Bhaalu : de toekomst van televisiekijken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Jij zou goed genoeg moeten weten dat "in de cloud" gewoon een mode-term is voor "in een datacenter" eh :)
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Oh jee.. na cloud storage, nu een cloud smartcard rack :roll:
Ik vind hem anders dik geslaagd. Komt er ook van als ze bij Bhaalu constant mist spuien. Ik denk dat ik voorlopig maar even afhaak. Als er toch geen rechte antwoorden komen.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Als nieuwe klant kost het dan toch snel wat geld.
bijna 400 euro.
Om je echt te onderscheiden zou de opnametijd aanzienlijk moeten verlengd worden.
BGC heeft alreeds Npvr,als je daarbij alles selecteert kan je ook gewoon alles opnemen.
bhaalu
Official
Official
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2013, 21:40
Bedankt: 61 keer

Gautier schreef:
r2504 schreef:Oh jee.. na cloud storage, nu een cloud smartcard rack :roll:
Ik vind hem anders dik geslaagd. Komt er ook van als ze bij Bhaalu constant mist spuien. Ik denk dat ik voorlopig maar even afhaak. Als er toch geen rechte antwoorden komen.
Hallo Gautier,

Waar heb je precies nog twijfels/vragen over?
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Kan je die setup box (zotac?) ook gebruiken als mediacenter (XBMC)?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

bhaalu schreef:Indien je je huidige installatie wil behouden, zal je inderdaad een tweede smartcard moeten aanvragen (maar wij doen dit graag voor jou, zo heb je daar alvast geen last mee). Waarom een tweede kaart? Heel simpel: wij pluggen deze in onze card-rack in de cloud en doen op die manier de authenticatie van je kaart.
Dit begrijp ik niet: Dus iedere klant z'n TV Vlaanderen kaart zit ergens in een kaartlezer in jullie datacenter ? Lijkt me toch heel vreemd vermits technisch gezien je maar een handvol kaarten nodig hebt om alle betalende TV Vlaanderen kanalen te decrypteren.

Kan je eens een foto van dat 'cloudrack' posten ? Moet impressionant zijn zo honderden kaartjes bij elkaar...
bhaalu schreef:Een tweede kaart is inderdaad beperkt qua zenders, maar aangezien je ook al een hoofdkaart hebt, heb je recht op alle content.
Wat is het nut van een 2de kaart op te sturen als ik al een hoofdkaart heb (weliswaar in m'n eigen decoder).
bhaalu schreef:Dus ja, je kan via bhaalu dan alle zenders bekijken/opnemen.
Opnieuw onbegrip: Technisch gezien kan je met een extra TV Vlaanderen kaartje niet alle zenders bekijken wat dus wil zeggen dat de streams van een andere bron komen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meon schreef:Jij zou goed genoeg moeten weten dat "in de cloud" gewoon een mode-term is voor "in een datacenter" eh :)
Het gaat erom dat het gewoon "lucht" is... er staat daar heus geen rack met alle kaartjes erin (tenzij een gewone schuif waarin men ze allemaal op een hoopje smijt).

Bedroevend dat een officiele vertegenwoordiger hier dan ook gewoon dergelijke dingen komt vertellen... als dat de manier is om je product aan de man te brengen dan heb ik ernstige bedenkingen bij het verdere project.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vermoedelijk vrij simpel : aan de hand van de kaarten die je opstuurt kunnen ze bij tv-vlaanderen klanten bewijzen en hun commissiegeld ophalen denk ik dan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

bhaalu schreef:Klopt, de activatiekosten (€29,95) + aankoop van de smartcard (€60,50) worden rechtstreeks met TV-Vlaanderen verrekend. We hebben per gezin (dus niet per bhaalu-box) wel degelijk een smartcard nodig om de authenticatie te kunnen doen. We pluggen die smarcard in een rack en op regelmatige tijdstippen controleren we softwarematig of de smartcard nog geldig is en je dus nog steeds recht hebt op de content (authenticatie dus).

