Beste,
Mijn vriendin vind het appartementje hier stilaan te klein voor ons beiden en zodoende zijn we op zoek naar iets anders om in te wonen. Een huisje deze keer. Naast het feit hoe het zit met de afstanden tot de bakker, slager, colruyt, aldi etc bekijken we ook andere, voor mij belangrijkere, afstanden : die van het huis tot aan de KVD (je had toch niet gedacht dat ik mijn 70mbit profiel zou weg doen hé ). Wat mij dan doet stilstaan bij het volgende puntje...
Ik heb momenteel een VDSL2 lijn van EDPnet, die ik uiteraard wens mee te verhuizen. Aan deze lijn hangen wat servertjes die elk een eigen IP adres hebben (aparte IP range van EDPnet). Deze aparte IP range is als "next hop" geconfigureerd. Wat zou de beste mogelijkheid zijn om de downtime van de servers zo klein mogelijk te houden? Niet dat er dingen op die servers draaien die zeker niet down mogen gaan, maar ik wil de downtime toch wat beperken indien dit kan
EDPnet VDSL2 met fixed IP verhuizen
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Om te zien welke snelheid je kan halen:
- Vraag om een downloadtest te doen indien ze al Belgacom hebben
- Ga wardriven in de straat waar je eventueel zou gaan wonen. Probeer een Belgacom FON te vinden en doe zelf de test
-
- Moderator
- Contacteer:
KenwOOt : er draait wat mail op die servers ja, samen met wat websites. Maar niks superbelangrijks Uiteraard kan ik deze ook in een datacenter plaatsen maar voor het werk dat die servers hebben kan je ze net zo goed thuis draaien. 25mbit down/10mbit up is meer dan voldoende voor mijn toepassingen en tja internet heb je thuis toch nodig. Eigenlijk wou ik deze discussie buiten houden : het is weldegelijk een weloverwogen keuze om deze thuis te plaatsen...
Wat snelheid betreft zoek ik via www.lijntest.be, dus dat is eveneens een probleem.
Mijn vraag is eerder over de snelheid om dit te verhuizen. Je kan bvb een fixed Ip van een vdsl2 verbinding niet announcen op 2 plaatsen tegelijk en daar dan de iprange aan koppelen. Dus als ik in de nieuwe woonst de vdsl2 verbinding laat toekomen, kan ik kiezen om deze bvb te activeren op een latere datum of uur, of gaat dit enkel op het moment zelf als de technicus alle jumpers heeft geplaatst? En als die verbinding actief is, gaat de plaats waar de verbinding nu is dan meteen uitvallen, of kan er nog wat verder gedraaid worden (bvb 12 uur). Zo vragen dus...
Wat snelheid betreft zoek ik via www.lijntest.be, dus dat is eveneens een probleem.
Mijn vraag is eerder over de snelheid om dit te verhuizen. Je kan bvb een fixed Ip van een vdsl2 verbinding niet announcen op 2 plaatsen tegelijk en daar dan de iprange aan koppelen. Dus als ik in de nieuwe woonst de vdsl2 verbinding laat toekomen, kan ik kiezen om deze bvb te activeren op een latere datum of uur, of gaat dit enkel op het moment zelf als de technicus alle jumpers heeft geplaatst? En als die verbinding actief is, gaat de plaats waar de verbinding nu is dan meteen uitvallen, of kan er nog wat verder gedraaid worden (bvb 12 uur). Zo vragen dus...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Veranderen van fixed IP is toch niet zo moeilijk.
Gewoon de nameservers en dns record aanpassen en hoppa
Rapper gebeurd dan wachten op een technieker op afspreken met EDPNet...
Gewoon de nameservers en dns record aanpassen en hoppa
Rapper gebeurd dan wachten op een technieker op afspreken met EDPNet...
-
- Moderator
- Contacteer:
Euhm voor alle duidelijkheid : de ipranges moeten hetzelfde blijven, het fixed ip van mijn modem mag veranderen. Er draait bvb op elke server ook NTP, wat werkt op basis van IP adressen
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Krisken
Kan je er niet voor zorgen dat je op beide locaties VDSL2 sync heb gedurende een overlappende periode (enkele dagen) ?
