Bhaalu : de toekomst van televisiekijken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vandaag in de digitale bus...
Hallo,

Eerst en vooral willen we je bedanken voor het enthousiasme en de steun van de afgelopen dagen. In iets meer dan een week tijd waren onze 200 bhaalu-boxes tijdens de last-minute 'commercial bèta' allemaal gereserveerd. Een deel van deze mensen heeft hun bhaalu-box reeds ontvangen en uitvoerig kunnen testen.

Nu we de feedback van al onze bèta-testers hebben verwerkt, zijn we klaar om een stap verder te gaan.

Na twee jaar van productontwikkeling, vallen en opstaan, bloed, zweet en tranen, presenteren we je graag de volwaardige versie van bhaalu!

Heb je nog geen kans gehad om een bhaalu-box te reserveren, of wacht je op meer informatie? Dan is het nu tijd om een kijkje te nemen op onze vernieuwde website. Daar vind je een heleboel informatie over bhaalu: waarom we met bhaalu begonnen zijn, veelgestelde vragen, technische specificaties, enz.

Als je vandaag een bhaalu-box via de website reserveert, mag je deze binnen twee à drie weken bij je thuis verwachten.

Zoals je ondertussen al weet, kan je ons ook altijd bereiken via Facebook, Twitter en e-mail. We antwoorden steeds binnen de 24u op je vragen, opmerkingen of reacties!

Beestachtige groeten,

bhaalu


www.bhaalu.be
facebook.com/bhaaluBE
twitter.com/bhaaluBENL

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb zonet Bhaalu besteld...
We wagen het erop, en moest het op niets trekken, dan kan ik na max. 14 dagen de boel terug opblazen.

Dus van zodra ik de Bhaalu box heb ontvangen, mag je hier een uitgebreide review verwachten met foto's / film :wink:
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Voor diegene die Bhaalu gratis willen testen :

Daarnaast geven we je ook 30 dagen de tijd om je bhaalu-box terug te geven, zonder enige reden of nodige argumentatie. Eenmaal een bhaalu-box in huis, denken we dat je die nooit meer wil afgeven. Probeer bhaalu gerust eens uit en vorm zelf je oordeel...


Je zit dan wel vast aan je TV-Vlaanderen abbo, tenzij je dit binnen de 14 dagen opzegt...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Bhaalu doet me op basis van alles wat ik tot nu toe gezien heb erg denken aan Aereo, iets dat in de USA al voor veel beroering heeft gezorgd: http://www.theverge.com/search?q=aereo
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb me ondertussen ook ingeschreven, enkel zit ik toch met wat bedenkingen / vragen ...

1° Een 2de ruimte kost je ook een 2de box. Maar betaal je dan ook een 2de keer aan TV-Vlaanderen?

2° Als ik dit lees: "je wordt een volwaardig TV-Vlaanderen klant", dan kan ik dus bij hen een extra kaartje aankopen à 2,50 euro per maand?

3° Wat gebeurt er met de eerste kaart? Wordt die naar Bhaalu gestuurd, of naar mij?

4° Kan ik tijdens mijn vakantie de box uitzetten om electriciteit te sparen?

5° Gaat die box ooit wel in een diepe slaap (zou dan slechts 1w verbruiken)? Hoe kan dan het hele systeem nog werken?

6° Kan ik er een externe schijf aan hangen om mijn opnames daarop te zetten (en zou dat dan encrypted zijn of niet) ?

7° De optie iPad, zou die bruikbaar zijn op meer dan 1 iPad (gelijktijdig) of niet? (en waarom zo duur? je betaalt toch al je abo aan TVV)

8° Met de iPad, zou airplay werken? zo zou je naar een AppleTV op een 2de TV je beeld kunnen streamen, om daarvoor toch geen 2de box te moeten aankopen.

Ik bedenk er best nog wel wat, maar volgens mij pas ik niet in het profiel van de typische Bhaalu klant (ik stel te veel vragen :-) ).

