Kijk jij ook TV met een kaartje (CI+)?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Vandaag kondigen we de lancering van een nieuw televisieproduct aan, namelijk ‘TV met een kaartje’. Door gebruik te maken van de CI+-technologie die in de meest recente televisietoestellen standaard aanwezig is, kan je het basistelevisieaanbod uitbreiden tot 75 zenders in digitale beeld- en geluidskwaliteit, en dit zonder decoder of extra kabels. Ook zappen gebeurt simpelweg met de afstandsbediening van het televisietoestel.

Hoe werkt het concreet?
CI+ staat voor ‘Common Interface Plus’ en is een technologie om digitale tv te kijken zonder een decoder. Je hoeft alleen maar de CI+ module met smartcard van Telenet in de daarvoor voorziene opening aan de zijkant of achterkant van je televisietoestel te plaatsen. Met ‘TV met een kaartje’ geniet je van hetzelfde uitgebreide zenderpakket als digitale kijkers, bestaande uit 75 zenders waarvan een groot aantal in HD. Het is ook mogelijk om extra zenderpakketten als PRIME of Sporting Telenet te bestellen. Daarnaast is er een elektronische programmagids beschikbaar die 2 dagen vooruit kijkt.

Het verschil met de digicorder
Klanten die gebruik maken van ‘TV met een kaartje’ kunnen geen programma’s pauzeren of opnemen via de CI+module. En gezien de CI+module niet interactief is, kan je ook geen programma’s en films uit de TV-theek opvragen. Daarvoor blijft de digicorder het ideale toestel.
Met ‘TV met een kaartje’ komen we tegemoet aan kabeltelevisieklanten voor wie de vele functionaliteiten van digitale tv een drempel zijn. Of voor wie een extra televisietoestel heeft, bijvoorbeeld in de slaapkamer, en daar graag op een voordelige manier meer zenders op wil bekijken.

Wil je ook graag ‘TV met een kaartje’?
Dan heb je het volgende nodig:

* Een CI+ gecertificeerd tv-toestel. Op http://www.telenet.be/ciplusmodule kan je eenvoudig nagaan of je televisie hierbij behoort.
* Een kabelabonnement van Telenet.
* Een CI+ module met smartcard. Deze kan je vanaf 24 juni bestellen in de Telenet-verkooppunten en kost eenmalig €69.

Bron: Telenet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor éénmalig 69€ alle digitale zenders op je TV zonder gezeur met digicorders en 2de zapper ....
Ik ben verkocht!
Ik denk dat ze hiermee heel veel resterende analoge kijkers over de streep gaan trekken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

Leuk, hopelijk volgt Belgacom ook snel.

Wel jammer dat je er geen HD kunt aanhangen om op te nemen ....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Toch wel, volgens de Telenet site:
kunnen niet opnemen via de CI+ module, maar wel via een externe harde schijf
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Blokkeren ze opnemen en pauzeren bewust of hangt het van de mogelijkheden van het tv-toestel zelf af?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Volgens mij bestaat de mogelijkheid om op te nemen via een dvd recorder of zie ik dit verkeerd ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, op het eerste zicht zal de CI+module met elk toestel werken. Net zoals bij TV Vlaanderen, maar met een veel lagere éénmalige opstartkost.

Je zal natuurlijk wel een toestel moeten hebben dat zelf EPG-informatie via de internetverbinding ophaalt om opnames meer dan 2 dagen vooruit te kunnen programmeren.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

svermassen schreef:
* Een CI+ gecertificeerd tv-toestel. Op http://www.telenet.be/ciplusmodule kan je eenvoudig nagaan of je televisie hierbij behoort.

Bron: Telenet
Link doet niet wat het belooft :)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Link is ook in het artikel van de support (TN-site) weg.

Edit: je zal vanaf 24 juni 2013 eenvoudig kunnen nagaan of je huidige tv-toestel compatibel is
Laatst gewijzigd door svermassen 13 jun 2013, 11:53, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fieldoxide schreef:Volgens mij bestaat de mogelijkheid om op te nemen via een dvd recorder of zie ik dit verkeerd ?
Nee, dat zie je verkeerd.

Het kaartje zit in je TV (en wordt door die z'n tuner gebruikt)... je DVD recorder krijgt alléén een analoog signaal binnen van de kabel (en niets van je TV).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Het kaartje zit in je TV (en wordt door die z'n tuner gebruikt)... je DVD recorder krijgt alléén een analoog signaal binnen van de kabel (en niets van je TV).
Je kan de CI+module ook in je DVD recorder steken als jouw toestel dit ondersteunt. Bijvoorbeeld: http://www.kieskeurig.be/blu-ray_speler ... es/960307/
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

daydreamke schreef:Leuk, hopelijk volgt Belgacom ook snel.

Wel jammer dat je er geen HD kunt aanhangen om op te nemen ....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Belgacom komt binnenkort met een app op de samsung tv's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Enkel Smart TV's neem ik aan? Niet voor de mijne van 2007? :D
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
SN33KY
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 maa 2012, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Betekend het dat ik ook met onderstaande kaartje in mijn mediacenter ook daar TV kan kijken?

