ARD en ZDF weg bij Belgacom TV.

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
jack the ripper
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Wel super van Belgacom dat ze er zo duidelijk over communiceren :roll:

'k zou eens moeten kunnen testen met een schotelantenne of die coax-kabels die indertijd voor distributie dienden geschikt zijn voor sat-tv, m'n ouders hun living is onlangs nog maar behangen waarbij we de netwerkkabels in de muur hebben ingekapt.
Als ik nu nog eens over kabels begin gaat ons ma iets krijgen vrees ik :lol:

Op het Belgacom-forum vreest men ook dat reeds opgenomen programma's van deze zender ook niet meer te bekijken zullen zijn.
Dat zou er wel serieus over gaan, ten slotte staan die opnames op onze decoder dus dan heeft Belgacom mijns inziens niet zomaar het recht om daaraan te prutsen?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

dat recht zullen ze wel hebben want dit is trouwens bij wegvallen van andere zenders vroeger ook al gebeurd
jack the ripper
Plus Member
Plus Member

Hm, dan heb ik iets gevonden om me dit weekend mee bezig te houden :P
Scart-kabeltje leggen tussen de decoder en de hd-recorder ernaast en kopiëren maar, dat ze dan maar doen wat ze willen :twisted:

Wel leuk dat ook daarover zo'n duidelijke communicatie komt van Belgacom.
Gisteren heb ik nog 2 programma's voor hen opgenomen, normaal gingen ze dit pas volgende week ofzo bekijken.
Was ik hier toevallig niet nog eens langsgekomen dan zouden ze volgende week gewoon merken dat die programma's verdwenen zijn, dat lijkt me niet echt een correcte manier om met uw klanten om te gaan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad dit is het beste wat je kan doen vooraleer je alles kwijt speelt.
Eva van belgacom geeft ook geen antwoord op de vraag of de opnames niet meer zullen kunnen bekeken worden na de 14de,
dus dit is al geen goed teken volgens mij !
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

De klanten in de Oostkantons zullen hier blij mee zijn... :?
Op zich kunnen Nederlandstalige en Franstalige klanten er al bij al nog wel mee leven, maar voor onze Duitstalige landgenoten is het toch wel het wegvallen van hun hoofdzenders.
Was tot dit besef gekomen toen ik vorige week het nieuws als een hoofdpunt op het BRF nieuws hoorde.

Nu hebben ze het alternatief om alsnog een schotel te hangen (waarschijnlijk zijn er al velen die sat kijken), of eventueel (indien beschikbaar) op Voo kunnen gaan.
http://www.voo.be/nl/tv/tv-zenders/digi ... meenschap/
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De boodschap van Belgacom is inderdaad superduidelijk: wij betalen maximum 3 eurocent/maand per BelgacomTV-klant voor ARD/ZDF. Dus als deze Duitse zenders u meer waard zijn, installeer dan maar snel een schotelantenne.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Raf, ik denk dat je moet berekenen per BGC klant die ARD of ZDF bekijkt en dat je bedrag dan veel hoger zal zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het lijkt een beetje op prijszetting 'à la tête du client' -- misschien moet de politiek eens kijken of een geanonimiseerde marktplaats dit soort spelletjes kan vermijden en vraag/aanbod weer kan laten werken (ook voor andere digitale producten).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:De boodschap van Belgacom is inderdaad superduidelijk: wij betalen maximum 3 eurocent/maand per BelgacomTV-klant voor ARD/ZDF. Dus als deze Duitse zenders u meer waard zijn, installeer dan maar snel een schotelantenne.
Juist ... maar hoeveel klanten zouden overstappen op schotel wegens het wegvallen van ARD/ZDF ?
Eén miljoen per jaar is hoogstwaarschijnlijk een veelvoud van het eventuele inkomstenverlies wegens klanten die afhaken ...
svenska schreef:maar voor onze Duitstalige landgenoten is het toch wel het wegvallen van hun hoofdzenders...
... Nu hebben ze het alternatief om alsnog een schotel te hangen (waarschijnlijk zijn er al velen die sat kijken), of eventueel (indien beschikbaar) op Voo kunnen gaan.
Toch een luxe: 3 alternatieven (BGC, kabel, sat, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Eén miljoen per jaar is hoogstwaarschijnlijk een veelvoud van het eventuele inkomstenverlies wegens klanten die afhaken ...
Maak daar maar "heel zeker" van. Het percentage BGC TV klanten die ARD en ZDF bekijken is maar enkele procenten.
Afbeelding Afbeelding
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