Yves
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Zet deze vragen op hun Facebook of Twitter, en de kans is groot dat ze meteen in hun FAQ belanden. (Heb ik vandaag ook zo gedaan)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Vandaag een antwoord gehad van iemand van Bhaalu zelf, zeer open, correct antwoord, in klaar en duidelijk taal (voor mij toch)...
Hier komen mijn vragen en antwoorden van Bhaalu (achter > staat mijn vraag, daaronder het antwoord).
> Ik heb me ondertussen ook ingeschreven, enkel zit ik toch met wat bedenkingen / vragen ...
>
> 1° Een 2de ruimte kost je ook een 2de box. Maar betaal je dan ook een 2de keer aan TV-Vlaanderen?
Neen.
De box is ook de streamer, vandaar dat je per TV scherm een box nodig hebt. In de toekomst zullen we proberen de streamer te scheiden van de home hub, de centrale computer met router die je huis verbindt met de cloud.
Het TV Vlaanderen abonnement is een abonnement per gezin, je hoeft dus voor een tweede scherm voor hetzelfde gezin, geen tweede abonnement te nemen.
>
> 2° Als ik dit lees: "je wordt een volwaardig TV-Vlaanderen klant", dan kan ik dus bij hen een extra kaartje aankopen à 2,50 euro per maand?
Ja.
Zolang TV Vlaanderen dit aanbiedt, kan je dit kopen bij TVV. Wij zijn slechts een makelaar, wij bieden niets aan in de markt van TV diensten, wij linken alleen naar het bestaande markt aanbod.
>
> 3° Wat gebeurt er met de eerste kaart? Wordt die naar Bhaalu gestuurd, of naar mij?
Als je via ons een TVV abo koopt, blijft de kaart in de cloud. Heb je al een kaart of wil je rechtstreeks kopen (voorwaarden zijn dezelfde) dan stuur je je eerste kaart door naar de bhaalu samenwerking. Natuurlijk blijf je ten alle tijde eigenaar van de kaart.
>
> 4° Kan ik tijdens mijn vakantie de box uitzetten om electriciteit te sparen?
Jazeker. Jouw deelname aan de gemeenschappelijke investering in hardware blijft draaien, je kan dus op jouw tablet verder kijken, terwijl jouw box afstaat.
>
> 5° Gaat die box ooit wel in een diepe slaap (zou dan slechts 1w verbruiken)? Hoe kan dan het hele systeem nog werken?
Als je hem afzet, neemt de box niet deel aan de gemeenschap, hij zend dan eerst een boodschap naar de gemeenschap om dit te melden. Bhaalu houdt er dan rekening mee. Als je hem in stand by zet, blijft hij samenwerken met andere boxes en de cloud. Als je dat liever niet wil, kan je de box afzetten.
Om concreet te antwoorden: ja, je box kan in diepe slaap gaan en daarbij slechts 1,5Watt verbruiken.
>
> 6° Kan ik er een externe schijf aan hangen om mijn opnames daarop te zetten (en zou dat dan encrypted zijn of niet) ?
Vandaag nog niet, maar in de toekomst wel, en altijd met encryptie waar wettelijk verplicht. In de toekomst willen we een persoonlijk usb opslaggeheugen voorzien waarop je persoonlijke content kan opslaan. Afhankelijk van de eisen van content owners zal er DRM (en dus encryptie) op aanwezig zijn, zodat je bv een koop Video niet kan kopiëren en illegaal delen met anderen. Onze filosofie en policy is zo open te zijn als wettelijk toegelaten. De makers van video content willen dat hun auteursrecht gerespecteerd wordt en wij komen daar aan tegemoet, omdat het de wet is, en omdat we het ook niet meer dan eerlijk vinden. Wij houden van video content en zijn de makers ervan dankbaar.
>
> 7° De optie iPad, zou die bruikbaar zijn op meer dan 1 iPad (gelijktijdig) of niet? (en waarom zo duur? je betaalt toch al je abo aan TVV)
De kost van 8 euro per maand is voor een stream op je mobiele apparaten, persoonlijk, per email adres, 1 stream gelijktijdig. In deze 8 euro zitten geen TV rechten, die koop je apart in je TV abonnement. De acht euro wordt vandaag in ruwweg vier delen verdeeld: ongeveer een kwart gaat naar de overheid als btw, ongeveer een kwart gaat naar de bhaalu vereniging om streaming kosten te betalen, ongeveer een derde kwart gaat naar distributie en het laatste kwart gaat naar productontwikkeling en finaal winst. 8 euro lijkt de marktprijs te zijn, waarschijnlijk omdat goedkoper moeilijk is, zonder verlies of uitsluiten van stakeholders.
>
> 8° Met de iPad, zou airplay werken? zo zou je naar een AppleTV op een 2de TV je beeld kunnen streamen, om daarvoor toch geen 2de box te moeten aankopen.
Dat hebben we momenteel nog niet onderzocht dus kunnen we daar helaas geen antwoord op geven.
>
> 9° De iPad app, zou die nog voor 1 juli beschikbaar komen? (leuk voor vakantie, ik vertrek dan...)
Waarschijnlijk wel, maar nog niet met EPG en zoekfunctie, maar wel al met de zap interface, die je dan bedient met vingerbewegingen, in plaats van de remote control.
>
> Ik bedenk er best nog wel wat, maar volgens mij pas ik niet in het profiel van de typische Bhaalu klant (ik stel te veel vragen :-) ).
Wij houden van vragen en geven graag antwoord, we zijn een community van mensen toch? Binnen een gemeenschap geven we antwoorden op vragen, omdat we verbonden zijn, dat heet ver-antwoord-delijkheid. We houden evenveel van onze persoonlijke vrijheid als van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Dat zijn onze waarden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ze geven inderdaad altijd snel en correct/uitgebreid antwoord.
Maar omdat het iets is wat we nog niet kennen, blijft het zo wat mysterieus :P

