redirect als grootverbruiker na 300GB op FibernetXL

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Ik ben FibernetXL gebruiker en kreeg vandaag voor de eerste keer deze redirect te zien.
Ben al jaren klant trouwens en nog nooit iets voorgehad zoals dit en ik ben erg geschockeerd moet ik zeggen.

Code: Selecteer alles

Telemeter-info over aanrekeningsperiode van 15/05/2013 tot 14/06/2013.
Dag 30 van je aanrekeningsperiode.
Huidig verbruik 308,56 GB	(Laatste update gebeurde op 13/06/2013 om 21:04).
Status: Vrij gebruik
Je surft met volledige surfsnelheid.
Afhankelijk van je surfgedrag (tijdens drukke of minder drukke periodes) zul je tussen een verbruik van 332,79 GB en 429,71 GB als grootverbruiker opgemerkt worden.
Nu vind ik 308 GB echt niet veel op 30 dagen en zeker niet omdat ik al de vorige maanden er dik over zat.
Volgens de redirect zou ik ook nog 30GB mogen gebruiken op volle snelheid.
Nu is dat niet zo erg want morgen word toch de meter gereset normaal.
Maar ik vind het schandalig om als grootverbruiker opgemerkt te worden na zo een weinig verbruik te hebben voor fibernetXL.
Hoeveel krijgen jullie normaal deze redirect te zien ?
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Die discussie is toch al in het lang en in het breed gevoerd toen Telenet dat invoerde?

Kom erop neer dat:

- ja, dat is niet echt helemaal transparant.
- wat als "veel" verbruik voor als grootverbruiker aangezien te worden telt hangt af van node tot node
- er is een bepaalde verhouding in percentages voor hoeveel data meeweegt in de berekening ten opzichte van hun rode en groene uren
- in de rode uren kan je verschrikkelijk veel downloaden

Wat maakt het uit als je 5 films aan het downloaden bent, dat er 4 pas in de loop van de nacht zullen gedownload zijn? Plan dat een beetje dat je de film die je nu wil zien nu download, en de andere met een timer pas als de groene uren begonnen zijn.

Op 'mijn telenet" kan je zien vanaf hoeveel data je als grootverbruiker zal aanzien worden op dat moment en op die node waar jij opzit.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

En op de koop toe krijg ik nu net nog eens deze mail erbij :

Code: Selecteer alles

Beste klant,

Met jouw internetabonnement kun je een zeer grote hoeveelheid gegevens doorsturen en ontvangen via het netwerk van Telenet. Daarbij hanteren wij een aantal spelregels om het internetverkeer in goede banen leiden.

Wij hebben gemerkt dat je dagelijkse volumeverbruik, vanaf de start van je aanrekeningsperiode, aanzienlijk meer is dan wat typerend is voor jouw internetabonnement. Dit betekent dat je binnenkort opgemerkt kunt worden als grootverbruiker. Wat dat inhoudt en welke mogelijkheden je hebt, lees je hieronder.

Wil je zoveel mogelijk downloaden, de klok rond?

Dat kan, en als je daarbij als grootverbruiker opgemerkt zou worden, zullen we tijdelijk je surfsnelheid aanpassen, maar dit alleen in de allerdrukste periodes op het netwerk. Het merendeel van de tijd surf je ook als grootverbruiker nog met volledige snelheid en kun je volop downloaden.

Wil je 24/7 surfen met volledige snelheid?

Tot aan het einde van deze aanrekeningsperiode heb je nog minimaal 20 GB volume om met volledige snelheid verder te surfen. Daarna word je als grootverbruiker opgemerkt. Wil je over meer dan 20 GB beschikken? Surf en download dan het best tijdens de minder drukke (groene) periodes of volg onze tips voor vrij downloaden.


Nuttige links

    Wat is vrij downloaden? ... (alle info op een rij)
    Wat zijn de drukke en minder drukke periodes om te surfen?
    Welke tips zijn er voor internetabonnementen met vrij downloaden? 