Wat betreft de kosten voor de aankoop van de smartcard, deze hebben we inderdaad verkeerdelijk nog niet gecommuniceerd. Er komt binnenkort een nieuwe website (deze of volgende week) en daarin zal dat wel duidelijk aangegeven zijn. Naar onze nieuwe klanten communiceren we dit nu ook al via e-mail, om misverstanden te vermijden.
Wel straf dat daar niets over gecommuniceerd is VOOR ik een Bhaalu box gekocht heb.
Er stond in de FAQ duidelijk dat je 300 euro moest betalen voor de box, en 11.9 euro per maand voor TVV.
Van activatie / smartcard kosten is nooit gesproken...

Nog eens 90 euro ophoesten :roll:

Ik heb trouwens nog niets getekend ivm TVV, dus ik hang nog nergens aan vast.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het zou toch veel gemakkelijker zijn als ze met username/password authenticatie dan via een API bij TV Vlaanderen nakijken of die account effectief gelinkt is aan een nog geldig abonnement. Met dat smartcardgedoe wordt het veel te complex.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:Van activatie / smartcard kosten is nooit gesproken...
Wacht maar tot men je ook gaat vertellen dat je een extra disk aan je box moet hangen, een extra maandelijks kost moet betalen voor de cloud, ...
Kenw00t schreef:Met dat smartcardgedoe wordt het veel te complex.
Het is niet alléén complex maar gewoon absurd... je gaat me niet vertellen dat als Bhaalu 5 of 10.000 klanten zou hebben (wishfull thinking) dat al die kaartjes netjes in een rack zitten. Het zal eerder een jobstudent zijn die ze één voor één in een reader mag stoppen en een controle moet doen... lijkt me eerder puur amateurisme.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Wacht maar tot men je ook gaat vertellen dat je een extra disk aan je box moet hangen, een extra maandelijks kost moet betalen voor de cloud, ...
Ik volg hier op het forum de reacties nog wat, en als me duidelijk wordt wat er nu echt van infrastructuur achter hangt, alsook hun plannen voor de toekomst, maak ik een beslissing binnen de 30 dagen na aankoop, want dan kan de box nog terug van waar hij kwam.

De beeldkwaliteit is zeker niet om over naar huis te schrijven, ik merk sinds de daling naar 2Mbps zelfs haperingen op.

Als ik de rekening maak: 300 euro voor de box, 90 euro activatie/kaart, 11.90 per maand TVV: dat is voor het eerste jaar tv kijken meteen een dikke 530 euro.
En dan reken ik de toekomstige kosten er nog niet bij: iPad licentie, HD kanalen, betalen voor de community...

Trouwens, kan er iemand eens vertellen wat in godsnaam de community is? Er wordt zo vaag over gedaan... :roll:
Als ik het goed begrijp ben ik ook een stuk van die community, maar ik draag zelf toch niets bij op het moment? Ik zet geen zenders op het systeem, want ik heb geen schotel, ik stream geen data verder naar andere gebruikers, want er zit amper opslag in die box en ik betaal geen onderhoudskosten op langere termijn aan die "community".

Mijn enthousiasme lag hoog de eerste dagen, maar begint te dalen doordat er nog altijd vaag gedaan wordt over hoe alles in zijn werk gaat, waardoor het vertrouwen niet kan groeien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:Trouwens, kan er iemand eens vertellen wat in godsnaam de community is? Er wordt zo vaag over gedaan... :roll:
Volgens mij puur een juridische constructie. Het is trouwens heel bizar dat geen enkel ander platform (TV Overal, Stevie, WeePeeTV, Yelo, ...) een volledig zenderpakket kan bieden en Bhaalu dit wel kan met dan nog een zeer liberaal kijk model.
svenska schreef:Als ik de rekening maak: 300 euro voor de box, 90 euro activatie/kaart, 11.90 per maand TVV: dat is voor het eerste jaar tv kijken meteen een dikke 530 euro. En dan reken ik de toekomstige kosten er nog niet bij: iPad licentie, HD kanalen, betalen voor de community...
Tja... voor die 390 euro kan je reeds 4 jaar een decoder huren bij Telenet (met het enige verschil dat je je opnames wat beter moet plannen). Het TVV abonnement is dan wel goedkoper dan kabel, je moet het dan ook wel doen zonder HD zenders en zelfs voor SD aan een lagere kwaliteit.
svenska schreef:Als ik het goed begrijp ben ik ook een stuk van die community, maar ik draag zelf toch niets bij op het moment?
Eerder las ik nochtans dat er ongeveer 1 Mbps upstream gebeurde bij het gebruik van de box... toch wel bizar als je zelf geen storage hebt.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

