ik heb deze antenne gemaakt , en aangesloten op mijn tv met dvbt decoder ingebouwd.
http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/DVB-T/Bie ... tenne.html
dit werkt zodanig goed dat ik het hier als tip wil delen.
ik gebruikte colablikjes
en een kabeltje die ik recupereerde van bij een oude videospeler ofzo.
dvb-t antenne maken
-
- Pro Member
- Twitter: RikLeys
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 27 keer
Omdat ik mijn decoder voor BGC-tv zo weinig gebruik heb ik ooit mijn tv aangesloten met een "zelfgemaakte" dvb-t antenne. Eigenlijk heb ik gewoon een distributiekabel 15cm gestript en deze dan discreet aan de stang van het gordijn gehangen en inpluggen in de tv en ik ontvang zeer goed.
Ter verduidelijking; doordat ik zeer weinig naar de commerciele zenders kijk steekt de decoder geregeld niet in. In mijn tv zit een ingebouwde decoder voor dvb-t dus is het simpeler tvtje opzetten en all systems go.
Ter verduidelijking; doordat ik zeer weinig naar de commerciele zenders kijk steekt de decoder geregeld niet in. In mijn tv zit een ingebouwde decoder voor dvb-t dus is het simpeler tvtje opzetten en all systems go.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Helaas, hier werkt die site niet echt?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
Zo kijken wij idd ook al enkele jaren TV
http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... tenne.html
colablikjes zou niet soldeerbaar zijn omdat het aluminium is? Ik gebruikte in ieder geval bierblikjes.
http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... tenne.html
colablikjes zou niet soldeerbaar zijn omdat het aluminium is? Ik gebruikte in ieder geval bierblikjes.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Zelfde hier. Wij hebben hier een big-ass yagi antenne in het dak staan waar we problemen mee hadden (slechte ontvangst). Nu hebben we perfecte ontvangst dankzij een sprite en een cola blikje. Werkt echt goed die dingen.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
je hebt blikken en alu "blikjes"als ik me niet vergis, als ze blijven plakken aan een magneet zijn ze geschikt....
Een pringles doos heeft trouwens ook de juiste lengte/diameter voor wifi.
Een pringles doos heeft trouwens ook de juiste lengte/diameter voor wifi.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Hoe goed werkt dit dan? Tot waar in België kan je bvb de Duitse/Franse/Nederlandse zenders ontvangen?
Is het mogelijk om twee tuners op dezelfde antenne aan te sluiten?
Wat is juist het verschil tussen vertical en horizontale "stralen?"? (Nederlands vs Belgisch systeem). Moet je dan ook je antenne anders plaatsen of ineen steken?
Wat is juist het verschil tussen vertical en horizontale "stralen?"? (Nederlands vs Belgisch systeem). Moet je dan ook je antenne anders plaatsen of ineen steken?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... tenne.htmlNob schreef:Hoe goed werkt dit dan? Tot waar in België kan je bvb de Duitse/Franse/Nederlandse zenders ontvangen?
contact-info onder de foto aan de rechterzijde van de site. Persoon beantwoordde ih verleden al mijn vragen betreffentde DVB-T
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Pengu schreef:Ik heb net ergens gelezen dat je bierblikjes MOET gebruiken voor de geleiding ofzo. Maar ik kan verkeerd zijn want het is al even geleden. Werkt hier al een jaar heel erg goed.
gewoon cola blikje , er er staat nu op de zijkant ' love ' op en ' you ' of een andere mooi woordje
de blikken moeten ijzer zijn , test met magneetje , en dan moet het werken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik ontvang hier in Antwerpen de RTBF, maar dat hangt wel af van waar de antenne precies staat in het huis. Twee tuners zal denk ik niet lukken, of toch een slechtere ontvangst geven, maar maak gewoon twee antennes? Kost niks en is zo gebeurd. Voor de polarisatie moet je de antenne inderdaad anders plaatsen. Rechtop voor verticale, liggend voor horizontale polarisatie. De constructie blijft hetzelfde.Nob schreef:Hoe goed werkt dit dan? Tot waar in België kan je bvb de Duitse/Franse/Nederlandse zenders ontvangen?
Die blikjes zijn een grapje. Beter dan een 1/2 golf dipool met 2.15dB kan dat echt niet zijn.
