)
Let op hoor zelfs voor peering durft telenet geld te vragen ;-)
Welja, daar heb je inderdaad een punt : Telenet vraagt hier (grof) geld voor. Tenminste als ze jou niet te klein vinden om mee te peeren!
r2504 schreef:
duizend schreef:Bijna iedereen die zijn 100mbit telenet lijn gebruikt waarvoor hij dient loopt constant tegen de limiet aan.
En waar moet dat dan voor dienen ? Mensen willen volgens jou enkel een snelle verbinding om veel te downloaden ?

Iedereen die een BMW heeft heeft constant snelheidsovertredingen is er eentje in hetzelfde vakje vrees ik.
Hoewel ik je punt snap stel ik mij dan toch de vraag waarom mensen dan zoveel geld zouden uitgeven aan een dergelijke verbinding (65 euro als je geen pack/shake/whatever pakt) als je deze niet ten volle gebruikt. Het is mijn taak niet om de rekening van een ander te maken maar in tijden van crisis en in tijden dat velen kijken waar ze kunnen op besparen zou ik dit op zn zachtst gezegd raar vinden?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Crisis? Voor sommigen wel voor sommigen niet.

Telenet? Vaak waar geen deftige VDSL voorhanden is. Of je nu op een grote steenweg woont of je resideert in een afgelegen veldweg... zij leveren wel vaak wat ze beloven.

XL? Jij redeneert mss: dat is €10 extra terwijl een ander argumenteert dat het slechts €10 verschil is met de gewone Fibernet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is inderdaad €10 meer dan de gewone fibernet. Maar met 60mbit down en 4mbit up kan je ook al wat doen. Dus als je niet veel download, waarom zou je dan €10 extra uitgeven?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Sylvester schreef:en toch kom ik met mijn BMW nog steeds verder (soms veel verder) dan met jouw 'LIGIER'tje'.
Als je het nu nog niet snapt :
Jij rijdt tegen maximum snelheid met jouw Ligier, constant.
Ik doe dat ook met mijn BMW, maar op een gegeven moment wat langzamer, en daarna terug véél sneller. Maar ik blijf rijden.
Wedden dat ik véél eerder in Andalusië aankom !?

BTW, met een fiets mag je ook onbeperkt rondrijden.

De vergelijking is natuurlijk niet optimaal. Zelfs met snelheidsbeperking mag ik nog altijd even hard door stads- en dorpswegen rijden op een even comfortabele manier.

(voor alle duidelijkheid : ik heb thuis geen BMW, wel Telenet)
Daar ben ik het niet mee eens. Op welke snelheid limiteert Telenet eens je over de FUP zit? Veel paar dan een paar megabit zal het niet zijn.
Uitgaande van 140Mbit/s tot aan de 350GB, daarna de rest van de maand 10Mbit/s kom je aan 3,6 TB per maand.
Als je bij Belgacom constant tegen 47Mbit/s download (rekening gehouden met overhead), kom je aan 14,87 terabyte per maand. :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zonder overhead, als je je lijn 24/24, een volle maand aan de volledige snelheid laat downloaden, kom ik het volgende uit...

1mbit vdsl2 = 324GB
20mbit = 6 480GB
30mbit = 9 720GB
40mbit = 12 960GB
50mbit = 16 200GB
60mbit = 19 440GB
120mbit = 38 880GB
150mbit = 48 600GB

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Petervanakelyen schreef:
Sylvester schreef:en toch kom ik met mijn BMW nog steeds verder (soms veel verder) dan met jouw 'LIGIER'tje'.
Als je het nu nog niet snapt :
Jij rijdt tegen maximum snelheid met jouw Ligier, constant.
Ik doe dat ook met mijn BMW, maar op een gegeven moment wat langzamer, en daarna terug véél sneller. Maar ik blijf rijden.
Wedden dat ik véél eerder in Andalusië aankom !?

BTW, met een fiets mag je ook onbeperkt rondrijden.

De vergelijking is natuurlijk niet optimaal. Zelfs met snelheidsbeperking mag ik nog altijd even hard door stads- en dorpswegen rijden op een even comfortabele manier.

(voor alle duidelijkheid : ik heb thuis geen BMW, wel Telenet)
Daar ben ik het niet mee eens. Op welke snelheid limiteert Telenet eens je over de FUP zit? Veel paar dan een paar megabit zal het niet zijn.
Uitgaande van 140Mbit/s tot aan de 350GB, daarna de rest van de maand 10Mbit/s kom je aan 3,6 TB per maand.
Als je bij Belgacom constant tegen 47Mbit/s download (rekening gehouden met overhead), kom je aan 14,87 terabyte per maand. :)
Beperking is tijdens de rode uren. Dus komen we op het einde van de rit wel veel verder. Het is niet continu dat je met een vertraging zit...
Maar dit wordt volgens mij een straatje zonder eind...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

krisken schreef:Het is inderdaad €10 meer dan de gewone fibernet. Maar met 60mbit down en 4mbit up kan je ook al wat doen. Dus als je niet veel download, waarom zou je dan €10 extra uitgeven?
Ik ga het alvast niet doen (Fibernet)! Maar het is een vrije markt en in de oppervlakkige ICT-wereld zijn cijfertjes/nummertjes vaak alles. Soms zijn €10/maand gerechtvaardigd als je er maar genoeg bragging rights voor in de plaats krijgt.
lode
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:48
Bedankt: 1 keer

