BBOX3 komt eraan!

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Fatsie schreef:@gbmed, I know ... maar ik heb een abbo bij een alternatieve ISP. De vraag is dus of ik bij BGC een BBox3 kan kopen en of deze ook gaat werken op mijn Dommel verbinding ... een vorige poster lijkt aan te geven dat het voor de OLO's om een ander model zal gaan ?
Of het gaat werken hangt van de OLO af. Zij zijn namelijk al jaren vragende partij om meer controle te kunnen hebben op de CPEs bij hun klanten. Daarom bestaat er het basismodel. Deze heeft géén WIFI, géén FXS poorten, géén WAN poort en minder geheugen. De bedoeling is dat de OLO hierachter een router naar eigen keuze plaatst die ze dan zelf kunnen managen.

Voor de residentiële markt is er het residentiëel model BBOX3 en voor de professionele markt is er het professioneel model met 2 uitgangen voor VOIP (FXS genoemd).

Het verschil tussen deze 2 is enkel en alleen die FXS poorten. Voor de rest zijn ze identiek.
Afbeelding Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

€99 is me toch wat teveel om er aan te geven als ik al een routerboard ga kopen. Ik zal er wel één afschooien bij ex-collega's.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Die op de BGC site te koop staat is dus prolly de "mass market" versie ... Ik dacht van de gelegenheid gebruik te maken om mij ineens in het nieuw te steken en 3 nieuwe BBox3 aan te schaffen, maar ik zal nog maar even wachten tot duidelijk is wat Dommel van plan is en welk model BBox3 ze gaan gebruiken, zouden zotte kosten zijn anders. Dank voor de info.

Ik hoop alleen dat ze die eigen CPE achter de BBox3 "Access" (=aka domme modem) optioneel maken, ik gebruik nu al de BBox2/Sagem in bridge met mijn eigen gerief erachter ... nog eens een doos ertussen is teveel van het goede.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Fatsie schreef:Ik hoop alleen dat ze die eigen CPE achter de BBox3 "Access" (=aka domme modem) optioneel maken,
ik denk/hoop? dat dat de bedoeling is?
Belgacom site schreef:De b-box 3 heeft al het wifitoegangspunt dat compatibel is met Belgacom TV: u hebt geen Wi-Fi Bridge meer nodig voor een draadloze installatie.
ze zijn weer bezig, straks gaat de gemiddelde mens denken dat ze helemaal niets meer extra nodig hebben...
terwijl het enkel dus de zender is die in de bbox3 ingebouwd is, maar er is nog steeds een ontvanger nodig (heette dat trouwens niet een wifi bridge?)

ipv te schrijven "u heeft enkel nog een draadloze ontvanger per tv nodig" ofzo... of ligt dat enkel maar aan mij? :)

en 99 euro... enerzijds de prijs dat ze nu de bbox2 ook verkopen/verkochten, maar om iets dat door bgc gecontroleerd is te kopen,
mwoah.
uiteindelijk beslist nog steeds BGC over de firmware en de opties daarin, en dat vind ik toch niet echt zo'n leuke zaak bij het aankopen van iets.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Splitter je moet eens goed kijken naar de bgc site onder toestellen die je nodig hebt voor een tweede tv
daar kan je zien dat je wel nog iets nodig hebt namelijk een adapter, en devolo's voor de bbox2 .
Per bijkomende decoder hebt u een bijkomende Wi-Fi Bridge nodig. We raden u aan om de Wi-Fi Bridge te gebruiken met de b-box 3-modem. Hebt u een modem van het type b-box 2, dan raden we u aan om voor de Devolo-ethernetadapter(s) of Ruckus-oplossing te kiezen.
Laatst gewijzigd door jackho 04 jun 2013, 22:03, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

jackho: ik had het over de pagina van de bbox3, waar dus staat "u hebt geen Wi-Fi Bridge meer nodig voor een draadloze installatie."

