Installatie wifi powerline op bestaand Telenet netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
trax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2006, 08:36

Hey,

bij ons thuis zitten ze met volgende situatie. Internet wordt verdeeld via powerline adapters.

Type: Topcom powerlan 200 - 85 mbps. http://i44.tinypic.com/2v2jv3a.jpg

Nu willen ze het internet graag uitbreiden naar een andere kamer en dan ook maar ineens wifi erbij nemen.
Na enig checken ivm compatibiliteit uitgekomen bij een Devolo dLAN 500: Devolo dLAN 500 Wifi - Routercenter.be

Deze zou compatibel moeten zijn met de bestaande adapters van Telenet, doch lukt het mij niet om internet via dit ding te krijgen.

Wat heb ik al gedaan/gecheckd: (rechtstreeks in contact in de muur en situatie met stekkerdoos)

1) Als ik de Devolo rechtstreeks aan de Telenet modem hang, dan werkt wifi, maar internet via powerlan doet niks.

2) Ik heb al gelezen dat je de adapters op elkaar moet afstellen, maar op de Topcom toestellen staat geen enkel knopje. Een programma gevonden waarmee je het powerline netwerk kan scannen op device ID en zo kunnen de Topcom's elkaar vinden, de Devolo blijft onvindbaar: http://i44.tinypic.com/34xoyfp.jpg

3) Bij de Devolo zat ook software, daarmee kan ik geen enkele Topcom vinden als ik dat op dezelfde manier probeer als hierboven.


Kortom, de Devolo blijft onzichtbaar in mijn powerline netwerkje en het lampje van home network blijft knipperen. Als ik hem echter eens wissel met een Topcom, dan werkt die gewoon, er zit dus wel degelijk internet op de lijn.

Ik ben ten einde raad, hopeloos en sta op het punt alles gewoon terug te sturen.

Kan iemand mij aub hier mee helpen? Alle tips, hints, advies is welkom.

Alvast heel erg bedankt!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

simpel: Niet compatibel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Okee, iirc zijn powerlans niet direct op 1 standaard gebaseerd, een beetje zoals wds bij wifi bridges, dus iedereen doet zijn eigen ding.
Ook: heb je per ongeluk een 3-fasen electriciteitsnetwerk thuis? Want het signaal overleeft geen fasesprong. Je moet dus op dezelfde fase blijven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

trax schreef:Ik ben ten einde raad, hopeloos en sta op het punt alles gewoon terug te sturen.
Stuur maar alles terug en leg échte netwerkbekabeling(UTP cat 5e) in plaats van steeds te zitten klooien met dure powerlans.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Akkoord met raf1 dat Powerlan oplossingen niet ideaal zijn, en dat je waar mogelijk UTP moet gebruiken.

Nochtans zouden die Devolo's en Topcom's mekaar moeten vinden:
  • 1) de Devolo moet je instellen met de meegeleverde Devolo software (Configuration Wizzard)
    2) de Topcom's moet je natuurlijk instellen met de meegeleverde Topcom software
.... en ze moeten alle drie hetzelfde paswoord hebben (dus in de Devolo het standard paswoord ""HomePlugAV" wijzigen naar het paswoord waarmee de Topcom's ingesteld staan.

- Zorg ervoor dat ze, tijdens het instellen, alle drie met (hetzelfde) stroomnet verbonden zijn.
- En je moet ook weten dat zo'n Devolo na 20 minuten op stanbdby gaat, indien er géén actief netwerk apparaat aangesloten is. Eens die op standby gaat, ga je die ook niet meer "vinden" of kunnen instellen ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik denk dat het antwoord eigenlijk al in de vraag verscholen zat.

De meest voorkomende Powerline snelheden zijn op dit moment 14 Mbps, 85 Mbps, 200 Mbps en 500 Mbps.
14 en 85 zijn onderling compatibel, en 200 en 500 ook. 14 en 85 zijn NIET compatibel met 200 of 500.

Topcom gebruikt een zeer verwarrende naamgeving; in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is Powerlan 200 géén 200 Mbps, maar een 85 Mbps adapter.
Met andere woorden: die is niet compatibel met de nieuwe gekochte 500 Mbps adapter. Ofwel moet de OP dus de twee 85 Mbps adapters vervangen door 200 of 500 Mbps varianten, ofwel moet de OP op zoek naar een (tweedehandse?) 85 Mbps adapter.
trax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2006, 08:36

Ahzo, niet compatibel dan.

Spijtig, maar dan stuur ik hem gewoon terug.

Allen bedankt voor de hulp en de nuttige uitleg!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”