Ben ik dan de enige die geen last heeft van het grootverbruikers profiel.
Mijn VU meter staat momenteel op 1511GB
De telenetmeter rekent niet eens 1 kwart aan in de geel rode uren.
Laatst gewijzigd door lode 20 jun 2013, 14:12, in totaal 4 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dan downloadt jij vele 's nachts/daluren?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
lode
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:48
Bedankt: 1 keer

Telemeter Fibernetxl
Meestal voormiddag voor 12 uur
Bijlagen
Telemeter.jpg
(17.53 KiB) 679 keer gedownload
Laatst gewijzigd door lode 20 jun 2013, 14:15, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

lode schreef:De telenetmeter rekent niet eens 1 kwart aan in de geel rode uren.
Huh?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lode
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:48
Bedankt: 1 keer

sorry krisken ik bedoel geel groene uren.
Tijdens kantoor of schooluren door de week wordt smalband niet toegepast.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Petervanakelyen schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Op welke snelheid limiteert Telenet eens je over de FUP zit? Veel paar dan een paar megabit zal het niet zijn.
Uitgaande van 140Mbit/s tot aan de 350GB, daarna de rest van de maand 10Mbit/s kom je aan 3,6 TB per maand.
Als je bij Belgacom constant tegen 47Mbit/s download (rekening gehouden met overhead), kom je aan 14,87 terabyte per maand. :)
Neenee, zo werkt het niet. Reken het maar eens goed uit. Ik zou je nog kunnen verrassen...
Daarbij is het te hopen dat je constant 47 Mbit haalt. Vergeet niet dat mijn kilometers van mijn BMW 's nachts maar voor 1/5 tellen, dus ik maak er dan 1500 ipv 300 :wink:


Wat gebeurt er met die 47 Mbit als je TV kijkt? Maar het zou kunnen dat ik me hier vergis, ik ben van deze materie niet volledig op de hoogte. Alleen weet ik dat die beloofde snelheid bij Belgacom niet altijd gehaald wordt. En helaas moet je dan toch voor die 47 betalen?

Enfin, dat blijft toch een eindeloze discussie.
Modbreak:
offtopic
Wel nog even off-topic : daar zijn de duimpjes weer !
Net een kleuterschool hier. Vroeger kreeg ik daar ook altijd duimpjes als ik iets goed had gedaan, of een duimpje minder als ik iets slecht had gedaan, met het verschil dat het in de kleuterschool terecht was.
Tip voor de moderators : geef AUB zelf geen duimpjes en blijf onpartijdig.
Laatst gewijzigd door TiTanium 20 jun 2013, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Overtreding: Hierboven vermeld in de modbreak.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

een belgacom vs telenet discussie is als een intel vs mac discussie. Ieder heeft er een andere menig over. BGC en Tnet geven je toegang tot het net en dat op totaal verschillende manieren. Zelf vond ik het ook storend in het begin toen er kinderziektes aan het systeem verbonden waren. Zo kon je de melding niet afzetten en werd je steevast onderbroken en moest je een schermpje wegklikken. Eenmaal ook voorgehad dat ik niets meer kon wegklikken en mijn internet geblokkeerd was. De helpdesk van TN was toen niet echt behulpzaam om het in orde te brengen. Uiteindelijk is dat ook wel in orde gekomen maar had vermeden kunnen worden bij het testen. Proefdraaien is vermoedelijk niet de sterkste kant van TN.

Dat je plots met 300 GB niet meer toekomt geeft alleen maar een signaal dat het gemiddelde gebruik van dataverkeer aan het toenemen is en TN hun grens zal mogen aanpassen. Maar gelukkig heb je niet de hele dag een snelheidsbeperking. Hooguit 's avonds zal je beperkt worden in snelheid. Niet zoals sommige beweren dat je aan een ketting gekluisterd bent en overdag niets meer kunt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dus de hoeveelheid data die je kan downloaden via je Telenet verbinding is volgens Telenet zelf niet afhankelijk van de drukte op de node - of "de drukte in de zone/straat/gehucht/whatever - waar je inzit.

Waarom staan er bij mij dan op de telemeter aan het begin van elke reset andere getallen "van x tot y"?
En waarom heeft iedereen anders dan ook altijd andere waardes? Dat lijkt me toch iets dymanisch te zijn dan, of niet?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat is ergens al eens uitgelegd hoor...het komt er op neer dat het hoogste getal is als je continue in de groene uren traffic doet, en het laagste getal in de rode uren. Heeft hier eens vrij uitgebreid gestaan, maar vind het niet direct terug...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

selder schreef:Dus de hoeveelheid data die je kan downloaden via je Telenet verbinding is volgens Telenet zelf niet afhankelijk van de drukte op de node - of "de drukte in de zone/straat/gehucht/whatever - waar je inzit.
Op grootverbruikersprofiel kan je nog steeds downloaden, ook overdag trouwens. Je snelheid is enkel beperkt op specifieke tijdstippen vooral het 's avonds dan.
Eigenlijk word je verplicht om de avondspits te vermijden als grootverbruiker.
selder schreef:Waarom staan er bij mij dan op de telemeter aan het begin van elke reset andere getallen "van x tot y"?
En waarom heeft iedereen anders dan ook altijd andere waardes? Dat lijkt me toch iets dymanisch te zijn dan, of niet?
Mogelijk kijk je op een moment dat er al data over je lijn is gegaan. Zelf heb ik steeds dezelfde begin- en eindlimiet gehad. Maar zelf hou ik dit meer in de gaten. Als ik 's avonds wat trager surf, dan weet ik dat ik op smalband zit en om 23 uur weer voluit zal kunnen gaan (indien nodig)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”