Vriendelijke groeten,


Het Telenet-team 
Dus 300GB is meer dan wat is typerend voor mijn abbo ?????
FibernetXL zit toch wel aan veel meer als dat dacht ik zo en zekers omdat ik alle maanden hiervoor en sinds dat vrij downloaden begonnen is meer als dat gedownload heb.
Toch mss tijd dat ik met internet en telefoon + gsm naar een ander ga kijken waar vrij downloaden echt vrij downloaden is want ik heb hier echt geen zin in alle maanden dit te krijgen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

selder schreef:Die discussie is toch al in het lang en in het breed gevoerd toen Telenet dat invoerde?

Kom erop neer dat:

- ja, dat is niet echt helemaal transparant.
- wat als "veel" verbruik voor als grootverbruiker aangezien te worden telt hangt af van node tot node
- er is een bepaalde verhouding in percentages voor hoeveel data meeweegt in de berekening ten opzichte van hun rode en groene uren
- in de rode uren kan je verschrikkelijk veel downloaden

Wat maakt het uit als je 5 films aan het downloaden bent, dat er 4 pas in de loop van de nacht zullen gedownload zijn? Plan dat een beetje dat je de film die je nu wil zien nu download, en de andere met een timer pas als de groene uren begonnen zijn.

Op 'mijn telenet" kan je zien vanaf hoeveel data je als grootverbruiker zal aanzien worden op dat moment en op die node waar jij opzit.
Dat klopt maar ik zit alle maanden aan pakken meer als dat en ik download meer snachts dan tijdens de spitsuren hoor.
Wil gewoon maar zeggen dat 300GB echt wel magertjes is voor een fibernetXL zo opeens.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wat je in de groene uren download telt zwaarder mee in hun berekening..
Het is een spijtige zaak dat die berekening niet transparant gebeurd, maar jah ... nu hebben ze een stok achter de deur hé.

In jouw specifiek geval zijn er misschien 1 of 2 of 10 Fibernet XL-ers bijgekomen de afgelopen weken of maanden. En als die allemaal veel downloaden, dan is die node zwaarder bezet, en dan zit je dus sneller aan het grootverbruikersprofiel als je in de groene uren download.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Je lijkt het helemaal om te draaien Selder...

Rode uren= wegen het zwaarst door
Groene uren= verhouding van 1/5, dus 1GB downloaden en meter stijgt slechts 200MB.

En als ik mij niet vergis wordt er niet gekeken naar de belasting van de node bij het berekenen van de dynamische limiet. Dat gerucht heeft lang de ronde gedaan maar is later door Telenet zelf ontkracht.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Details :)

Ik wil maar zeggen dat er wel degelijk een verschil in zit...
En dat Telenet zegt dat het niet dynamisch is, dat geloven we? :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Tussen beweren en feiten kan soms een wereld van verschil liggen idd :)
Feit is wel dat als je je zware trafiek tot de groene uren beperkt je ondergrens gevoelig stijgt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Martijnvdc
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2010, 22:16
Bedankt: 2 keer

Hier staat het:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
"Tot max. 1.250 GB, min. 250 GB (Fibernet XL)"
Blijkbaar zit je op een redelijk drukke node, waardoor Telenet u niet veel meer wil geven dan die 250 GB die ze garanderen.
Voor fibernet XL is dit echt belachelijk...
Ikzelf heb Business Fibernet M (60/5) met een vast limiet van 500 GB, wat al veel redelijker is.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Telenet Mail schreef: Dat kan, en als je daarbij als grootverbruiker opgemerkt zou worden, zullen we tijdelijk je surfsnelheid aanpassen, maar dit alleen in de allerdrukste periodes op het netwerk. Het merendeel van de tijd surf je ook als grootverbruiker nog met volledige snelheid en kun je volop downloaden.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... -te-surfen
De interpretatie van "merendeel" bij telenet:
Maandag : 1u tot 10u (=9 uur)
Dinsdag : 1u tot 11u (=10uur)
Woensdag : 1u tot 10u (=9 uur)
Donderdag : 1u tot 10u (=9uur)
Vrijdag : 1u tot 13u (=12uur)
Zaterdag : 1u tot 8u (=7 uur)
Zondag : 1u tot 7u (=6 uur)