Dan beslis je zelf op welk ogenblik je op de oude modems de PPPoE stopt, en wanneer je op de nieuwe locatie je PPPoE start?
De PPPoE op de oude locatie zal toch niet automatisch uitvallen, als je de technieker de jumpers plaatst op de nieuwe locatie?
Je moet gewoon goed afspreken met EDPNet.
Voor EDPnet is dat een "verhuis", voor Belgacom zal dat een nieuwe VDSL2 aansluitng zijn op één locatie, en een beëindiging op een andere locatie? (tenzij je op dezelfde ROP blijft???)
Kan je er niet voor zorgen dat je op beide locaties VDSL2 sync heb gedurende een overlappende periode (enkele dagen) ?
Dan beslis je zelf op welk ogenblik je op de oude modems de PPPoE stopt, en wanneer je op de nieuwe locatie je PPPoE start?
De PPPoE op de oude locatie zal toch niet automatisch uitvallen, als je de technieker de jumpers plaatst op de nieuwe locatie?
Voor EDPnet is dat een "verhuis", voor Belgacom zal dat een nieuwe VDSL2 aansluitng zijn op één locatie, en een beëindiging op een andere locatie? (tenzij je op dezelfde ROP blijft???)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk wel dat er met EDPnet hierover te praten valt, echter weet ik niet of dit praktisch mogelijk is met een fixed IP. Het is zo dat op de routers is ingesteld dat mijn iprange van EDPnet (85.234.197.0/26) gerouteerd word door mijn eigen router. Dus het enige wat die router doet is alle ip's van 85.234.197.1 tot 85.234.197.62 doorsturen naar mijn vast IP van EDPnet (85.234.198.205). Vanaf daar moet ik zelf mijn plan trekken. Dus ofwel ga ik op de oude en op de nieuwe locatie hetzelfde IP moeten hebben (wat niet kan volgens mij) ofwel gaat EDPnet mij een nieuw fixed IP moeten toekennen en, op een andere moment, alle ip's doorsturen van het oude fixed ip naar het nieuwe fixed ip. Echter weet ik niet of dit kan.philippe_d schreef:Krisken
Misschien eens EDPnet wijzen op deze thread
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Waarom bel je niet gewoon om je vraag te stellen. Veel toffer dan hier nog eens te komen pochen over je setup thuis.
Als je al business klant bent, kan je toch gewoon bellen met de b2b support?
No offence maar niemand heeft dezelfde setup als jij thuis dus vragen of zo'n change mogelijk is weet alleen EDPNet
Als je al business klant bent, kan je toch gewoon bellen met de b2b support?
No offence maar niemand heeft dezelfde setup als jij thuis dus vragen of zo'n change mogelijk is weet alleen EDPNet
-
- Moderator
- Contacteer:
Kon evengoed zijn dat er hier nog mensen waren die reeds hetzelfde hadden meegemaakt hé? Als ik kijk naar de berichtenstroom op UB als EDPnet er uit ligt kan ik alleen maar concluderen dat er hier nog mensen zijn die klant zijn/waren bij EDPnet. En daarvan zijn er zeker nog klanten bij die verhuisd zijn?
En pochen over de setup...iemand die zich wilt bezig houden met servertjes heeft mij snel ingehaald hoor. Bij het woord "server" moet je niet denken aan een pc van duizenden euro's maar een low-budget ding dat alles samen nog geen 200 euro kost maar wel doet wat het moet doen : sites hosten en wat emailadressen. Zoals reeds vermeld : ik doe dit niet professioneel. Anders stond héél dat boeltje al lang in een datacenter. Gewoon puur voor de fun en om mij bezig te houden...
En pochen over de setup...iemand die zich wilt bezig houden met servertjes heeft mij snel ingehaald hoor. Bij het woord "server" moet je niet denken aan een pc van duizenden euro's maar een low-budget ding dat alles samen nog geen 200 euro kost maar wel doet wat het moet doen : sites hosten en wat emailadressen. Zoals reeds vermeld : ik doe dit niet professioneel. Anders stond héél dat boeltje al lang in een datacenter. Gewoon puur voor de fun en om mij bezig te houden...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Technisch lijkt het me heel simpel, eigenlijk heb jij een pppoe met een vast ip, en staat er ergens op een router ip route xxx.xxx.xxx.xxx/26 naar yyy.yyy.yyy.yyy/32 het eenvoudigste is een nieuwe vdsl2 lijn opleveren met fixed ip. En op het moment dat jij verhuisd moet iemand no ip route en ip route typen.