philippe_d schreef: Toch een luxe: 3 alternatieven (BGC, kabel, sat, ...)
Ah nee, 2 alternatieven: Kabel of Sat.
BGC Tv is dan geen of toch een slechte optie voor de inwoners van de DG.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik heb de commentaren op BRF eens gelezen en eigenlijk is dit wel schrijnend:
Belgien ist dreisprachig … dies hat Belgacom sehr gut umgesetzt … alle Handbücher, Online Hilfen usw. sind auch dreisprachig : Französisch, Niederländisch und Englisch !!!
Blijkbaar is de Duitse taalknop op de website van Belgacom dus een simpel schaamlapje om te zeggen dat de website enkel in Frans, Nederlands en Engels beschikbaar is. Enkel het hoogst noodzakelijke, namelijk de algemene voorwaarden, zijn wel vertaald omdat ze daartoe waarschijnlijk wettelijk verplicht zijn. Waarom Engels eigenlijk? Voor de Europarlementsleden in Brussel of voor de mensen die zich 'goed' gaan integreren? :roll:
Nogal wiedes dat een bedrijf, straffer zelfs, een overheidsbedrijf hier zomaar mee kan wegkomen door een erkende landstaal gewoon te negeren en een niet-erkende taal wel de volle aandacht te geven.

Op die manier kan ik het wel snappen dat ze in de Oostkantons geen al te hoge pet ophebben van Belgacom in het algemeen.
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ja, typisch belgische "demoCRAZY" toestanden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

raf1 schreef:De boodschap van Belgacom is inderdaad superduidelijk: wij betalen maximum 3 eurocent/maand per BelgacomTV-klant voor ARD/ZDF.
Waarom steken ze die zenders dan niet in een 'Duitstalig zender-pack'? Kan je gerust 50 cent voor vragen en dan is iedereen tevreden :-)
philippe_d
Moderator
Moderator

Waarom geven we hier alle schuld aan Belgacom? En niet aan de Duitse opnebare omroepen, die hier geld willen uitslaan?

Ik denk niet dat de Nederlandse openbare omroepen miljoenen vragen aan de Belgische operatoren?
Of omgekeerd: krijgt de VRT geld van de Nederlandse distributeurs?
Waarom denken de Duitsers dat ze dat recht wel hebben?

Zolang we niet echt weten hoe de vork aan de steel zit, is het moeilijk om "schuldigen" aan te wijzen, vind ik.
florisla schreef: Waarom steken ze die zenders dan niet in een 'Duitstalig zender-pack'? Kan je gerust 50 cent voor vragen en dan is iedereen tevreden :-)
Misschien komt dat er nog wel ... alleen als er maar enkele 10.000 klanten zijn die hiervoor extra willen betalen, dan zal dat "Duitsland pakket" gauw 4-5€ per maand kosten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
jack the ripper
Plus Member
Plus Member

Aan de andere kant is er natuurlijk ook dit, zoals Vuurvos op pagina 1 postte: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 7-3125.art

Ik had gisterenavond gedaan met overzetten van programma's naar de harde schijf van de dvd-recorder, ARD en ZDF zijn niet meer te bekijken maar de opnames werken (voorlopig) nog wel.
Nieuwe zenders zitten overigens op 278 en 279, ik dacht dat die gewoon in de plaats van ARD en ZDF gingen komen (misschien dat ze die gaan vrijhouden voor het geval ze plots wel zouden terugkeren?)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Philippe, ik denk niet dat we de TV-markt in Duitsland 1 op 1 kunnen vergelijken met de onze. Ik heb gemerkt dat dit onderwerp ook een serieuze discussie heeft uitgelokt op een Duits forum: http://forum.digitalfernsehen.de/forum/ ... isung.html
Misschien moeten we dat eens doornemen om te weten wat de reden is? Als ik het goed begrijp worden de buitenlandse openbare zenders in Duitsland via een soort van Sabam-overheidsinstelling (GEMA) vergoed. Elke TV-aanbieder moet dus niet apart onderhandelen met die buitenlandse zenders, maar gewoon aankloppen bij die overheidsinstelling?
Afbeelding
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

De politiek gaat er zich mee moeien:

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/c ... 01_ARD_ZDF
Merkel wil ARD en ZDF terug op de Belgische tv

De Duitse bondskanselier Angela Merkel (CDU) wil dat Belgacom de Duitse zenders ARD en ZDF weer opneemt in het zenderaanbod. Belgacom is daar twee weken geleden mee gestopt omdat de zenders te duur werden. Merkel wil nu een gesprek met Elio Di Rupo (PS).
Begin deze maand heeft Belgacom bekendgemaakt dat het de Duitse televisiezenders ARD en ZDF niet meer zou aanbieden. De Duitse openbare zenders vroegen bij het aangaan van de nieuwe overeenkomst 1 miljoen euro, maar dat vond Belgacom te veel. ARD en ZDF zijn intussen vervangen door de Duitse commerciële omroepen ProSieben, Sat.1 en RTL.