Ik bedacht mij daarstraks eigenlijk nog wel een belangrijke vraag die misschien dom lijkt: kan ik gewoon live tv kijken???
Want ze spreken altijd maar van PVR, opnames, 60 dagen... Ik hoop dat ik toch gewoon live kan streamen, en niet eerst een opname moet maken VOOR ik kan kijken...
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Dat is inderdaad héél open en héél duidelijk.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dat is gans wat anders dan het mist spuien die door anderen gebruikt werd. :lol:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

svenska schreef:Ik bedacht mij daarstraks eigenlijk nog wel een belangrijke vraag die misschien dom lijkt: kan ik gewoon live tv kijken???
Ja en neen. Ze werken met het PVR-principe, dus je kan in theorie geen Live TV kijken, maar aangezien de opname slechts luttele seconden later al begint te streamen, ben je in praktijk eigenlijk wel Live TV aan het kijken. Op zich een redelijk geniaal concept dit. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Inderdaad, dit heeft Bhaalu geantwoord op mijn vraag: "Dat is zeker mogelijk Sven, al zit daar wel enkele seconden vertraging op. Het blijft een opname natuurlijk..."
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

svenska schreef:Ergens zou ik wel eens willen weten waar zij hun grote omzet gaan halen.
Waarschijnlijk niet op de STB, gezien die wel een marktwaarde van 300 euro heeft...

Gaan zij dan poen pakken met betalende credits om reclame te kunnen skippen? (maar daar gaan ze ook een deel aan de zenders moeten afstaan)
Die box heeft eerder een marktwaarde van €200 en dus blijft er een deel over voor de (streamingkosten van de) community, m.a.w. Bhaalu.
Omdat na verloop van tijd, als de markt verzadigd raakt en er niet veel boxen meer verkocht zouden worden, kunnen die inkomsten dalen. Daarom houd men die kosten laag door met een clous te werken (waarschijnlijk peer-to-peer streaming).
Andere inkomsten haalt men uit de maandelijkse kosten voor de iPad licentie of (spijtig genoeg) HD streaming.
Ook voor de verkoop van het TV-vlaanderen abonnement levert commissies op voor Bhaalu.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Ik vrees wel dat hun iPad licentie niet echt competitief zal zijn tegenover Stevie waar een tarief van +-3€ verwacht wordt (hoewel dit enkel de vlaamse zender omvat).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Waar haal jij de info dat Stevie slechts 3 euro zou kosten?
Ik heb meegedaan aan de Stevie test, en heb redelijk wat enquetes moeten invullen, daaruit kwam steeds naar voor dat de kost echt wel hoger zou liggen, ze suggereerden 7 euro. Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat dat dichter bij de waarheid zal liggen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Right Brain Interface gaat samenwerken met Max Heilbron
Right Brain Interface gaat zijn nieuwe tv-dienst demonstreren in de twee Photo Hall-winkels. Op termijn kunnen er nog meer samenwerkingen volgen, onder meer rond videostreaming via 4G.
Lees meer: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/rig ... 226199.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fijn, is er vandaag toevallig al iemand bij Photo Hall langs geweest om Bhaalu uit te testen? (http://nl.photohall.be/Meer-dan-90-wink ... pg-49.html)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Fijn, is er vandaag toevallig al iemand bij Photo Hall langs geweest om Bhaalu uit te testen? (http://nl.photohall.be/Meer-dan-90-wink ... pg-49.html)
Het is trouwens enkel in Gent en Leuven.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik wil er morgen wel eens passeren :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:Fijn, is er vandaag toevallig al iemand bij Photo Hall langs geweest om Bhaalu uit te testen? (http://nl.photohall.be/Meer-dan-90-wink ... pg-49.html)
Het is trouwens enkel in Gent en Leuven.
Zoals je uit de URL kan afleiden waren er vroeger 90+ winkels. Na het faillissement heeft de overnemer er maar 16 overgehouden.
Afbeelding
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik ben 'm deze middag gaan testen in de Photo Hall in Leuven en ik ben verkocht.