Van de 168 uren die een week telt zijn er dus 62 groene uren. Oftewel 37% van een week zijn groene uren, de overige uren zijn rood of oranje. Nu kan het aan mij liggen maar 37% is alles behalve 50% en kan dus nooit "merendeel" zijn in mijn ogen?

Nu goed, zoals reeds is gezegd : er zijn over dit onderwerp boekdelen geschreven waar de gemiddelde drukkerij jaloers zou van worden. Het enige dat je kan doen is ofwel naar een andere provider gaan (vdsl2 - als de snelheid die BGC kan leveren bij jou groot genoeg is) ofwel uitkijken naar een Telenet Business abonnement : daar heb je ruime datalimieten (http://telenet.be/business/nl/small/internet)
- 60mbit download, 500GB/maand voor 46 euro excl btw (55,66 btw incl)
- 80mbit download, 1TB/maand voor 72 euro excl btw (87,12 btw incl)
- 120mbit download, 2TB/maand voor 123 euro excl btw (148,83 btw incl)

Aangezien je vermoedelijk nu reeds een docsis3 modem thuis hebt, is het maar een kwestie van bellen naar de klantendienst om je van abonnement te laten veranderen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik ben blij dat ik er vanaf ben !!!
toegeven aan snelheid heb ik moeten inbinden maar kan nu downloaden hoeveel en vooral wanneer ik wil
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Slechts 4mbit hier, maar tis ongelimiteerd en dat is z-a-l-i-g, nooit meer terug naar 'unlimited' die geen 'unlimited' blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

De node was toch niet bepalend?
Ik zit hier rustig op gebied van telenet, heb veel in den dag gedownload en heb ook zoveel marge niet meer. Op 380Gb kan ik als grootverbruiker bezien worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Telenet Mail schreef: Dat kan, en als je daarbij als grootverbruiker opgemerkt zou worden, zullen we tijdelijk je surfsnelheid aanpassen, maar dit alleen in de allerdrukste periodes op het netwerk. Het merendeel van de tijd surf je ook als grootverbruiker nog met volledige snelheid en kun je volop downloaden.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... -te-surfen
De interpretatie van "merendeel" bij telenet:
Maandag : 1u tot 10u (=9 uur)
Dinsdag : 1u tot 11u (=10uur)
Woensdag : 1u tot 10u (=9 uur)
Donderdag : 1u tot 10u (=9uur)
Vrijdag : 1u tot 13u (=12uur)
Zaterdag : 1u tot 8u (=7 uur)
Zondag : 1u tot 7u (=6 uur)

Van de 168 uren die een week telt zijn er dus 62 groene uren. Oftewel 37% van een week zijn groene uren, de overige uren zijn rood of oranje. Nu kan het aan mij liggen maar 37% is alles behalve 50% en kan dus nooit "merendeel" zijn in mijn ogen?
De gele uren worden volgens mij ook bij de groene gerekend (dat is alleszins mijn ervaring), en dan wordt het plaatje wel anders. Dan kom je zeker aan het 'merendeel'.
Ik wil hiermee zeggen : je kan als grootverbruiker toch nog tegen MAXIMUM snelheid op internet tijdens de groene en gele uren.
Vergeet niet dat je tijdens de rode uren ook nog op internet kunt als grootverbruiker. Je kan als grootverbruiker tijdens de rode uren evenveel downloaden als tijdens de groene uren, en dat is wat velen wel eens vergeten.
Alleen gaat het wat langzamer.
Het downloaden als grootverbruiker tijdens de rode uren is trouwens bijna vergelijkbaar met wat sommigen wel eens hebben als 'echt' onbeperkt internet via het koperpaar.