Belga
De Duitse bondskanselier Angela Merkel is het echter niet eens met de beslissing van Belgacom. Merkel heeft volgens de Deutsche Wirtschafts Nachrichten beloofd om bij premier Di Rupo te zullen pleiten voor het behoud van ARD en ZDF.

Ook andere Duitse EU-politici hebben intussen al een brief gestuurd naar de Belgische federale regering. Belgacom is immers voor 53 procent in handen van de Belgische staat.

In ons land wonen zo'n 75.000 Duitstalige Belgen. Brussel telt bovendien ook nog ongeveer 40.000 Duitse diplomaten en lobbyisten.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Omgekeerde wereld, waarom praat merkel niet in op de ard/zdf 1 miljoen euro voor 115000 kijkers is absurd.
gbmed
Erelid
Erelid

Als ge dat maar weet :bang:
Afbeelding Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zelfde verhaal bij DeStandaard.
Niets of niemand zegt dat Belgacom die €1mio ook moet ophoesten hé :). Veel kans dat Elio/Merkel gewoon de 2 partijen (ARD/ZDF en Belgacom) aanhoren en dan misschien besluiten dat het ARD/ZDF tarief op €1 mio blijft, maar dat Belgacom daar een korting op krijgt (al dan uitdovend).

Belgacom kan ook die €1mio terugverdienen door een speciaal pack "Duitse openbare zenders" ter beschikking te stellen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Denken jullie nu echt dat die 1 miljoen euro een 'fixed price' is?? Dat zal wel de prijs zijn voor het volledige klantenbestand van Belgacom TV. Als ze een apart pakket uitwerken voor diegene die er naar vragen, kunnen ze een prijs onderhandelen voor enkel die niche.

Eens uitrekenen:
Belgacom TV groeide in 2012 tot 1.368.000 klanten (bron). Ik denk dat we kunnen stellen dat die 1 miljoen euro op dit bereik is berekend.
Met een pakket voor de Duitstaligen zou men pakweg 115.000 klanten bereiken (75.000 Oostkantons + 40.000 Brussel). Als we de vergoeding omrekenen naar dit bereik komen we op € 84064,33. Dat valt toch al beter mee?
Afbeelding
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Omdat het hun kas spekt :) Ik weet niet welke bedragen het normaal moeten zijn, maar dit bedrag lijkt mij toch ook hoog voor +/-1a2% van de Belgische bevolking
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Er is een petitie: https://www.openpetition.de/petition/on ... en-blijven
En er is een website die alle politiekers aanschrijft en hun reacties online zet: http://ardenzdf.123website.be/
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator

ToMiKoN schreef:De Duitse bondskanselier Angela Merkel is het echter niet eens met de beslissing van Belgacom. Merkel heeft volgens de Deutsche Wirtschafts Nachrichten beloofd om bij premier Di Rupo te zullen pleiten voor het behoud van ARD en ZDF.
Wat denkt die dame wel? Dat ze ook nog de baas is van Belgacom?
Als zij zo graag zou hebben dat ARD/ZDF behouden blijft, dat moet ze het maar gratis beschikbaar stellen.
Ik vind dat een goede (politieke) zet van Belgacom, zo komt deze discussie (en absurditeit) tenminste op de agenda!
ToMiKoN schreef:Brussel telt bovendien ook nog ongeveer 40.000 Duitse diplomaten en lobbyisten.
Ja, und ???
De Europese Unie bestaat uit 28 landen, en telt officiëel 23 talen (daarbij zijn de 10-tal kandidaat lidstaten nog niet in begrepen).
Moet Belgacom straks al die zenders uitzenden, voor die heren diplomaten in Brussel?
Expatriates moeten zich maar aanpassen aan hun gastland .... en naar lokale zenders kijken.
Moest ik ook doen toen ik expatriate was :-) .

Misschien moet de Europese commissie het "gratis roaming" principe ook eens gaan toepsassen op TV: Alle Europese landen zouden hun nationale zenders gratis beschikbaar moeten stellen aan de andere Europese lidstaten ...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Als zij zo graag zou hebben dat ARD/ZDF behouden blijft, dat moet ze het maar gratis beschikbaar stellen.
En waarom zou dat dan gratis moeten? Denk jij nu echt dat een openbare zender dat zomaar zelf kan/mag beslissen? Openbare zenders hebben ook overeenkomsten met Hollywood en dergelijke. Zij betalen dan aan Hollywood een vergoeding om in een bepaald gebied te mogen uitzenden (in dit geval Duitsland). Als dit gebied dus groter wordt doordat een buitenlandse provider hun bereik vergroot, moet die openbare zender een hogere vergoeding betalen aan Hollywood. Die 1 miljoen euro is dus niet zomaar puur een inkomst voor hen, ze moeten het grootste deel waarschijnlijk zelfs doorstorten aan de rechthebbenden van auteursrechten.