De gebruiksinterface werkt zeer vlot en intuïtief, programma's starten zonder vertraging. De beeldkwaliteit is goed (de eerste seconden wat ghosting), maar op een grote flatscreen zoals in de testopstelling zie je wel duidelijk dat het geen HD is.

Je kan opnames per programma en per genre raadplegen. Bovendien zijn alle basiszenders aanwezig en ze beloven verdere uitbreiding (FTA kanalen?). Bye bye BelgacomTV. :)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

En hoe verliep het "live" kijken?
Moet je werkelijk even wachten voor er iets start, of kan je traditioneel zappen?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ga vanavond of morgen eens kijken in de photohall te Gent en neem mijn fototoestel/camera mee.
Zijn er bepaalde zaken die jullie getest willen zien? Zo ja : vermeld ze even, dan probeer ik het :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat met Franstalige zenders? RTL-TVI, RTBF, TF1, France 2 en 3, AB3, Plug TV, ... ?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heeft dat ding nu een schotel nodig of niet ?
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Neen, je hebt enkel een geldig TVV abo nodig, het signaal komt via internet, dus geen schotel nodig.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

svenska schreef:En hoe verliep het "live" kijken?
Moet je werkelijk even wachten voor er iets start, of kan je traditioneel zappen?
Je moet inderdaad wachten. Ik kon bijvoorbeeld om 13:56 niet zappen naar één om klaar te zitten voor Thuis dat om 14:00 begon.
Goztow schreef:Wat met Franstalige zenders? RTL-TVI, RTBF, TF1, France 2 en 3, AB3, Plug TV, ... ?
Op dit moment niet inbegrepen. Zenderlijst staat hier: http://www.bhaalu.com/#!/faq/zenders
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je hebt dus 4 minuten moeten wachten voor naar Thuis te kijken? Of zie ik dit nu fout?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik heb niet getimed wanneer de opname van Thuis beschikbaar was. Opnames starten normaal gezien ook een paar minuten voor het programma, dus het zou kunnen dat je net op tijd kan inpikken. Mijn punt is dat je je tv niet kan klaar zetten voor een programma dat binnenkort begint; je moet wachten tot de opname effectief is gestart.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Moezt ik nu een Bhaalu in combinatie met bgc tv zetten zouden die opnames dan ook kunnen gzmaakt en gedeeld worden met de community of steekt de codering daar een stokje voor?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ja, de codering steekt daar een stokje voor. Zolang ze geen open systeem toepassen zoals de TVV smartcards blijven Belgacom en Telenet uitgesloten. Ik ben benieuwd wat CI+ gaat brengen.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zoals beloofd heb ik deze middag een bezoekje gebracht aan de photohall te Gent. Daar mocht ik gedurende een half uurtje spelen met de Bhaalu en volop mogen testen met alles wat ik wou. Hun enige eis : het ding correct terugzetten qua instellingen zoals bij aankomst. Hieronder kort mijn bevindingen en opmerkingen...