Afbeelding
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Goztow schreef:Enkel Smart TV's neem ik aan? Niet voor de mijne van 2007? :D
Inderdaad... Maar mocht je een samsung bluray speler hebben met een smart hub zal het ook wel lukken :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het is een Sony :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

SN33KY schreef:Betekend het dat ik ook met onderstaande kaartje in mijn mediacenter ook daar TV kan kijken?
Neen, want dat is nog CI ipv CI+. Bij mijn weten zijn er ook nog geen TV-kaarten die CI+ ondersteunen, omdat ze waarschijnlijk nooit toegelaten zouden worden door het CI+ TrustCenter.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, CI heeft geen DRM support, CI+ wel. En zo'n kaartje zou de stream decoderen waarna de rest van je zelfgebouwd toestel ermee zou kunnen doen wat je wil, en dat mag natuurlijk niet van hen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
zeratul
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:59
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

Voor zover ik de spec van ci+ begrepen heb werkt het op het principe van hdcp protectie op HDMI. In de dvb-c signalen kunnen bepaalde trusted devices gerevoked worden. Hdcp is nu gekraakt door het lekken van de masterkey. Maar dat zal bij ci+ niet rap gebeuren. Betekent ook geen vrije hardware keuze en voor Premium content geen opname meer. De uitzenders kunnen kiezen hoe lang je dingen kan bewaren, en dat zal niet veel zijn bij Telenet.. eerder 36uur zoals Steevie.

Absoluut geen digicorder alternatief dus. Telenet heeft een monopolie en houdt de lockin.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Blokkeren ze opnemen en pauzeren bewust of hangt het van de mogelijkheden van het tv-toestel zelf af?
Theoertisch kunnen bepaalde zaken door de zenders geblokkeerd worden.
Telenet kan bijvoorbeeld een bepaalde Firmware doorsturen naar de CI+ module, en toegang tot de beelden ontzeggen als je de update weigert.

Nu al klagen over de beperkingen die Telenet zal opleggen is voorbarig en zuiver speculatie
Laat ons eerst zo'n module kopen, en kijken wat er kan (of niet kan).

Indien Telenet niets blokkeert, dan zal het inderdaad van je hardware afhangen. Mijn Samsung Smart TV kan digitale zenders pauzeren en opnemen (USB stick). Afspelen kan dan wel alleen op dit toestel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Weet er iemand of deze oplossing ook kan werken zonder binneninstallatie van telenet? Dus met enkel de kabel die binnenkomt, en geen splitter/versterker/modem die aan de muur hangt?
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Vanaf het ogenblik dat je kabeltelevisie hebt, kan je dit gebruiken.
Deze dienst is ideaal voor Telenet-klanten met alleen kabel-tv voor wie de vele functionaliteiten van digitale televisie een drempel zijn
Bron: http://klantenservice.telenet.be/conten ... en-kaartje

[Afbeelding Post made via mobile device ]
driesdk
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2010, 13:29
Bedankt: 1 keer

En digitenne?? Daar moet je nog steeds een belachelijk doosje voor hebben terwijl mijn Tv dat al lang ingebouwd heeft
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

CyberThijs schreef:Weet er iemand of deze oplossing ook kan werken zonder binneninstallatie van telenet? Dus met enkel de kabel die binnenkomt, en geen splitter/versterker/modem die aan de muur hangt?
Doe de test eens: als je nu al met je digitale DVB-C tuner EEN HD en CANVAS HD kunt ontvangen (deze staan open), dan kan je ook van die CI+ kaart gebruikmaken. (mits jouw tv uiteraard CI+ ondersteund)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CyberThijs schreef:Weet er iemand of deze oplossing ook kan werken zonder binneninstallatie van telenet? Dus met enkel de kabel die binnenkomt, en geen splitter/versterker/modem die aan de muur hangt?
Ja, dat is geen enkel probleem... de binneninstallatie is puur voor het interactieve gedeelte (wat je bij dit kaartje toch niet hebt).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Blokkeren ze opnemen en pauzeren bewust of hangt het van de mogelijkheden van het tv-toestel zelf af?
Theoertisch kunnen bepaalde zaken door de zenders geblokkeerd worden.
Telenet kan bijvoorbeeld een bepaalde Firmware doorsturen naar de CI+ module, en toegang tot de beelden ontzeggen als je de update weigert.

Nu al klagen over de beperkingen die Telenet zal opleggen is voorbarig en zuiver speculatie
Laat ons eerst zo'n module kopen, en kijken wat er kan (of niet kan).