Simpelste is een coax strippen ca. 15 cm, kabel horizontaal, kern 90° omhoog plooien, de afscherming
er van rond futselen en die dan 90° naar beneden.
Voor ons vertikaal, in Frankrijk horizontaal.
Die antennekes met magnetische voet die meegeleverd worden met USB tuners geven identiek hetzelfde
resultaat, mits je ze op een (magnetisch) metalen plaatje zet om een groundplane te vormen en ze zijn van
lengte perfect voor ons. Ze zijn getuned voor het midden van de dvb-t frequentieband en laat dit nu juist de
frequentie zijn waar Norkring voor ons de vrt op uitzendt.
Die blikjes zullen wel wat ontvangen natuurlijk.
Misschien een excuus om 2 blikjes bier binnen te kieperen.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Dipo ... a_m_en.svg
mvg,
Jan
Simpelste is een coax strippen ca. 15 cm, kabel horizontaal, kern 90° omhoog plooien, de afscherming
er van rond futselen en die dan 90° naar beneden.
Voor ons vertikaal, in Frankrijk horizontaal.
Die antennekes met magnetische voet die meegeleverd worden met USB tuners geven identiek hetzelfde
resultaat, mits je ze op een (magnetisch) metalen plaatje zet om een groundplane te vormen en ze zijn van
lengte perfect voor ons. Ze zijn getuned voor het midden van de dvb-t frequentieband en laat dit nu juist de
frequentie zijn waar Norkring voor ons de vrt op uitzendt.
Die blikjes zullen wel wat ontvangen natuurlijk.
Misschien een excuus om 2 blikjes bier binnen te kieperen.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Dipo ... a_m_en.svg
mvg,
Jan
Laatst gewijzigd door JanD25 18 jun 2013, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Het IS gewoon een 1/2 golf dipool. Ten opzichte van gestripte coax heb je zelfs een grotere bandbreedte.JanD25 schreef:Die blikjes zijn een grapje. Beter dan een 1/2 golf dipool met 3dB kan dat echt niet zijn.
Laatst gewijzigd door on4bam 13 jun 2013, 23:24, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Die blikjes werken echt goed. Ook ooit zelf eens gemaakt en resultaat was vrij deftig!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik kan ook alleen maar bevestigen dat die bierblikantenne echt wel goed kan ontvangen. Ik gebruik het al jaren en ik heb verschillende binnenhuisantennetjes getest. De meeste waren gewoon slechter dan dat bierblik op voorwaarde dat je het richt voor de zwakkere zenders.johand schreef:Probeer het dan zelf hé...JanD25 schreef:Die blikjes zijn een grapje. Beter dan een 1/2 golf dipool met 3dB kan dat echt niet zijn.
mvg,
Jan
Uiteraard is zo'n buitenantenne bv harkmodel altijd beter maar beweren dat die prulantennetjes die bij dvb-t sticks zitten even goed of slecht zijn als die bierblikjes is alvast niet mijn ervaring.
Probleem is natuurlijk wel dat bij die dvb-t sticks de tuner ook van veel minder kwaliteit is dan de dvb-t ontvanger van mijn TV.
Met dvb-t stick op laptop en zo'n zwart antennetje op een blikken voet ontvang ik alleen vrt.
Met mijn andere antennes op tv ontvang ik vrt, nederland, rtbf, frankrijk ...
Frankrijk is wel met een passieve buitenantenne maar ik heb ze eens vervangen door die bierblikbinnenantenne en ik ontving er ook enkele franse mee.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Fredo klinkt zodanig overtuigend, dat ik de handschoen opneem.
Binnenkort doe ik een verglijkende test gewone dipool / de blikjes.
Zal wel nog efkes duren vooraleer ik een setup met signaalmeting
klaar heb.
mvg,
Jan
klaar heb.
mvg,
Jan
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
jand25
osolomioFredo klinkt zodanig overtuigend, dat ik de handschoen opneem.
klaar heb.
Ik ookben benieuwd naar de meting , jan
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik denk dat wel. De bandbreedte van een dipool is lager.JanD25 schreef:Die blikjes zijn een grapje. Beter dan een 1/2 golf dipool met 3dB kan dat echt niet zijn.
Ik zou eerder vergelijken met een mix van een bicone en een breedband dipool...
cfr. http://en.wikipedia.org/wiki/Biconical_antenna
Mvg