indien ze bv 24 kanalen streamen dan hebben ze dus 24 werkende kaarten nodig. (hoeft in princiepe zelf niet als ze meerdere tuners hebben)
Je kan mij ook niet wijsmaken dat ieder kaartje in een rack zal worden gestopt.

Een probleem is wel dat die smartcard af en toe in een ontvanger moet worden gestopt anders zetten ze bij TV-Vlaanderen het kaartje op zwart. Wie zal dan de gemachtigde zijn om dit terug te activeren ? (bhaalu ?????) of de rechtmatige eigenaar ???? In geval dat TV-Vlaanderen een ander systeem van codering zou invoeren (wat in het verleden al 2X is voorgevallen) dan komen ze met een nieuwe smartcard. Zal deze onmiddellijk worden opgezonden naar Bhaalu of aan de rechtmatige eigenaar van de smartcard ? Kan bhaalu geen deal maken met Tvvlaanderen ? waarom je smartcard opsturen, lijkt me wat omslachtig.

Ik breek bhaalu zeker niet af. Het is een schitterend initiatief en ik hoop dat het doorbreekt. Dit zou een schok teweegbrengen in het tv landschap. De inkomsten van VOD zouden hierdoor een serieuse klap krijgen. Reclame achteraf bekijken lijkt me een schot in de roos. (alleen wat kostelijk als vrouwke ernaar kijkt :-) )Als dit doorbreekt en een serieze draagvlak krijgt zie ik dan ook een wijziging in de aanpak van de TV-providers bv Telenet, Belgacom.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Het is trouwens heel bizar dat geen enkel ander platform (TV Overal, Stevie, WeePeeTV, Yelo, ...) een volledig zenderpakket kan bieden en Bhaalu dit wel kan met dan nog een zeer liberaal kijk model.
Je maakt een miniscule denkfout want Bhaalu is geen tv-platform dat deals sluit met Vlaamse tv-omroepen , Bhaalu is gewoon een cloud-videorecorder die compatibel is met het tv-platform van TV Vlaanderen en binnenkort met talloze tv-platformen in Nederland, Duitsland en Singapore.

Ik kan begrijpen dat mensen met een dichtgetimmerde TN Digicorder dit een bizar fenomeen vinden maar ik vind dit compleet normaal want ik heb momenteel thuis een LAN-videorecorder (van http://www.vuplus.com/) en daar doe ik mits enkele extra software-plugins net hetzelfde mee als Bhaalu: al m'n favoriete programma's uit heel m'n zenderpakket automatisch opnemen en bekijken op elk device. (zelfs zonder tijdslimiet van 60 dagen).
svenska schreef:Als ik de rekening maak: 300 euro voor de box, 90 euro activatie/kaart, 11.90 per maand TVV: dat is voor het eerste jaar tv kijken meteen een dikke 530 euro. En dan reken ik de toekomstige kosten er nog niet bij: iPad licentie, HD kanalen, betalen voor de community...
r2504 schreef:Tja... voor die 390 euro kan je reeds 4 jaar een decoder huren bij Telenet (met het enige verschil dat je je opnames wat beter moet plannen).
Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Je maakt een miniscule denkfout want Bhaalu is geen tv-platform dat deals sluit met Vlaamse tv-omroepen , Bhaalu is gewoon een cloud-videorecorder die compatibel is met het tv-platform van TV Vlaanderen
En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden. Men zou gerust een of andere jurisdische constructie kunnen opzetten en zeggen dat Yelo in de cloud zit en met de moedermaatschappij samenwerken en meteen alle zenders aanbieden.