Indien Telenet niets blokkeert, dan zal het inderdaad van je hardware afhangen. Mijn Samsung Smart TV kan digitale zenders pauzeren en opnemen (USB stick). Afspelen kan dan wel alleen op dit toestel.
Ik doelde op de ene zin dat pauzeren en opnemen met de CI+ module niet mogelijk zou zijn. Dat kan namelijk 2 dingen betekenen. 1) ze blokkeren het bewust, 2) ze doelen op het feit dat een CI+ module geen interne opslag heeft voor opnamen. Het hangt dus voorlopig van de interpretatie af tot iemand het test.
dhouthoo
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2013, 15:50

Volgens deze pagina http://klantenservice.telenet.be/conten ... en-kaartje kan je dus wel opnemen op USB als je TV het ondersteunt.
Gebruikers van ‘TV met een kaartje’…
kunnen niet opnemen via de CI+ module, maar wel via een externe harde schijf
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Misschien kan je wel opnemen op USB stick/disk, maar wat nut gaat het hebben bij het gros van de TV's?
Meestal zit er maar 1 tuner in, en moet de TV aanstaan om iets op te nemen.
Dus je gaat vaak alleen maar kunnen opnemen wat je op dat moment aan het bekijken bent, maar wanneer is dat nog echt nuttig?
Dingske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2005, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dus als ik het goed begrijp kost dit dan 69 euro (all in).
Activering (€50) en abbo.. is dan niet nodig?
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Goed lezen :wink: . Activatie nodig indien nog geen Telenetklant. En wel kabelabbo of course.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dingske schreef:abbo.. is dan niet nodig?
En je gelooft ook nog in Sinterklaas zeker :lol:
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Bestaan er DVB-C CI+ (USB) kaarten? Ik denk dan vooral aan gebruik in een HTPC.
Kan je hier nu mee opnemen en zo ja, gaat het dan om opnames die DRM'ed (en dus niet uitwisselbaar / slechts beperkt afspeelbaar/ ...) zijn?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Je koopt een DVB-C tuner voor in je (HT)PC (PCI of USB) en een aparte smartkaart lezer die je via USB aansluit. Met de nodige software combineer je dan de twee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jorgo schreef:Bestaan er DVB-C CI+ (USB) kaarten?
Ik betwijfel het ten zeerste... één van de redenen achter CI+ is net het vermijden van ongecontroleerde opnames.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

jorgo schreef:Bestaan er DVB-C CI+ (USB) kaarten? Ik denk dan vooral aan gebruik in een HTPC.
Kan je hier nu mee opnemen en zo ja, gaat het dan om opnames die DRM'ed (en dus niet uitwisselbaar / slechts beperkt afspeelbaar/ ...) zijn?
Dat vraag ik mij ook af.
XBMC heeft een front end voor opnamemogelijkheid.

Ik draai hier XBMC op een Raspberry PI, zou héél handig zijn als ik nu kan opnemen via XBMC.
Dan is het kwestie van een geschikte usb module te kopen waar die CI+ kaart in kan...

Of zie ik het allemaal wat verkeerd? Vanavond eens wat meer informatie opzoeken via de XBMC forums of dat mogelijk is en zo ja: hoe?
Dingske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2005, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

r2504 schreef:
Dingske schreef:abbo.. is dan niet nodig?
En je gelooft ook nog in Sinterklaas zeker :lol:


Kabelabonnement natuurlijk wel ja :lol: ,
maar voor digitale tv betaal je nu nog extra (Maandelijkse kosten: Digitale tv € 8,20 (huur HD Digicorder inbegrepen)).
Dit valt dan weg.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

gm123 schreef:Je koopt een DVB-C tuner voor in je (HT)PC (PCI of USB) en een aparte smartkaart lezer die je via USB aansluit. Met de nodige software combineer je dan de twee.
Leg eens uit... welke hard- en software mag dat wezen? Volgens mij denk jij dat CI+ gelijk is aan CI, maar zo simpel is het niet.
Afbeelding
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

svenska schreef:Misschien kan je wel opnemen op USB stick/disk, maar wat nut gaat het hebben bij het gros van de TV's?
Meestal zit er maar 1 tuner in, en moet de TV aanstaan om iets op te nemen.
Dus je gaat vaak alleen maar kunnen opnemen wat je op dat moment aan het bekijken bent, maar wanneer is dat nog echt nuttig?
met de tv in standby kan die wel opnemen hoor

ik vind het alleszins fantastisch nieuws

edit: en belgacom kan dit niet aanbieden aangezien zij uiteraard niet op de kabel zitten..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

rtl schreef:edit: en belgacom kan dit niet aanbieden aangezien zij uiteraard niet op de kabel zitten..
Belgacom kan dit inderdaad niet aanbieden maar ze hebben wel andere mogelijkheden via apps op je TV. Het nadeel daarvan is dat die weer merk gebonden zijn en telkens een nieuwe ontwikkeling vragen (initieel zouden ze beschikbaar moeten komen voor Samsung, maar de vraag is of ze er ooit voor andere merken zullen komen).
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Dingske schreef: Kabelabonnement natuurlijk wel ja :lol: ,
maar voor digitale tv betaal je nu nog extra (Maandelijkse kosten: Digitale tv € 8,20 (huur HD Digicorder inbegrepen)).
Dit valt dan weg.
Welja, dat die 8.20 EUR is de huur van uw HD Digicorder, gezien je die met een CI+ module nietmeer nodig hebt, moet je die dus uiteraard nietmeer betalen.
Je betaalt enkel nog de kabelkost (iets van een 15 EUR dacht ik). + uiteraard de eenmalige aanschaf van die module.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”