ze kunnen er duidelijker (en eentoniger) in zijn... het zou iedereen ten goede kome denk ik
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ja maar je moet een beetje verder kijken wat je nodig hebt voor bijkomede tv aan te sluien zie mijn post hier juist boven.
en akkoord die site van BGC, het is altijd zoekwerk geweest voor het duidelijk wordt !
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Misschien dat de nieuwe decoder dan ook wifi ingebouwd heeft?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

jackho schreef:ja maar je moet een beetje verder kijken wat je nodig hebt voor bijkomede tv aan te sluien zie mijn post hier juist boven.
en akkoord die site van BGC, het is altijd zoekwerk geweest voor het duidelijk wordt !
dan is het net nog leuker en gekker: ze weten het bij de webdev van bgc blijkbaar zelf niet:

pagina van de bbox3: "u hebt geen Wi-Fi Bridge meer nodig voor een draadloze installatie."

pagina van de decoders: "De Wi-Fi Bridge is een draadloze oplossing die het digitale tv-signaal van uw modem naar uw decoder stuurt via het wifi-netwerk in uw woning." en "Per bijkomende decoder hebt u een bijkomende Wi-Fi Bridge nodig."

dus je moet niet zeggen dat het aan mijn lezen ligt, eerder aan hun schrijven :)
en ja, jij en ik zullen er nog wel aan uit kunnen, maar het lijkt alsof ze toch hun best doen dat de niet-UB'er dat NIET kan.

@johcla: hoewel ik het betwijfel, kunnen we enkel maar hopen.
maar geef toe, een nieuwe modem en een nieuw wireless adapter,
om dan vervolgens die adapter al hetzelfde jaar (v5 decoder komt dit jaar) overbodig te maken?
i don't think so.
gbmed
Erelid
Erelid

De v5 decoder icm met de BBOX3 heeft geen bedrading meer nodig. Zo simpel is het. In de V5 decoder zit namelijk het WIFI .n gedeelte die dus onbedraad een verbinding heeft met de WIFI .n van de BBOX3. Spaart je bekabeling of Ruckus of Devolo uit.

Voor de rest is de V5 decoder exact hetzelfde (van binnen) als de V4.
Afbeelding Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster

is dit dan via de 5GHz Wifi band dat de v5 dec verbinding heeft met de wifi van BBOX3
gbmed
Erelid
Erelid

Via welke frekwentieband weet ik niet. Maar wél dat het om de .n specificatie gaat.
Afbeelding Afbeelding
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

gbmed schreef:In de V5 decoder zit namelijk het WIFI .n gedeelte die dus onbedraad een verbinding heeft met de WIFI .n van de BBOX3
nope, de v5 heeft GEEN ingebouwde WiFi, hiervoor heb je nog steeds een aparte WiFi-bridge nodig (http://www.technicolor.com/en/hi/digita ... olor-tg233) die dan op 5GHz met de bbox3 verbonden wordt.
De v5 is kleiner dan de v4, een pak sneller, en heeft een removable HD.
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik weet 1 ding, er staat hier al een hoop onwaarheden bij elkaar :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ squid

niemand houdt u tegen om de onwaarheden de wereld uit te helpen:)?
squid
Plus Member
Plus Member

Hehehe wel eergisteren zijn er officieel 3 zaken gelanceerd. De bbox3, de wifibridge van technicolor en de v5 decoder. De decoder heeft paar hele grote vernieuwingen. Maar omdat Belgacom deze maal voor een soft launch kiest mogen we spijtig genoeg niet veel over die nieuwe decoder vertellen.