Dan kies ik toch liever voor Telenet : met een beetje opletten haal je heel wat giga's uit het abonnement. Dan haal je makkelijk de bovengrens en zelfs méér als je de downloads zodanig instelt dat de belangrijkste downloads in de groene uren gebeuren. Je hebt een snelheid die 10 tot 30 keer sneller is dan die enkele megabitjes van het 'real unlimited' koperpaar, wat wil zeggen dat je zeer snel alle downloads binnen hebt. En ga je het dan echt te bont maken, dan kan je nog over je bovengrens heen door te blijven downloaden, oftewel in de rode uren tegen verminderde snelheid, of tegen normale snelheid in de andere uren.

Of Telenet nu wél of niet rekening houdt met drukke 'buren' is niet zo heel duidelijk. Het is alleszins zo dat het niet de buren zijn, maar eventueel een ganse node of kopstation. Wat ik van Telenet heb vernomen is dat ze alleszins hun bovengrens en ondergrens voor élke klant respecteren en dat iedereen die kan halen. Dat is ook de bedoeling van de twee grenzen, om ervoor te zorgen dat men ook op drukke nodes de volle snelheid kan blijven aanhouden. Helaas is Telenet daar niet zo duidelijk in.

Met de fiets kom je ook aan de Cote d'Azur, het duurt alleen wat langer (dat geldt voor het unlimited koperpaar én Telenet als grootverbruiker in de rode uurtjes).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Petrikske schreef:Slechts 4mbit hier, maar tis ongelimiteerd en dat is z-a-l-i-g, nooit meer terug naar 'unlimited' die geen 'unlimited' blijkt te zijn.
Vergeet niet dat jij ook een limiet hebt : de 'snelheid' !
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Telenet garandeert minimum 250 GB per maand voor FibernetXL-klanten. (http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer)
Als je meer verbruikt moet je dus niet eindeloos komen klagen op allerhande fora, want je wist perfect op voorhand dat je vanaf 250 GB/maand aan de Telenet-leiband wordt gelegd.

Voor consumenten met een databehoefte groter dan 250 GB/maand is er VDSL2: Scarlet, EDPnet, Belgacom
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Het is wel degelijk niet node afhankelijk.

Het is gewoon de aloude telemeter met nachtsurfen op 2 niveaus en overgangstijden die wisselen van dag tot dag (en een beetje vaag gezet zijn wanneer ze nu exact plaats vinden)

Een fibernet klant heeft 150 GB limiet (niet zo veel meer als vroeger als je het zo bekijkt) alle data transfer in de gele uren (nachtusrfen level 1) tellen meer voor 1/3e*, alle data transfer in de groene uren (nachtsurfen level 2) tellen mee voor 1/5e. zo kom je aan de 750 GB upper limiet voor fibernet.

(*dat 1/3e weet ik niet 100% zeker, maar van 1/5e bij nachtsurfen level 2 ben ik wel zeker)

Bij fibernet XL wordt het basisvolume 250 GB en dat maal 5 is dus 1.250 GB

In de praktijk zit er zo te zien wel nog een regel van 3 correctiefactor op, ik vermoed dat telenet die 150 GB als limiet per 30 dagen pakt, maar dat je reset dag wel altijd op dezelfde dag van de maand valt, bijgevolg heb je in een maand met 31 dagen 155 GB, en in een maand met 28 dagen 140 GB limiet.


Bij mij worden alle downloads gedaan in de groene uren, sinds ik dat doe zit ik niet meer op smallband en moet ik niet echt meer letten op mijn downloads. (een goede torrent/newsgroup client met scheduling capaciteiten is hier in erg handig)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wat me eigelijk wel stoort is dat er vanalles "geblokkeerd" wordt totdat je die redirect pagina gelezen hebt, en op "jaja, ik weet het" geklikt hebt.