Wie zegt er trouwens dat onze eigen openbare zenders gratis worden doorgegeven aan de buitenlandse aanbieders? Dat zou ik wel eens graag willen weten hoe dat dan in elkaar zit.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Overstappen naar TN en het is allemaal opgelost :wink:
gbmed
Erelid
Erelid

En hoeveel betaalt TN voor die 2 zenders ? Ook 1 Mio € ?
Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ToMiKoN schreef:De politiek gaat er zich mee moeien
Als dat voor elk land zo gaat zijn, zou het wel eens druk kunnen worden in bxl :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De stap via de politiek is anders heel logisch.
Merkel belt DiRupo. DiRupo belt Bellens. Klaar :).

De Belgische staat is voor 50% + 1 eigenaar van Belgacom, Merkel klopt dus aan bij de juiste persoon.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Belgacom heeft het hoofdstuk afgesloten nadat ARD ZDF belgacom probeerde onder druk te zetten.
De zenders komen niet meer terug.

bron : HLN
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ja, mannekes nu zullen we iets beleven: er zullen massaal klanten Belgacom de rug toekeren en massaal overstappen naar Telenet of naar TV Vlaanderen. :-)
Houd de reacties op http://www.hln.be maar in de gaten. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

proximusboyke schreef:bron : HLN
Hierbij alvast een link want het is niet terug te vinden op de homepage.

Trouwens positief van Belgacom... de chantage door zenders moet stoppen (ook wat betreft hun vragen rond het niet toelaten van reclame door te spoelen).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Tja, als ze elkaar verwijten van compromisloze houding, zal de waarheid wel in het midden liggen. Feit is dat auteursrecht dringend op Europees niveau geregeld moet worden, dan hoeven de zenders aan het buitenland geen overdreven auteursrechten meer aan te rekenen. Het is iets te kort door de bocht om de zenders hier met het vingertje te wijzen, als het in feite de auteursrechtenorganisaties zijn die dwars liggen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenw00t schreef:Tja, als ze elkaar verwijten van compromisloze houding, zal de waarheid wel in het midden liggen.
Maar als zender kan je moeilijk FTA zijn en langs de andere kant geld vragen.

Je kan stellen dat door het aanbieden van de zenders BGC extra inkomsten krijgt... maar het is ook BGC die de dienstverlening geeft (zodat klanten zelf geen schotel moeten plaatsen). Ik vraag me dus nog altijd af waarom de zenders in kwestie van mening zijn dat ze centen moeten krijgen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

FTA geeft u niet het recht om deze te ontvangen als je buiten de daarvoor bestemde zone woont. De FTA-discussie in Duitsland gaat er hem over dat je de staatszenders zonder extra hardware vrij moet kunnen ontvangen. Ik denk dat het zelfs in de wet is opgenomen dat bepaalde voetbalmatchen van het nationale team sowieso ongeëncrypteerd verspreid moeten worden (bron). Dat wij die zenders toevallig per satelliet kunnen ontvangen is juridisch gezien net dezelfde grijze zone als in Spanje naar uw TVV-abonnement kijken. Het mag eigenlijk niet, maar men gebruikt het bijna wel als verkoopsargument en kijkt door de vingers (zoals TVV doet).

Uiteindelijk is de hele zooi op een manier wel hypocriet, maar dat komt ervan als elk land nog steeds zijn eigen wetgeving e.d. heeft, en daarboven ook nog eens Europese wetten + auteursrechtenorganisaties. Het is dus een juridische warboel waar dringend iets aan gedaan moet worden.
Afbeelding
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Vraag mij af indien ARD/ZDF zouden terugkomen, hoe ze het gaan doen met Pro7/Sat 1. Kijk veel meer naar die zenders, dan ik ooit naar de voorgangers gekeken heb. En satteliet is jammer genoeg geen optie, mag deze niet plaatsen van mijn huisbaas.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenw00t schreef:FTA geeft u niet het recht om deze te ontvangen als je buiten de daarvoor bestemde zone woont.
Dan moet men de zender encrypteren... net zoals de RAI destijds deed.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Ah neen, want dan zijn ze in strijd met de eigen binnenlandse wetgeving zoals ik al zei.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”