Zo werkt het niet en zo eenvoudig is het niet...
raf1 schreef:Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.
390 euro gedeeld door 8 euro (huur decoder)... zijn volgens mij nog steeds 48 maanden. Bij TV Vlaanderen moet je trouwens iedere maand ook je abonnement betalen... al is 11 versus 15 euro inderdaad niet geheel gelijk, maar daar staan dan ook HD zenders tegenover (waar je bij Bhaalu ook nogmaals extra zal moeten voor betalen).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Bij mij kost mijn tv in een pack 15,2 euro per maand en dan nog de huur van de digicorder aan 8,2 euro en 0,95 euro korting. Als je TV in een pack neemt betaal je geen activatiekosten.

Als mijn digicorder na 2 jaar de geest geeft krijg ik geheel gratis een nieuw exemplaar. (toegegeven, die rotdingen gaan hier meestal geen jaar mee.)

Bij Telenet is het HD pack en zijn HD zenders gratis. Je kan ook Yelo kijken via pc/tablet.

Ik denk dat je hele berekening toch wel eenzijdig een foute focus legt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja nog niet zo lang geleden had men ook het "HD pack" bij Telenet. Ondertussen is dit standaard. Het kan alle richtingen op gaan ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden.
Alles is inderdaad toegestaan zolang er geen wet is die het verbiedt. Welkom in onze parlementaire democratie!
Bij Telenet is ondertussen bijna niets meer mogelijk omdat Telenet contracten heeft afgesloten met Vlaamse omroepen en Hollywood waarin consumentonvriendelijke clausules zijn opgenomen.
r2504 schreef:Zo werkt het niet en zo eenvoudig is het niet...
Zo werkt het niet. :roll: Sterk argument. Ik én m'n huiselijke kring hebben recht op een privékopie van audiovisuele werken die ik reeds aangekocht heb via het TV Vlaanderen-abonnement, zo eenvoudig is dat. Private cloud-storage die dezelfde content naar mijn persoonlijke huiskamer streamt is dus perfect in overeenstemming met de wet.
raf1 schreef:Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.
r2504 schreef:390 euro gedeeld door 8 euro (huur decoder)... zijn volgens mij nog steeds 48 maanden.
Ondertussen is de prijs al gestegen naar 8,20 euro/maand en betaal je als nieuwe klant nog steeds 50 euro activeringskost. Vorig jaar werd het kabelabonnement ook al eens in prijs verhoogd en voor 2014 werd er al een prijsverhoging aangekondigd voor YeloTV.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

r2504 schreef:En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden. Men zou gerust een of andere jurisdische constructie kunnen opzetten en zeggen dat Yelo in de cloud zit en met de moedermaatschappij samenwerken en meteen alle zenders aanbieden.
Bhaalu gaat er prat op dat ze meer geld hebben uitgegeven aan juristen dan aan softwareontwikkelaars. Telenet heeft moeite met Yelo omdat ze onderhandelen met de individuele zenders en omdat het doorspoelen van reclame vooral de VMMa een doorn in het oog is.