Zo werkt zo goed als geen enkele app op m'n iPhone meer, mails komen op m'n macbook via mail.app niet meer binnen, SCP transfers stallen, SSH verbindingen hangen etc ... Ook worden alleen maar HTTP verbindingen "onderschept" voor die melding, HTTPS verbindingen niet. Als je internet dan "zogezegd" niet meer werkt, en je surft naar bijvoorbeeld https://facebook... dan zie je die melding van grootverbruiker ook niet. Pas als je naar een niet-beveiligde HTTP pagina surft, zie je die melding - en wie gebruikt daar nu http://google.com niet voor :)

Anyway, ik laat me er zo goed als altijd door vangen, maar ik kan er mee leven :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als de je groene en de gele uren optelt bij elkaar dan heb je inderdaad een heel andere berekening.

Als je een 16.5 of 20mbit lijn liggen hebt thuis (vdsl2) dan is telenet zeker een interessantere keus. Van zodra je een 30/40/50/70mbit profiel hebt op vdsl2 vind ik dat je dan beter kiest voor een "echte" onbeperkte verbinding. Immers downloaden de meeste mensen tijdens de rode uren (immers, dan zijn ze thuis en staat de pc op). De enige mensen die ik tijdens de groene uren op internet zie downloaden zijn:
a. mensen die hun pc laten op staan met een downloadprogramma
b. mensen die in shiften werken en die voor hun vroege shift of na hun late shift gebruik maken van internet

Het tweede geval, hoeveel respect ik ook heb voor deze mensen, is een minderheid ten opzichte van de mensen die werken tijdens de daguren, zeg maar grofweg tussen 8 en 18uur. Het eerste geval is natuurlijk wat Telenet op rekent, echter vind ik het wat dom/nutteloos om je pc te laten aan staan om alleen je downloads binnen te krijgen. Het kost je immers extra geld aan stroom voor een pc die gewoon download. Staat bvb je NAS 24/24 aan en download je daar op, dan is het verhaal natuurlijk al helemaal anders. Maar echt downloaden op de pc...beetje zonde van de stroom (en die is nu niet bepaald goedkoop).

Als je met een pc die continue (24/24, 7/7) aan staat 1Mbit zou downloaden, dan kom je uit op 324GB gedownload op het eind van de maand. Immers (1*60*60*24*30)/8 = 324000MB ofwel 324GB.

Als je met bovenstaande rekening houd, krijg je het volgende...
12mbit vdsl2 = 3888GB
16.5mbit vdsl2 = 5346GB
20mbit vdsl2 = 6480GB
25mbit vdsl2 = 8100GB
30mbit vdsl2/basic internet Telenet = 9720GB
40mbit vdsl2 = 12960GB
50mbit vdsl2 = 16200GB
60mbit fibernet Telenet = 19440GB
120mbit fibernet Telenet XL = 38880GB

Uiteraard is er met bovenstaande cijfers geen rekening gehouden met overhead en dergelijken. Dit zijn duur puur theoretische maxima van je abonnement als je je PC continue laat downloaden tegen het maximale van je lijn. Dit uiteraard op voorwaarde dat er op geen enkele seconde trager word gedownload. Maar goed, ik concludeer hier uit dat voor 300GB per maand te downloaden zowat elk abonnement goed genoeg is. Al zal dit met de ene sneller gaan dan met de andere uiteraard. En eigenlijk betaal je dus extra voor één ding : hoe snel wil je die file binnen hebben? De rest van het rekenwerk laat ik aan de TS over :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

boran_blok schreef:Finalement over die blokkeringspagina, je kan dit configureren in mijn telenet en het zo instellen dat je enkel nog maar een waarschuwingsmail krijgt bvb.