Men zal de mogelijk hebben om bik de BBox 3 de decoders bij in het netwerk aansluiten (modem is altijd routed) er zullen 2 soorten bboxen zijn met maar 1 verschil. Geen of wel voip poorten. Alles, zowel de modem als de wifibridge komt nu met 2.4 en 5ghz quadtenna's

Edit: de we beschikken nu over gigabit:-)

Als er mij nog iets binnenschiet post ik het wel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Splitter schreef:
Fatsie schreef:Ik hoop alleen dat ze die eigen CPE achter de BBox3 "Access" (=aka domme modem) optioneel maken,
ik denk/hoop? dat dat de bedoeling is?
Ik lees dat anders;
BGC wil op de "First Mile" overal dezelfde config hebben, eigenlijk behouden want nu hebben ze dat ook al met Sagem/BBox2, in samenspraak met BIPT. Het eerste punt waarop een DSL lijn bij u termineert is altijd hun modem. Netjes uniform en dat kan je hen moeilijk kwalijk nemen.

(Een alternatieve ISP zou overal eigen koper in de grond kunnen gaan steken om dit scenario te ondermijnen, maar dat lijkt me eerder een theoretisch bezwaar)

De OLO's willen meer controle over de CPE, ze willen hun eigen accenten kunnen leggen, misschien alleen maar een custom firmware met hun eigen branding ... of misschien een CPE met 4 FXS poorten, ... ik zeg maar wat.

Dus als je bij een OLO een abbo afneemt zal je een BBox3 "light" (volgens de info van squid dan prolly zonder FXS) krijgen als modem en de OLO specifieke CPE erachter. Op zich al geen goede zaak voor de modale gebruiker, alhoewel die meestal wel bij BGC zal blijven en dan speelt dit niet.

We kunnen dan alleen maar hopen dat de OLO's het gebruik van hun CPE niet verplicht stellen door 1 of andere technologische maatregel.
squid
Plus Member
Plus Member

De reden waarom Belgacom overal dezelfde modem wil heeft gewoonweg te maken met het feit dat men zo alles veel beter kan beheren. Daarmee wil ik verwijzen naar zaken als vectoring e.d. Iedereen heeft er alleen maar voordelen mee. En er is niemand die jou verbied om de BBox in bridge te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Absoluut & ik ben het daar ook volmondig mee eens, zoals gezegd ... ik kan hen daarin geen ongelijk geven. De uitrol van iets als vectoring zou ZOVEEL moeilijker zijn als je allemaal verschillende fabrikanten/modems bij de klanten hebt staan.

Ik beheer zelf een BOVPN netwerk verspreid over 100 verschillende locaties in Vlaanderen, en dat is geen homogene omgeving maar met verschillende endpoints in de branches en dat is een behoorlijke PITA !
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ja ik kan dit standpunt eveneens begrijpen, echter was de bbox2 niet het voorbeeld op vlak van stroomverbruik(zeker niet in het begin met de 100% cpu issues waardoor ie zo warm werd dat je er bijna een ei op kon bakken). Ben benieuwd naar het stroomverbruik van de bbox3, maar iets zegt me dat dat geen high prio zou kunnen geweest zijn.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat moet ik verstaan onder "voip poorten".

Poorten om meteen een VOIP telefoon in te prikken en de VOIP settings worden ingevoerd/beheerd door de BBOX3
of
Enkel met die modem kan er VOIP gedaan worden, bij niet-VOIP-poorten modems wordt VOIP geblokkeerd (een poging om verlies van vaste telefoonklanten op te vangen met een duurdere modem ofzo?)
squid
Plus Member
Plus Member

Daar was/is Belgacom zich ook bewust van en kan alleen maar stellen dat zowel de modem als decoder erop vooruit zijn gegaan :-) natuurlijk zit je nu met een dual Core processor in die bbox3 en meer flash en geheugen dus is alles relatief natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
squid
Plus Member
Plus Member

@ Heist : het eerste, enkel prof markt en olo's krijgen de voip poorten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Kunt ge hem enkel online bestellen of zijn ze al voorradig in de bgc-winkel?
gbmed
Erelid
Erelid

squid schreef:... er zullen 2 soorten bboxen zijn met maar 1 verschil. Geen of wel voip poorten.
Sorry, maar er bestaat een derde soort, de basis versie. Zonder WIFI, zonder WAN, zonder VOIP poorten, met minder flash geheugen en minder RAM geheugen.
heist_175 schreef:Wat moet ik verstaan onder "voip poorten".