Worst case scenario: de zenders zetten TV Vlaanderen onder druk om Bhaalu de toegang tot de zenders te ontzeggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Ik én m'n huiselijke kring hebben recht op een privékopie van audiovisuele werken die ik reeds aangekocht heb via het TV Vlaanderen-abonnement, zo eenvoudig is dat. Private cloud-storage die dezelfde content naar mijn persoonlijke huiskamer streamt is dus perfect in overeenstemming met de wet.
Dus als ik morgen alles opneem van TN/Belgacom en dit stream naar iemand (die mij kan bewijzen dat hij een TN/Belgacom abonnement heeft) dan is volgens jou alles in orde ? Uiteindelijk hoef je zelfs geen overeenkomst te hebben met de providers... die heeft iedere persoon toch individueel.
raf1 schreef:Ondertussen is de prijs al gestegen naar 8,20 euro/maand en betaal je als nieuwe klant nog steeds 50 euro activeringskost. Vorig jaar werd het kabelabonnement ook al eens in prijs verhoogd en voor 2014 werd er al een prijsverhoging aangekondigd voor YeloTV.
Bij Bhaalu (is het nu met één of twee a's ?) is de prijs ondertussen al gestegen van 300 naar 390 euro... da's iets anders dan van 8 naar 8.20 (die extra kost kan ik met de Bhaalu stijging voor de komende 37 jaar betalen !). Of Yelo uiteindelijk een betalende dienst zal worden is trouwens alles behalve zeker (Telenet heeft andere inkomsten in tegenstelling tot Bhaalu).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Didymus schreef:Telenet heeft moeite met Yelo omdat ze onderhandelen met de individuele zenders en omdat het doorspoelen van reclame vooral de VMMa een doorn in het oog is.
Maar als het zo eenvoudig is als raf1 schrijft dan hoeft TN helemaal niet te onderhandelen... als klant heb jij namelijk recht op een privé kopie.
Didymus schreef:Worst case scenario: de zenders zetten TV Vlaanderen onder druk om Bhaalu de toegang tot de zenders te ontzeggen.
Bhaalu heeft geen toegang tot de zender... het is jou smartcard die in hun cloud-rack zit :lol:
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Wat de exacte modaliteiten zijn tussen Telenet/Belgacom en de zenders zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar de problemen duiken telkens op bij verdeelsleutel van de inkomsten. Blijkbaar kan het recht op thuiskopie bij TV Vlaanderen wél worden gerespecteerd.

TV Vlaanderen zou in theorie de smartcards waarvan ze weten dat ze voor Bhaalu gebruikt worden ongeldig kunnen maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Didymus schreef:Blijkbaar kan het recht op thuiskopie bij TV Vlaanderen wél worden gerespecteerd.
Wat maakt dat het volgens mij allemaal niet zo simpel is en er meer achter zit dan het recht op een thuiscopie;
Didymus schreef:TV Vlaanderen zou in theorie de smartcards waarvan ze weten dat ze voor Bhaalu gebruikt worden ongeldig kunnen maken.
Op zich kan TVV dat niet weten als Bhaalu die info niet geeft... (tenzij het een deel van hun inkomsten zijn).
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Het gaat erom dat het gewoon "lucht" is... er staat daar heus geen rack met alle kaartjes erin (tenzij een gewone schuif waarin men ze allemaal op een hoopje smijt).
Bedroevend dat een officiele vertegenwoordiger hier dan ook gewoon dergelijke dingen komt vertellen... als dat de manier is om je product aan de man te brengen dan heb ik ernstige bedenkingen bij het verdere project.
Dit is het stuk waarbij ik het ook behoorlijk op m'n heupen kreeg. Ik sluit niet uit dat er zo'n apparatuur bestaat, maar bij mijn weten niet. En de suggestie alleen al dat ze tien- of honderduizend kaarten (da's nog altijd maar een fractie van het aantal TNT/BGC-abonnees) in zo'n apparatuur zouden steken, tja, da's waanzin. Mochten ze nu nog zeggen dat ze een kaartlezer hebben waaraan een kaartfeeder verbonden is, ja, dan kan het eventueel nog. Maar een 'rack'? Komaan man.

Dus, en opnieuw, ik moet hier speculeren want de waarheid wordt niet verteld, de klant wordt gewoon op kosten gejaagd bij TVV, enkel en alleen omdat Bhaalu hun zaakjes niet op orde heeft. Als het dan toch enkel om die auteursrechten draait, dat ze dan gewoon een abonnement afspreken met TVV, waarbij op maandelijkse basis bijv. de klantennummers gecontroleerd worden (kan eenvoudig met een scriptje of zo). Dan hoeft de klant helemaal geen dure kaart te kopen die bij Bhaalu toch in een schuif verdwijnt, noch 'activatiekosten' te betalen. Enfin zeg, activatiekosten om auteursrechten te kopen, komaan.

