Ik woon in een appartementblok van zo'n 100 appartementen. Eronder zijn garageboxen die door een lange gallerij bereikbaar zijn (allemaal ondergronds). Er zijn een kleine 100 boxen.
Regelmatig wordt er ingebroken in garageboxen. Er staat nochtans een poort met nummercode om binnen te komen. Maar goed, zo moeilijk is het niet om te wachten tot er iemand binnen komt. Ook vermoeden we dat er wel wat lokale bewoners zouden kunnen betrokken zijn.
We zoeken een oplossing om inbrekers in de garages af te schrikken. Ik dacht aan een - niet te duur - camerasysteem. Er zou geen zicht zijn op openbare weg. Dit is allemaal privé-eigendom.
Maar daar komt toch nog heel wat bij te kijken:
- kostprijs installatie
- half deftig materiaal: het is er naturlijk ook altijd ook redelijk donker.
- akkoord door algemene vergadering
- wie mag die beelden dan bekijken? Moet daar een overeenkomst rond bestaan?
- moet er iets worden aangegeven?
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand me zeggen wat dit zou kosten? Ik denk dat er wel een cameraatje of 6-10 zou nodig kunnen zijn (er is ook een draai in de gallerij). Hoe we dit legaal kunnen regelen?
Dank aan allen.
Camerabeveiliging garagegallerij of iets anders?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Ik denk zeker dat je een akkoord moet hebben van de vme, ik zou een aangifte laten doen door de vme bij de privacy commissie. Daar kan je ook wat info vinden over camerabewaking.
Ik zou zelf opteren voor vrij goed materiaal, met ir verlichting. Eventueel Axis, zou je kunnen werken met POE om je stroom te centraliseren, icm met een deftige synology, echter voor deftig materiaal loopt dat snel richting enkele 1000en euro's. Zeker als je het wat sabotage proof wil aanleggen ed. Zorgen dat de kabels niet te bereiken zijn enz.
Vervelende problematiek.
Ik zou zelf opteren voor vrij goed materiaal, met ir verlichting. Eventueel Axis, zou je kunnen werken met POE om je stroom te centraliseren, icm met een deftige synology, echter voor deftig materiaal loopt dat snel richting enkele 1000en euro's. Zeker als je het wat sabotage proof wil aanleggen ed. Zorgen dat de kabels niet te bereiken zijn enz.
Vervelende problematiek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik denk dat je je eerst de vraag moet stellen omtrent het budget.
Welk budget wil je eraan spenderen/heb je ter beschikking?
Moet het dienen eerder als afschrikking of wil je 'vlijmscherpe' beelden waarop onomstotelijk identificatie mogelijk is, of wil je maar overzichtsbeelden hebben?
Je kan camera's van A merk pakken (Axis bijvoorbeeld), of eerder van een 'B-merk' zoals Avtech.
Ingebouwde IR verlichting of ga je bijlichten door middel van externe IR lichten? Hier zal dan stroom naartoe moeten getrokken worden, etc, etc.
Hoe lang wil je de beelden bewaren (belangrijk voor HDD opslagcapaciteit). Binnen zou je bewegingsdetectie (enkel opnemen indien beweging) kunnen laten doen door middel van ingebouwde bewegingsdetectie van de camera, buiten moet dat echter door een externe bewegingsmelder (die je dan koppelt met je camera).
In theorie kan je buiten ook werken met de interne bewegingsdetectie software van de camera, dit geeft echter zéér veel valse alarmen (tenzij je camera effectief is uitgerust met een PIR melder, ingebouwd).
Zijn allemaal zaken die je moet bekijken adhv je budget.
Je kan een installatie zetten van 2000EUR, maar ook één van richting de 10-duizenden euro's (om de 2 uitersten te nemen).
Reken erop dat je overal UTP moet gaan voorzien, dit wegwerken in kabelgoten, eventueel extra stroomkringen te trekken als je bewegingsdetectie door PIR wilt doen...
Je begrijpt dat zonder een budget vermelding, het alle kanten uit kan.
Edit; als ik jullie was zou ik het 'breder' trekken. Wie heeft er allemaal toegang tot die garages? Welke ingangen zijn er? Zet al eens een camera aan elke ingang (kan je in theorie nietmeer binnen zonder gefilmd te worden). Eventueel een RFID badge systeem. Zo kan je achteraf raadplegen wie is binnen geweest wanneer... Beveiliging begint bij simpele dingen (slotvast doen van poorten, geen waardevolle spullen stockeren, en eindigt bij alarminstallaties en camera's).
Reken erop dat camera's enkel afschrikkend werken en eventueel helpen bij identificatie, ze maken het voor de inbreker niet moeilijker...
Zelf ben ik overlaatst betrokken geweest bij een beveiligingsproject. Camera's, alarminstallatie, etc. Tegen de overlaatst op dat specifieke project (wildplassen bijvoorbeeld) heeft maar één ding effectief geholpen: het verhangen van het bordje 'camerabewaking'. De camera's op zich brachten geen soelaas. Er is natuurlijk een verschil tussen overlast en inbraken, maar ik wil je maar aantonen dat camera's ook niet alles zijn. Integendeel: al eens gedacht aan de vernielingen en vandalisme tov camera apparatuur?