Het eerste dat ik heb gedaan is een routerboard er tussen gehangen. Zo kon ik perfect het dataverkeer meten van dat dingetje. En hier schuilt in mijn ogen het enige addertje onder het gras : het dataverkeer is niet min! Met name mensen met een telenetabonnement zullen mijn inzien hier problemen mee krijgen. Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down en 0.5 a 1mbit up (ik vermoed voor de streaming naar de andere boxen). Daar de meeste mensen s avonds TV kijken (de rode uren bij telenet) en het voor Telenet gewoon dataverkeer is, lijkt het mij niet uitgesloten dat je snel op het gekende grootverbruikersprofiel zou komen. Kort door de bocht kan je rekenen dat 1mbit gelijk staat aan 300GB/maand (ik bedoel : als je 24/7 1mbit zou verbruiken kom je op het eind van die maand aan 300GB). 4mbit zou dus gelijk staan aan 1200GB. Ook Belgacomklanten met een "unlimited" plan gaan dus moeten opletten : gratis pakketjes bijkopen! Deze opmerking voornamelijk omdat ik in veel huishoudens zie dat ze hun TV uitzetten, maar dat de decoder blijft aan staan. Bij Bhaalu zal deze dus verder dataverkeer genereren, ongeacht of de TV aan staat of niet!

Maar bovenstaande is ook het enige echte dat ik gevonden heb als nadeel. De box opstarten (vanaf de stroom insteken tot effectief beeld) duurt nog geen 30 seconden. Het beeld an sich is goed te noemen : het was vrij scherp en vloeiend. Zappen van de ene zender naar de andere zender gaat vlotjes (vertraging van nog geen seconde).

Wat betreft de 60 dagen die je kan teruggaan : dit werkt ook perfect. Zo heb ik de back to the future 3 bekeken (uitgezonden op 2BE op 16 mei) zonder enig probleem. Het heen en weer spoelen gaat ook vrij vlot, met diverse snelheden. De films die je opneemt met Bhaalu starten ongeveer 5 minuten op voorhand en lopen tot 5 minuten na het programma. Dit is niet instelbaar op dit moment, maar zou binnenkort komen.

Firmware kan makkelijk ge-upgraded worden naar de laatste versie : volgens de verkoper kan dit zowel online via de interface (hoewel ik deze optie niet vond) als via een USB stick. Overigens moet de Bhaalubox altijd aan het netwerk hangen. Even kijken naar een opgenomen film zonder je netwerkkabel in gaat dus niet.

De box is voorzien van 4 USB poorten, een eSATA poort en een cardreader. Helaas had ik geen opslagmedium mee met een film, mp3 of wat foto's op om te testen hoe de box daarmee zou om gaan. Volgens de verkoper is dit geen probleem : mp3's worden afgespeeld en foto's worden weergegeven op je TV. Van films zouden enkele formaten ondersteund worden, doch niet alles. De box zelf kan je overigens niet instellen als streaming apparaat om opgenomen films door te sturen naar bvb je PC.

Als je het product Bhaalu vergelijkt met WeePeeTV dan merk ik toch een paar grote verschillen, die grotendeels spreken in het voordeel van Bhaalu.
- De bhaalu box is reeds verkrijgbaar zodat je meteen beeld hebt op je TV ipv via je laptop of tablet
- Een prijs die iets goedkoper is op maandelijkse basis (12 euro voor weepee, 11.90 voor bhaalu), maar wel met een pak extra zenders (waaronder ook de gekende Vlaamse zenders!). Voor die prijs kan je ook alle zenders bekijken ipv een paar vaste zenders en een paar eigen keus zenders
- Gebruiksgemak vind ik bij beiden goed, al heeft Bhaalu iets wat "flashy'er" uiterlijk. Maar dit is ook iets persoonlijks...
- WeePeeTV heeft als voordeel dat je het op elk device kan bekijken zonder extra toeslag, de iPadoptie gaat een extra maandelijkse kost zijn bij Bhaalu
- Bhaalu heeft een opnamefunctie, iets wat ik mis bij WeePeeTV