Zoals ik van bij het begin al zei, het is hier weer hetzelfde verhaal als bij Weepee. Er wordt gelogen tegen (potentiële) klanten, uit onwetendheid of onkunde, en het verhaal wordt en cours de route continu bijgesteld. Ik hoef zelf Bhaalu's rekening niet te maken, ik hoef zelfs helemaal niet te weten hoe het werkt. Maar er zijn dermate grote hiaten in het verhaal (bijv. ook nog altijd geen zicht waar hun recurrente inkomsten vandaan zullen komen) dat die vragen wel automatisch komen. En als je dan merkt dat men je om de tuin probeert te leiden, dan is het vertrouwen weg. Gewoon weg. Dat zou basiskennis moeten zijn voor iedereen die in een professionele hoedanigheid communiceert voor bedrijven. Ik kan alleen maar vaststellen dat het zowel bij Bhaalu als Weepee aan dat soort ervaring ontbreekt. Klanten belieg je niet, in geen enkel geval. Doe je dat bij Belgacom of Electrabel, dan sta je morgen aan de deur.

Over en uit voor mij
Gautier
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben het eens: voor € 300 was ik nog enigszins mee en enthousiast ... Maar € 90 betalen bij TV-Vlaanderen opdat zij hun commissie krijgen. Dat is voor mij ook een beetje de druppel. Ik hoop dat ze dat doorhebben en ze hier toch nog wat rechtzetten door wat duidelijkheid te verschaffen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

r2504 schreef:Wat maakt dat het volgens mij allemaal niet zo simpel is en er meer achter zit dan het recht op een thuiscopie;
Het geldt toch ook voor de 'gewone' satellietabonnees? Die kunnen toch ook gewoon opnames maken op hun ontvanger?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Didymus schreef:Het geldt toch ook voor de 'gewone' satellietabonnees? Die kunnen toch ook gewoon opnames maken op hun ontvanger?
Het gaat er precies niet goed in... als het zo eenvoudig is waarom start TN dan geen "community" die de zenders afneemt van TN ?
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Zoals ik zei: de onderhandelingen tussen de zenders en Belgacom/Telenet zijn duidelijk van een ander kaliber dan die met TV Vlaanderen.
Waarom? Immense financiële belangen ongetwijfeld.

Als TV Vlaanderen ooit een kritische massa bereikt komen ze misschien in hetzelfde schuitje terecht.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Gautier schreef:Klanten belieg je niet, in geen enkel geval. Doe je dat bij Belgacom of Electrabel, dan sta je morgen aan de deur.
Al eens gebeld naar de klantendienst van Belgacom, Telenet, Electrabel of eender welk groot bedrijf? ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Interessante discussie! Persoonlijk denk ik dat Telenet of Belgacom de "fout" maken om de zenders te streamen vanaf hun eigen servers (of hoe het ook werkt), daarmee moet ze waarschijnlijk opnieuw onderhandelen omdat ze een kanaal opnieuw uitzenden via een ander platform. Mochten ze er nu voor opteren om voor elk individu hun eigen digibox/corder te gebruiken en van daaruit de stream te sturen naar de Tablets zitten ze volgens mij in een andere situatie, gelijkaardig aan die van Bhaalu en moeten ze volgens mij niet meer onderhandelen. Ik kan nu even niet meer op de naam van de hardware komen maar er is toch zo een bekend device dat je kan aansluiten op je bestaande thuis installatie waarmee je dan gewoon overal via je tablet naar je tv kan kijken? Ik denk dat Bhaalu eigenlijk dezelfde opzet heeft, enkel wordt bij hen de opname gedaan op centrale servers (amazon in dit geval blijkbaar) met als bron TV Vlaanderen en zijn de boxes de uiteindelijke host.

Lijkt mij een plausibele redenering maar kan de bal uiteraard compleet misslaan :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bollewolle schreef:Persoonlijk denk ik dat Telenet of Belgacom de "fout" maken
Ik denk dat de juridische groep achter TN en BGC heel wat groter is dan bij Bhaalu... moesten er gaatjes zijn dan had men die al lang gevonden (en de middelen om dit technisch te realiseren kan ook geen probleem zijn). Trouwens de Yelo streams (eigen opnames) komen vandaag al uit de "cloud" (en dus NIET van je eigen decoder) zoals bij Bhaalu het geval is.