Welk budget wil je eraan spenderen/heb je ter beschikking?
Moet het dienen eerder als afschrikking of wil je 'vlijmscherpe' beelden waarop onomstotelijk identificatie mogelijk is, of wil je maar overzichtsbeelden hebben?
Je kan camera's van A merk pakken (Axis bijvoorbeeld), of eerder van een 'B-merk' zoals Avtech.
Ingebouwde IR verlichting of ga je bijlichten door middel van externe IR lichten? Hier zal dan stroom naartoe moeten getrokken worden, etc, etc.
Hoe lang wil je de beelden bewaren (belangrijk voor HDD opslagcapaciteit). Binnen zou je bewegingsdetectie (enkel opnemen indien beweging) kunnen laten doen door middel van ingebouwde bewegingsdetectie van de camera, buiten moet dat echter door een externe bewegingsmelder (die je dan koppelt met je camera).
In theorie kan je buiten ook werken met de interne bewegingsdetectie software van de camera, dit geeft echter zéér veel valse alarmen (tenzij je camera effectief is uitgerust met een PIR melder, ingebouwd).
Zijn allemaal zaken die je moet bekijken adhv je budget.
Je kan een installatie zetten van 2000EUR, maar ook één van richting de 10-duizenden euro's (om de 2 uitersten te nemen).
Reken erop dat je overal UTP moet gaan voorzien, dit wegwerken in kabelgoten, eventueel extra stroomkringen te trekken als je bewegingsdetectie door PIR wilt doen...
Je begrijpt dat zonder een budget vermelding, het alle kanten uit kan.
Edit; als ik jullie was zou ik het 'breder' trekken. Wie heeft er allemaal toegang tot die garages? Welke ingangen zijn er? Zet al eens een camera aan elke ingang (kan je in theorie nietmeer binnen zonder gefilmd te worden). Eventueel een RFID badge systeem. Zo kan je achteraf raadplegen wie is binnen geweest wanneer... Beveiliging begint bij simpele dingen (slotvast doen van poorten, geen waardevolle spullen stockeren, en eindigt bij alarminstallaties en camera's).
Reken erop dat camera's enkel afschrikkend werken en eventueel helpen bij identificatie, ze maken het voor de inbreker niet moeilijker...
Zelf ben ik overlaatst betrokken geweest bij een beveiligingsproject. Camera's, alarminstallatie, etc. Tegen de overlaatst op dat specifieke project (wildplassen bijvoorbeeld) heeft maar één ding effectief geholpen: het verhangen van het bordje 'camerabewaking'. De camera's op zich brachten geen soelaas. Er is natuurlijk een verschil tussen overlast en inbraken, maar ik wil je maar aantonen dat camera's ook niet alles zijn. Integendeel: al eens gedacht aan de vernielingen en vandalisme tov camera apparatuur?
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Wie heeft toegang? Tja: 100 gezinnen. De poort blijft nog een halve minuut open eens je auto binnen gereden is. Garagepoorten worden geforceerd.
Het gaat me vooral om een "afschrikeffect". Nu ja, vraag blijft in welke mate dat echt werkt. Misschien gewoon een hond houden in die gallerij
Het gaat me vooral om een "afschrikeffect". Nu ja, vraag blijft in welke mate dat echt werkt. Misschien gewoon een hond houden in die gallerij

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Als je toch echt camera's wil hangen, zou ik ook opteren voor in- en uitgangen, zo kunnen ze al niet binnen en buiten zonder gezien te worden.
Als ze dan buitengaan zonder buit, weet je ook meteen dat het een inside job is en de buit nog ergens binnen is.
J.
Als ze dan buitengaan zonder buit, weet je ook meteen dat het een inside job is en de buit nog ergens binnen is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
PoE switch 16 ports > 149 EURGoztow schreef: Het gaat me vooral om een "afschrikeffect". Nu ja, vraag blijft in welke mate dat echt werkt. Misschien gewoon een hond houden in die gallerij
AVTECH AVM328B > 6 x 249 EUR = 1494 EUR (inclusief IR en ingebouwde PIR sensor als ik me niet vergis)
Synology DS213+ >320 EUR
Synology licentie per camera (1 license inbegrepen) >5 x +/- 40 EUR = 200 EUR
Prijs: 2163 EUR.
Nog te voorzien:
- Een HDD voor in die Synology, afhankelijk van je benodigde beelden zou ik die groot genoeg houden.
- UTP kabel naar elke camera
- Eventueel een klein WiFi routertje (zou kan je via WiFi in de buurt van die router eenvoudig aan de beelden en moet je niet telkens met UTP kabel en fixed IP gaan beginnen).
- Allerlei soorten bevestigingsmateriaal, pluggen, vijzen, PVC buizen voor UTP in te trekken of eventueel een kabelgoot, klemmen voor die PVC buizen, bordje camera bewaking.
Nu ben je er ongeveer. Reken dus toch maar op een kleine 2500 EUR voor een zéér basic systeem. Ik heb een goedkope camera genomen, voor een lange afstand in de gaten te houden is die zeker en vast niet ideaal, maar voor een deur of een poort in de gaten te houden, is het toch ièts...