Poorten om meteen een VOIP telefoon in te prikken en de VOIP settings worden ingevoerd/beheerd door de BBOX3
Om zoals degenen die i-Talk hebben met de BBOX2 één of twee gewone, klassieke telefoontoestel(len) op aan te sluiten.
Afbeelding Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fatsie schreef: Dus als je bij een OLO een abbo afneemt zal je een BBox3 "light" (volgens de info van squid dan prolly zonder FXS) krijgen als modem en de OLO specifieke CPE erachter. Op zich al geen goede zaak voor de modale gebruiker, alhoewel die meestal wel bij BGC zal blijven en dan speelt dit niet.
Dat zal van de OLO afhangen. Zij gaan een keuze kunnen (moeten) maken tussen:
  • 1) de residentiële BBox3 (eventueel met eigen branding en accenten, zoals routed of bridged)
    2) de Box3 access met een OLO router erachter die zij dan kunnen beheren.
Dommel - die de VoIP logon's niet vrijgeeft en hun routers zelf wil beheren zal bijvoorbeeld kiezen voor de 2de optie, en Snow, die zowel het telefonie als TV latform van Belgacom gebruikt, zal wellicht kiezen voor optie 1?
PS - dit zijn gewooon 2 fictieve voorbeelden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
squid
Plus Member
Plus Member

@gbmed: Er is inderdaad nog een 3de soort, een brandless versie. speciaal voor olo's. de a-box genaamd. Overgekeken, :oops:
Daarmee zal de OLO zijn eigen apperatuur kunnen gebruiken dus. (de modem dient dan enkel voor de sync).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

flupke19 schreef:
gbmed schreef:In de V5 decoder zit namelijk het WIFI .n gedeelte die dus onbedraad een verbinding heeft met de WIFI .n van de BBOX3
nope, de v5 heeft GEEN ingebouwde WiFi, hiervoor heb je nog steeds een aparte WiFi-bridge nodig (http://www.technicolor.com/en/hi/digita ... olor-tg233) die dan op 5GHz met de bbox3 verbonden wordt.
De v5 is kleiner dan de v4, een pak sneller, en heeft een removable HD.
Bedankt voor deze info, de stukjes van de puzzel beginnen dan toch in elkaar te vallen :-D
Afbeelding Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Devilzown schreef:
MClaeys schreef:
Devilzown schreef:Ja maar die adapter is 5ghz, en het is niet zo'n goed idee om tegelijk te zitten torrenten op de wifi waar je tv over gaat :P
Dat moet je nu ook al niet proberen, hier bezweken zowel de Bbox 2 als de Sagem bij torrents (bezwijken = spontaan rebooten, niet stuk gaan natuurlijk). Nu op men externe router heb ik daar geen last meer van.
Nog altijd? Mijn bbox2 met de laatste firmware trekt dit zonder problemen tegenwoordig. :?
Het is wel nen tijd anders geweest, maar ik heb geen klachten meer sinds de laatste updates en ik trek heelder avonden mijn lijn plat van usenet & private trackers.
Ik zou het niet weten, ik gebruik hem sindsdien enkel als modem dus het kan zijn dat er verbeteringen zijn doorgevoerd.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

squid schreef:@gbmed: Er is inderdaad nog een 3de soort, een brandless versie. speciaal voor olo's. de a-box genaamd. Overgekeken, :oops:
Daarmee zal de OLO zijn eigen apperatuur kunnen gebruiken dus. (de modem dient dan enkel voor de sync).
de "a-mod 3", als je de juiste naam wil weten.
Fatsie
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Dat zal van de OLO afhangen. Zij gaan een keuze kunnen (moeten) maken tussen:
  • 1) de residentiële BBox3 (eventueel met eigen branding en accenten, zoals routed of bridged)
    2) de Box3 access met een OLO router erachter die zij dan kunnen beheren.
Inderdaad en ik hoop dat dat de OLO's beseffen dat er in hun klantenbestand ook mensen zitten met eigen apparatuur, waarschijnlijk procentueel meer dan bij het grote BGC want het zullen eerder mensen met wat technische kennis zijn die hun rug zullen keren naar de duopolisten.