Al kan het natuurlijk altijd zijn dat men een soort gentleman's agreement heeft... het gebruiken van gaatjes zou zoiets namelijk ernstig verstoren en dat wil een TN en BGC volgens mij ook niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Dus als ik morgen alles opneem van TN/Belgacom en dit stream naar iemand (die mij kan bewijzen dat hij een TN/Belgacom abonnement heeft) dan is volgens jou alles in orde ? Uiteindelijk hoef je zelfs geen overeenkomst te hebben met de providers... die heeft iedere persoon toch individueel.
Niet volgens mij, maar volgens de wetgever. Als je ongevraagd kopies van audiovisuele werken naar iemand streamt ben je wellicht in overtreding, maar als die persoon zelf "op een knop drukt" om een kopie vanaf jouw server via een private verbinding weer te geven in z'n huiselijke kring is er niets aan de hand. Met iTunes Match en Google Play Music doe je krak hetzelfde, je haalt audiovisuele kopieën uit de cloud nadat Google/Apple gecheckt hebben of je de audiovisuele werken reeds (op geoorloofde wijze) in bezit hebt.
Daarnaast doen Slingbox, Shift.TV en Boxee ondertussen ook krak hetzelfde.
r2504 schreef:Maar als het zo eenvoudig is als raf1 schrijft dan hoeft TN helemaal niet te onderhandelen... als klant heb jij namelijk recht op een privé kopie.
Voor TN ligt het moeilijker omdat ze een hele stapel bestaande contracten met omroepen en contentleveranciers moeten naleven. Sommige keuzes uit het verleden moeten nageleefd worden en dat verhindert wellicht enkele recente evoluties.
Trouwens waarom zou Telenet zich moeten haasten met extra features voor hun YeloTV-snoepje? De HD Digicorder staat nog steeds op een troon in de (meeste) Vlaamse huiskamers.
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Hopelijk komen ze snel met ondersteuning voor Telenet "TV met een kaartje". Eenmalig € 69 euro(of zelfs minder, want dat is met CI-module+ smartcard) voor huidige analoge tv-kijkers + veel meer zenders ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Voor TN ligt het moeilijker omdat ze een hele stapel bestaande contracten met omroepen en contentleveranciers moeten naleven. Sommige keuzes uit het verleden moeten nageleefd worden en dat verhindert wellicht enkele recente evoluties.
Als de contracten in het verleden al restrictief waren dan geloof ik nooit dat nieuwe contracten plots wel gaan toelaten om zonder extra centen content te bekijken op andere devices.
raf1 schreef:Trouwens waarom zou Telenet zich moeten haasten met extra features voor hun YeloTV-snoepje? De HD Digicorder staat nog steeds op een troon in de (meeste) Vlaamse huiskamers.
Yelo moet uiteindelijk concurrentieel blijven met gelijkaardige platformen zoals TV Overal en Stievee (WeePeeTv en Bhaalu hebben voorlopig not te weinig potentieel om een bedreiging te vormen).
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Idem. Ik ben benieuwd :wink:
jorgo schreef:Hoe zit het eigenlijk met de review van de vergelijking tussen Bhaalu - WeePee TV - BGC en Telenet van op de beruchte BBQ? :-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geduld geduld geduld :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Duurt wel lang hé Krisken :-(

Nu als Bhaalu in de toekomst met de Telenet CI+ kaart werkt dan wil ik het wel eens proberen al blijft de opstartkost toch wel vrij hoog.

@Bhaalu: Plannen in die richting ? :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja onze nieuwsredactie is er mee bezig, meer weet ik momenteel zelf niet. Maar vergeet aub ook niet dat dit puur op vrijwillige basis gebeurd een veel mensen daar ook nog een een druk (studenten)leven bij hebben. Dit eveneens omdat de nieuwsredactie van UB lichtjes onderbemand is wegens omstandigheden. Geef de persoon die het artikel voorbereid aub een kans, hij steekt er genoeg werk en tijd in.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”