Ik heb nu al een tijdje Telenet Fibernet, met de intussen welbekende bijhorende Telenet modem/router.
Voor wat meer beveiliging hier op het netwerk ben ik nu bezig met een PFSense machine te installeren, waar ook Squid/Dansguardian op komt voor proxy filter.
Maar dan zit je natuurlijk met een dubbele NAT op je netwerk, en daar zit nu net het probleem. Ik heb een NAS server van Synology met Plex media server/streamer die ik ook van buitenaf wil bereiken, zowel de Plex als de verbinding naar de data mappen op deze NAS.
Verder wil ik ook nog een Virtualox server installeren, met een virtuele server voor web- en mailserver en nog een virtuele machine voor een AD DC met Samba 4 op een Ubuntu.
In het netwerk achter de PFSense zou er geen probleem mogen zijn, maar door de dubbele NAT is het niet zomaar mogelijk om de website bvb bereikbaar te maken vanop het web.
Is er een manier om dit te omzeilen ofzo zodat dit toch werkt? Het is volgens mij via pfsense te doen, maar mij lukt het niet direct.
Voor de rest vraag ik me ook af waar ik best de DNS server op installeer, op de PFSense, of op de Linux server?
Dit is een plan van het netwerk dat ik in gedachten had:
![Afbeelding](https://lh6.googleusercontent.com/-KkHVe8OVDLs/Ua8KT3g3UbI/AAAAAAAADS8/1J1LLY3Is-E/w846-h652-no/netwerk+new.png)
Als je nog iets wil weten, vraag je het maar.
Alvast bedankt aan iedereen die me hier mee wil helpen!