Dit heb ik bij mij ook zo opgezet want zoals al aangegeven, vele protocollen kunnen er niet goed mee om gaan.
Ah dat wist ik niet, thx voor de tip, straks eens kijken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je spreekt nu over torrents, maar hoe doe je dat bij bvb andere downloadzaken? Ik spreek over nieuwsgroepen en gewone downloads? Mijn NAS heeft hier out-of-the-box geen mogelijkheid toe (kan zijn dat er uitbereidingen voor bestaan hoor!). Als iets groot moet gedownload worden dan ga ik ofwel richting het datacenter (als het echt snel moet :)) ofwel start ik die download als ik thuis ben, 99% van de gevallen is deze klaar na mijn eten (rond 19/20 uur) dan. Nu spreken we steeds over downloads maar bvb fervente youtube bekijkers (pubers...) vreten ook heel wat dataverkeer om maar iets te zeggen.

Familie van mij (een nicht) heeft telenet fibernet liggen thuis waar ze met 4 pc's op zitten (1 gemeenschappelijke pc in de living, en de 3 kinderen hebben alle 3 een eigen pc. Gaande van een een core2duo tot i7's). de gemeenschappelijke pc is, samen met de 2 ap's (gelijkvloers en zolder) verbonden met een switch. Deze switch hangt, samen met de 3 pc's van de kinderen, aan een routerboard die op zijn beurt is aangesloten op de switch van telenet (waar ook de 2 decoders opzitten).

De gemeenschappelijke pc in de living streamt zowat de hele dag radiozenders via belgie.fm (nicht werkt vanuit thuis meestal). Als ik het dataverkeer bekijk van deze pc + de 2 ap's komt dit neer op een 40 a 50GB/maand gemiddeld (aan de ap's hangen ondermeer hun smartphones, 2 tablets en de laptop van het werk van de vader) wat dus nog OK is eigenlijk. Kijk ik echter naar de pc's van de kinderen dan is dit al een heel ander paar mouwen! Die zitten met gemak aan 100GB op hun eentje (!) met alleen te gamen, chatten, surfen en tja...youtube. MTV/TMF clipjes : de ene na de andere vliegt er daar door. De jongste is er nu 7 jaar, de oudste is net 15 geworden. Het is dus ook maandelijks afwachten daar hoe de snelheid zit op het eind van die maand.

Overigens : het huis is overal voorzien van UTP kabels met plaatsen op elke verdieping voor een AP. Echter ligt er alleen coax binnen waardoor een xdsl verbinding geen optie is op dit moment (voor een bgc kabel binnen te trekken zijn er helaas graafwerken nodig).

Wat boran_blok zegt is overigens ook nieuw voor mij! Ik heb dit bericht dan ook doorgestuurd naar hun. Zeker en vast handig nieuws!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Die instelling zit wat verstopt. Ik weet zelf niet meer exact waar.

Indien er problemen zijn om die te vinden zoek ik hem wel eens terug op en neem wat screenshotjes.

Ivm de automatisatie van newsgroups en andere downloads: Dat is dan weer een beetje het nadeel met de boxed NAS producten, je zit wat gelimiteerd qua software. Maar ik denk wel dat alles van Synology zeker redelijk wat plugins heeft daarvoor.

Gewone downloads trek ik mij atm nog niet veel van aan, want die zijn verwaarloosbaar voor mij, maar het zou mij niet verbazen als je een download manager hebt voor linux waarbij je een schedule kan zetten, al was het maar start/stop van een queue via cron.

Dat is natuurlijk wel het voordeel van een gewone Ubuntu server als NAS te draaien, je kan er quasi alles op draaien, want het is gewoon linux. Nadeel is zoals aangehaald wel wat meer stroomverbruik wegens gewone off-the-shelf parts. (dit wordt naar mijns insziens wel gecompenseerd door een moederbord met 8 SATA poorten, een NAS device met zo veel disk aansluitingen kost een héél pak meer dan wat ik betaald heb voor mijn hardware)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Vriendelijk verzoek om niet de zoveelste topic niet te kapen...
Graag terug ontopic!