De BBox3 "Access" / "a-mod 3" is voor een dergelijk scenario natuurlijk ideaal, op voorwaarde dat de OLO toelaat dat je hun eigen CPE weglaat ;)

Ik zal hier op het werk al eens een BBox3 laten aankopen se, dat we dat kunnen testen vooraleer er ergens bij klanten ineens 1 komt te staan !
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Gray schreef:Kunt ge hem enkel online bestellen of zijn ze al voorradig in de bgc-winkel?
Kan zijn dat ik hem maandag ga halen als hij voorradig is.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Als men zelf een BBox3 aankoopt moet men dan die bbox2 inleveren die men gratis in huur heeft of moet men die bijhouden zolang abonnement loopt?
Krijgt men dan vermindering op abonnement?
Wie kan hierover meer info leveren?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als je de bbox3 koopt, moet je je bbox2 niet terug inleveren. Je krijgt geen korting op je abonnement, de bbox2 huur je tenslotte gratis.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

De bbox2 werd nooit gratis gehuurd, de bbox werd gratis gekocht;..

klein verschilleke
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ik vermoed dat de bestaande klanten nog jaren met bbox2 zullen blijven zitten.
Volgens Eva is er geen enkele mogelijkheid voor omruiling zelfs niet als je overgaat naar aankoop van wifi-bridge voor tweede decoder bvb want dan heb je bbox3 nodig.
Een systeem zoals bij telenet dat je met kleine vergoeding een nieuwer type kan krijgen is dus niet voorzien zelfs
Spijtig maar vermoedelijk verwachten ze dat we met z'en allen een gaan kopen
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

fvhbrugge schreef:De bbox2 werd nooit gratis gehuurd, de bbox werd gratis gekocht;..

klein verschilleke
De Bbox-2 is niet gratis gekocht : als je je abonnement opzegt moet je zowel HD-decoder (als je die huurt) als je Bbox-2 terug inleveren...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad je krijgt hem gratis in bruikleen
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Polleke schreef:
fvhbrugge schreef:De bbox2 werd nooit gratis gehuurd, de bbox werd gratis gekocht;..

klein verschilleke
De Bbox-2 is niet gratis gekocht : als je je abonnement opzegt moet je zowel HD-decoder (als je die huurt) als je Bbox-2 terug inleveren...
Niet altijd.

Opnieuw: paar jaar geleden was de b-box 2 in aankoop gratis, sinds een paar jaar in huur. Zo heb ik mijn b-box 2 thuis sinds 2010 (denk ik) gratis in mijn bezit, maar de tweede b-box 2 in bruikleen.

Je ontvangt altijd je opzegbrieven met daarin vermeld wat je moet binnenbrengen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vandaag de bbox3 gezien "in real life" en ik vind het een groot verschil met de foto's.

Ten eerste : hij is groot. Véél groter dan ik had verwacht (ik dacht iets ter grootte van de sagem modem). ten tweede : hij is niet vlak waardoor je hem niet kan "leggen" op een bureau of zo. Beide vlakken zijn namelijk "bol". Er is een leuke optie om de modem aan de muur te hangen maar als tafelmodel kan je het dus vergeten.

Jammer...had men dit toestel genomen en de bolle kanten vlak gemaakt (zodat je dit op bureau, tafel, ... kon leggen) was dit véél beter geweest!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”