Je kan uiteraard ook duurder gaan... Dat hoef ik je sowieso niet uit te leggen, kwaliteit kost geld.
Prijzen zijn prijzen die ik gewoon snel heb opgezocht via Google in de eerste beste webwinkel...
Ik heb overlaatst een camerasysteem geplaatst met 3 camera's en compleet waren we hieraan 2000 EUR kwijt voor bovenstaande setup (met natuurlijk andere camera's). Kompleet dan, alles in begrepen.
Nog een vraagje: ga je het zelf plaatsen of ga je het laten doen? Als je dat professioneel wil laten plaatsen ben je nog een 500 EUR kwijt vermoed ik. Elektricien die alles mooi en proper afwerkt, kost nu eenmaal geld...
Vragen, shoot.
Nogmaals: prijzen zijn gewoon snel 'uit de hand' opgezocht...
Een tip die ik je geef: zorg voor een systeem (eventueel herprogrammatie) dat de bewoners via hun afstandsbediening ook de poort weer kunnen sluiten, doen ze dat niet, dan sluit je automatisch na 30 seconden.
Zo kan je er misschien al voor zorgen dat die poort sneller toegaat. Meeste afstandsbediening zijn toch 2 kanaals standaard, dan kan je ervoor zorgen dat ze 1 knop hebben om te openen, én één sluitknop op hun afstandsbediening.
Of was het enkel met code zei je?
Codes zijn snel doorgegeven...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 46 keer
Kan je die 30sec niet inkorten, dat de poort al na bv 15sec terug sluit?
of een dummy-systeem veel nut heeft indien het één van de bewoners zijn die de inbraken plegen... Ik neem aan dat je hiervoor toch het akkoord van de eigenaars zult nodig hebben om de kosten te verhalen, dus zijn de eigenaars ook op de hoogte dat het een dummy-systeem betreft...
Tegenwoordig is je materiaal nergens meer veilig. Wat ook helpt is stroom op je garagepoort zetten
. Weet alleen niet in hoeverre je dit wettelijk kan/mag doen.
of een dummy-systeem veel nut heeft indien het één van de bewoners zijn die de inbraken plegen... Ik neem aan dat je hiervoor toch het akkoord van de eigenaars zult nodig hebben om de kosten te verhalen, dus zijn de eigenaars ook op de hoogte dat het een dummy-systeem betreft...
Tegenwoordig is je materiaal nergens meer veilig. Wat ook helpt is stroom op je garagepoort zetten

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Op zich voor 100 garageboxen is dit slechts 25 euro... niet echt overdreven (maar vaak is het een drama om dat toch van die 100 mensen te krijgen).cyberbozzo schreef:Nu ben je er ongeveer. Reken dus toch maar op een kleine 2500 EUR voor een zéér basic systeem.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Een RFID alarm op de poorten? Wie zijn poort wil open doen moet even met zijn tag aftikken en dan staat het alarm af. Van zodra de poort weer sluit gaat het alarm weer aan. Dat koppelen aan wat goedkope maar luide speakers overal in de galerij en van zodra iemand de poort opent zonder tag gaat het gaan loeien. Mensen horen dat en gaan kijken => sociale controle
Geen idee of zoiets al bestaat, op zich zou het nog zelf in elkaar te knutselen zijn denk ik tegen een redelijk lage kostprijs per poort
.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Als de vme een meerderheid heeft is dat geen probleem -> de vme doet de uitgave en dat wordt geregeld via de gemeenschappelijke kosten / reserves. Het moeilijke is een meerderheid krijgen.r2504 schreef:Op zich voor 100 garageboxen is dit slechts 25 euro... niet echt overdreven (maar vaak is het een drama om dat toch van die 100 mensen te krijgen).cyberbozzo schreef:Nu ben je er ongeveer. Reken dus toch maar op een kleine 2500 EUR voor een zéér basic systeem.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
We installeren hier vaak op mede-eigendom en vooral ook garages van appartementsgebouwen en ook de ingangen van 't gebouw.
Ook fietsstallingen in zo'n garages.
't Gangt ervan af wat het te beveiligen risico is... Sommige mensen willen daar ver in gaan en anderen wensen gewoon bewijsmateriaal te hebben.
Goztow, als ge wilt maken we een offerte op maat éh
We gebruiken analoge camera's (goedkoopst), hdi-sdi (tussenmaat, maar 1080p res.) en IP camera's (duurst).
Als je het laat doen door een firma kan je ook altijd genieten van de fiscale aftrek.
Zie: http://besafe.be/nl/tips/750-euro-belas ... k-en-brand
Ook fietsstallingen in zo'n garages.
't Gangt ervan af wat het te beveiligen risico is... Sommige mensen willen daar ver in gaan en anderen wensen gewoon bewijsmateriaal te hebben.
Goztow, als ge wilt maken we een offerte op maat éh

Als je het laat doen door een firma kan je ook altijd genieten van de fiscale aftrek.
Zie: http://besafe.be/nl/tips/750-euro-belas ... k-en-brand