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=38058 ('s nachts downloaden, wat met energiverbruik, wat kost het?)
Kan je verder gaan over het energie verbruik gedeelte!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Kwestie van on topic te zijn, even opgezocht waar je dit kan instellen, en het zit feitelijk niet zo erg verstopt.

Op de telemeter (waar je je verbruik kan zien etc) is er nog een extra tab, herinneringen, daar kan je verschillende opties kiezen:

Afbeelding

Indien je e-mail kiest krijg je dus enkel een mailtje als je je volume bereikt of overschreden hebt.
zerotol
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 okt 2009, 17:56

Martijnvdc schreef:Hier staat het:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
"Tot max. 1.250 GB, min. 250 GB (Fibernet XL)"
Blijkbaar zit je op een redelijk drukke node, waardoor Telenet u niet veel meer wil geven dan die 250 GB die ze garanderen.
Voor fibernet XL is dit echt belachelijk...
Ikzelf heb Business Fibernet M (60/5) met een vast limiet van 500 GB, wat al veel redelijker is.
Ik ben ook al eens over de limiet gegaan 280 GB ofzo, ik zit waarschijnlijk toevallig ook op een drukke node.

Met allemaal gepensioneerden in mijn straat. De meeste 80+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

zerotol schreef:
Martijnvdc schreef:Blijkbaar zit je op een redelijk drukke node, waardoor Telenet u niet veel meer wil geven dan die 250 GB die ze garanderen.
Ik ben ook al eens over de limiet gegaan 280 GB ofzo, ik zit waarschijnlijk toevallig ook op een drukke node.
Met allemaal gepensioneerden in mijn straat. De meeste 80+
Voor de zoveelste keer wordt hier de insinuatie (lees: valse beschuldiging) gemaakt dat de Telemeter afhankelijk is van de drukte van de node.
Dit wordt door Telenet formeel volledig ontkend, en goed uitgelegd op hun website:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer

Blijkbaar is er verwarring tussen enerzijds "vrij downloaden" en anderszijds "het Telenet-netwerkbeheer"
  1. Waar je woont (dus: op welke node je aangesloten bent) heeft géén invloed op vrij downloaden.
  2. Een drukke node heeft wel invloed op hun netwerkbeheer (bandbreedte verdeling): in de drukke uren reserveert Telenet 80% van de beschikbare bandbreedte op hun node voor al het niet P2P-internetverkeer. Met andere woorden: alle gebruikers samen op één node krijgen max 20% van de beschikbare bandbreedte voor P2P/filesharing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Om Philippe even bij te treden : het is zo dat Telenet daar vroeger onderscheid in heeft gemaakt. Echter is dit vandaag niet meer het geval.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Of tenminste ze zeggen dat toch. Uiteindelijk hebben we daar geen zicht op...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
coolsmoe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 dec 2010, 09:38
Bedankt: 1 keer

Van zodra je de status grootverbruiker hebt, eens goed 'doorblazen' tot de volgende reset. Zal ze leren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:het is zo dat Telenet daar vroeger onderscheid in heeft gemaakt. Echter is dit vandaag niet meer het geval.
Vroeger bestond "vrij downloaden" niet ... Je had limieten (remember: de kleurboek), waarna je onherroepelijk op smallband vloog. Sedert de invoering van vrij downloaden gelden de genoemde regels.
coolsmoe schreef:Van zodra je de status grootverbruiker hebt, eens goed 'doorblazen' tot de volgende reset. Zal ze leren
Ik vindt dit een dwaze uitspraak, en een post zonder toegevoegde waarde.
Downloaden doe je toch alleen als je het nodig hebt, niet om iemand "een lesje te leren"?