Samengevat : ik denk dat Bhaalu het product is dat ik verwachtte dat WeePeeTV ging zijn bij de softlaunch : een box via dewelke we naar TV kunnen kijken en waarmee je tot 2 maanden terug kan kijken voor een geringe prijs. Hoewel dit slechts een test was van een half uurtje speelde de TV altijd vrolijk door, zonder blokjesvorming of dergelijken. De box zelf is absoluut niet een lelijk onding, het is iets ter grootte van de langste zijde van een CD doosje (vierkant) met een hoogte van ongeveer 4cm. Wat wel opmerkelijk is : de box is passief gekoeld en dat merk je wel als je er even aan kwam : de box zelf word serieus warm! Ik ben er alvast voor gewonnen. Hoewel ik enkele dagen geleden nog sprak dat ik niet wou tekenen bij een startup voor mijn TV heb ik na deze ervaring het vermoeden dat dit wel het beste alternatief is tot hier toe. Immers bij satellietTV moet je ook een kleine 300 euro investeren voor digitaleTV en bij telenet/belgacom betaal je ook een aardig bedrag aan abonnement. Bij Bhaalu kan je de box huurkopen voor 15 euro per maand gedurende 12 maand (dus totaal TV abonnement van 15 euro + 11.90 euro = 26.90 euro). Uitgerekend ben je na 3 jaar Bhaalu klant goedkoper uit. Nadeel is natuurlijk...box kapot = nieuwe kopen. Mochten ze dus uitkomen met een box die je kan huren tegen een klein bedrag (bvb 5 euro/maand) en je dus kan inwisselen bij defect, dan is dit zeker een extra pluspunt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:het dataverkeer is niet min! Met name mensen met een telenetabonnement zullen mijn inzien hier problemen mee krijgen. Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down en 0.5 a 1mbit up (ik vermoed voor de streaming naar de andere boxen). Daar de meeste mensen s avonds TV kijken (de rode uren bij telenet) en het voor Telenet gewoon dataverkeer is, lijkt het mij niet uitgesloten dat je snel op het gekende grootverbruikersprofiel zou komen. Kort door de bocht kan je rekenen dat 1mbit gelijk staat aan 300GB/maand (ik bedoel : als je 24/7 1mbit zou verbruiken kom je op het eind van die maand aan 300GB). 4mbit zou dus gelijk staan aan 1200GB.
Een gemiddeld gezin kijkt ook maar een 4u TV per dag veronderstel ik... al blijft dat nog steeds 200 MB (grootverbruiker dus !!!).

Verder mooie review en blijkbaar een product dat meteen z'n beloftes good waarmaakt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

200GB bedoel je dan...en inderdaad gezien de rode uren zit je dan terug op grootverbruikprofiel.
Ook mag je dan nooit vergeten om de Bhaalu box uit te zetten (knopje duwen) zodat er geen dataverkeer meer is! Anders gaat dit nog wat meer de hoogte in...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Telenet kennende zullen die limieten dus niet wijzigen om zodoende Bhaalu een hak te zetten. :x
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@krisken

sat TV vergelijken met bhaalu is appels met peren vergelijken! Datastreams van sat zijn gratis, en brengen ook hopen FTA zenders in huis...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Welke zenders zijn er dan te bekijken. Enkel de zenders van het tvvlaanderen basic aanbod ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

hardyscript schreef:Welke zenders zijn er dan te bekijken. Enkel de zenders van het tvvlaanderen basic aanbod ?
Enkel de zenders van het tvvlaanderen light aanbod : http://www.tv-vlaanderen.be/digitale-tv ... light.aspx
wied schreef:@krisken
sat TV vergelijken met bhaalu is appels met peren vergelijken! Datastreams van sat zijn gratis, en brengen ook hopen FTA zenders in huis...
Ik denk niet dat ik appels met peren vergelijk. Immers zijn beide prijzen in euro en dus perfect vergelijkbaar in mijn ogen. Een satelliet brengt inderdaad een hoop FTA zenders in huis maar ik denk dat ik mag zeggen dat jan-met-de-pet (aka de gemiddelde vlaming) eerder interesse heeft in één, ketnet/canvas, vtm, 2be, vier, vijf, en vitaya dan in een zender die uitzend in het Portugees, Spaans of Italiaans. Het is niet mijn bedoeling om satellietTV af te breken, maar wel om een vergelijking te maken voor de gemiddelde persoon die amper tot niet naar die FTA zenders gaat kijken, maar meer naar de Vlaamse/Belgische zenders als je mij begrijpt. En dan schiet er maar één ding over : de prijs voor de aankoop. Dit ligt bij Bhaalu op 300 euro (of 12x 15 euro) waar dit bij TVVlaanderen ligt op 250 euro voor de starterskit.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

doch zonder dure internetverbinding geen bhaalu hé...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Duur? Is relatief hé. Neem een Belgacom start met optie unlimited en je komt uit op iets van een 32 euro. Duur is dus in mijn ogen niet het gepaste woord. Overigens : ik denk dat er meer gezinnen zijn zonder TV dan zonder internet. :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”