Heb jij fixed / fixed of doe je een pppoe login, misschien kan je dan gewoon een nieuwe lijn vragen en heb je allez zelf in de hand, gewoon inloggen op je nieuwe adres en voila verhuisd.
Heb jij fixed / fixed of doe je een pppoe login, misschien kan je dan gewoon een nieuwe lijn vragen en heb je allez zelf in de hand, gewoon inloggen op je nieuwe adres en voila verhuisd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik zet een PPPoE sessie op zoals iedereen, maar krijg telkens hetzelfde IP toegewezen door de bras van EDPnet
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Laten we even wat onjuistheden uit de wereld helpen.
Het zou maar erg zijn moest er iemand bij iedere verhuis van een fixed IP abo manueel routes moeten verleggen, ik zou niet graag in Belgacom of telenet hun schoenen staan
Toewijzing van IP's alsook subnets gebeurt volledig dynamisch door de BRAS, en dit is username gebonden vermits deze parameters tijdens de opbouw van de PPP sessie worden geinjecteerd via radius. Dit kan je allemaal perfect zien als je eens debugging aanzet op de authenticatie en ppp van je router.
Met andere woorden, als ik de username van krisken morgen instel op mijn router, dan kan ik morgen gebruik maken van zijn fixed IP en zijn subnets.
Zorg dus gewoon dat je een VDSL lijn hebt met een nieuwe username en een dynamisch IP op de nieuwe locatie, eens dat je effectief wilt verhuizen, stel je je "oude" username in op je nieuwe locatie ipv je oude locatie.
Eens je dit gedaan hebt, dien je aan edpnet te vragen om je dynamisch xDSL username te vervangen door je oude fixed xDSL username op je nieuw abo.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat deze laatste stap de moeilijkste gaat zijn, want ze slagen er op de een of andere manier steevast in om alle administratie in de soep te draaien en de verkeerde usernames en/of mailboxen af te sluiten, en dat is nu precies wat je niet wilt
Het zou maar erg zijn moest er iemand bij iedere verhuis van een fixed IP abo manueel routes moeten verleggen, ik zou niet graag in Belgacom of telenet hun schoenen staan
Toewijzing van IP's alsook subnets gebeurt volledig dynamisch door de BRAS, en dit is username gebonden vermits deze parameters tijdens de opbouw van de PPP sessie worden geinjecteerd via radius. Dit kan je allemaal perfect zien als je eens debugging aanzet op de authenticatie en ppp van je router.
Met andere woorden, als ik de username van krisken morgen instel op mijn router, dan kan ik morgen gebruik maken van zijn fixed IP en zijn subnets.
Zorg dus gewoon dat je een VDSL lijn hebt met een nieuwe username en een dynamisch IP op de nieuwe locatie, eens dat je effectief wilt verhuizen, stel je je "oude" username in op je nieuwe locatie ipv je oude locatie.
Eens je dit gedaan hebt, dien je aan edpnet te vragen om je dynamisch xDSL username te vervangen door je oude fixed xDSL username op je nieuw abo.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat deze laatste stap de moeilijkste gaat zijn, want ze slagen er op de een of andere manier steevast in om alle administratie in de soep te draaien en de verkeerde usernames en/of mailboxen af te sluiten, en dat is nu precies wat je niet wilt
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Hi Krisken, je ip adres, en je ip range worden via radius geinjecteerd (hangt dus aan je gebruikersnaam), we kunnen ervoor zorgen dat op je nieuwe adres je VDSL live is (met een andere gebruikersnaam), vervolgens kan je zelf je oude gebruikersnaam instellen op je nieuwe adres *poof* je oude ip en je ip range zijn actief op je nieuwe adres. kortom je hebt dit eigenlijk zelf onder controle op die manier. Er is wel een beetje coordinatie van bij ons nodig, maar daar zal ons b2b team je wel bij helpen
-
- Moderator
- Contacteer:
Great Bedankt
Telefonie = EDPnet + OVH