Ik vindt het systeem héél transparant, en Telenet heeft er alles aan gedaan om dit goed en duidelijk uit te leggen, wat wil je nog meer?
  • Klanten die zich aan de regeltjes van de rode uren kunnen houden, kunnen gigantisch veel downloaden, en aan hoge snelheden.
  • Klanten die hiermee niet kunnen leven, kunnen beter uitkijken naar alternatieve providers.
Iedereen moet voor zich uitmaken wat de voor- en nadelen zijn van hun provider keuze (volume, snelheid, prijs ...). Maar met verkeerde info te verspreiden via het Forum is niemand gebaat.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
coolsmoe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 dec 2010, 09:38
Bedankt: 1 keer

Je hebt toch altijd wel zaken die je nog wil downloaden, maar waarbij je denkt: 'ik zal wel wachten tot na de reset'? Dan is grootverbruiker status het ideale moment.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
krisken schreef:het is zo dat Telenet daar vroeger onderscheid in heeft gemaakt. Echter is dit vandaag niet meer het geval.
Vroeger bestond "vrij downloaden" niet ... Je had limieten (remember: de kleurboek), waarna je onherroepelijk op smallband vloog. Sedert de invoering van vrij downloaden gelden de genoemde regels.
Niet correct. Tijdens de eerste maanden van hun FUP (aka vrij downloaden) policy stond er wel degelijk op hun pagina's dat de snelheid ook afhing van de woonplaats.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jouw geheugen is blijkbaar beter dan het mijne :-D ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laat ons zeggen dat ik er ook ervaring mee heb :) Ken paar mensen die dergelijk abonnement hadden/hebben en die kloegen dat hun snelheid niet altijd zo hoog was. Telenet heeft deze policy ook niet lang volgehouden...denk een maand of 6?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sorcix
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2013, 17:24

philippe_d schreef:Jouw geheugen is blijkbaar beter dan het mijne :-D ...
Ik heb er (gelukkig) nog nooit last van gehad, maar ik wil mij graag bij krisken en Philippe voegen: Ik heb er ook ooit op zien staan dat het afhankelijk was van woonplaats. Weet niet meer hoe lang geleden dat is. Dat ze het nu ontkennen kan zijn, maar het was ooit anders.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Snelheid is altijd al afhankelijk geweest van de node. Voor het volume waren dat volgens mij enkel veronderstellingen tot op het ogenblik dat Telenet naar buiten is gekomen met zijn netwerkbeleid, waar het door hun ontkracht is geworden. FUP bestaat heus nog niet zo lang.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

philippe_d schreef: Ik vindt het systeem héél transparant, en Telenet heeft er alles aan gedaan om dit goed en duidelijk uit te leggen, wat wil je nog meer?
zoiets 'VRIJ' downloaden noemen, noem ik toch niet echt transparant...
de koe zegt boe
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Met transparant bedoel ik dat ze (hun) definitie van het woord "VRIJ" duidelijk uitleggen.
Dat dit misschien een andere betekenis is, dan wat je in de "Van Daele" vindt bij "VRIJ" is iets anders.

Wij leven in België ook in een "VRIJ" land (maar je mag hier ook de letterlijke betekenis uit het woordenboek niet gebruiken, want zo "VRIJ" voel ik me hier niet :-( )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Uiteraard heeft iedereen en alles beperkingen, ook zij die menen dat ze 'echt' ongelimiteerd internet hebben.
Een beetje wiskunde brengt helderheid.
Je kan 'vrij' downloaden, tegen beperkte snelheid, of tot het op is. Ook bij Telenet.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Vandaag ook zo een redirect ontvangen :p
Huidig verbruik 358,02 GB (Laatste update gebeurde op 18/06/2013 om 21:51).
Status: Vrij gebruik
Je surft met volledige surfsnelheid.
Afhankelijk van je surfgedrag (tijdens drukke of minder drukke periodes) zul je tussen een verbruik van 375,68 GB en 446,35 GB als grootverbruiker opgemerkt worden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”